הדרך של משקיעים קטנים להיות חלק מדברים גדולים

רביב רזניק, מנהל השקעות בכיר בטאלנט בית השקעות, מתייחס לייחודה של קרן ההשקעות 'ריט', וכיצד ניתן להשקיעה בישראל?
רביב רזניק | (4)

Real Estate Investment Trust - REIT. קרנות הריט החלו את דרכן בשוק האמריקני ב-1960. הרעיון היה לבנות מכשיר שיאפשר למשקיעים קטנים להיות שותפים בנכסי נדל"ן מניבים. לרובו של הציבור אין די משאבים פיננסיים כדי לרכוש באופן ישיר נכסים מניבים הנחשבים לאחת מההשקעות הטובות ביותר הקיימות בשווקים הפיננסיים. ההשקעה בנכסים מניבים (הכוונה היא לכל נכס המושכר לטווח ארוך ומבטיח דמי שכירות ידועים מראש) כרוכה בגיוס של סכומי כסף גדולים. מסיבה זו, רק חברות גדולות ואילי-הון יכולים להרשות לעצמם לרכוש נכסים מניבים.

לכן הקימו יישות משפטית חדשה וייחודית הנקראת ריט. הריט זו קרן שעיקר משאביה הכספיים מושקע בנכסים מניבים. היא חייבת לחלק את מרבית רווחיה למשקיעים במועד שנקבע מראש. בנוסף, היא ובעלי המניות שלה נהנים מהטבות מס. הקריטריונים לקבלת מעמד של קרן ריט משתנים ממדינה למדינה, בכפוף לשיקולי מיסוי ורגולציה מקומיים ואזוריים.

החל משנת 2006 התאפשרה בישראל הקמת קרנות ריט שירשמו למסחר בבורסה ויזכו למעמד מיסויי מיוחד. שיעור המינוף הפיננסי של קרנות אלו יוגבל והן יחויבו בפיזור נאות של משקיעים.

תקנות קרנות הריט בישראל כוללות מספר הגבלות וביניהן:

נכסים : לפחות 75% מתיק הנכסים, בהיקף של לפחות 200 מיליון ש' יושקעו בנדל"ן מניב. לפחות 75% מהנכסים יהיו בישראל. לפחות 95% מהנכסים יושקעו במקרקעין והשקעות פיננסיות.

דרישות חלוקה : לפחות 90% מהרווח השוטף ו-100% מרווחי ההון יחולקו כדיבידנד.

בעלות : מעל 50% מהקרן תוחזק על ידי יותר מחמישה משקיעים.

מבנה פיננסי : שיעור המינוף הפיננסי יוגבל לעד 60% בגין נדל"ן, ועד 20% בגין נכסים אחרים.

מדד מקובל לבחינת ביצועיהן של קרנות הריט הוא ה-FFO- Funds from Operation. מדד המבטא רווח נקי בנטרול הכנסות והוצאות חד פעמיות, לרבות רווחים (או הפסדים) ממכירת נכסים, נטרול שינויים בשווי ההוגן של נכסי נדל"ן להשקעה ונטרול מיסים נדחים והכנסות או הוצאות אחרות נוספות אשר אינן תזרימיות באופיין.

תשואת הקרן

בסופו של דבר, מה שמעניין את המשקיעים בקרנות הריט זוהי תשואת הקרן. תשואה זו מורכבת משני חלקים: הדיבידנד וערך המניה.

לדוגמה, ריט 1:

קרן ריט 1 הוקמה בשנת 2006. היא קרן ההשקעות בנדל"ן הראשונה בישראל. נכון ליום 30 בספטמבר 2011, לחברה 19 נכסים מניבים בשווי כ-1.7 מיליארד ש' בשטח של כ-213 אלף מ"ר. שיעור התפוסה בנכסי החברה הינו כ-98%.

מרבית נכסי החברה ממוקמים באזורי ביקוש, בעיקר במרכז הארץ ובגוש דן ומשמשים ברובם למשרדים ומסחר. חלק מהנכסים הינם בבעלות מלאה של החברה וחלקם בשותפות עם אחרים (נכסי החברה אינם משועבדים). הנכסים מושכרים לכ-330 שוכרים בחוזים לטווחים שונים.

החברה מממנת את פעילותה בעיקר באמצעות הון עצמי שמקורו בגיוסי הון, הנפקות של אגרות חוב והלוואות מבנקים וגופים מוסדיים. בהתאם לכללים החלים על קרנות ריט, מחוייבת החברה שסך הלוואותיה לא יעלה על 60% משווי נכסיה המניבים. בנוסף, התחייבה החברה כלפי הבנקים המממנים לעמוד במגבלות פיננסיות נוספות. שער המניה עומד כיום על 6.75 ש' ומשקף לחברה שווי של כ-660 מיליון ש'. החברה התחייבה לחלק בשנת 2011 מעל 39 מיליון ש' כדיבידנד לבעלי מניותיה (0.44 ש' למניה) המשקפים במחיר הנוכחי תשואת דיבידנד של כ-6.5%.

נתונים עיקריים מתוך הדוחות לסוף הרבעון השלישי (מיליוני ש'):

**FFO בתוספת הוצאות מימון בגין הפרשי הצמדה.

לסיכום,

השקעה בריט 1 מאפשרת "לחוסך הקטן" חשיפה לשוק הנדל"ן המניב בישראל. התמחור כיום בהחלט נוח, החברה נסחרת בשווי נמוך מהונה העצמי וזאת על אף שהקרן מציגה גידול ושיפור מתמשך לאורך השנים ברוב הפרמטרים. המשקיעים בקרן זוכים לתשואת דיבידנד גבוהה. בנוסף, עתידה ריט להיכנס בעדכון המדדים הקרוב למדד ת"א 100, דבר אשר ישפר את הסחירות במניה ויגדיל את העניין בה.

* NOI - הכנסות תפעוליות נטו: רווח לאחר ניכוי הוצאות התפעול ולפני ניכוי מיסים וריבית.

רביב רזניק, מנהל השקעות בכיר בטאלנט בית השקעות

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    כריש אדום 07/12/2011 18:55
    הגב לתגובה זו
    קרנות ריט מוכיחות פעם אחר פעם שהן משתלמות אפילו בעיתות משבר
  • 3.
    יוסי מהקרנות 07/12/2011 18:55
    הגב לתגובה זו
    מחקת אותי בקרנות ועכשיו בנדל" ן אתה רוצה למחוק אותי?? הרי שוק הנדל" ן בארץ בשיא מה אתה רוצה מאיתנו רביב? למצוא אותנו ברחוב?
  • 2.
    נדל" ן מניב בארה" ב - תעודת סל מבט ריט נדל" ן (ל"ת)
    מבט ריט נדל" ן 07/12/2011 11:16
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    טל 07/12/2011 10:43
    הגב לתגובה זו
    כתבה מעניין, בדיוק לפני יומיים היתה לי שיחה עם חבר בנושא, מוצר ייחודי ומעניין שלא מקבל מספיק חשיפה !
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.