התפוח הגדול: אפל הכתה את התחזיות אבל המניה צוללת, בכמה עלו המכירות?

הדוחות הכספיים של החברה הכי גדולה בעולם הם עניין של ממש בוול סטריט, והמשקיעים מגיבים לדוחות בחדות למרות שהתוצאות גבוהות מהצפוי
ידידיה אפק | (4)

נניח שהיו אומרים לכם שחברה מסוימת שאיבדה מתחילת השנה 1% מערכה הולכת לדווח על ירידה ברווח ובהכנסות. האם הייתם דבוקים למסך כדי להיות הראשונים לדעת אם התוצאות עלו על התחזיות? אם לחברה קוראים אפל (סימול: AAPL) והיא במקרה החברה הגדולה בעולם מבחינת שווי שוק, התשובה כנראה היתה כן. דוחות הרבעון הפיסקלי הרביעי של אפל הציגו ירידה ברווח הנקי לרמה של 7.5 מיליארד דולר, או 8.26 דולר למניה עם הכנסות בסך 37.5 מיליארד דולר, לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה אז רשמה החברה רווח של 8.2 מיליארד דולר, או 8.67 דולר למניה עם הכנסות של 35.97 מיליארד דולר, כלומר מדברים על ירידה של 8.5% בשורה התחתונה, ועלייה של 4.2% בהכנסות. לפי סקר האנליסטים שערכו טומסון רויטרס, החברה היתה צפויה להציג רווח נקי של 7.93 דולר למניה, עם הכנסות בסך 36.84 מיליארד דולר ברבעון השלישי. החברה מסרה כי מכרה 33.8 מיליון יחידות ממוצר הדגל שלה, האייפון על שלל דגמיו, לעומת התחזית המוקדמת שעמדה על 32 מיליון יחידות. בנוסף, החברה מסרה כי היא מצפה להכנסות של 55 מיליארד עד 58 מיליארד דולר ברבעון הנוכחי, ושהרווח התפעולי צפוי להיות בין 36.5% ל-37.5% מההכנסות. מניית החברה מגיבה לדוחות במסחר המאוחר בירידות עד 3%. שנה לא קלה עברה על מניית אפל ועל המשקיעים שהחזיקו בה. הצרות החלו בספטמבר לפני שנה, כשהמניה עלתה לשער של 700 דולר, שיא כל הזמנים עבורה. מאז ועד חודש אפריל השנה איבדה המניה כמעט מחצית מערכה ונסחרה מתחת ל-400 דולר למניה, אך המגמה התהפכה מאז והמשקיעים ראו נסיקה של 26% בחצי שנה. זה מביא אותנו להיום. ברור שהמשקיעים בוול סטריט מאמינים שהירידה במכירות אינה כה גדולה כמו שחשבו בתחילת השנה, וההשקה המוצלחת של האייפון החדש לפני כחודש וחצי מוסיפה לאופטימיות. בנוסף, עד כה הצליחו חברות הטכנולוגיה הגדולות, כולל מיקרוסופט (סימול: MSFT) וסאמסונג הקוריאנית להפתיע עם דוחות טובים מהצפוי. גורם נוסף שדוחף את המניה צפונה בזמן האחרון הוא לא אחר מהמיליארדר קארל אייקן, שדוחק במנכ"ל החברה, טים קוק, להכריז על רכישה חוזרת (buyback) של מניות בהיקף של 150 מיליארד דולר, מה שיקפיץ את ערך המניה עוד יותר. המשקיעים כבר מחכים ל-Q4 מי שחושב שההצלחה הכבירה בסוף השבוע הראשון של מכירות האייפון החדש, ה-5S שהושק בספטמבר, מעידה על הצלחה ברבעון האחרון עלול לטעות בגדול. אם לשפוט לפי ההשקה הקודמת של האייפון 5, מכירות הדגמים הישנים יותר נחלשות בשבועות לפני ההשקה המיוחלת, כך שהאנליסטים מצפים לעלייה קלה בלבד בהיקף המכירות ברבעון החולף. לפי אנדי הארגריבס מפסיפיק קרסט, מכירות הטלפון החכם הפופולרי של אפל יסתכמו ב-33.6 מיליון יחידות ברבעון השלישי, רק מעט יותר מהמכירות ברבעון הקודם. בפועל, כאמור, עלו המכירות אפילו יותר מכך. בד בבד, בהודעה לא שגרתית ששחררה החברה ב-23 בספטמבר הודיעה אפל שהיא צפויה לדווח על הכנסות "קרובות או בטווח העליון" של התחזיות המוקדמות שלה, שעמדו על 34 עד 37 מיליארד דולר. בנוסף אמרה החברה שהרווח התפעולי צפוי להיות "קרוב לטווח העליון" של התחזית המוקדמת. מסיבה זו, השוק מצפה בעיקר לתחזיות לרבעון הרביעי, אז יקבלו המשקיעים תמונה מלאה על מכירות האייפון החדש וגם חודש וחצי של מכירות האייפדים החדשים שיושקו בנובמבר. התחזית לרבעון האחרון לשנה עומדת כעת על 13.92 דולר למניה עם הכנסות בסך 55.5 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    gg 29/10/2013 08:33
    הגב לתגובה זו
    צמיחה וכך יש להתייחס לשער מניותיה אם צמיחה נעצרת אין מה לחפש שם ואם אפל היית אחד ממנועי הצמיחה העיקריים של וולסטריט זה אומר שצריך להתפטר כמה שיותר מוקדם מכל מה שקשור לוולסטריט בקיצור - מפולת
  • 3.
    איילון 29/10/2013 07:48
    הגב לתגובה זו
    בכותרת בעמוד בית המניה טסה, בכותרת בפנים המניה צוללת, כאשר המניה יורדת בסך הכל באחוז במסחר המאוחר, למה אתם חסרי אחריות? למה אתם חובבנים? מדובר סכסף של אנשים למה לגרום להם לשמחה או התבאסות לא מוצדקת, יאללה תתבגרו כבר
  • 2.
    אריק בר 29/10/2013 07:36
    הגב לתגובה זו
    2 כותרות : באחת המניה טסה בשניה המניה צוללת .......
  • 1.
    יאללה קדימה מספיק לדשדש - למעלהההה (ל"ת)
    התפוח 28/10/2013 18:28
    הגב לתגובה זו
משרדי נטפליקס
צילום: Istock

חיה בסרט: הסיפור של נטפליקס ב-5 מספרים

חברת הסטרימינג עדיין מרוויחה ממכירת DVD, שורפת מיליארדי דולרים על יצירת תוכן חדש - ולמרות המאמצים להתפרס בעולם היא מרוויחה בעיקר בארה"ב

אלי שמעוני |

ענקית שירותי הסטרימינג נטפליקס (NFLX) הדהימה את השוק כאשר הציגה קצב צמיחה גבוה, ואף סיפקה תחזית אופטימיות לגבי מספר המנויים בעתיד. אולם התבוננות מעמיקה בתוך הדו"חות חושפת כמה מספרים מעניינים לא פחות. שורפת מיליארד דולר בשנה  נטפליקס דיווחה על תוצאות מרשימות: הכנסות של 3.7 מיליארד דולר, שיפור של 12.6% לעומת הרבעון האחרון של 2017, וזינוק של 40% לעומת הרבעון המקביל. גם שורת הרווח הראתה שיפור ניכר. נטפליקס רשמה ברבעון רווח נקי של 290 מיליון דולר, עלייה של 56% לעומת הרווח ברבעון האחרון של 2017, ושיפור נאה של 63% לעומת הרווח ברבעון הראשון של 2017.  אולם הרווח בדו"חות לא בא לידי ביטוי במזומנים שהיא מייצרת. נטפליקס רשמה תזרים מזומנים שלילי, ושרפה ברבעון 236 מיליון דולר - זה האטה בקצב שריפת המזומנים לעומת הרבעונים הקודמים, אך עדיין קצב מרשים של כמיליארד דולר בשנה. הסיבה לשריפת המזומנים היא השקעה אדירה בתוכן. נטפליקס מייצרת סדרות טלויזיה, ולא רושמת את ההוצאות על הפקת הסדרות כהוצאות, אלא כנכסים (בדומה לחברת נדל"ן שרוכש, נכס, ולא רושמת את עלות הנכס כהוצאה). כך נטפליקס מציגה רווחים מרשימים לצד שריפת מזומנים מרשימה לא פחות.  נשאלת השאלה האם הסדרות של נטפליקס באמת ראויות להיות מסווגות כנכס? האם הן ישמרו על ערכן בדומה לנדל"ן? אלו כבר שאלות מורכבת שבוודאי רואי החשבון שלה התחבטו בהן לא פעם. זה מביא אותנו לסעיף הבא: ההשקעה בסדרות. התוכן הוא המלך (והוא עולה הרבה) עולם התוכן בארה"ב עובר מהפכה. בעוד שבעבר המחשבה היתה שהתוכן החופשי ברשת, ואין לו משמעות כלכלית רבה, הרי ההצלחה של נטפליקס, ואיתה אמזון הוכיחה אחרת.  באופן פרדוקסלי, דווקא בעידן שבו ניתן למצוא תוכן בחינם ובשפע ברשת האינטרנט, ההוצאות על תוכן מצד האולפנים והשחקניות החדשות בשוק מרקיעות שחקים. נטפליקס צפויה להשקיע השנה בין 7.5 מיליארד דולר ל-8 מיליארד דולר בתוכן. על מנת להתמודד עם ההשקעה נטפליקס גייסה כ-1.9 מיליארד דולר באיגרות חוב. 16 מיליארד דולר של תוכן הסעיף המשמעותי ביותר במאזן של נטפליקס הוא ההשקעה בתוכן. לחברה נכסי תוכן של כ-15.9 מיליארד דולר. ההשקעה בתוכן (שוטף ולא שוטף) מהווה 80% מהמאזן. שאר הנכסים, השוליים ביחס לתוכן, הם מזומנים, ציוד ובניניים. נטפליקס מפרסמת במאזן את הסכום ההתחייבויות העתידיות שלה ליצירת תוכן: 18 מיליארד דולר. רוב הסכום יושקע ב-5 השנים הקרובות. אגב, חלק מהסכום לא מוכר כהתחייבות מאזנית, אלא התחייבות חוץ מאזנית.  צומחת בעולם, מרוויחה בבית פי 2.5 לנטפליקס רצון להתפרס על פני מדינות רבות. לאחרונה אף נכנסה החברה לשירות בישראל. הפעילות הבינלאומית של נטפליקס (הכוונה פעילות מחוץ לארה"ב) כוללת 63.8 מיליון לקוחות משלמים, לעומת 55 מיליון לקוחות משלמים בארה"ב.  למרות היתרון המספרי של הלקוחות מחוץ לארה"ב - הרווחים עדיין מגיעים מארה"ב. פעילות הסטרימינג הבינלאומית של נטפליקס רשמה רווח תפעולי של 272.1 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי של 697 מיליון דולר בארה"ב. כלומר על פחות לקוחות נטפליקס הרוויחה כמעט פי 2.5 יותר. עם זאת, נראה שיכולת הצמיחה של נטפליקס בארה"ב מוגבלת. ברבעון האחרון עלה מספר המינויים בארה"ב של שירותי הסטרימינג בכ-1.96 מיליון, במקביל מספר המינויים בעולם עלה בכ-5.46 מיליון מנויים.  ה-DVD חי ובועט (והרוויח יותר מ-50 מיליון דולר ברבעון) החברה המזוהה כיום עם חדשנות בתחום השידורים עדיין רושמת רווחים מהשכרת DVD. נטפליקס המוכרת לנו כיום החלה כחברה המתמחה בשליחת תקליטורים של DVD בדואר לבתי הלקוחות. בשנת 2007 היא החלה בשידורים באמצעות האינטרנט, וכך החלה הפעילות המזוהה כיום עם החברה.   למרבה ההפתעה, פעילות הפצת או השכרת DVD עדיין חיה ואף מצליחה ליצור רווח תפעולי. הכנסות פעילות השכרת התקליטורים עמדה ברבעון הראשון של 2018 על 98 מיליו דולר, פעילות זו דועכת בקצב משמעותי שכן מדובר על ירידה של כ-20% לעומת הרבעון המקביל. פעילות הפצת או השכרת DVD הרוויחה ברבעון הראשון של 2018 סכום של 56.3 מיליון דולר, ירידה של כ-7% לעומת הרבעון המקביל. אגב, בניגוד לתחום הסטרימינג, פעילות התקליטורים יצרה תזרים מזומנים חיובי, ולא שרפה מזומנים.