הגיע הזמן לקיים הבטחות: פגיעה במעמד הביניים נוגעת לכולם
רון הקיני, ראש צוות אג"ח, אקסלנס, על השתלשלות הפגיעה במעמד הביניים ונגיעתה בכל המעמדות
הבחירות מתקרבות והנושא הכלכלי הולך ותופס את המקום הראוי לו. רבות מהמפלגות נאבקות על קולות הבוחרים, מציגות תכניות ומפריחות סיסמאות כיצד יוכלו לשפר את המצב הכלכלי של מעמד הביניים באמצעות הורדת יוקר המחייה, הורדת מחירי הדיור, המזון וכד'. כמצופה מערב בחירות, רבות מהן רוצות ומכוונות להיטיב עם קהל בוחריהן. בעבר סיסמאות והבטחות בחירות רבות התנפצו אל מול המציאות, כאשר אותם נבחרים הגיעו למשרדי הממשלה השונים וגילו שקשה מאוד לקיים את ההבטחות, וכי המציאות מורכבת הרבה יותר וכוללת מגוון רחב של אילוצים הנוטים לשים מקלות בגלגלים. מדובר באילוצים תקציביים, כלכליים, ביטחוניים, פוליטיים וביורוקרטיים.
נראה כי בשלב זה של מערכת הבחירות, המפלגות מתעמתות בינן לבין עצמן בשאלה למי יש כוונות טובות יותר להיטיב עם מעמד הביניים, למי יש תכניות טובות יותר ובעיקר על מי מוטלת אשמה רבה יותר בכשלונות העבר ובאי מימוש ההבטחות ממערכות הבחירות הקודמות. השאלות החשובות בנושא, מדוע הציבור יאמין למנהיג מפלגה מסוים? מדוע דווקא לאחר הבחירות הנוכחיות המצב יהיה שונה? איך הוא יוכל להתמודד בפועל בצורה אחרת באומץ עם המכשולים והאילוצים? - לא מקבלות תשובות בינתיים.
רבים ניסו להגדיר מהו אותו מעמד ביניים. היו שטענו שהוא מתכווץ ונעלם, אך מצד שני נראה שדווקא חלק גדול מהאוכלוסיה רואה את עצמו בתור "מעמד ביניים". נראה שהאלקטורט הנקרא מעמד הביניים "שווה" הרבה מנדטים, ולכן רבות מהמפלגות שמנסות לפנות אותו קהל בוחרים, ומבקשות להיות שליחיו של אותו מעמד ביניים ולהיטיב עם מצבו הכלכלי.
באופן פשטני, ניתן לומר כי מעמד הביניים מייצג את העצמאיים, עובדי הצווארון הלבן, העובדים המאורגנים, מי שיש להם איפה לגור ומה לאכול, משכילים ברמת השכלה תיכונית ומעלה, הקמים כל יום בבוקר ונוסעים לעבודה, קונים בחנויות מותגים במרכזי הקניות והקניונים, יוצאים מדי פעם למסעדה ומנסים לחסוך כדי לנסוע מדי פעם לחופש בארץ או בחו"ל. אכן נראה כי על פי מאפיינים פשטניים אלו, רבים מהישראלים הם חלק ממעמד הביניים.
דובר רבות על מקור התסכול של מעמד הביניים - ההבנה כי הוא תקוע במקום, נשחק וכי יש עליו להיאבק רק כדי להישאר במקום ולא להתדרדר למטה בסולם הסוציו אקונומי. העובדה שהיו כאלו שהמשיכו לשגשג ולהרוויח מהמצב ומהשיטה גרמה לשכבות הביניים לתחושות של ניכור לשיטה. כך נוצרו בעיות של אמון, וקושי בתחושת השייכות והזדהות עם המערכת.
אך ההתרכזות בשיח הציבורי בנזק שנגרם למעמד הביניים עצמו קצת מסתיר את הנזק לכלכלה כולה. הצריכה הפרטית של מעמד הביניים היא המנוע והקטר של הכלכלה המערבית. לכן, כששכבות הביניים נפגעות, אלה נאלצים להפסיק לקנות ולהקטין את הצריכה, כתוצאה מכך נוצרת פגיעה בכלכלה, כאמור - חברות מרוויחות פחות, מצמצמות ההשקעות במשק, מקטינות את מספר המשרות, תשלומי המסים יורדים ונוצר מעגל כלכלי שלילי. בסופו של דבר, גם החברות הגדולות ובעלי ההון נפגעים מהפגיעה במעמד הביניים.
כדי שיהיה מי שיקנה את המוצרים והשירותים שהכלכלה מייצרת, אנשי מעמד הביניים הם אלו שצריכים להרוויח מספיק כסף. בפועל נפתח פער גדל והולך בין מה שאנשים מרוויחים כעובדים למה שהם מוציאים כצרכנים. פער זה התמלא באשראי שמשקי הבית לקחו ועדיין לוקחים על עצמם בכדי לשמר את רמת החיים ולהרגיש שהם "מתקדמים". הפגיעה האמיתית בצרכן היא הרבה יותר חמורה ממה שניתן לראות בנתונים, וזאת בשל יצוא הדפלציה העולמי מהמדינות המתפתחות. בשל כך הכלכלות נעזרות בהנשמות המלאכותיות וההרחבות המוניטריות של הבנקים המרכזיים. סביר להניח כי בהיעדר תהליכים אלו, כלכלות רבות כבר היו נתונות במיתון שמקורו בפגיעת הצרכן ממעמד הביניים.
לאור זאת, אנו סבורים כי על המפלגות לממש את הבטחותיהן ולחזק את מעמד הביניים, רק אחרי שיבינו כי חיזוקו של זה אינו סיסמת בחירות נבובה או בגדר "טובה " שעושים לציבור הבוחרים, אלא כי יש חיזוק מעמד הביניים הוא אינטרס משמעותי ואף קריטי לצריכה הפרטית, לייצור המקומי ולצמיחה של הכלכלה הישראלית. היכולת של מעמד הביניים לצרוך ולחסוך כראוי הוא המתכון למשק ישראלי בריא וצומח לאורך זמן. דווקא היכולת להבין ולהפנים זאת, היא זו שתעיד יותר מכל על מחויבות המפלגות למלא את הבטחותיהן לבוחרים. ***הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותב אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקובצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסים המוזכרים בכתבה.
- 1.מנתח טוב את המצב-פגע יפה גם בטור הקודם שלו על בנק ישראל (ל"ת)משה 24/02/2015 22:46הגב לתגובה זו

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם
מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג.
אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?
מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף.
הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.
זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא
בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה.
רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם
מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג.
אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?
מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף.
הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.
זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא
בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה.
רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.