הכלכלה הסינית צמחה בקצב שנתי של 7.4%, איך מגיבים השווקים?
עיני משקיעים רבים ברחבי העולם מתמקדות היום בנתון אחד מרכזי שיצא לפנות בוקר נתון הצמיחה הסינית ברבעון הראשון של השנה. הנתונים הציגו את מה שממנו חוששים כלכלנים רבים בעולם - הכלכלה הסינית ממשיכה להאט.
הכלכלה הסינית צמחה בשיעור הנמוך ביותר מזה 6 רבעונים, 1.4% בהשוואה לתמ"ג ברבעון הרביעי של 2013. בשיעור שנתי צמחה כלכלת סין בשיעור של 7.4%. התפוקה התעשייתית וההשקעות בנכסים קבועים לא עמדו בתחזיות המוקדמות.
לפי סקר הכלכלנים של בלומברג, הכלכלה הסינית היתה צפויה לצמוח ברבעון הראשון בשיעור שנתי של 7.3%, לעומת 7.7% ב-2013.
חשיבות הנתון הזה גדולה מאוד מכיוון שהצמיחה נמוכה מהצפי של הממשל הסיני, יתכן שהבנק המרכזי במדינה יכריז על צעדים מוניטריים ופיסקליים נוספים לתמוך בצמיחה.
לאחר פרסום הנתונים עולה הבורסה בשנחאי ב-0.25%, והבורסה בהונג קונג מטפסת 0.66%.
האטת המומנטום בכלכלה הסינית נמשכת כבר זמן רב ומדאיגה משקיעים ברחבי העולם. היום (ג') פורסם שהיקף האשראי החדש נפל בשיעור שנתי של 19% בחודש האחרון, והיצע הכסף צמח בשיעור הנמוך ביותר מאז 2001. בשבוע שעבר פורסמו נתוני הסחר הסיני, שהיו נמוכים בהרבה מהתחזיות והציגו תמונה מדאיגה לגבי הצמיחה הסינית בפרט והגלובלית בכלל.
- קצביאן: "הדולר ימשיך לרדת השנה בכפוף לרגיעה ביטחונית"
- למה ישראל לא מצטיינת בפריון עבודה ואיך זה ישפיע על רמת החיים כאן?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחר שנים של צמיחה דו ספרתית, הכלכלה הסינית צפויה לצמוח השנה בשיעור של 7.7% וב-2015 בשיעור של 7.5%, לפי נתוני הבנק העולמי.
- 11.המבין 16/04/2014 10:24הגב לתגובה זוהלוואי שכל החשבונות שלך ימחקו על ידי מחלה כי אתה מטעה את הציבור הרחב המלצה לך תחליף מקצוע כך לא תעשה נזק למפעלים ולציבור כך זה כל הספרדים לא מבינים בכלום חוץ מלהרוס גם החותן שלי חתיכת ספרדי מרוקאי שאין לי נחת ממנו רק צרות אתם לא אשמים אשם זה שהביא אותכם מי שבנה את הארץ זה האשכנזים ידיידיה שונא ישראל
- 10.שורי 15/04/2014 17:54הגב לתגובה זומה קורה איתה, סכין נופלת? מהי התחתית?
- 9.אביעד 15/04/2014 17:30הגב לתגובה זומה יהיה איתו?קיבינימאט מה עם העליות של חול המועד לפי הארביטראז נשאר רק חול......
- 8.אביעד 15/04/2014 16:52הגב לתגובה זובכל מקרה עליות נתונים חלשים מידי הבנק הסיני יזרים כסף נתוני צמיחה חזקים הכל טוב מפולת רק בסתיו
- 7.יופיטר שקיהוןן 15/04/2014 15:59הגב לתגובה זוייאשרו לי הגלש?
- 6.נעשה כסף מחר ? (ל"ת)יופיטר שוקי הון 15/04/2014 15:19הגב לתגובה זו
- 5.ביז ערמומים 15/04/2014 14:13הגב לתגובה זופקידוני ביז מהמגזר היהודי מתפרנסים מהטעייה......עצוב פינק שאל פעם מרואיין "זו סתם כותרת...או אמת"
- 4.רק עליות!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (ל"ת)יופיטר שוקי הון 15/04/2014 13:15הגב לתגובה זו
- 3.הספקולנט 15/04/2014 13:14הגב לתגובה זונתון סיני חלש יביא לצעדים מוניטרים = עליות נתון סיני חזק = עליות
- 2.המטולטל. מספיק כבר לטלטל אותנו עם נתונים (ל"ת)טל טל 15/04/2014 12:44הגב לתגובה זו
- 1.צדק 15/04/2014 12:30הגב לתגובה זו6% שנתי עד סוף השנה ללא התערבות ממשלית. ואכן תיהיה במצב זה התערבות, אך בסדר גודל שלא יקפיץ כלכלה אלא יתן לה להוריד התחממות בקצב מתון. כלומר הערכתי שצמיחה סופית ל2014 תעמוד על כ6.5% תוצר עד 7%. אני נוטה להיות חיובי לגבי קצב צמיחה עולמית. כך שכנראה צמיחה סינית עם התערבות תעמוד על שיעור קרוב ל7% תוצר ב2014.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
