דינה קורשונוב
צילום: לידר שוקי הון

למה כדאי לקנות את שפיר הנדסה?

אנחנו מעניקות מחיר יעד של 21.5 שקלים והמלצת תשואת יתר למניית שפיר; המשך הצמיחה בהשקעות בתשתיות וצפי לתנופת בניה בישראל, יתמכו בפעילות החברה; זכייה בפרויקטים מהותיים חדשים תהווה אפסייד לתחזית

המשך הצמיחה בהשקעות בתשתיות וצפי לתנופת בניה בישראל, יתמכו בפעילותה של שפיר הנדסה -0.95% בעתיד, כאשר היתרונות היחסיים של הקבוצה במרבית תחומי פעילותה מעלים את רמת הביטחון שלנו בנוגע ליכולתה להמשיך לזכות במכרזים ופרויקטים אסטרטגיים בתחום.

החברה נהנית מניהול איכותי ויכולת ביצועי מוכחת, אשר מפחיתים להערכתנו סיכוי לחריגות מהותיות בלוחות הזמנים ובתקציבי הפרויקטים. כמו כן, אנו מעריכים כי החברה תפעל להרחבת שרשרת הערך בתחום התעשייה, לרבות פתיחת מפעלים חדשים, דבר שעשוי לתמוך בתוצאותיה בעתיד. עדיין קיים חוסר ודאות לגבי פעילות החציבה של החברה בטווח הארוך, אך אנו מעריכים כי קיים סיכוי נמוך להפסקת הפעילות באופן מוחלט. התמחור שלנו גוזר מחיר יעד של 21.5 שקלים ואנו ממליצים על המניה בתשואת יתר, כאשר זכייה בפרויקטים מהותיים חדשים תהווה אפסייד לתחזית.

מקור: לידר שוקי הון

חברת ההנדסה המובילה בישראל

שפיר הנדסה ותעשייה הינה החברה המובילה בישראל בתחום הבניה, הפיתוח והתשתיות, ובעלת ניסיון מקצועי מוכח בכל תחומי ההנדסה האזרחית. שפיר נוסדה ב-1968 וצברה נסיון רב בבניית גשרים, מחלפים, סלילת כבישים, בניה ציבורית, מסחרית ודיור. הנסיון הרב, יכולת ביצוע מוכחת והאיתנות הפיננסית, מקנים לחברה יתרון יחסי מהותי בענף ומאפשרים לה להמשיך לזכות במכרזים אסטרטגיים בתחומי הליבה. שפיר נהנית מניהול איכותי, הבא לידי ביטוי, ביישום מוצלח של האסטרטגיה ובביצועים מרשימים לאורך זמן. לחברה ארבעה מגזרי פעילות: תשתיות, תעשייה, זכיינות ומגזר ייזום נדל"ן.

ההשקעות בתחום - CAGR של כ-6%

ההשקעות בתשתיות בישראל צמחו בעשור האחרון בקצב שנתי ממוצע של כ-6%, והסתכמו לכ-36 מיליארד שקל ב-2018. עם זאת, ישראל מאופיינת במחסור בתשתיות ביחס ל-OECD, בדגש על מגזר התחבורה. בשנים האחרונות, הממשלה גיבשה את התוכנית "תשתיות 2030", לפיתוח מואץ של התשתיות במדינה עד שנת 2030, בהשקעה כוללת של כ-830 מיליארד שקל.

לאור האמור, אנו מניחים, כי מגמת הצמיחה בהיקף ההשקעות בתשתיות תמשך גם בעתיד. התחום מתאפיין בחסמי כניסה גבוהים, לרבות דרישה לניסיון מוכח ויכולות פיננסיות ותפעוליות, ובמספר שחקנים קטן יחסית, ובכללם שפיר, שיכון ובינוי, אשטרום קבוצה, אלקטרה, מנרב ואפריקה ישראל.

מקור: לידר שוקי הון

מגזר התשתיות - צפי לצמיחה חד ספרתית

מגזר זה אחראי לכ-39% וכ-28% מסך ההכנסות והרווח התפעולי של הקבוצה בהתאמה. צבר הזמנות התחום הסתכם בסוף 2018 בכ-3.5 מיליארד שקל, ללא פרויקט הרכבת הקלה, שנחתם במהלך 2019. נציין, כי חלק מפרויקטי התשתיות כוללים שלב תפעול, שתוצאותיו מוכרות במסגרת מגזר הזכיינות (במודל DBOT / BOT / PFI). הקבוצה מקדמת 5 פרויקטים בתחום התשתיות בשלבים שונים, לרבות הקמת נמל ימי חדש בחיפה והקמת והרחבת קווי רכבת קלה בירושלים ותפעולם, בעלות כוללת של כ-12 מיליארד שקל. התמחור שלנו מניח צמיחה חד ספרתית בהכנסות התחום ויציבות ברווח, כאשר זכייה בפרויקטים מהותיים חדשים תהווה אפסייד לתחזית.

מגזר התעשייה - יתרון מהותי ביחס למתחרים

מגזר זה אחראי על כ-51% מהכנסות וכ-60% מהרווח התפעולי של הקבוצה. פעילות התחום כוללת יצור ואספקת חומרי מחצבה ומוצרים נוספים לענף התשתיות והבנייה, לצדדים שלישיים ולחברות הקבוצה. לחברה 5 מחצבות פעילות ו-26 מפעלים בפריסה רחבה, לייצור בטון, מלט, אספלט, אלמנטים טרומיים ומוספים למוצרי בטון. הפעלת המחצבות, המפעלים ומיקומם הגיאוגרפי, מאפשרים לשפיר ליהנות מאינטגרציה אנכית ברמת הקבוצה ומקנים לה יתרון יחסי מהותי ביחס למתחרים.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

המגזר נהנה בשנים האחרונות מתנופת הבניה במדינה, מגמה שלהערכתנו עשויה להימשך גם בעתיד. במקביל, שפיר ממשיכה לפעול להרחבת שרשרת הערך בתחום זה, בין היתר, באמצעות כניסה לתחומים חדשים והקמת מפעלים נוספים, לרבות מפעל מלט שנמצא כעת בשלבי הרצה. מאידך, קיים חוסר ודאות בנוגע למחצבות החברה בטווח הארוך.

מחסור חמור בחומרי חציבה

בשני העשורים האחרונים נסגרו כמחצית מהמחצבות בישראל ונוצר מחסור חמור בחומרי החציבה. קיימת עדיפות ברורה מצד הממשלה לא לפתוח מחצבות חדשות, אלא להרחיב את הפעילות של המחצבות הקיימות. כמות החומרים במחצבות של שפיר מוגבלת ורישיונות החציבה הינם זמניים.

אנו לא פוסלים אפשרות, כי המדינה תפעל להרחבת המחצבות הקיימות ותוציא למכרז מחצבות חדשות, אולם בשלב זה קשה להעריך את עיתוי מהלכים אלו והשלכתם על החברה. התמחור שלנו מניח קיטון בהיקפי החציבה בטווח הארוך, לצד צמיחה בשאר פעילויות המגזר. כמו כן, אנו מניחים שיפור בשיעורי הרווחיות של פעילות החציבה לצד יציבות ברווחיות יתר הפעילויות.

הקמת שכונת המגורים בחריש

הפרויקט המרכזי של שפיר בתחום ייזום הנדל"ן הינו הקמת שכונת מגורים בעיר חריש (בשיתוף עם מגזר התשתיות) הכוללת 1,493 יחידות דיור, שטחי מסחר, בניית מוסדות ופיתוח תשתית. מועד סיום הבנייה הצפוי הינו בשנת 2022.

תמצית הערכת השווי של שפיר (במיליוני שקלים)

מקור: לידר שוקי הון

הכותבות הינן דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון וסבינה לוי, מנהלת מחלקת המחקר בלידר שוקי הון.

* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בנקאי 21/11/2019 17:59
    הגב לתגובה זו
    ,
  • 3.
    יריב 21/11/2019 13:20
    הגב לתגובה זו
    נראה לי טופטימי מדי, מה שנקרא "צופן פני עתיד". יש כאן הנחות לגבי סיום הפרוייקטים והרווח מהם שאינו וודאי. נראה לי ורוד מדי וככל שאני מנתח ת רמת המכפילים בחברה היא נסחרת בשווי די מלא. אשטרום קבוצה מעניינת לא פחות. אני לא מושקע באף אחת מהן.
  • 2.
    "למה כדאי ...." , "* אין לראות באמור לעיל משום המלצה.." (ל"ת)
    ז'קלין שיגעו אותי 20/11/2019 17:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יעקב 20/11/2019 13:16
    הגב לתגובה זו
    שפיר מחזיקה בזכיון של המנהרות בכביש 6 צפון, לדעתי בשל כלשהו בעתיד הקרוב החברה תמכור חלק מזכיון זה (בדומה לכביש 6) לקרנות הפנסיה או לקופות גמל וזה יכול להוסיף לשורת הרווח של המניה
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.