מפחדים ממפולת? זה בעיקר מביא אתכם לפספס הזדמנויות - אז הנה "מניה מנצחת"

פרשן וול סטריט של אתר Bizportal, על הסיבות שגורמות זעזועים בוול סטריט, וכיצד זה באמת משפיע על השוק
נושאים בכתבה הנפקה וול סטריט

שוק המניות נמצא במגמת עלייה מאז אמצע שנות ה-80'. תהליך הצמיחה התחיל עם עלייתו של הנשיא רונלד רייגן, שלמעשה חידש וחיזק את הכלכלה הקפיטליסטית. הוא פתח בתהליך גלובליזציה ונתן דחיפה משמעותית למהפכה הטכנולוגית שהתחילה בשנות ה-60'. במהלך שנות ה-90' החל תהליך ההתמזגות בין מה שכינו אז "הכלכלה החדשה" ל"כלכלה הישנה", מה שסימן את התחלתה של המהפכה התעשייתית / חברתית השנייה, שעדיין נמצאת בשלביה הראשונים. התהליך הנוכחי דומה לזה שליווה את המהפכה התעשייתית הראשונה, שהחלה בסביבות שנת 1760 ושינתה במשך 100 שנים את כלכלת העולם והמבנה החברתי ללא הכר. ההבדל היחיד, שהפעם לא נצטרך להמתין 100 שנים לסופו של התהליך. הזעזועים שדוחפים את וול סטריט קדימה מאז עלייתו של הנשיא רייגן עבר שוק ההון האמריקני, שנותן את הביטוי המדויק ביותר לתהליכים הכלכליים, 3 זעזועים משמעותיים. הראשון היה בין תחילת 1982 לסוף 1987 - לאחר 5 שנים של עליות, שהעלו את מדד ה-S&P בכ-210%, נפל המדד בכ-25%. הסיבה העיקרית לעליות שהביאו למומנטום במהלך קיץ 1987 ולהתרסקות באוקטובר 1987 לא הייתה כלכלית. מה שדחף את מדדי המניות מעלה הייתה האופטימיות שיצר הנשיא רייגן, כשעזר למחוק את מעלליו של הנשיא ג'ימי קרטר. רייגן החזיר לארה"ב את גאוותה ומעמדה הבינלאומי והסיר את כל מעצורי הצמיחה. "כלכלת רייגן" (Reaganomics) השליטה על הכלכלה הגלובלית את עקרונות הכלכלה החופשית האמריקנית. היא לא רק נתנה דחיפה גדולה לצמיחה הגלובלית, אלא יצרה את הבסיס הדרוש לפריצת המהפכה הטכנולוגית. הזעזוע השני אירע בתפר שבטווח המאה ה-20 ל-21. בקיץ 1990 מדד ה-S&P החל להתאושש ממשבר 1987, נע מעלה על בסיס ההתאוששות הכלכלית האמיתית שנבעה מהשינויים שיזם רייגן, הגלובליזציה המתעוררת וההתחלה של ירידות הריבית שממשיכות, בעזרת מהפכת הטכנולוגיה המייעלת, עד עצם היום הזה. בסוף 1994 "הצטרף" לתנועה מעלה החלום הטכנולוגי המתעורר שגרם להיווצרות מומנטום אדיר אך חסר כל קשר לנתוני הכלכלה הריאליים. 10 שנים לאחר שהחל את דרכו מעלה, הגיע המדד לרמת 1532 הנקודות - עלייה של כ-400%, כולה כמעט מאז התעוררות החלום הטכנולוגי ב-1995-6. בדומה ל-87' המומנטום הביא להתרסקות מהירה שדרדרה את המדד בסוף 2002 לרמה של 650 - מינוס כ-58%. הזעזוע בבורסה וירידות הערכים הנוראיות דאז יצרו, בין השאר, מיתון קצר בארה"ב. בתחילת 2003 החלה הכלכלה האמריקנית להתאושש שוב ואיתה גם שוק המניות. ב-2003-8 החלה למעשה ההשתלבות הריאלית של המהפכה הטכנולוגית לתוך הכלכלה - השתלבות שהביאה לשינוי טוטאלי בהרכב כל המשתנים ההיסטוריים על פיהם נקבעו המדדים הכלכליים. ביחד עם הבת הבכורה שלה, מהפכת האינפורמציה תרמה לא רק לפריצות דרך של מוצרים מהרפואה ועד לרשתות החברתיות, אלא גם לשינויים מבניים של הכלכלה הגלובלית, מההשפעה על האינפלציה, התעסוקה, דרך ההתייעלות המתמשכת ועד להשפעה מדהימה על מנהגי הצריכה בעולם. "זעזוע שוק ההון" של 2008 היה הזעזוע השלישי בתהליך המהפכה התעשייתית החדשה, וגם הוא לא נבע מסיבות כלכליות. אם הראשון נגרם בשל אופטימיות כלכלית מוגזמת, והשני מתוך חלומות מטורפים הרי שהשלישה בא מסיבות פשוטות בהרבה - סוחרי הסוסים של וול סטריט וחבריהם ניקו את הקופה, או במילים אחרות, גנבו מהכלכלה הגלובלית את כל ההון החוזר והמזומנים. ב-2006-2008 הבנקים והמוסדות הפיננסיים הגדולים, בתאוות הבצע הנוראית שלהם ובתאבון הבלתי נגמר לרווחים, יצרו מכניזם שמחק את הנזילות הגלובלית ואיים להרוס את הכלכלה. אלמלא התושייה האמריקאית היינו כולנו מנסים להתקיים היום מציד, דיג ולקט. אבל המחזוריות, שהחלה לנוע בתחילת שנות ה-80', לא נעצרה גם ב-2008. ההתקדמות הואטה אומנם, אבל ממשיכה גם היום. כל אותם חוליים כלכליים להם אנו עדים בשנים האחרונות (כולל המשבר היווני), הם תוצאה של הזעזוע האחרון. אבל התהליך ממשיך, עובדה, דווקא ב-2008 נכנסה מהפכת הטלפוניה במלוא עוצמתה. מה שאנחנו רוצים לומר, שהזעזוע השלישי, זה שלקח מה-S&P כ-55% מערכו, היה בעצם עוד תיקון בדרך מעלה. אותו תיקון שלא היה קורה כלל אלמלא תאוות הבצע של הבנקאים, ומדוע זה בכלל חשוב? בגלל כל הפטפטת הכותרתית הזו על תיקון ענק שמתקרב, המשבר היווני שעומד לחסל את האיחוד האירופי ועוד מריעין בישין שרואי השחור לא מפסיקים להטיל עלינו מאז החלה ההתאוששות מהגניבות של 2008. אנחנו חוזרים ומדגישים - תהליך הצמיחה הגלובלית רק בתחילתו. ההתנהגות וול סטריט וכל הבורסות האחרות לוקחת מפעם לפעם את החששות ממהמורות בדרך, חששות שגורמים לתיקונים, ומגדירה את חלקם כזעזוע קשה ואת חלקם האחר כסתם תיקונים. לדעתנו כל הזעזועים או התיקונים מהווים הזדמנות קניה, כי התהליך רק מתחיל. כתוצאה ממהפכת האינפורמציה תיקונים ואפילו זעזועים ילוו את המשקיעים לעיתים תכופות. זו הסיבה שאסור להיות חזיר בוול סטריט או שפן. לדוגמא, מאז תחילת ההתאוששות של 2009 ראינו 4 תיקונים חזקים למדי בשוק המניות (2010, 2011, 2012 ו-2014) ובדיעבד מתברר שכל אחד מהם היווה "הזדמנות קניה". נראה כאילו היוונים מייצרים כעת תיקון נוסף. אנחנו בספק אם מדובר בתיקון בסדרי הגודל של הארבעה שקדמו לו (תלוי בפאניקה שתעורר התקשורת), אבל אין לנו ספק שזה יהיה עוד גיהוק בדרך להמשך הגאות הגלובלית. אם מדובר בתיקון שידמה לקודמיו, הצעתנו להתרכז דווקא במניות המובילות, בעיקר באלה הרפואיות ואלה שבביו טכנולוגיה, כי למרות כל מה שמפיצי האימה טוענים הן אינן יקרות בהשוואה לשום תקופת שיא בעברן. אנחנו לא מדברים על מניות ביו עם חלום ענק, אלא על המבוססות שבהן עם הפוטנציאל לממש את החלומות הגדולים ביותר, כמו אמג'ן (סימול: AMGN), רוש (סימול: RHHBY), ביוג'ן (סימול: BIIB), גיליאד (סימול: GILD) ושכמותן, שמבחינת הפוטנציאל העסקי עדיין נמצאות בתחילת דרכן ויש להן את המקורות הכספיים, יכולות הפיתוח ועוצמות השיווק שכל כך חשובים בתחום. בחרנו לספר היום על "מלכת הביו טכנולוגיה", אמג'ן. אם יש תיקון, כדאי לבחון השקעה למען האמת לא קל לבחור מניית ביו מובילה מנצחת בכלל ובזמן תיקון בפרט. למשקיע ההדיוט עדיף סל ביו טכנולוגי, מניה מנצחת דוגמת AMGN או שלוש החברות שהזכרנו קודם כמו ריג'נרון (סימול: REGN). נכון, זו משימה קשה, בלתי אפשרית כמעט, אבל אם בכל זאת מעוניינים במניה מנצחת הקריטריונים לבחירה צריכים להיות ברורים: לחברה צריכה להיות היסטוריה מוכחת של הצלחה עסקית (עליות עקביות במכירות, ברווח ובהתייעלות), הצלחות בפיתוח וחציית FDA, ייצור ושיווק תרופות, חוסן כספי / מאזני חזק, הצגת Track record רציני הן בניהול והן בהצמחת החברה, אורגנית ובאמצעות M&A, ואולי הכי חשוב בתחום התרופות שתהיה לה עוצמה שיווקית. בנוסף, חשובה היסטוריית ההתייחסות שלה למשקיעים. לפי כל אלה אין לנו ספק ש-AMGN מתאימה לקריטריונים.

אגב, אותה אמג'ן מככבת בעשירייה הראשונה של כל סלי הבריאות הרציניים. כיוון שאנחנו מלווים את החברה מיום הנפקתה, קצת היסטוריה. ששמה הוא ראשי התיבות של Applied Molecular Genetics. היא נוסדה בשנת 1980 ע"י George Rathmann, האיש שפיתח את הסקוטץ' פייפר בחברת M3 ממינסוטה ולאחר מכן עבד באבוט (ABT). איש הון הסיכון הידוע, William Bowes, שעסק אותם ימים בניסיון לשכנע כל מי שהקשיב לו שעתיד הרפואה "במולקולה", כפי שהתבטא, כתב בתשקיף ההנפקה שנערכה ב-1983, ש"אמג'ן היא חברת ביו טכנולוגיה גלובלית, שהוקמה על מנת לגלות, לפתח, לייצר ולשווק תרופות שמתבססות על ההתקדמות תחום הביולוגיה של התא והמולקולה". מה שהאנשים ראו לפני 35 שנים זו ההתפתחויות העסקיות שטמונות בתחום הביו טכנולוגי הרפואי כתוצאה מההתפתחויות הטכנולוגיות שהופיעו ומימשו את מה שראו. באמצעות אותה הנפקה החברה גייסה 40 מיליון דולר יחד עם החתמים סמית-בארני, דין וויטר ומונטגומרי (מי שצעיר מאתנו בטח לא שמע על אלה שנאכלו ע"י ענקיות אחרות), יצאה לדרך לפי שער מניה של 10 סנט בהתאמה להיום והחלה גל גדול של הנפקות ביו. ההנפקה הצליחה כי ערב לפני קיבלה אישור לתרופה נגד אנמיה, האפוגן (EPOGEN ), אחת מתרופות העל הביולוגיות החמות מאז ומעולם, שעוזרת לגוף לייצר כדוריות דם אדומות. בשנת 1985 הוציאה החברה עוד תרופת-על ה-NEUPOGEN למניעת זיהום בטיפולים כימותרפיים, ומאז היא מוציאה תרופה או שתיים כל שנה, חלק גדול מהן תרופות-על (מעל למיליארד דולרים מכירות בשנה). כמה מפריצות הדרך הגדולות בתרופות ביו נעשו בחברה, כמו הפריצה בתחום הביולוגיה של העצם וכו'. אמג'ן פתחה את המאה ה-21 עם מכירות של 3.6 מיליארד דולרים, רווח נקי של 1.14 מיליארד ורווח למניה של 1.05 דולר. 2014 נחתמה עם מכירות ורווח של 20.1 ו-5.16 מיליארד דולרים בהתאמה ורווח למניה של 8.7 דולר. הקונצנזוס ל-2015 על מכירות, רווח נקי ורווח למניה של 21.13, 7.6 מיליארד ו-10 דולרים בהתאמה. החברה מעלה דיבידנד מידי חצי שנה, ומשלמת היום 3.16 דולר למניה - תשואה נוכחית של כ-2%. מבחינת ניהול אמג'ן נחשבת "ה-IBM של הביו", חברה עם הנהלה יוצאת דופן ומערכות ניהול מצוינות. אחת הסיבות שבחרנו ב-AMGN היא החלטת הוועדה המייעצת של ה-FDA לתמוך באישור תרופות בקטגוריה חדשנית לחלוטין נגד רמות כולסטרול גבוהות אצל חולי לב שסטטינים אינם משפיעים עליהם, של ל-AMGN ו-REGN. בשני המקרים מדובר על מצב שנמצא כרגע ללא מענה ובשוק של עשרות מיליארדים. התרופה של אמג'ן תגיע לאישור ה-FDA באוגוסט ושל ריג'נרון ביולי. מבחינת נתונים, AMGN "זולה" לאין ערוך מ-REGN, שחביבה על האנליסטים הצעירים. כך שלמרות שאנחנו מאמינים ש-REGN חברה נפלאה כעת, ההשקעה ב-AMGN כלכלית הרבה יותר, גם מהלכות גם מתוך שמועות שאמג'ן תציע לרכוש את ריג'נרון.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(60):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 30.
    הרבה זמן לא קראתי כתבה כלכלית טובה . - תודה לך . (ל"ת)
    יקותיאל הר שושנים 25/06/2015 09:55
    הגב לתגובה זו
  • 29.
    אורי 22/06/2015 14:08
    הגב לתגובה זו
    שמתמחות נגד מתקפות סייבר? הETF בארה"ב HACK עשה אחלה תשואה מתחילת השנה. נראה לך שהענף הזה רק בתחילתו? או בועה מסווימת? תודה!
  • שלמה גרינברג 22/06/2015 21:57
    הגב לתגובה זו
    http://wallstreet.bizportal.co.il/articles.php?id=221579 מפברואר
  • 28.
    יוסי 21/06/2015 17:41
    הגב לתגובה זו
    ולמקרה ש"חס וחלילה" לא תהיה מפולת, עדיין ממליץ על AMGN?
  • שלמה גרינברג 21/06/2015 18:46
    הגב לתגובה זו
    והיכן קראת שהמלצתי על אמג'ן?
  • יוסי 21/06/2015 21:48
    אז אני לא יודע מה כן. עזוב כרגע את ה- disclaimer שבסוף המאמר שלך, שנכתב תמיד בעצת עורכי דין. עניינית; אתה חושב שהמניה מעניינת בכל מקרה?
  • 27.
    שלמה גרינברג 21/06/2015 15:04
    הגב לתגובה זו
    אכן, העתיד במיחזור והחברה עושה את כול "הרעשים" הנכונים מלבד החשוב ביותר, מכירות. פשוט תסתכלו על הדוחות. גם איני מבין מדוע הם משקיעים לפתע ברכישת מניותיהם, לאיזו מטרה? האם הם חושבים שציבור המשקיעים יתנפל על המניות בגלל שהם קונים? מדוע אינם משקיעים אגורה אחת במו"פ, הרי זה תחום שחשיבות המו"פ בו עליונה. יש כנראה בעיית אמינות ואקווה שההודעה לאחרונה על התחלת פרויקט Johnston ברוד איילנד רצינית ומהיימנה, השוק, כך נראה, לא כ"כ מאמין. הפוטנציאל שם אבל הביצוע עדיין לא.
  • 26.
    גדי 21/06/2015 14:07
    הגב לתגובה זו
    מצטרף לשאלת 25 בלו ספייר לאן ??
  • 25.
    איציק 21/06/2015 12:19
    הגב לתגובה זו
    לשלמה בזמנו כתבת על המניה חוות דעת חיובית - העתיד במיחזור .... אבקש הסבר מלומד מדוע היא "צונחת" בשבועות האחרונים תודה קורא נאמן
  • חיימון 21/06/2015 14:23
    הגב לתגובה זו
    בשווי 2 מיליון דולר. שחרר אותנו . כול אחד פה עם חברות הכלום שלו -חושב שעלה על בוננזה.
  • 24.
    אליפז וגמלאי צהל 21/06/2015 07:10
    הגב לתגובה זו
    על זה נאמר קשקוש בלבוש.תקחו את הכסף תסגרו את החשבונות ותפסיקו לממן את החזזיריה הזו.
  • איחטיאנדר 21/06/2015 12:10
    הגב לתגובה זו
    בכלום.
  • 23.
    רמז למשהו מתקרב ? המפולת תפתיע, ככה זה תמיד (ל"ת)
    המומחה 20/06/2015 23:24
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    רן 20/06/2015 22:07
    הגב לתגובה זו
    לקרא כל כך הרבה טקסט.
  • מישהו מחייב אותך לקרוא? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 21/06/2015 12:47
    הגב לתגובה זו
  • איחטיאנדר 21/06/2015 12:09
    הגב לתגובה זו
    לך תראה האח הגדול.
  • 21.
    הראל 20/06/2015 22:04
    הגב לתגובה זו
    סין?כאשר סמנכל בחברה הגדולה בישראל ממליץ לטווח הארוך
  • 20.
    נתן 20/06/2015 20:32
    הגב לתגובה זו
    רק רציו תעשה 80% מעלה
  • 19.
    הגרינברג זיין המוח 20/06/2015 19:57
    הגב לתגובה זו
    קשקשן
  • איחטיאנדר 21/06/2015 12:10
    הגב לתגובה זו
    מה עשית בחייך?
  • 18.
    שלמה שכחת משהו ? 20/06/2015 19:33
    הגב לתגובה זו
    כמו כן אם המצב כל כך טוב למה הריבית אפסית זה מצב לא נורמאלי
  • שלמה גרינברג 21/06/2015 12:46
    הגב לתגובה זו
    לנאסד"ק לקח 15 שנה גם בגלל מבנה המדד וגם בגלל שהתחיל מרמות דמיוניות ומדוע ריבית אפסית זה מצב בלתי נורמלי?
  • 17.
    עמי 20/06/2015 18:15
    הגב לתגובה זו
    שלום שלמה!לאחרונה אני שומע על הרבה אנשים שעוברים למדד הפחד היית ממליץ להכנס לשם?
  • 16.
    שלמה דעתך על OPK בבקשה? (ל"ת)
    בני 20/06/2015 16:24
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    סוחר בתא 20/06/2015 14:42
    הגב לתגובה זו
    עוד לא התחיל הראלי הרציני בארץ המניות פה זולות מידי בקרוב יהיה ריצה קדמיה
  • בדיחה עצובה. הרבה מניות בארץ נמצאות בשיא (ל"ת)
    גם בתא 21/06/2015 08:12
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    מניית נייס ללא ספק (ל"ת)
    מבין 20/06/2015 14:26
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    שועלי 20/06/2015 10:23
    הגב לתגובה זו
    שלמה מה דעתך?כדאי למכור כעת או לחכות ?
  • תפנה השאלה ליועץ שלך בבקשה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 20/06/2015 14:50
    הגב לתגובה זו
  • שועלי 21/06/2015 00:01
    לא יודע
  • 12.
    אורי 19/06/2015 21:37
    הגב לתגובה זו
    המניות שציית מציונות יושב הרבה זמן עליהם וכן יש נחת האמת מדי פעם שהם ירגות אני קונה עוד שבת שלום מסלובניה היפיפיה ממליץ הלום
  • 11.
    אני 19/06/2015 15:12
    הגב לתגובה זו
    מחסור קריטי באנטיביוטיקות אליבא דממשלת ארהב. המשך הצלחה בניסויים ל TTPH, CEMP יוביל ב- 99% לאישור FDA בהמשך (לא הופתע אם ירכשו בעתיד ע"י מי מהגדולות, ביחוד לאור הזנחת פיתוח אנטיביוטיקות חדשות ע"י החברות הגדולות בשנים האחרונות). כן הייתי עוקב אחרי AKAO, שהאנטיביוטיקה שלה עובדת לא פחות טוב מהשתיים דלעיל (אבל שווה רק 8% מהן), והיא שיפרה את צוות הניהול שלה וסיכויי פאזה 3 החדשה שתתחיל ברבעון האחרון טובים מאוד לכאורה. מצב כרקע לעיונך על האחרונה: http://seekingalpha.com/article/3257965-achaogen-an-undervalued-antibiotics-pharma-company
  • גם אני 19/06/2015 16:27
    הגב לתגובה זו
    אתה צודק בדבריך אבל שאלת יחסי סיכוי סיכון בתחום ספציפי זה היא קריטית. מי שלא מקצועי מתוך התחום לא יכול לקבל החלטות השקעה על סמך אינדיקטורים כלכליים או שעשועים של ניתוחים טכניים.האם ידוע לך על תעודת סל או קרן בתחום ?
  • שלמה גרינברג 19/06/2015 16:16
    הגב לתגובה זו
    אכן אתה צודק, תחום חשוב שנדחף ע"י משרד הבריאות האמריקאי. שלושת החברות שאתה מזכיר, שמתוכן אני מכיר היטב את Achaogen ומייסדה ד"ר דייויד נתנאל, הן בעלות פוטנציאל גדול אבכל עדיין בתחום החלום. לעולם אל תכתוב "המשך הצלחה בניסויים ל TTPH, CEMP יוביל ב- 99% לאישור FDA בהמשך..." כי עד לאישור FDA המקסימום סיכוי להצלחה הוא % 50. AKAO, כשהונפקה, לפני כשנתיים, הגיעה ל 20 דולרים ומאז תחילת השנה מתדרדרת. העליות לאחרונה הן בגלל החברים בסטריט.קום שממליצים ותזכור, באנטי ביוטיקס פועלות חברות כמו אסטרא-זאנקה, פייזר וגלקסקוי
  • תשובה 19/06/2015 18:03
    תתחיל ברבעון האחרון של השנה. סיכויי הצלחה "מוגברים" כי הניסוי יתבסס על פאזה 2 שכבר הצליח. אבל בהחלט עדייI בגדר החלום (ומתומחר בהתאם..). לעומתה, TTPH. CEMP אחרי תוצאות מצויינות בפאזה 3 והמשך בקרוב (TTPH תוצאות ביולי CEMP עד סוף שנה), בהנחה ולא תהיה הפתעה ויחזרו על התוצאות, אך טבעי שיגישו NDA ואני לא רואה את ה- FDA לא נותן אישור בנסיבות (קרי מוצר בטוח, יעיל ובמיוחד כשצריך כל כך אנטיביוטיקות. .. תראה רק לאחרונה כמה אש שפכו ב FDA על VRTX אבל בגלל הצורך אישרו..). בקיצור השתיים האחרונות עם סיכון מופחת לדעתי הצנועה מ AKAO והתמחור בהתאם... אגב אין עדיין בעיני שום עליות, הנייר 10% מנמוך כל הזמנים. שים לב לחברה אוסטרית מהתחום שמנפיקה בימים אלו - NBRV.
  • 10.
    סולי 19/06/2015 13:39
    הגב לתגובה זו
    http://seekingalpha.com/article/3259155-warning-top-healthcare-performers-now-overvalued אפרופו כתבתך - מאמר שפורסם בסיקינג אלפא השבוע.
  • שלמה גרינברג 19/06/2015 15:38
    הגב לתגובה זו
    הכתבה, שלקוחה מהוול סטריט דיילי (זה לא הוול סטריט הידוע) מעלה טענה אבל, עם כול הכבוד, להציע למשקיעים להשקיע, בשלב הנוכחי, ב Merck & Co. (MRK) כתחליף מצביע על חובבנות. MRK זה פרמקולוגיה, קטגוריה שונה לחלוטין ומאז ומעולם נסחרו חברות הביו בערכים גבוהים בהרבה מאלו שניתנו למניות הפארמה. נכון, ככול שמניות הביו עולות כך גם הסיכון וזה נכון לכול מגזר.
  • 9.
    דוד 19/06/2015 10:18
    הגב לתגובה זו
    בהמשך לכתבות שלך המעמיקות והמעננינות מר גרינברג אשמח אם תוכל לחוות את דעתך על מנית ROSG הישראלית שהפוטציאל שלה בעיניי הוא גדול. תודה לך
  • שלמה גרינברג 19/06/2015 15:30
    הגב לתגובה זו
    לפני שנתיים, כאשר דובר על אישור קיט דיאגנוסטי לחברה והמניה קיפצה מעל 14 דולר כתבתי מאמר שלם על החברה והסברתי בדיוק את הפוטנציאל והסיכויים למצותו. כתבתי אז בפירוש שהמשקיעים מקפצים לפני העגלה. נכון, הפוטנציאל שם אבל צריך למכור!!! ולאחר זמן שלא רואים מכירות (ראה את כול חברות הביו הישראליות) המשקיעים מתעייפים ונוטשים מה שלא אומר כלום לגבי הפוטנציאל. פלטפורמות הבדיקה תמיד מעניינות והחלום עדיין שם אבל, כפי שמציין חיים, לא מזכירים את ROSG בנשימה אחת עם AMGN..
  • חיים 19/06/2015 11:30
    הגב לתגובה זו
    להעביר את המסר - תשקיעו בתעודות סל, תשקיעו בחברות ענק יציבות. וכול שבוע צץ החכם התורן שחושב שזה לא רלוונטי לחברה שהוא "מאוהב" בה. הוא כותב לכה על אמג'ן ששוה 170 מיליארד דולר - ואתה בה לו עם חברה ישראלית בשווי 40 מיליון דולר. רוזטה רלוונטית ברמה של לזרוק כסף על חישגד ולא יותר - ויש עוד אלפי חברות עם "סיפור".
  • 8.
    סולי 19/06/2015 09:40
    הגב לתגובה זו
    שלמה שלום, אודה לך אם תוכל להתייחס לאינטראקציה שבין השוק הסיני לשוק האמריקני. למשל - האם התיקון שבו נמצאת עכשיו שנחאי ישפיע על הדאו? והאם המשק האמריקני בעצם יחדל בטווח הארוך להיות המוליך והקטר הסיני הוא שימשוך? נושא נוסף הוא המוזרות שבה מתנהל השוק בשנחאי וחוסר האמון שהוא מעורר לדעתי. שבת טובה לך.
  • שלמה גרינברג 19/06/2015 09:54
    הגב לתגובה זו
    על כ"א מהשאלות ששאלת נכתבו אלפי דפי הסבר ולפחות 100 ספרים. האינטראקציה היא בדיוק כמו זו שבין השוק האמריקאי לישראלי, בגלל הדואליות בעיקר. התיקון בשנחאי אינו צריך להשפיע (כי אף חברה אמריקאית אינה נסחרת שם) אבל אם זה יימשך זה לבטח ידליק את מומחי התקשורת שישליכו על ארה"ב. המשק האמריקאי יחדל אולי בעתיד מלהוביל אבל בעתיד המאוד רחוק כי אין תחליף ולא יהיה בשנים הנראות לעין לצריכה האמריקאית וזה מה שקובע לגבי הצמיחה בסין ושאר העולם (אגב, הכלכלה הגדולה בעולם היא גוש האירו, לא ארה"ב אבל השוק אינו צורך חיצונית כמו האמריקאים). "השוק בשנחאי מתנהג במוזרות"? ושאר השווקים מתנהגים בהיגיון? ?
  • 7.
    האם כשלון של טבע להשתלט על מיילן,יכה חזק במניה? (ל"ת)
    יוסי 18/06/2015 23:54
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ערן 18/06/2015 16:35
    הגב לתגובה זו
    היי שלמה אם אפשר לדעת באיזה שער היא עכשיו כי יש 3 חב עם אותו סימול תודה מראש
  • אין 3 חברות עם אותו סימבול!! הסימול הוא AMGN (ל"ת)
    שלמה גרינברג 18/06/2015 18:34
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יוני 18/06/2015 14:27
    הגב לתגובה זו
    סימול NKTR . פייפליין גדול מאד.
  • שלמה גרינברג 18/06/2015 16:29
    הגב לתגובה זו
    מכיר היטב את .נקטר. .מכוכבות 2000. . ב 2008 החל לנהל אותה האוורד .רובין, יזם ומנהל רציני .שבזמנו מכר את החברה שהקים, Sirna ב 1.1 מיליארד ל MRK אבל להכניס אותה בקטגוריה של AMGN זה לא נכון
  • 4.
    גולש 18/06/2015 14:24
    הגב לתגובה זו
    Debt/Equity של 1.13 גבוה יותר מכל שאר החברות הגדולות בתחום. מה זה אומר לגבי רמת הסיכון?
  • 3.
    לשלמה בקיצור: 18/06/2015 13:34
    הגב לתגובה זו
    של כתבותייך?...כי הריי בכל זאת:זה הכל כסף!..אתה מפרסם כתבותייך בכדיי שנרוויח כסף,ולא בכדי שנאהב את טבע,אמג'ן,או גיליאד,נכון?...לפי כתבותייך,אני מעריך אותך:ב-1 מיליארד דולר!!!!!!!!..לפחות.
  • נדי 18/06/2015 17:00
    הגב לתגובה זו
    איש מלא ידע ומסופק. אני מאמין שמי שרודף אחרי הכסף כדי להשיג עוד ממנו, לא כותב טורים כדי שאחרים יהנו. תחום ההשקעות הוא תחום כמו כל דבר אחר, צריך ידע, צריך הבנה, צריך מקצועיות. לשלמה יש כנראה מהכל וגם זמן כדי לשתף אחרים, ואם כך מה חשוב האם מליונר בליונר או טריליונר? זה עיסוק בטפל.
  • לדעתי הוא מיליארדר. (ל"ת)
    אחד 18/06/2015 14:25
    הגב לתגובה זו
  • Z 19/06/2015 11:07
    הוא מחפש אתגרים נמשימות האיש הוא נזיר על
  • 2.
    גולשת 18/06/2015 11:25
    הגב לתגובה זו
    שלום רב לשלמה, האם קראת/האזנת אמש לנאומה של גנט יילן? לדעתי גם הנאום וגם התשובות לשאלות משדרות סוג של מפת דרכים מאוד ברורה. האם לדעתך בטווח הקרוב והבינוני אכן תשרור יציבות בשווקים למרות העלות הריבית? האם לדעתך הן כבר מגולמות בצורה זו או אחרת? ושנית - ענף הביוטק בארהב מחולק למעשהבין הנסדאק לאסאנדפי. איזה מבין השניים "חלומי " פחות ומעשי יותר לדעתך? תודה רבה לך .
  • שלמה גרינברג 18/06/2015 15:29
    הגב לתגובה זו
    הנאום, כמו כול .נאומיה בעבר וכמו נאומיו של בארנאנקי היה ברור (להבדיל מנאומיו של גרינשפאן) וחיובי. העלייה בריבית, כאשר תגיע היא האיתות הכי חיובי למניות שהרי זה הסימן .הטוב ביותר .שהכלכלה .אכן מתחזקת. מאידך איני רואה יציבות .לא בטווח הקצר .ולא בבינוני או הארוך כי הכותרות ימשיכו להשפיע,. אפילו יותר. ..לגבי המגמה .אין לי ספק .שתמשיך מעלה....לגבי הביוטק .אז .ב .S&P אין . .חברות שהערכתן מתבססת על חלומות נטו. .מיקומן . של .החברות אינו שיקול .בהחלטות ההשקעה
  • 1.
    דוד 18/06/2015 11:05
    הגב לתגובה זו
    כדי לקבל פרפורציה אמיתית צריך לבדוק כמה עלה נדלן, ומה היו המשכורות ב1980 ואז להשוות מול המדדים. נראה לי שנקבל שבערכים ראליים השוק נתן הרבה פחות. יש שחיקה מתמדת בערך האמיתי של הדולר ואז צריכים יותר דולרים כדי לקנות נכסים.
  • שלמה גרינברג 18/06/2015 15:15
    הגב לתגובה זו
    שום מכשיר כספי לא .עלה,מאז 1982 כמו מדדי המניות המובילות, -אפילו לא קרוב .ושום .שחיקה פיננסית אינה יכולה להסביר זאת
  • כותבי תרחישים 20/06/2015 19:50
    לדעתינו יש כאן פיספוס של החוב בארהב ואחרים ריין קיבל שלטון עם עודף מאזן מסחרי וכלכלי והשאיר חור עם חוב עצום בלתי נישלט= מה שנתן לבנקי גושפנקה להיתנהל בשחיטות בלתי ניסלחת =גם =במשכנתאות -נסיון לחסל החוב יגרום לצלילה מתמשכת לאורך שנים כמו ביפן הניקיי ירד מ 38000 ל 7000 ועלה ל 20000 בהווה =וזה זמני= לפני תיקון = ראו קראתם
צילום: UMA media, Pexelsצילום: UMA media, Pexels

שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה

הייניקס, סמסונג ומיקרון, יצרניות זיכרונות ה-HBM4 שצפויים להיות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, חשובות מאוד למלכת השבבים שחייבת לשמור על מעמדה בעוד מתחרותיה נושפות בעורפה

עופר הבר |

זיכרונות HBM4, דור חדש של זיכרונות בעלי רוחב פס גבוה, שצפוי להוות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, הם הגביע הקדוש של שוק השבבים כיום. אנבידיה, כמלכת שוק השבבים שנאלצת כל העת להשקיע מאמצים בשמירה על מעמדה מול מתחרות כמו AMD וברודקום, זקוקה להם כמו אוויר לנשימה.   

ה-HBM4 הוא השלב או הגרסה הרביעית בסדרת זיכרונות HBM, אחרי HBM1,HBM2 ו-HBM3 (כולל השדרוג HBM3E). כל דור מתאפיין בשיפורים משמעותיים בביצועים, ברוחב הפס של הזיכרון, בצריכת החשמל, וביכולת הצפיפות של הזיכרון, כך ש-HBM4 הוא הדור הכי מתקדם ומעודכן מבין סדרת HBM שבלעדיו אנבידיה לא תוכל להאיץ ביצועים במעבדיה.

אנבידיה צריכה את כרטיס הזיכרון HBM4 בעיקר כדי לתמוך בעיבוד נתונים מהיר ויעיל במערכות שלה, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית ,AI למידת מכונה ומחשוב ביצועים גבוהים. זיכרון HBM4 מציע רוחב פס גבוה במיוחד ותצרוכת חשמל נמוכה משמעותית ביחס לזיכרון DDR4 וצפיפות זיכרון גבוהה המאפשרת לשלב זיכרון רב במקום קטן. זה מאפשר לאנבידיה להאיץ ביצועים במעבדים ובמעבדי גרפיקה שלה, תוך הפחתת צריכת הכוח ושיפור יעילות העבודה מול כמויות עצומות של נתונים במקביל.

 פיתוח HBM4 - מי השחקניות העיקריות?

יצרניות ה-HBM4 המובילות כיום אינן כולן דרום-קוריאניות, אך מרביתן מרוכזות בדרום קוריאה. החברות המרכזיות הן:

SK Hynix: דרום-קוריאנית, מובילה בפיתוח ובייצור המוני של HBM4, עם שיפורים משמעותיים ברוחב הפס ויעילות אנרגטית. נחשבת ליצרנית הגדולה בתחום זה כרגע ומבוססת טכנולוגיות ייצור מתקדמות.

יסודות אסדת לווייתן
צילום: אלבטרוס

לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה גז מפת הקידוחים

מדינת ישראל מעולם לא היתה ריבונית לגמרי, כשלאורך עשרות השנים האחרונות היא תלויה בסיוע צבאי ואזרחי אמריקני. אולם אם עד לאחרונה אזרחי המדינה העדיפו להעלים עין ממציאות זו, הרי שבשבועות האחרונים התלות והעדר הריבונות והעצמאות הפכו לבוטות יותר, כאשר ממשל טראמפ כפה הסכם הפסקת אש ברצועת עזה ומפקח עליו בקפדנות, בשלב זה, ממתקן צבאי אמריקני בקרית גת.

אולם יש תחום נוסף, קריטי למשק, שמעולם לא היה בריבונות ישראלית: משק הגז הטבעי. בשניים וחצי העשורים מאז התגלו מאגרי גז ראשוניים וביותר מ-15 השנים מאז התגלה מאגר תמר, התלות הישראלית בחברות אמריקניות להפקת הגז הטבעי ובממשל האמריקני לאסדרת משק הגז הטבעי, היתה מוחלטת.

אמנם בשנים האחרונות, משק הגז הטבעי הישראלי, שהוא בעל חשיבות אסטרטגית למדינה, הפך למערב פרוע. אבל עדיין יש בו שריף אחד, השולט בשקט בכל הנעשה, ענקית האנרגיה שברון. אקדוחנים אחדים, אמנם נלחמים על הפירורים, שעדיין שווים מיליארדי דולרים לאורך השנים ועושים כותרות, אבל חשיבותם לפיתוח משק הגז אפסית. אלי כהן, שר האנרגיה, הודיע לפני שבוע על התנגדותו לאשר את החוזה החדש ליצוא הגז למצרים, עד שיוסדרו עלויות גז נוחות לשוק המקומי, אבל אף אחד אינו מתייחס אליו ברצינות. רה״מ, בנימין נתניהו, נפגש בשבוע שעבר עם נציגי שברון כדי לפתור את המשבר, דווח בדה מרקר. מר כהן לא הוזמן לפגישה. הבעיה תיפתר בקרוב וההסכם ייחתם.

מבני הבעלות על מאגרי לוויתן, כריש ותמר הינם יציבים, מבנה הבעלות על תמר פטרוליום, המחזיקה בכ-17% ממאגר תמר, משתנה חדשות לבקרים, כאילו היה מדובר בגן שעשועים. וכך, קבוצה אקלקטית של משקיעים, חלקם זרים, מבקשת להגדיל את רווחיה על חשבון הציבור הישראלי (ואין לה כל עניין בהשקעות ובפיתוח משק הגז). מכאן הידיעות שהתפרסמו לאחרונה על סירובם של משקיעים בתמר פטרוליום, ובהם גם ישראמקו, לחתום על הסכם הספקת גז חדש מול חברת החשמל, שאמור היה להוזיל את הגז וכתוצאה מכך את עלות החשמל, כבר בשנים הקרובות. להערכתם מחירי הגז הטבעי בשנים הקרובות יעלו. במידה והערכה זו תתגשם, הרי שתהיה בכך פגיעה קשה בציבור הישראלי, שלבד מכך שאוצרות הטבע שייכים לו, הוא גם ממן את פעילות הפקת הגז בסכומים לא ידועים, באמצעות מתן הגנה ביטחונית למתקני הפקת הגז בים התיכון. בנוסף, חברות האנרגיה חדלו מלבצע חיפושים אחר מאגרי גז נוספים, ומנסות להגביר את קצב ההפקה, כך שלפי הערכות מלאי הגז במאגרים הישראליים יאזל בתוך כ-20-25 שנים. אזילת הגז תציב את המשק הישראלי בפני משבר אנרגטי חמור, מאחר שעד שיאזל הגז הטבעי, חלק ניכר מפעילות המשק תוסב לגז טבעי. יבוא גז טבעי לישראל, בתצורת LNG, צפוי להיות יקר ויגדיל באופן ניכר את העלות שתוטל על משקי הבית ועל עסקים מקומיים. הוא גם יגדיל את רווחי החברות שייבאו את הגז, שלפחות בחלקן שותפות כיום להפקתו, למשל שברון.

(כמובן שאנחנו בפתח עידן האנרגיה הירוקה, אבל לישראל אסור בשלב זה לוותר על האופציה של שימוש בגז טבעי בעשורים הקרובים).

נובל אנרג׳י, החברה האחראית לתגליות הגז הגדולות של ישראל, היתה חברת אנרגיה בינונית. אולם מאז נרכשה ע״י שברון, קבוצת האנרגיה השניה בגודלה בארה״ב, בסוף 2020, השתנה לגמרי מבנה השליטה בשוק הגז הטבעי המקומי. שברון מחזיקה כיום בכ-40% מתמר וב-25% מלווייתן, ומשמשת כמפעילה של שני המאגרים וכך מנופי השליטה שלה בשוק הגז המקומי הינם בלתי מוגבלים. אם לנובל אנרג׳י היו מהלכים מוגבלים בממשל האמריקני, הרי ששברון היא חלק אינטגרלי מהממשל, שענקיות האנרגיה תמיד נעזרו בו והוא נעזר בהן לפעילות ושליטה בשווקי האנרגיה העולמיים, ראו איום הנוכחי לפלישה אמריקנית לוונצואלה, ממפיקות הנפט הגדולות בעולם. ניסיון של ממשלת ישראל להגביל את יצוא הגז הטבעי, ידווח מיידית לבעל בריתה של שברון, דונלד טראמפ, שיורה לבנימין נתניהו, או לכל ראש ממשלה אחר, להימנע מהגבלת היצוא.