זה "הענק הרדום" שבוול סטריט חוששים ממנו כעת - האם הוא יכה בשווקים?
מדד ה-S&P500 האמריקני איבד אתמול 0.6% וכשל בניסיון לפרוץ לשיא כל הזמנים (ראה גרף מצורף). ההתייחסות כעת בשוק היא שהדולר הוא כרגע האינדיקאטור המרכזי בכל הנוגע לשוק המניות האמריקני. האסטרטג סטן שמאו מענקית ההשקעות IG תיאר את זה בראיון למרקטווץ' במילים - "הענק הרדום" (sleeping giant).
ב-12 החודשים האחרונים הדולר התחזק בשיעור דרמטי של 25% מול האירו. לפי כלכלני מריל לינץ', המשמעות היא שחיקה של כ-10% ברווח הממוצע של החברות בארה"ב. לפי ממוצע תחזיות האנליסטים, הרווח למניה השנה צפוי לרשום עלייה של 1.8% בלבד, זאת מול תחזית מלפני כחודשיים בלבד (חודש ינואר) שדיברה על צפי לעלייה של 6.4% השנה ברווחי החברות. בין היתר זו הסיבה לכך שבזמן שה-S&P500 טיפס 1.6% מתחילת השנה, הדאקס הגרמני טס כבר 22.5%.
עם זאת, מאז נגע הדולר בשיא של 1.04 דולר לאירו, המטבע האמריקני החל להיחלש ועד כה השלים היחלשות של כמעט 5% לרמה של כמעט 1.1 דולר לאירו. האסטרטג של IG טוען כי "הדולר האמריקני הוא כרגע במצב של ענק ישן, ואני לא מניח שנראה תנודתיות בשוקי המניות - עד שהוא יתעורר, ורבים תוהים עוד כמה זמן יכול הדולר להישאר כך - לפני שיחדש את מהלך ההתחזקות".
אתמול רשם הדולר תנודה מעלה אחרי נתוני האינפלציה בארה"ב שהראו כי בחודש פברואר המדד רשם עלייה של 0.2% לעומת ינואר. ונציין כי בינואר נראה ירידה חדה באינפלציה. מבחינת המשקיעים - זה היה איתות לכך שייתכן שהריבית בארה"ב תעלה מוקדם מהצפוי (וול סטריט סגרה בירידות). אבל כעת הדולר חוזר להיחלש ונופל כמעט 1% מול האירו לרמה של 1.010 דולר לאירו.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלכס ז'בז'נסקי ממיטב דש: "התחזקות הדולר בעולם, שהחלה באמצע שנת 2014, נותנת אותותיה בביצועים של שוק המניות האמריקני בחודשים האחרונים. כל הסקטורים של מדד S&P500 הציגו תת ביצוע ביחס למדדים דומים באירופה. יחד עם התחזקות הדולר, גם הירידה החדה במחירי הנפט פגעה במניות האמריקניות, בעיקר בסקטורים שקשורים לתעשייה זו. הסובלות העיקריות מהדולר החזק הנן חברות בינלאומיות גדולות שחלק גדול מהכנסותיהן נקוב במט"ח. גם החברות שמוכרות בעיקר לשוק המקומי עלולות לסבול מהתחזקות המטבע בגלל התחרות מול היבוא שנהיה זול יותר. יחד עם זאת, כפי שאמר סטנלי פישר, אין כלכלה חזקה עם מטבע חלש. החברות האמריקניות יצטרכו בסופו של דבר להתמודד עם המטבע החזק באמצעות התייעלות. ההתחזקות הכלכלות באירופה ואולי בעוד מספר מדינות עשויה לעזור להם באמצעות גידול בביקושים למוצרים האמריקנים."
מדד ה-S&P500 מתחילת 2014
- 3.שירי 25/03/2015 15:35הגב לתגובה זומה הקשר לשוק המניות לפי דעתי הכל ספקולציות בעולם בו הריביות נמוכות אין מקום אחר גם אם תעלה הריבית עדיין נמוכה מאוד
- 2.חשבונאי 25/03/2015 14:19הגב לתגובה זובבדיקה מחודש יוני 2014 בו התגבשה מגמת התחזקות הדולר, ועד היום נמצא כי הדקס עלה ב47% ! אבל היורו נחלש ב21% ! כך שהתשואה נמונחי דולר היתה כ 17% . בדיוק כמו תשואת הנסדאק באותה תקופה
- 1.התבוננות 25/03/2015 14:01הגב לתגובה זוזוהי שנת שמיטה, אנחנו נראה התפתחויות שליליות מאוד בשבועות הקרובים. שימו לב לסין ויוון לדוגמא. כשהכותרות יהיו בעיתונים זה יהיה כבר מאוחר מדי.
- sem 25/03/2015 17:59הגב לתגובה זוקרניי תייש
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
