תקיפה באירן תחזק את השקל - המגמה העולמית היא שתכריע באיזו עוצמה
הנושא המדובר ביותר בתקופה האחרונה - תקיפה באירן - מעורר שאלות רבות לגבי ההשפעה שתהיה לתקיפה שכזו, אם תהיה, על השקל. התנועות האחרונות בעולם גררו את השקל לתנועות חדות ולהיחלשות שכמותה לא ראינו תקופה ארוכה בשוק.
השפעות של אי יציבות ביטחונית ידועות לכל ולרוב גורמות לירידות בשווקים. ישראל מושפעת מאד מכמות ההשקעות הזרות בה, ומצב של מלחמה או חשש מפניה, לרוב מבריח את אותם משקיעים. בריחת משקיעים זרים לרוב מחלישה את השקל. לראיה, מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה מימשו המשקיעים הזרים יותר מ-5 מיליארד דולר - רובם משוק ההון באופן ישיר. עם זאת להערכתנו ייתכן שדווקא הפעם, אם התקיפה אכן תתרחש - לא נראה תהליך כזה קורה.
לצערנו, כאשר מסתכלים על הקשר בין אי יציבות ביטחונית וכלכלה, בישראל ישנם אירועים רבים להשוואה. האירוע האחרון העיקרי שבהם הוא הדוגמא עליה נסתמך בניתוח השפעת התקפה באירן והסתבכות באזור. את אפשרויות ההשקעה שלנו יש לחלק לשתי תקופות - זו של המערכה עצמה והתקופה שלאחריה.
על המלחמה ואלטרנטיבות ההשקעה
בשנת 2006, עת פרצה מלחמת לבנון השנייה, עמד שער הדולר / שקל לא רחוק ממה שהוא כיום - 4.4 שקלים לדולר. בסוף המלחמה כבר עמד השער על 4.09, כלומר התחזקות של 7%. הריבית במשק עמדה באותה תקופה על שער של 5.25%, ובבנק ישראל לא התרגשו מההאטה היחסית במדד המחירים לצרכן ואף העלו את הריבית בכ-0.25%. הסיבה העיקרית להתחזקות השקל אז, וככל הנראה זו תהיה גם הסיבה להתחזקותו בעקבות תקיפה פוטנציאלית כיום, היא שוקי המניות.
אם בעבר הרחוק המטבע המקומי היה הסמן לסנטימנט הכללי, היום כבר ברור שההשפעה העיקרית היא של שוקי המניות. שוקי המניות והמטבע המקומי מהווים שתי אלטרנטיבות השקעה. הציבור הרחב, אשר מגיב בצורה מיידית ואימפולסיבית יותר לאי וודאות ביטחונית, מושקע יותר בשוק המניות, ברוב המקרים מושך את כספו על מנת "להגן על ההשקעה" וכך מעלה את הביקוש לשקל.
דוגמא נוספת להתחזקות של מטבע בטווח הקצר ניתן למצוא בארה"ב, שם הושפעו מאוד השווקים עם היציאה למלחמות באפגניסטן ועירק. בחודשים הראשונים, עת רוכזה מרבית תשומת הלב באירועים ובלחימה, התחזק הדולר מול יריבו האירו בכ-6% במערכה האפגנית ובכ-7% במערכה העיראקית, שעלותה מוערכת בכטריליון דולר.
תנודות המטבע עליהן דיברנו מתרחשות כמובן לכל אורך המערכה. הציפיות בממשל הישראלי הן למערכה ארוכה במידה שתתרחש הסתבכות אזורית. אבל הנקודה החשובה שיש לזכור היא האפטר אפקט: ההוצאות הביטחוניות של הממשלה עולות והכסף, אשר אמור לשמש לפיתוח הכלכלה, מקבל שימוש אחר ומידי. ההשפעה על המטבע המקומי במצב שכזה איננה חיובית, אבל בהמשך הדרך המגמה תמיד מתהפכת.
האם השוק החל לתמחר התקיפה באירן?
לאחר מבצע "חומת מגן", במהלכו דווקא נחלש השקל בשל אדישות המשקיעים, הוא שב והתחזק בכ-10% בחודשים שלאחר תום המבצע. גם בתקופה שלאחר מלחמת לבנון השנייה, בה כאמור התנהג השקל כצפוי והתחזק עוד 2.5% לערכו.
אי וודאות תמיד מובילה לירידות בשוקי המניות ובריחת משקיעים לאפיקי השקעה "בטוחים יותר" כגון מטבע מקומי - תהליך אותו אנו רואים בחודשים האחרונים עם הסתבכות משבר החובות באירופה. העובדה כי מלחמות לא נוטות להימשך תקופות ארוכות ולאחר מכן השוק לרוב מתקן חזרה ואף מעבר לכך, משום מה תמיד נשכחת מהמשקיעים שמוצאים עצמם מונעים מהפחד מהתנודתיות הרבה בשוק המניות - ומוכרים השקעותיהם.
הקולות בשוק המט"ח מדברים על כך ש"השוק התחיל לתמחר תקיפה באירן" או ש"המשקיעים הזרים בורחים". אך להערכתנו, המרחק לתקיפה עוד גדול מכדי שהשוק יתחיל להתנהג לפיו ואי הוודאות העולמית היא הגורם העיקרי להתחזקות הדולר.
כל עוד לא התקיימה התקיפה, שככל הנראה הרבה אנשים היו מעדיפים להימנע ממנה, אין שינוי בתחזית והמשך המגמה העולמית - מגמה דולרית מובהקת תוביל את הצמד המקומי לשער של 4.2 וייתכן שאף מעבר לכך.
התקיפה הישראלית עשויה להגיע דווקא במצב בו הוכרזו תכניות עידוד צריכה כאלה או אחרות באירופה או ארה"ב, אז המגמה העולמית תפסיק להיות דולרית. במצב שכזה, תקיפה באירן והסתבכות באזור אשר יובילו להתחזקות השקל, יסייעו למגמה שתקבל רוח גבית שכן המטבע שמולו, הדולר, עשוי להיות חלש מאוד. במצב שכזה נשוב ונראה שערים נמוכים ברמה של 3.7.
- 11.בלשית 28/08/2012 21:17הגב לתגובה זורשמנו לעצמינו ונבדוק אותך... לזרוק מספרים כל אחד יכול. השוואות הן אוויליות כי כל מצב, כולל מצב מלחמתי, הוא שונה לאין ערוך ממשנהו ומורכבות הגורמים המעורבים אחרת, לכן אין לנבא ואין לדעת.
- 10.אמיר נץ 22/08/2012 21:50הגב לתגובה זומתוך הבנה פשוטה וכלכלית יש מציאות שהדולר יגיע אפילו ל8.2 ש"ח וזה לא חלום
- 9.אמיר 22/08/2012 19:59הגב לתגובה זוניתוח מעניין
- 8.י 22/08/2012 19:40הגב לתגובה זותקיפה באירן באם תלווה במתקפת נגד מסיבית תגרום ל: משקיעים זרים יברחו ולהמרת שקלים למטבע חוץ חברות בין לאומיות יפסיקו להשקיע בישראל המשק יכנס למיתון עמוק ואשר להשואה המגוכחת בין מלחמת לבנון השניה שבה נלחמנו נגד 20000 לוחמי חיזבלה לבין מתקפה באירן שבה אנו נלחמים נגד מעצמה איזורית שמסוגלת להמשיך ולהפציץ אותנו במשך שנים ובלי יכולת שלנו לעצור את המתקפה, אני יכול לומר רק "נו טוב, הניר כידוע סובל הכל"
- 7.אחד שעוקב 22/08/2012 18:56הגב לתגובה זועוקב אחרי הכתבות של הבחור הזה באתרים השונים,מלבד כמה נפילות (מעט כואבות) תמיד פוגע...מעניין אם גם עכשיו
- 6.lionav 22/08/2012 18:46הגב לתגובה זולא דומה למה שהיה ב2006 ... יפתח . עדיף שתשתוק.
- 5.תתרחקו מהשקעות במט"ח!! (ל"ת)בנמור 22/08/2012 17:15הגב לתגובה זו
- 4.פלוגה ח' 22/08/2012 16:37הגב לתגובה זומקצוען, בהצלחה בפורקס ! החבר מהמגדל ;)
- 3.ehudhl 22/08/2012 16:29הגב לתגובה זוארוע בסדר גודל אחר לחלוטין, בהשלכות כלכליות הרבה יותר מורכבות. היקף העלות של ארוע מלחמתי מול איראן הוא גדול בהרבה וקשה להעריכו. עלויות ישירות ועקיפות והשפעה כללית על החיים כאן. לכן גם מסיבה זו עדיף לתת לאמריקאים לפעול נגדם.
- 2.שחר 22/08/2012 15:25הגב לתגובה זולא ברור למה נותנים לכל אחד עט וטור והוא מתחיל לכתוב את השטויות שלו
- 1.מתי סוגרים את חב' הפורקסים? (ל"ת)הליצן 22/08/2012 15:03הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
