מארק צוקרברג 'הבריז' לוול סטריט - דוגמא שהמנכ"לים צריכים לאמץ?

המנכ"ל החליט לתת להנהלה להוביל את ההצגה, כנראה שלצוקרברג יש 'דברים חשובים יותר לעשות'. "פייסבוק רואה את עסקיה כדרך לממן את המוצר שלה, ולא הפוך כמו שאנשים חושבים" אמר המנכ"ל במכתבו
עידן קייסר | (1)

השבוע, קיימה פייסבוק פגישה 'סודית' לקראת ההנפקה הראשונה לציבור שלה (IPO), במהלכה, זומנו יחד כל הבנקאים והאנליסטים המעורבים בהנפקה, על מנת לפגוש את הנהלת החברה בכדי ללמוד על פעילות החברה.

בדרך כלל בפגישות אלו, הבנקאים מרגישים כמו 'בעלי הבית'; הם מציגים למנהלים הנרגשים את כל המשקיעים העתידיים וכספם, אלו שעתידים לעשות אותם 'עשירים'. בזמן שמנהלי החברה מציגים את הפרזנטציות שלהם, ומקווים שהבנקאים והאנליסטים יחשבו עליהם בצורה חיובית מספיק כדי שיסכימו 'לנופף במטה הקסם' שלהם, ולשכנע משקיעים נוספים שעומדים מאחוריהם לקנות את מניות החברה, וכמה שיותר מהם.

זה לא המקרה של פייסבוק! פייסבוק לא צריכה את 'מטות הקסם' של הבנקאים...

למה? בגלל שכבר ככה כולם מעוניינים לקנות את מניות פייסבוק. ואל תחשבו שפייסבוק לא יודעת את זה.

המנהלת התפעולית של פייסבוק, שריל סאנדברג, ומנהל הכספים של פייסבוק, דייויד אברסמן, הם אלו שנפגשו עם הבנקאים השבוע. סאנדברג ואברסמן מטפלים בעסקים של פייסבוק ובפעילות הפיננסית שלה, והשניים עושים עבודה מצוינת, לדברי הנרי בלודגט, כתב ביזנס אינסיידר. לכן לא פלא ש'זמן הקסם' עם המנכ"ל והמייסד מארק צוקרברג, נשלל מהבנקאים והאנליסטים.

לפי פרסומיהם של רנדל סמית' ושיאנדי ריאס מהוול סטריט ג'ורנל, פייסבוק טרם החליטה האם מארק צוקרברג ישתתף ב'מסע הפרסום' המפורסם, שמקובל לבצע לפני הנפקות ראשוניות, מסע פרסום במהלכו ההנהלה הבכירה מבלה זמן 'בדרכים' במשך כמה שבועות מפגישה לפגישה עם משקיעים מוסדיים גדולים .

למה צוקרברג לא טרח להגיע לפגישת קדם ההנפקה?

לדברי בלודגט, הסיבה הראשונה היא כי יש לו דברים חשובים יותר לעשות – כמו "לעשות את פייסבוק מוצר טוב יותר". הסיבה השנייה, היא שמארק צוקרברג לא שם 'קצוץ' על משקיעים ציבוריים, על כסף ועל להפוך לחברה ציבורית. כמו שהמנכ"ל הבהיר זאת כבר פעמים רבות בעבר, פייסבוק הופכת 'ציבורית' רק כי היא חייבת. יותר חשוב, כמו שצוקרברג עצמו כתב במכתב למשקיעים במעמד הגשת ה-IPO, "פייסבוק רואה את עסקיה כדרך לממן את המוצר שלה, ולא הפוך כמו שאנשים חושבים".

יותר חברות צריכות לשים את המוצרים שלהם בעדיפות ראשונה, ואת המשקיעים שלהם בעדיפות שניה. לא רק בגלל שמוצרי החברה הם הדבר הכי חשוב שלה, אלא גם בגלל שמנכ"לים גדולים כמו ג'ף בזוס כבר הבינו, זוהי הדרך לייצר את הערך המוסף ארוך הטווח הגדול ביותר עבור המשקיעים.

הבנקאים האמונים על הנפקת פייסבוק והמשקיעים בטח יטענו כי צוקרברג חייב להשתתף יותר, אחרי הכל, הוא המנכ"ל של החברה, והוא מבקש מהמשקיעים שיתנו לו בין 5 ל-10 מיליארד דולר מההון שלהם על מנת לבנות את החברה שלו.

צוקרברג עשה עבודה נפלאה בבנייתה והרצתה של פייסבוק במהלך 8 השנים האחרונות, לדברי בלודגט. הוא לא רק בנה מוצר מדהים, אלא גם שכר שדרה ניהולית מצוינת, כזו שבונה את העסק שלו בצורה נכונה. שריל סאנדברג ודייויד אברסמן הם מרשימים להפליא, כריזמטיים ו'כוכבים עולים', כך כותב בלודגט, והוא עשה נכון כשהוא נותן להם לנהל את ההנפקה, או יותר נכון, את ההצגה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אך אפריקה טסה 7 אחוז וכלכלית לא זזה (ל"ת)
    כלכלית ירושלים 25/03/2012 21:05
    הגב לתגובה זו

לקרוא וללמוד: 7 מיתוסים שגורמים למשקיעים להפסיד כסף בבורסה

או: מה שאתה חושב שאתה יודע על כסף, רק יכול לפגוע בך בסופו של דבר. הנה 7 מיתוסים שכדאי להימנע מהם
מתן בן ברוך |
נושאים בכתבה השקעות מיתוסים
פעמים רבות המשקיע הממוצע בבורסה לא פועל ברציונליות אלא מתוך התבססות על מיתוסים ואמונות שנבנו על פני דורות של משקיעים. אין ספק שמערכת השווקים בבורסות העולם היא מערכת דינמית ולא פשוטה שדורשת הבנה ומשמעת על רצפת המסחר, לכן יש להימנע ממיתוסים ולפעול ברציונליות, אלו המיתוסים שהמשקיעים צריכים לשים לב אליהם: 1."גם אתה יכול להיות וורן באפט": במשך 30 שנה גרם וורן באפט לציבור המשקיעים בעולם להעריץ אותו. המיתוס הרווח הוא שבאפט "פשוט בוחר" את מניות הערך שלו כך טועים אנשים לחשוב בניסיון לשכפל את הישגיו. האמת רחוקה מכך, באפט בוחר בפינצטה את המניות שלו באופן מורכב מאוד, כך האורקל מאומהה מצליח להשיג תשואות נאות לאורך שנים. 2."דמי ניהול טובים יותר-ביצועים טובים יותר" מיליוני משקיעים "תקועים" בקרנות נאמנות שלא מצליחות להכות את מדד הייחוס שלהם לאורך שנים. יקר לא אומר בהכרח טוב יותר. 3."צריך להתמקד או בניתוח טכני או בניתוח פונדמנטלי": חסידי הגישה הפונדמנטלית יאמרו שצריך ללמוד ולהבין את יסודות החברה לעומק על מנת להעריך את ביצועיה בעתיד. לעומת זאת, מאמיני הניתוח הטכני דוגלים בגישה שהגרף מגלם בתוכו את כל המידע הרלוונטי, ההיסטוריה תספר על העתיד. האמת היא איפה שהוא באמצע, אין גביע קדוש אחד, צריך להיות עם ראש פתוח שכן לכל גישה יש את היתרונות והחסרונות שלה. מילת המפתח היא איזון. 4."השקעה פסיבית": אין כזה דבר משקיע "פסיבי", יש צורך תמידי באיזון מחדש של תיק ההשקעות, הכנסת רעיונות חדשים, חיזוק חולשות וכו'. מן העבר השני חשוב לזכור כי אקטיביות יתר יכולה לגרום לשחיקת רווחים על ידי עמלות. 5."הבורסה תעשה אותך עשיר": הרבה משקיעים טועים לחשוב ומחשבים את התשואה שלהם במונחים נומינליים, נכון יהיה לעשות זאת במונחים ריאליים. יש לנקות אינפלציה,מיסים,עמלות ודמי ניהול, כל אלו מפחיתים את התשואה. בסופו של דבר שוק המניות לא עושה אותנו עשירים, הבורסה יכולה להגן על העושר שלך ולשמור על כוח הקנייה אבל זהו לא המקום שבו רובנו יעשו את ההון שלנו. 6."אתה חייב להכות את השוק": זה נכון שקשה להימנע מהפיתוי התמידי להכות את השוק, אך פעמים רבות ניסיון זה נועד להיכשל ומסתיים בהפסדים כואבים. הסיכונים שנלקחים בכדי להשיג מטרה זאת נעשים בדרך כלל באופן לא רציונלי וחושפים את תיק ההשקעות שלכם לסיכונים הרבים בשוק המניות. 7."קניית מניות לטווח הארוך היא האסטרטגיה הטובה ביותר": אומנם על פי מחקרים שיטה של "קנה והחזק" יכולה להניב תשואה יפה של כ-12% אך כמו שאנו יודעים התיאוריה רחוקה מהמציאות ולא תמיד אנחנו מסוגלים להחזיק מניות לטווח ארוך ונאלצים אף לממש אותן בהפסד ברגע שזקוקים למזומנים.