מפעל טופ גאם יוקם בשדרות בהשקעה של כ-94 מיליון שקל

השבוע אושרה ברשות להשקעות במשרד הכלכלה והתעשייה תכנית סיוע לחברת טופ גאם להקמת מפעל בשדרות. היקף המענק - למעלה כ-19 מיליון שקל. היקף ההשקעה הכולל עומד על למעלה מ-94 מיליון שקל. במפעל ייקלטו 53 עובדות ועובדים חדשים, נוסף על 93 המועסקים בחברה כיום
משה כסיף | (1)

הרשות להשקעות במשרד הכלכלה והתעשייה אישרה תכנית השקעה בסך למעלה מ-94 מיליון שקלים להקמת מפעל נוסף באזור התעשייה בשדרות, של חברת טופ גאם -3.59% , המייצרת סוכריות גומי ותוספי תזונה. מסך כל ההשקעה, היקף המענק יהיה בסכום של כ-19 מיליון שקלים, מתוך השקעה כוללת של 94 מיליון. שאר הסכום יושקע על ידי טופ גאם. המפעל החדש צפוי לקלוט 53 עובדות ועובדים חדשים. בסך הכל יעסיק המפעל 146 עובדות ועובדים.

לחברת טופ גאם שני תחומי פעילות עיקריים - ייצור סוכריות גומי (בעיקר לשוק המקומי) וייצור תוספי תזונה, המיוצרים כסוכריות גומי ומיוצאים לשווקים הבינלאומיים. בתחום תוספי התזונה, מפתחת ורוקחת חברת טופ גאם עבור חברות בינלאומיות מובילות, פורמולות ייחודיות ומוצרים חדשים. בין היתר, היא מציעה גם תוספי תזונה ללא תוספת סוכר.

המפעל החדש בשדרות, יוקם על שטח של כ-11,000 מ"ר, בפארק התעשיות "ספירים" והוא צפוי להתחיל לפעול במחצית השנייה של שנת 2023 ולשלש את כושר הייצור של החברה. המפעל החדש יעמוד ברגולציות מחמירות של תחום הפארמה וה-TGA, ויהיה בין המפעלים החלוצים בעולם בתחומים אלו. 

שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי: ״משרד הכלכלה והתעשייה מחויב לתמוך בתעשייה כחול לבן, באמצעות מענקי הרשות להשקעות ובכל דרך שתגדיל את הפריון, תקדם חדשנות ותייצר משרות חדשות״.

מנהל הרשות להשקעות שלמה אטיאס: ״אישור תוכנית ההשקעה של מפעל טופ-גם בשדרות הוא ביטוי נוסף למאמצים שלנו להגדלת הפריון בתעשייה, חיזוק הפריפריה והאצת הצמיחה במשק. טופ גם היא הוכחה שהחדשנות הישראלית לא נגמרת בהייטק ובסייבר וניתן למצוא אותה גם בפסי היצור וגם מחוץ לגבולות העיר תל אביב".

חי חיון, מייסד ונשיא טופ גאם: "המפעל שיוקם יכיל בתוכו 2 חטיבות ייצור. האחת תהיה תחת רגולציית פארמה ותעמוד ברגולציה המחמירה של CGMP. החטיבה השנייה תהיה מתקן שעומד בבקרת איכות מהמחמירות ביותר בעולם תוספי התזונה TGA".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יניב 29/07/2022 05:29
    הגב לתגובה זו
    שמח לשמוע, הם אנשים טובים. לפני כמה שנים עשיתי להם עבודות צנרת נירוסטה במפעל.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳