ניר שטרן סלקום
צילום: סיון פרג'

שידור חוזר לגולן? סלקום ופרטנר יורדות בעד 5% על רקע כניסת WE

הרשת החדשה של 018 תפעל בקרוב תחת הקידומת 051. פרטנר משלימה ירידה של 13% מתחילת השנה
נועם בראל |

מניות פרטנר 1.4% וסלקום 2.24%  רושמות ירידות חדות, על רקע התחרות הקרבה. אתמול דיווחה חברת אקספון 018, שבבעלות חזי בצלאל, כי תשיק רשת הסלולרית החדשה בישראל - We בחודש מרץ. פרטנר משלימה ירידה של 13% מתחילת השנה ואילו סלקום משלימה מהלך ירידה של 11% מתחילת השנה. הרשת החדשה תפעל תחת הקידומת 051 שהייתה שייכת בעבר לרשת פלאפון תפעל על תשתית הרשת של סלקום. לדברי החברה, לפני מספר חודשים החלו מאות נסיינים בשלב ההרצה של רשת הסלולר החדשה שתושק בסביבות מרץ, והשם "'We" הוא רק חלק משמו המלא של המותג. כשיושלם המהלך תצטרף אקספון לחברות הסלולר, בעלות התשתית, הקיימות: פלאפון, HOT מובייל, גולן טלקום, סלקום ופרטנר.  סבינה לוי, מנהלת מחקר בלידר שוקי הון: "הכניסה של אקספון לא מפתיעה כל כך, כיוון שהייתה ידועה מראש, מה גם שאקספון לא תוכל להביא מהפכה גדולה כפי שעשתה בזמנו גולן טלקום. הסיבה נעוצה בכך שהסכמי האירוח הקודמים של הוט ופרטנר או גולן טלקום וסלקום היו על בסיס תשלום קבוע ואז בעצם כל תוספת של לקוח חדש הייתה בעלות שולית, כאשר כעת ההסכם של אקספון עם סלקום הוא על בסיס מחיר משתנה לכל לקוח חדש. המשמעות היא שאקספון לא תוכל להציע מחירים שוברי שוק כיוון שהיא מוגבלת מלמטה על ידי מבנה ההסכם שלה עם סלקום". "המודל של אקספון יהיה כנראה דומה למודל של גולן טלקום בתחילת דרכה ויכלול שיווק אינטרנטי וטלפוני ולא על ידי נקודות מכירה פיזיות. השוק היום מתאפיין בריבוי שחקנים, ויש כל כך הרבה תחרות, כך שקשה לבוא עם בשורה אמיתית. בצד השלילי, ככל שיש יותר שחקנים, כך זה אומר שיקח יותר זמן עד שנראה התאוששות משמעותית במחירי הסלולר ובהחלט יכול להיות שהכניסה של אקספון תהיה מתוקשרת ותגרור עליית מדרגה נוספת בתחרות, אבל זה ממש לא המצב שהיה ב-2012 כשגולן והוט נכנסו". "ידיעה היותר משמעותית, היא שבזק בינלאומי מוכרת את Sting TV, הטלויזיה המוזלת של yes, שאמורה להתחרות במוצרים דומים של סלקום ופרטנר. בזק, בגלל חובת ההפרדה מנועה מלשווק טריפל שמשלב מוצרים של yes  ושל בזק קווי, אבל אין מניעה לשווק חבילה שאינה כוללת את בזק קווי, כך שבעצם בזק בינלאומי הולכת לשווק את הטלוויזיה של yes, ובכך תעקוף את הרגולציה. כאן בעצם תוכל להיות פגיעה משמעותית בסלקום ופרטנר, וכנראה שמה שהירידות שאנו רואים היום במניות פרטנר וסלקום הן שילוב של הדברים". מחיר היעד של לידר לסלקום ופרטנר בעינו. אילנית שרף, אנליסטית בכירה בתחום התקשרות מפסגות: "הכניסה של אקספון הסלולר היא לא חדשה, הירידות בסלקום ובפרטנר הן די הגיוניות נוכח העובדה שכעת יש שם למותג החדש וצפי להשתלבות בשוק הסלולר. לא התפרסמה בצורה מסודרת האסטרטגיה של אקספון עם הכניסה שלה לשוק, אך סביר להניח שהם ינסו לבדל את עצמם בכמה דרכים, כשאחת מהן תהיה במחיר, למרות שרמות המחיר נמוכות, אך לדעתי מחיר החדירה שלהם יהיה נמוך יותר מהחבילות הקיימות בשוק, וסביר להניח שיהיה באיזור 25-30 שקלים. מאחר ובעבר אקספון דיברו על נושא של שירות טוב יותר ויציבות, אני מעריכה שהם ילכו על חבילה שתהיה מקובעת לתקופה יותר ארוכה, כך שלא יהיו הפתעות ללקוחות שלהם". "ההסכם של החברה עם סלקום מחייב אותם בנתח שוק, כלומר, על מנת להפוך לשחקן שיש כדאיות במודל הכלכלית שלו, הם קודם כל צריכים להביא נתח שוק, ובשוק שנמצא בתחרות מאוד קשה, עם 5 שחקנים קיימים ועם שיעור נטישה מאוד גבוה, לדעתי הגבוה בעולם המערבי, יהיה לחברה מאוד קשה להכנס אלא אם תכנס בצורה אגרסיבית. כיוון שלאקספון אין מה לחדש בתחום המוצר, היא תצטרך להביא בשורה במחיר ובשירות. ייתכן ויש לאקספון עוד דרכים להציע חבילה אטרקטיבית, אך לכך נצטרך לחכות שהם יכנסו לשוק". "בכל אופן, כל תחרות תשנה את פני השוק, כיוון שהיא מאלצת את השחקניות האחרות להתנהג אחרת. לפני שאקספון נכנסה לשוק נוצר מצב של מעבר מאוד אגריסיבי בין החברות הקיימות ואז השוק התחיל להתמתן, ועכשיו כשנכנסת אקספון הן יצטרכו שוב להתמודד עם שחקן חדש ואגרסיבי שהמטרה שהוא רואה לנגד עיניו היא לקיחת נתח שוק. הן לא יוכלו לעלות מחירים כפי שדובר לפני שנה, אולי אפילו להפך. המניות של סלקום ופרטנר מגיבות בירידות ובצדק, כי המשקיעים מבינים שמדובר לא רק באובדן לקוחות, אלא גם בהוצאות מוגברות כדי לשמר לקוחות קיימים ולגייס חדשים על חשבון אלו שעוזבים אותן".    

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

מנועי בית שמש
צילום: רווח הפקות ויקיפדיה

פימי מימשה מניות בית שמש ב-500 מיליון שקל

אדיר בן עמי |

קרן פימי, בניהולו של ישי דוידי, מבצעת מהלך נוסף למימוש רווחים. הקרן מכרה כ-8.8% ממניות מנועי בית שמש תמורת כ-500 מיליון שקל. בעקבות העסקה תרד אחזקת הקרן לכ-17% בלבד, לעומת שליטה מלאה שהחזיקה בעבר. המימוש נשעה בדיסקאונט של אחוזים בודדים על מחיר השוק. פימי מורווחת על ההשקעה בבית שמש פי 20, כשרוב העלייה הגיעה בשנתיים האחרונות. 

המימוש בבית שמש מצטרף למימושים שביצעה הקרן בתקופה האחרונה. מתחילת החודש מכרה פימי גם כ-13% ממניות עשות אשקלון בהיקף של כ-250 מיליון שקל. באפריל היא מכרה 15% ממניות אורביט תמורת כ-100 מיליון שקל. מדובר בשלוש עסקאות מהותיות שביחד מצטברות למימושים של כ-850 מיליון שקל בתוך פחות מחצי שנה כשבשנה שעברה היו גם מימושים גדולים. 

פימי רכשה את השליטה במנועי בית שמש בשנת 2016 מכלל תעשיות לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל בלבד. השווי הנוכחי של החברה הוא כ-5.7 מיליארד שקל - כלומר, מדובר במימוש לפי שווי הגבוה כמעט פי 20 מההשקעה המקורית. 

הדוחות האחרונים של בית שמש ביטאו צמיחה בהכנסות אך שחיקה מסוימת של הרווח. ההכנסות ברבעון השני עלו ב-24% לשיא של כ-77 מיליון דולר, בעיקר בזכות מגזר המנועים שנהנה מביקוש גבוה בשוק הביטחוני בארץ ובחו"ל ושמר על רווחיות גבוהה. מנגד, השורה התחתונה נשחקה, כאשר הרווח הנקי ירד ל-7.2 מיליון דולר לעומת 9 מיליון אשתקד, בעיקר בשל זינוק בהוצאות המימון ל-3.1 מיליון דולר והשפעת מס גבוהה שנבעו מתיסוף חד של השקל והגידול במינוף בעקבות רכישת Turbine Standard. כלומר, הפעילות עצמה ממשיכה להתרחב בקצב מהיר, אך חשיפת החברה לשערי מטבע ולחוב הפיננסי מטילה משקל כבד על התוצאות המדווחות. בנטרול האירועים החריגים ברבעון נראה שהחברה היתה מרוויחה מעל 10 מיליון דולר. 

גידול בהכנסות ברבעון מול אשתקד נובע בעיקר מעליה במכירות בשני מגזרי הפעילות, בדגש על גידול במכירות מגזר המנועים. ההכנסות כוללות סך של כ-1.7 מיליון דולר הנובעים מעדכון מחירים ללקוחות ואת מכירותיה של Turbine Standard בהיקף של כ-8.6 מיליון דולר. הכנסות מגזר החלקים ברבעון צמחו בכ-4.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-43.9 מיליון דולר (מתוכן כ-2.3 מיליון דולר מכירות פנימיות).