דרמה גדולה באירופה: בניגוד לתחזיות - הנגיד קרני לא שינה את הריבית בבריטניה
הבנק המרכזי באנגליה הפתיע היום את השווקים ולא הוריד את גובה הריבית לחודש אוגוסט שנשארת כעת על 0.5%. ההחלטה מנוגדת לרוב (56%) התחזיות כל כלכלני 'בלומברג' וגלי הדף מורגשים היטב: הליש"ט קופץ כ-1.9% לרמה של 1.3 דולרים, והפוטסי שנסחר בעליות של יותר מ-1% טרם ההחלטה עבר לטריטוריה האדומה.
מפרוטוקול ההחלטה עולה כי הורדת הריבית אפילו לא היתה קרובה. רוב מוחץ של 8 חברים הצביעו בעד הותרת הריבית ללא שינוי לעומת חבר אחד בקרב מקבלי ההחלטות שתמך בהורדה.
נזכיר כי עוד לפני החלטת הריבית, הבנק המרכזי כבר הפחית את דרישות ההון הרגולטוריות מהבנקים הבריטים מה שלטענו צפוי לאפשר לבנקים המסחריים להזרים עוד כ-150 מיליארד פאונד לשווקים בצורה של הלוואות למשקי הבית ולמגזר העסקי. רק לפני כשבוע טען קרני כי הסיכון הפיננסי כתוצאה מה'ברקזיט', מתחיל להתגבש ויש לפעול, עד שתתבהר התמונה לגבי יחסיה של בריטניה עם העולם. קרני הוריד את יחס הרזרבות מ-0.5% ל-0% מהנכסים המסוכנים במטרה להמריץ את שוק האשראי. עם זאת, הורדת הריבית תפגע בנכונות הבנקים להעניק אשראי והדבר ככל הנראה היווה גורם כבד משקל בהחלטה היום.
- מרחץ דמים ברכבת ללונדון: שני חשודים נעצרו לאחר מתקפת סכין
- מלחמת הרחפנים: בריטניה מכפילה השקעות בנשק אוטונומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נזכיר כי הבנק המרכזי לא הוריד את הריבית מזה 91 החלטות מאז מארס של שנת 2009 ואכזב את המשקיעים שציפו לשינוי מדיניות לימים שלאחר ה'ברקזיט'. רק בנובמבר האחרון אמר קרני בראיון ל'בלומברג' כי על הבריטים להתכונן דווקא להעלאת ריבית ב-2016. עם זאת, משאל העם טרף את הקלפים והתמונה כעת שונה בהרבה מהתקופה של אותו ראיון. "השאלה המרכזית היא לא אם הבנק המרכזי יפחית את הריבית אלא בכמה ומתי והאם תצורף לזאת הרחבה כמותית", אמר פיליפ הכלכלן הראשי של Investec.
נזכיר כי תוצאות משאל העם בבריטניה הפחיתו את תחזיות הצמיחה וגררו הורדת הדירוג המושלם, אך מינויה של תרזה מיי במקומו של דיויד קמרון בתחילת השבוע פיזרה במעט את העננה שכן כניסתה לתפקיד תייצב את המערכת הפוליטית הסוערת בבריטניה ותתחיל לתת תשובות לסימני השאלה המרובים סביב תהליך ה'ברקזיט'. יש לציין כי סעיף 50 להיפרדות מהאיחוד האירופי לא הופעל עדיין ולא ניתן יהיה לפתוח במושא ומתן עד שלא ייעשה כך.
גיא בית אור, פסגות: "חברי הועדה אותתו באופן ברור כי צפויה פעולה מרחיבה בחודש אוגוסט כאשר אופי הפעולה ייקבע רק עם פרסום התחזיות המעודכנות במהלך החודש הבא. בבנק המרכזי ציינו כי עדיין לא יצאו מספיק נתונים לאחר ה'ברקזיט' שיכולים לאותת על עצמת ההשפעה, למעט ההשפעות השליליות שכבר ניתן לראות על הסנטימנט והציפייה לעלייה באינפלציה לאור הפיחות בפאונד. חברי הוועדה גם ציינו לחיוב את תגובת השווקים ל'ברקזיט' כאשר הוכיחו עמידות בזכות האיתנות של המערכת הפיננסית והפעולות הרגולטוריות שכבר ננקטו על ידי הבנק המרכזי. להערכתנו יש להתייחס להודעה זו כאל הרחבה מוניטארית לכל דבר ועניין שכן חברי הועדה ציינו באופן ברור, שאינו משתמע לשתי פנים, כי תינקט פעולה מוניטארית מרחיבה בחודש אוגוסט".
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 9.בא 14/07/2016 18:28הגב לתגובה זואבל גם לא הרווחתי .
- 8.גאוה וכלכלה 14/07/2016 18:22הגב לתגובה זויורידו בהמשך ועוד איך.
- 7.לא מובן 14/07/2016 16:19הגב לתגובה זוכל השבוע ציפו להורדת ריבית היו עליות......... פתאום לא הורידו השוק הגיב ישר בהתמתנות רציניתתתת פתאום חזר לגבוה היומי הדאקס ץץץץץ.......
- איילי 14/07/2016 18:37הגב לתגובה זואנחנו בתור משקיעים פרטיים נחשבים קטנים בעניי המוסדיים ושאר הגופים הפיננסים , הם לעולם יטעו אותך ולא תדע לאן יקחו את השוק. תראה מה עשו לאנשים בברקזיט , אותו הדבר. כשאתה משקיע לטווח ארוך כל אלה בטלים בשישים מכיוון שמניפולציות אפשר לעשות רק בטווח הקצר ולהוציא את השוק משווי משקל ,בטווח הארוך השוק רוצה להתיישר לפי תאוריית השוק היעיל , בטווח הקצר הוא לא תמיד יעיל. חלק מהמשחק שהם עושים הוא לשרוף סטופים של אנשים ולזרוק אותם החוצה , לאחר מכן מקפיצים שוב למעלה , או ההיפך...
- 6.דוד 14/07/2016 15:24הגב לתגובה זואם היה מוריד את הריבית. לא היה לו ממה לתקן בהמשך.
- דוד ,אתה באמת יהודי ? (ל"ת)בא 14/07/2016 18:22הגב לתגובה זו
- בא 14/07/2016 18:20הגב לתגובה זוהם לא עושים שום דבר כדי למנוע את המיתון שיבוא ,אז השוק חושב שיפעילו תמריצים ולא יעלו ריבית ,והמטומטמים באנגליה בחוסר פעולה דווקא טובים לבורסה . אין שם יהודים ,והגויים די דבילים . בספרד 50 אחוז אבטלת צעירים ,מתי הם יעבדו ,בגיל 80 ,העיקר שהם אנטישמים ,קשה לרחם עליהם .
- בא 14/07/2016 16:15הגב לתגובה זויודעים יותר טוב , אני חשבתי שזה הצרפתים ,אבל כנראה שהאנגלים יודעים הכי טוב .
- 5.חזי 14/07/2016 15:17הגב לתגובה זולא יודע ! אבל נראה לי כי מי שייקח כעת שורטים לא פוטים אלא תעודות סל ייהנה מרווח בשבוע הבא. שבת שלום
- 4.אליהו הנביא 14/07/2016 15:04הגב לתגובה זותגיד לי שאני יכנס לפוטים תגיד לי מתחנן אני יודע שזה יבוא אבל מתי מתי
- אליהו ,אלוהים אומר לך לעבוד . (ל"ת)בא 14/07/2016 16:16הגב לתגובה זו
- לא ! (ל"ת)אלוהים 14/07/2016 15:55הגב לתגובה זו
- 3.שוב ה " מומחוי " הופתעו !!! (ל"ת)HAKY1 14/07/2016 14:04הגב לתגובה זו
- בא צלש 14/07/2016 14:42הגב לתגובה זואז כול הכבוד כלכלן בכיר .
- 2.אם אני לא טועה החלטת הריבית בבריטניה היום היא בשעה 14:0 (ל"ת)חן 14/07/2016 12:43הגב לתגובה זו
- 1.המזהיר הכלכלי 14/07/2016 12:39הגב לתגובה זולהשקיע בנדל"ן זה לא מהלך חכם , המחירים אשליה.
- בא 14/07/2016 14:55הגב לתגובה זויעשה משהו אמיתי אולי יהיה שינוי , אם לא אז הוא יקבל הרבה פרסומות של פיצה במקום פתק בקלפי , וזה בגלל שאנחנו כבר אכלנו אותה כחלון . אתה מבין או לא .
- איש שלום 14/07/2016 13:57הגב לתגובה זואל תתרגש , לא יהיה מלחמה בזמן הקרוב , פשוט אין עם מי להילחם , אלא אם ישראל תיזם .
- טוביה 14/07/2016 14:33המצב רגיש שלא תאמר אחר כך לא אמרו....
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
