מתחת לראדאר שלכם: על כלכלה שנמצאת כיום בנקודת זינוק
הכלכלה בהודו נמצאת בנקודת זינוק. בשנים האחרונות ובשנת 2010 בפרט, הודו מבססת את עצמה כבעלת פוטנציאל הצמיחה הגבוה ביותר מבין הכלכלות הגדולות. מדובר בנתון מרשים במיוחד לאור העובדה שבשלושים השנים האחרונות, צמחה הכלכלה ההודית בקצב ממוצע של למעלה מ- 6% ובסך הכל גדל התוצר ההודי פי 7 בתקופה הזו.
הסתמכות נמוכה על ייצוא, מדיניות תומכת צמיחה מצד הממשל וזרימה גבוהה של הון למשק, הם שתומכים בהתרחבות הפעילות הכלכלית המקומית ובנתוני הצמיחה הגבוהים.
כיום, מחוברת הודו לתהליך הגלובליזציה ואין ספק שסקטור השירותים ההודי הוא הנהנה העיקרי מכך. סקטור השירותים גדל בחדות בשנים האחרונות וצפוי להמשיך כך לאור המשך הזרמות הון למדינה מצד חברות רב לאומיות, המבצעות מיקור חוץ של משרות.
התפתחות התוצר
בדומה לשאר הכלכלות האסייתיות, גם כלכלת הודו נפגעה מהמשברים הגלובאליים, אך היא השכילה להימנע מכניסה למיתון. הפגיעה העיקרית היתה צמצום ההשקעות הזרות שנבעה מהבריחה הכללית של המשקיעים מסיכון.
את ההתאוששות ניתן היה להרגיש החל מהרבעון הראשון של השנה (2010), בו נרשמה צמיחה של כ- 8.5% לצד גידול משמעותי בסקטור הייצור המקומי. הנתונים החיוביים עודדו את קרן המטבע העולמית (IMF) וזו העלתה שוב את תחזית הצמיחה של הודו השנה ל- 9.7%.
העובדה שהודו נסמכת בעיקר על צריכה מקומית כמנוע הצמיחה של המשק היא נקודת חוזקה לכלכלה. הצריכה הפרטית מהווה כ- 57% מהתמ"ג ההודי לעומת 25% שמהווה הייצוא. הרכב התוצר הזה, מפחית את הסתמכותה על הייצוא ומאפשר להודו להמשיך ולרשום צמיחה גם במהלך משברים גלובאליים.
שוק העבודה
שוק העבודה ההודי מתאפיין במספר רב של עובדים צעירים. הגיל החציוני בהודו הוא מהנמוכים בעולם ועומד על 26. מדובר בהיצע עובדים עצום שעוד צפוי לגדול בשנים הבאות. סך האוכלוסיה העובדת בהודו גדל משמעותית בשני העשורים האחרונים וצפוי לגדול עוד יותר בהמשך, ובמקביל צפויה הודו לעקוף את סין כמדינה בעלת כמות הידיים העובדות הגדולה בעולם.
בהתאם לנתונים אלו, הודו צפויה להגיעה לשיאה הדמוגרפי רק בשנת 2025, נתון התומך בתחזיות האופטימיות לצמיחה מואצת במדינה. לפני נתוני האו"ם, בעשר השנים הבאות, צפוי שוק העבודה ההודי לגדול ב- 136 מיליון איש, בעוד שלשם השוואה, בסין הצפי לגידול הוא בכ- 23 מיליון איש בלבד, בארה"ב בכ- 11 מיליון ובאירופה הוא צפוי להצטמצם בכ- 21 מיליון איש.
מגמות בסחר החוץ
כפי שכבר ציינו, הייצוא ההודי מהווה כ- 25% מהתמ"ג בלבד, בהשוואה לרמות של כ- 45% אותם אנחנו רגילים לראות במדינות אסייאתיות אחרות. למרות הרמה המרוסנת, אין זה אומר שהייצוא ההודי דורך במקום. בעשר השנים האחרונות הייצוא ההודי הכפיל עצמו פי 2.5 וב- 30 השנים האחרונות הוא הכפיל עצמו פי 22, לרמה של כ- 260 מיליארד דולר.
רוב הביקושים לייצוא ההודי מגיעים מאירופה וארה"ב המהוות כ- 21% ו- 11% מסך הייצוא בהתאמה, ובזכות מדיניות הממשל שנועדה להפחית את התלות במדינות המפותחות, ניתן לראות גידול משמעותי גם בייצוא למדינות מתפתחות.
למרות שהודו אינה מסתמכת על הייצוא כמנוע הצמיחה העיקרי שלה לכלכלה, עדין מדובר בנתונים מעודדים.
סיכום
עם פוטנצאיל צמיחה מהגבוהים בעולם, גידול עתידי עצום בכח העבודה המקומי והסתמכות על המשק המקומי כמנוע הצמיחה של הכלכלה, נראית הכלכלה ההודית מעניינת במיוחד.
נתוני הצמיחה הגבוהים מעמידים את הודו לצידה של סין שעליה הרחבנו במאמר הקודם, ואלו צפויות לתמוך בהמשך התאוששות הכלכלה הגלובלית. כמובן שיש לקחת בחשבון את האתגרים העומדים בפני השלטונות ההודים, בדמות המשך פיתוח תשתיות, פעולות לעידוד רמת התעסוקה במשק ורפורמות מבניות, אך אם נשפוט על פי השנים האחרונות נראה שהממשל מצליח להביא את המשק לידי מיצוי יכולותיו.
הכותב הוא יוסי ישראל, מחלקת המחקר של תכלית בית השקעות
*** גילוי נאות: הכותב הינו עובד של קבוצת תכלית בית השקעות. הכותב אינו בעל רישיון יועץ השקעות על פי חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין לראות באמור בהודעותיו של הכותב הנ"ל משום הצעה ו/או המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה שימוש בו, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות
נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.
ביצועי שיא למרות האתגרים
הנתונים החיוביים בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.
המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.
למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.
- הטבה לעידוד העלייה: אפס אחוז מס לעולים חדשים
- הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.
