פיצה פפרוני
צילום: צילום מהעיתון)

פיצול השנה במזון המהיר יוצא לדרך - אבל עתידו לוט בערפל

אלמוג עזר |
נושאים בכתבה פיצול

לאחר המתנה של חודשיים, חברת YUM CHINA תתחיל להיסחר היום (ג') כחברה נפרדת תחת הסימול "YUMC" בבורסה בניו יורק. מדובר בחברה אשר מתפצלת מחברת האם  הידועה YUM BRANDS ותעסוק בניהול והפצה של רשתות מזון מהיר תוך התמקדות בשווקים האסייתים בכלל ובשוק הסיני בפרט. 

יאם ברנדס  מחזיקה את המותגים המפורסמים "קנטאקי פרייד צ'יקן", "פיצה האט" ו-"טאקו בל". הרעיון מאחורי הפיצול הוא כי לחברה המתמחה בפעילות האסייתית יהיה ערך רב יותר כחברה נפרדת מאשר עוד ענף בחברת האם. נציין כי ההחלטה על העמקת פעילות בשוק הסיני אינה עניין טריוויאלי, כפי שהיה לדוגמא בתחילת העשור הנוכחי.

הספין-אוף של החברה הוכרע בעקבות הצטרפותו של מנהל קרן גידור קית מייסטר, למועצת המנהלים של יאם בשנה שעברה. למן הרגע שמייסטר הפך למשקיע אקטיבי הוא הפך לאחד מהמנועים העיקרים להחלטה. מניות החברה נסחרות היום במחיר של כ-24.2 דולר. בתוך כך שווי שוק של החברה הינו כמעט 238 מיליון דולר. 

בשנה שעברה, יאם בראנדס הייתה אחראית על 23.8% משוק המזון המהיר של סין. מדובר בירידה משמעותית מהשיא של 40% שנרשם בשנת 2012 וה- 30% משוק רשת המזון המהיר של סין בשנת 2015. נתונים נוספים מצביעים על כך שהמכירות של הרשת בסין ירדו בשיעור של 1% אל מול המכירות בשנה שעברה. זאת ברקע לקריאות מחאה של חדירת מותגים זרים אל השוק הסיני. 

חברות אמריקניות נוספות ידועות סובלות מהמצב בסין. חברת נטפליקס NETFLIX למשל הודיע עם פרסום הדו"ח הרבעוני האחרון כי היא משהה את מצמציה לחדור אל השוק לאור התלאות הרגולטוריות שעברה. עם נטפליקס אפשר גם להזכיר את מקדונלד'ס אשר מחפשת מזה זמן קונים לפעילותה באסיה עם התמקדות בפסיפיק. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.