בפוקוס

מאקרו בארה"ב: מדד המחירים לצרכן עלה 0.3%, מגדיל את הסיכוי להעלאת ריבית

מחירי הדלק והמזון בארה"ב דחפו לשיפור באינפלציה במדינה - איך יגיבו המדדים? 
אלמוג עזר | (16)

ג'נט יילן ושאר מועצת הפד' יכולים להיות מרוצים. מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה החודש  (יוני) בפעם החמישית ברציפות. המדד עלה ב-0.3% ומצביע על כך שהמחירים בארה"ב מתקדמים על עבר היעד השנתי של הבנק המרכזי בארה"ב והוא עלייה של 2% בשנה. מדד מחירי הליבה (בניכוי מחירי הדלק) עלה החודש ב-0.2%.  

החוזים על המדדים העיקריים בארה"ב נסחרו לפני פרסום המדד במגמה מעורבת וכך הם מנסחרים גם כעת. החוזים על הנאסד"ק בולטים בעליות הקרובות ל-0.5%, בעיקר בשל הזינוק בשווי של מניית גוגל (13.3% ).

העלייה הנאה החודש הינה המשך ישיר לעלייה במחירים בארה"ב עם הכניסה לחודשי הקיץ. בחודש מאי מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.4%. בתוך כך התוואי השנתי של המדד מצביע כיום על עליית מחירים שנתית של 1.8%.

עוד מוכיח המדד כי ההשפעה של הירידה החדה במחירי הדלק בשנה האחרונה על מדד המחירים לצרכן - הולכת ומתמתנת. בשיאי השפל של מחירי הנפט השנה, גלון דלק (כ-3.5 ליטר) בארה"ב היה עולה שני דולר. אך ככל הנראה, מאז תחילת מאי, עם התייצבתו של הנפט על מחיר של מעל ל-50 דולר לחבית, גם הצניחה במחירי הדלק נעצרה במדינה. מחיר הדלק עלה בארה"ב ביוני 3.5% (לאחר עלייה של 10% במאי).

נגידת הבנק המרכזי ג'נט יילן נאמה השבוע בפני הקונגרס האמריקני. יילן שבה וטענה האחרונה כי בכדי שהריבית תעלה לראשונה מזה 7 שנים בארה"ב האינפלציה צריכה להציג  סימנים של חזרה להתייצבות ומגמה בלבד לכיוון היעד השנתי של הפיד ולא בהכרח לעמוד בו. החודשיים האחרונים מצביעים על מגמה ברורה של עליית המחירים במדינה. 

אגב, המדד המועדף על הפדרל ריזרב הוא לא נתון האינפלציה הרגיל שנקרא "מדד המחירים לצרכן" ובאנגלית consumer price index) CPI) - אלא מדד אחר שנקרא personal consumption expenditure - PCE - "הוצאה לצריכה אישית". ילן וחברי הפד כבר סימנו מזמן יעד אינפלציה של 2% כמטרה אך לפי המדד הזה (בניטרול מזון ואנרגיה) בינתיים בחישוב שנתי, האינפלציה רשמה עלייה של 1.4% בלבד.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    הכל פוליטי 17/07/2015 16:18
    הגב לתגובה זו
    כחלון כנס לקישור ולתפסיק לעבוד עלינו עם שקריייייייים https://www.youtube.com/watch?v=UydmZU2p0r8&list=PLclOSc7lGd48fsH6UXja6JiBM4WGKSNoL
  • 12.
    ריקבון = רוטשילד 17/07/2015 15:06
    הגב לתגובה זו
    האם בני המשפחה שלכם שכעת כבר נרקבים בקבר ונשרפים באש הגיהנום נהנים מאש שניזונה מדולרים או יורו? מאוד מעניין לדעת!!!
  • 11.
    בחיאת מתן תרגיע עם הכותרות ההזויות (ל"ת)
    HAKY1 17/07/2015 15:02
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אמנון 17/07/2015 14:16
    הגב לתגובה זו
    לא להקשיב לעיתונות המטרה היחידה שלהם זה להפחיד אותכם. תקנו ותהנו רק ככה מרויחים כסף והרבה.כל הבנקים מזרימים טריליונים לשווקים.אז מי אתם שתקשיבו לאיזה עיתונאי שאומר לכם כל מי שטויות שהוא ממציא.אי אפשר לעצור את החגיגה בשווקים. ואם ירד קצת ידפיסו ויעלו את זה עוד. צריך להיות טיפש ולחשוב שהשוק ירד
  • לפוחלץ 21 17/07/2015 16:58
    הגב לתגובה זו
    יענו אמרת מי אנחנו? יענו מי אתה יא עגל פוחלצי.
  • תמשיך למכור יא עכבר (ל"ת)
    אמנון 17/07/2015 23:27
  • 9.
    כל ירידה למטרת עליה. תזכרו את זה (ל"ת)
    יוסף 17/07/2015 13:47
    הגב לתגובה זו
  • לפוחלץ 22 17/07/2015 16:59
    הגב לתגובה זו
    עוד איזה 4 עד 5 מילים שיבינו אותך בגן הילדים.
  • 8.
    היום הפרלמנט הגרמני צריך לאשר את החבילת סיוע ליוון (ל"ת)
    בראשון כנראה נפילות 17/07/2015 11:32
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    גילי 17/07/2015 11:20
    הגב לתגובה זו
    במקום המלל :"זה הנתון שיקבע את הכיוון בוול סטריט"
  • 6.
    רק המכונות הם שקובעים את השוק. לא הנתונים (ל"ת)
    ירוק עולה 17/07/2015 11:00
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    השוק לא מוזן מכלכלה. הוא מוזן מכסףמודפס (ל"ת)
    אורן 17/07/2015 10:52
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יוסלה 17/07/2015 10:49
    הגב לתגובה זו
    הירידה בכמות הנרשמים להבטלה השיפור במאזני החברות והמדד היום יביאו את ילין כבר באוגוסט לבצע עליית ריבית ראשונה ובנובמבר עלייה קטנה נוספת.צפו להתחזקות משמעותית בדולר מול השקל אבל פלוג נותנת ליצואנים להתרסק ושולחת אותנו לנפוש באירופה בגלל שער יורו נמוך.היא מפחדת לעשות צעד מול פישר האבא הרוחני שלה
  • 3.
    עדי 17/07/2015 10:40
    הגב לתגובה זו
    אתם לא צהובון!
  • 2.
    גילי 17/07/2015 10:35
    הגב לתגובה זו
    במקום המלל :"זה הנתון שיקבע את הכיוון בוול סטריט"
  • 1.
    קליפ 17/07/2015 10:01
    הגב לתגובה זו
    מוח אפל ,רע ושונא בני אדם מהמגזר היהודי מייצר כותרות ערמומיות שטניות
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: