רוסיה: מי הם המפסידים והמנצחים הגדולים ב'מלחמת הסנקציות'?

'המלחמה הקרה' שמתעצמת בין רוסיה למדינות המערב מתחילה להראות תוצאות בשטח, אלו מי שירוויחו ויפסידו מכך
מתן בן ברוך | (3)

ירקות, פירות, בשר, דגים, חלב ומוצרי חלב. אלו הם המוצרים שנאסרו לייבוא מארה"ב, מדינות האיחוד האירופי, אוסטרליה, קנדה ונורבגיה. האיסור תקף למשך שנה ע"פ צו מיוחד עליו חתם ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה. חשוב להדגיש כי מחצית מתעשיית המזון הרוסית היא תולדה של ייבוא. מעניין לראות כי את משקאות האלכוהול הרוסים בחרו לא להחרים, אולי כך חלק מהאזרחים יוכלו להטביע את יגונם.

הנה כמה מהמנצחים והמפסידים בסיבוב הסנקציות הנוכחי:

מנצחים

1. מגדלי חזירים סרביים: הסרבים עדיין לא חברים באיחוד האירופי, מה שבסיבוב הזה ישחק לטובתם. כאשר יחסי המסחר בין הרוסים לסרבים הם בעלי היסטוריה ארוכה לא מן הנמנע שנראה יותר בשר חזיר סרבי על צלחות רוסיות בהמשך.

2. עושי גבינה בלרוסים: בלרוס היא היצואנית הרביעית בגודלה של גבינה בעולם. כעת, כאשר הרוסים לא יוכלו להשיג יותר גבינת 'ברי' צרפתית, סביר להניח שהן יפנו לשכנים הבלרוסים.

3. יצואני פירות וירקות ארמניים: הארמנים שנמצאים כעת בסכסוך עם שכניהם באזרבייג'ן ישמחו לספק לרוסים את הייצוא האיכותי שלהם שכולל: דגנים, תפוחי אדמה וענבים.

מפסידים

1. מגדלי עופות בארה"ב: תעשיית העוף היא אחת התעשיות הבודדות בארה"ב שצפויות להינזק כתוצאה מניתוק יחסי המסחר. גם בשנים עברו בהן המדינות היו מצויות בנתק היו אלה מגדלי העופות שנפגעו בעיקר.

2. חקלאי פירות פולניים: פולין הייתה אחת המבקרות החריפות ביותר של המשטר הרוסי בחודשים האחרונים זאת חרף ההשלכות הכלכליות שעלולות לפגוע בה. עיתון בפולין יצא בקמפיין מעניין "עמדו מול פוטין, אכלו תפוחים ושתו סיידר" זאת בשל כך שפולין הייתה מייצאת כ-700 אלף תפוחים בשנה לרוסיה. גם סלבריטאים פולניים התגייסו כבר למשימה כשהם מצייצים בטוויטר תמונות שלהם נוגסים בתפוח.

3. תעשיית הדגים הנורבגית: רוסיה ייבאה מהנורבגים דגי סלומון נורבגים בשווי כולל של כ-מיליארד דולר בשנה שעברה. חברות הייצוא הנורבגיות ספגו מכה קשה מה שכבר קיבל ביטוי בבורסה המקומית כאשר החברות ספגו ירידות חדות.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    putin 07/08/2014 21:42
    הגב לתגובה זו
    למה לעשות שגיאות טיפשיות כאלו? עכשיו כל כתבה נראית כמו חובבנית ולא אמינה...
  • 2.
    גרין 07/08/2014 21:39
    הגב לתגובה זו
    הסנקציות שהמערב התחיל אתן לא עובדות בעניין אוקראינה, וזה היה די ברור מראש. מה שכן, הן עלולות, בסופו של דבר ליצור מתחים שיזכירו את המלחמה הקרה של העבר
  • 1.
    lenin 07/08/2014 18:33
    הגב לתגובה זו
    אמרו להם אסור להעיר דוב רוסי עכשב זהו זה חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחסנקציות חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.