לאחר פרישת מוניות "הדר": בוטל המכרז בנתב"ג

לאחר מחאת הנהגים - חברת הדר חזרה בה מהשותפות עם מוניות גט ובתגובה הודיעה רשות שדות התעופה על ביטול המכרז; עד להודעה חדשה לא תהיה הוזלה במחירים
מורן ישעיהו | (7)
נושאים בכתבה מוניות נתב"ג

בעקבות הודעת חברת המוניות "הדר" הבוקר (א') על פרישתה ממכרז ההסעות בנתב"ג, הודיעה רשות שדות התעופה על הקמת מכרז חדש בקרוב. לאחר מחלוקת עם חברת "Gett" הודיעה הדר-לוד כי לא תחתום על מסמכי הזיכיון להפעלת שירות ההסעות בנתב"ג. כזכור, במסגרת המכרז הגישו החברות הצעה שתוזיל את עלויות הנסיעה ב-31% ביחס למחירון משרד התחבורה. ​

נוכח פרישתה של חברת "הדר" מהמכרז, החל ממחר כל מונית תוכל לאסוף נוסעים משדה"ת נתב"ג לאחר רישום ועמידה בתנאי הפיקוח הכללי של הרשות  עד להודעה חדשה. תעריף הנסיעות יישאר ללא שינוי וייקבע בהתאם למחירון משרד התחבורה. בתקופה האמורה לא תגבה רשות שדות התעופה דמי זיכיון בסך 5 שקלים מנהגי המוניות. בנוסף הודיעה הרשות כי תעמיד לרשות הציבור מערך אוטובוסים ללא תשלום בשעות עומס ומחסור במוניות., וכי רכבת ישראל תתגבר את קווי הנסיעה מנתב"ג.

מנחם בר חיים, מנכ"ל התחנה מסר כי "הנהגים הם הנכס החשוב ביותר של החברה ולא נאפשר לאף אחד לפגוע בהם. ניהלנו מו"מ אינטנסיבי עם חברת גט במטרה למזער את הפגיעה בנהגים, אך לצערנו 'גט טקסי' חזרו בהם מכל ההסכמות המוקדמות, ועל כן לא נותרה לנו ברירה אלא להודיע הבוקר לרשות שדות התעופה כי חברת 'הדר-לוד' לא תחתום על מסמכי המכרז להפעלת שירותי המוניות מנתב"ג".

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    איתן 29/05/2017 14:06
    הגב לתגובה זו
    אם גט יעשו התאמות נכונות באפליקציה היא תעשה סדר ביציאה מנתב"ג ואז הם ואנחנו נרוויח.
  • 5.
    גיל 29/05/2017 11:55
    הגב לתגובה זו
    מוניות הדר עשו הכל כדי לשמור על המונפול וזה מה שקרה
  • 4.
    יוחנו 28/05/2017 12:04
    הגב לתגובה זו
    למה צריך בכלל מכרז או פיקוח על המחיר, שכל מונית תוכל להגיע כמו לכל מקום בארץ ושהמחיר יקבע ע"י התחרות בין חברות המוניות!
  • 3.
    dw 28/05/2017 09:53
    הגב לתגובה זו
    הידעתם שיש בנתב"ג אלפי "מוניות" שישמחו להסיע אתכם בחצי מחיר? מדובר בכל אלה המגיעים לשדה כדי להסיע לאסוף נוסע יחיד, ויש להם הרבה מקום פנוי באוטו. בפרט בכיוון הריק (הלוך אם מחזירים וחזור אם מביאים) חישבו לרגע - נגיד שקבעתם להביא או להחזיר חבר או בן משפחה בנתב"ג ברכבכם הפרטי. מה דעתכם לקבל 50 שקלים ולהסיע עוד נוסע יחיד, עם מזוודה, ליעד קרוב מספיק ליעד שלכם ממילא? לא רע, נכון? (משפחה שלמה עם הרבה מזוודות כנראה פחות תתפעלו לקחת) ככה כיסיתם את עלות הדלק וישאר לכם עוד רווח, וזו נסיעה שממילא אתם עושים, רק שבחצי ממנה אתם נוהגים לבד. easy money. מה רע?
  • 2.
    שמטוב 28/05/2017 09:28
    הגב לתגובה זו
    את הנהגים. עדיף בלי שום מכרז. כל נהג שרוצה יוביל לפי תעריפון קבוע. יהיו נהגיםפ שישמחו לתת גם שרותים בלילה בחגים ובשבתות, בתעריף מוגבר. המדינה יכולה לארגן שירות אוטובוסים למסוף קרוב לשדה התעופה ושם מוניות רגילות יפיצו לכל הארץ. בשביל מה צריך את העלוקות גטס שיגרמו לעליית מחירים בגלל שהם שירות מונופולי שניכפה על נהגי טקסי.
  • 1.
    איציק 28/05/2017 09:09
    הגב לתגובה זו
    הלך עליהם יצטרכו לחפש עבודה אחרת אין עבודה בלוד מצב כלכלי של רוב התושבים על הפניםרוב העבודה היתה לקחת נוסעים מהשדה להביא ל שדה לא הרבה לכן הם צודקים שלא לקבל את המכרז רוב העבודה תהיה ב 30 אחוז פחת מצד שני עד עכשיו הם לקחו מחירים מופקעים ללא הפעלת מונה שזה זול יותר ומוצהר.
  • dw 28/05/2017 09:56
    הגב לתגובה זו
    מי שלא מתאים לו לעבוד כנהג מונית יכול לעשות הסבה מקצועית ולהיות נהג אוטובוס. ישנו מחסור בישראל בענף נהגי האוטובוסים. אין מחסור בענף נהגי המוניות. החיסרון הוא שכנהג אוטובוס אי אפשר לעבוד בשחור ולהעלים הכנסות ממס הכנסה.
זוג מבוגרים פנסיה
צילום: pvproductions@freepik

מה הסוד של תושבי מודיעין-מכבים-רעות לאריכות ימים?

תוחלת החיים הממוצעת בעיר היא 87.5 - פער של 4.4 שנים מעל הממוצע הארצי; מחקרים מצביעים על שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, ומצביעים על פערים בין מרכז לפריפריה ובין ישובים יהודיים לערביים

ענת גלעד |

איפה בישראל קונים עוד 8 שנים של חיים? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים האחרונות מציבים את מודיעין-מכבים-רעות בראש רשימת הערים בישראל במדד תוחלת החיים, עם ממוצע של 87.5 שנים. זהו פער של כ-4.4 שנים מעל הממוצע הארצי, שעמד בתקופת המדידה על 83.1 שנים. מאז הבדיקה עלתה תוחלת החיים, על פי ההערכות, בכ-0.7 שנים נוספות. על פי OECD, תוחלת החיים בארץ הגיעה ל-83.8 שנים ב-2023, ונותרה יציבה גם ב-2024-2025 למרות אתגרי המלחמה.

העיר מקדימה ערים כמו רעננה (86.7 שנים), הוד השרון (85.7 שנים), גבעתיים (85.4 שנים) וכפר סבא (85.3 שנים). לעומת זאת, בערים כמו אום אל-פאחם תוחלת החיים היא 78.8 שנים, וברהט 79.8 שנים - פערים של עד 8.7 שנים. הפערים הללו משקפים שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, כפי שמעידים מחקרים עדכניים של ארגון הבריאות העולמי, OECD ומכוני מחקר ישראליים.

ישראל במקום הרביעי העולמי - למרות הפערים הפנימיים

תוחלת החיים בישראל עלתה בשנים האחרונות ל-83.8 שנים ב-2023, מה שמציב את המדינה במקום הרביעי ב-OECD, אחרי יפן (84.5 שנים), שווייץ (84.0 שנים) וספרד (83.9 שנים). אצל גברים תוחלת החיים היא 81.7 שנים בממוצע, ובקרב נשים 85.7 שנים בממוצע - פער מגדרי של ארבע שנים שעקבי עם המגמה העולמית. עלייה זו נמשכה למרות השפעות מגפת הקורונה והמלחמה שהחלה ב-2023, אם כי תמותה עודפת בקרב צעירים (כולל חיילים שנפלו בלחימה) השפיעה מעט על הנתון הכללי.

מחקר מרכז טאוב מציין "פלא ישראלי" - תוחלת חיים גבוהה ב-6-7 שנים מעבר למה שצפוי בהתחשב ברמת עושר, השכלה ואי-שוויון. החוקרים מייחסים זאת לשילוב של תרבות משפחתית חזקה, קהילתיות גבוהה, תזונה ים-תיכונית ומערכת בריאות ציבורית נגישה. עם זאת, פערים פנימיים גדולים חושפים אי-שוויון מבני, בעיקר בין אוכלוסיות יהודיות לערביות ובין מרכז לפריפריה - תופעה שמאיימת לשחוק את היתרון הישראלי בעתיד.

הכסף קובע: 60%-80% מהפערים נובעים ממצב סוציו-אקונומי

מחקרים מהשנים 2024-2025 מאשרים כי גורמים בריאותיים מסבירים רק 10%-20% מהשונות בתוחלת חיים, בעוד 60%-80% מהשונות נובעים מגורמים חברתיים-כלכליים. דוח שנת 2025 של OECD מדגיש הכנסה, השכלה, הוצאות רווחה והשקעות סביבתיות כמפתחות מרכזיים. מחקר ב-JAMA מ-2024 מראה שהפרשי הכנסה מתורגמים לפערים של עד 10 שנים במדינות מפותחות, דפוס דומה לישראל עם מתאם של 0.85 בין אשכול סוציו-אקונומי לתוחלת חיים.

בנק ישראל
צילום: בנק ישראל

אפקט העושר: תיק הנכסים של הציבור בשיא של 6.9 טריליון שקל

בנק ישראל מפרסם את נתוני תיק הנכסים הפיננסיים של הציבור לרביע השלישי של 2025 וממנו עולה שתיק הנכסים של הציבור קפץ 4%, בכ-265.1 מיליארד שקל לשיא של כ-6.9 טריליון שקל - מה תרם הכי הרבה לרווח ולאן הכסף זורם?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בנק ישראל

עוד 4 ימים לסיום השנה וכבר אפשר לסכם שהייתה זו שנה היסטורית בשוק ההון. מדדי הדגל זינקו מעל 50% וכעת מתברר ש'אפקט העושר' רחב ביותר, כך לפי נתוני בנק ישראל המתפרסמים היום מהם עולה כי תיק הנכסים הפיננסיים של הציבור המשיך להתרחב ברביע השלישי של 2025. יתרת התיק עלתה בכ-265.1 מיליארד שקל, עלייה של כ-4%, והגיעה לרמה של כ-6.9 טריליון שקל. העלייה נרשמת על רקע גידול רוחבי בכלל רכיבי התיק, ובעיקר במניות בארץ, באג"ח קונצרניות ובהשקעות בחו"ל.

משקל תיק הנכסים הפיננסיים של הציבור ביחס לתוצר עלה במהלך הרביע בכ-8.8 נקודות אחוז, והגיע בסוף התקופה לכ-332.7%. העלייה משקפת קצב גידול מהיר יותר של הנכסים הפיננסיים לעומת התוצר במשק.

יתרת תיק הנכסים של הציבור - מתוך פרסום בנק ישראל:

המניות ישראליות תרמו לרווחים בתיק

העלייה הבולטת נרשמה באחזקות הציבור במניות בישראל, שעלו בכ-73.7 מיליארד שקל, גידול של 6.8%, בעיקר כתוצאה מעליות מחירים בשוק המקומי. במקביל, יתרת אג"ח החברות הסחירות עלתה בכ-30.4 מיליארד שקל והגיעה לכ-494 מיליארד שקל, כאשר עיקר העלייה נובע משילוב של השקעות נטו בהיקף מוערך של כ-24.5 מיליארד שקל ועליות מחירים בשוק האג"ח הקונצרני.