על הגריל - המניה שצללה הערב 14.6% והשלימה התרסקות מפוארת

עונת הדו"חות בוול סטריט ממשיכה לספק דרמות של ממש, גם בקרב החברות הגדולות בסקטורים השונים
מערכת Bizportal | (3)

עד השנים 2014-2015 הייתה צ'יפוטלה מקסיקן גריל רשת המזון המהיר הצומחת ביותר בארה"ב. הרשת פתחה סניפים בקצב מסחרר (מ-700 מסעדות ב-2007 למעל 2,000 ב-2015) וממש טרפה את המתחרים עם קצב גידול דו-ספרתי במכירות בחנויות הקיימות.  

בהתאם, מניית החברה (סימול: CMG) רשמה ראלי של מאות אחוזים לשווי של מעל 20 מיליארד דולר. ואז ביולי 2015 הגיעה שערוריית הרעלת המזון בסניפיה שנמשכה עם ניסיונות טיוח והשתקה מצד החברה כשבשורה התחתונה מכירות הרשת נחתכו בעשרות אחוזים והמניה צללה תוך חודשים ספורים משיא של 750 דולר למחיר של כ-415 דולר בלבד (ירידה של 45%).

שנת 2016 הייתה שנה שחורה עבורה הרשת עם ירידה מתמשכת בהכנסות אבל בשנת 2017 נראה שהסערה מתחילה להישכח והחברה החלה שוב להציג גידול בהכנסות בחנויות הקיימות. אבל אם נראה היה שהחברה חוזרת לפסים של צמיחה מהירה, הדו"חות שפרסמה אמש צ'יפולטה מציגים תמונה בעייתית.

מניית צ'יפולטה צללה הערב 14.6% במחזור מסחר הגדול כמעט פי 10 מהממוצע למחיר של 276 דולר בלבד אחרי שהחברה הציגה גידול של 1% בלבד בחנויות הזהות (כלומר אלו הפתוחות לפחות 13 חודשים). הרווח הנקי הסתכם ב-19.6 מיליון דולר.

בתוך כך, צ'יפוטלה עדכנה כי קצב פתיחת המסעדות יהיה נמוך בהרבה. בתחזית הקודמת העריכה החברה כי תפתח 195-210 מסעדות בשנה הבאה ואילו אמש עדכנה החברה מטה את הטווח ל-130-150 מסעדות בלבד. "אנחנו מורידים את הקצב אבל זה זמני בלבד, ל-12-18 החודשים הקרובים", כך אמר מנכ"ל ומייסד הרשת, סטיב אלס , שהסביר כי המהלך נועד כדי לאפשר לרשת ללמוד מטעויות העבר.

מי שחוגגים היום הם סוחרי השורט. לפי רויטרס, 18% ממניות צ'יפולטה (הסחורה הצפה) מוחזקות בשורט, מה שהופך את צ'יפוטלה לחביבת השורטיסטים בסקטור המסעדנות.  

מהצד השני של המתרס, מניית מ'קדונלדס (סימול: mcd) סגרה אתמול בצמוד לשיא כל הזמנים לאחר ראלי מסחרר של מעל 40% בשנה האחרונה. אתמול פרסמה מקדונלד'ס דו"חות חזקים מאוד לרבעון השלישי עם צמיחה של 4.1% במכירות בחנויות הזהות בארה"ב וצמיחה של 6% במכירות בחנויות הזהות מחוץ לארה"ב. מאז שנכנס סטיב איסטברוק לעמדת המנכ"ל במארס 2015, עוברת הרשת מהפך של ממש. זה מתחיל בתפריט, נמשך בסוגים שונים של מבצעים אגרסיביים ומגיע עד עיצוב מחדש של המסעדות כך שיהיו נגישות יותר לקהל הצעיר. התוצאה היא שמקדונלד'ס הצליחה בשני הרבעונים האחרונים לעשות את מה שמחשב כמעט בלתי אפשרי - להגדיל את מספר הלקוחות שנכנסים לסניפיה בארה"ב. שווי השוק של מקדונלד'ס שמפעילה 35 אלף סניפים (מהם 14,000 בארה"ב) עומד כעת על 132 מיליארד דולר  

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    דובי 26/10/2017 08:13
    הגב לתגובה זו
    תיזהרו שם מקניות יתר זאת בועה
  • 2.
    מר בין 25/10/2017 17:51
    הגב לתגובה זו
    להאכיל מאות מליונים זה אתגר. אחרי שראינו איך מקדונלד טסה הימים של צ'יפוטלה יחזרו גם הם. למי שמשקיע בשוק האמריקאי שירשום לו את צ'יפוטלה למעקב.
  • 1.
    la pollo hermanos (ל"ת)
    אנונימי 25/10/2017 17:41
    הגב לתגובה זו
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.