סוחרים בשוק המניות בורסה וול סטריט ירידות עליות
צילום: Istock

למה 90% מהמשקיעים מפסידים כסף?

מנהל השקעות בגולדמן זאקס מסביר למה לדעתו, לאור ניסיון של 10 שנים בתפקיד, אנשים מפסידים כסף במניות
עומר רוסו | (5)

מנהל השקעות לשעבר בגולדמן זאקס, שניהל מעל 5.5 מיליארד דולר מסביר למה 90% מהמשקיעים מפסידים כסף במניות.

1. ״הם לא מבינים מה זו השקעה״, הוא אומר, אם לא מבינים איך חברה מרוויחה כסף, הם גם לא ידעו איך היא יכולה להפסיד. זה מוסיף סיכון להשקעה, סיכון שאפשר למנוע אותו, וכשלא מונעים אותו, זה מפסיד כסף למשקיעים.

2. הם מוכרים בזמן לא נכון. ישנן רק 3 סיבות למכור מניה: מצאתם אלטרנטיבה טובה יותר, הנתונים של המניה השתנה או שהשגתם את המטרה שלכם.

3. הם משקיעים מתוך רגש. ירידה במחיר המניה לא בהכרח אומר למכור, במיוחד אם שום דבר בחברה לא השתנה. ועלייה של מחיר המניה לא בהכרח אומר קניה, במיוחד שהחברה עדיין גרועה. מניות מאוד תנודתיות בטווח קצר, בטווח הארוך הן עולות, במידה והחברה טובה.

4. המשקיעים רוצים לצאת ״ברייק איוון״ - ״ברייק איוון״ זה כשאתה מסרב למכור את המניה עד שהיא מחזירה לך את ההפסדים שהיא צברה לך. בזמן שעושים זאת, זה הפסד, כיוון שאתה חשוף להמשך הפסדים, ובו זמנית אתה גם מבזבז הזדמנויות במקום אחר שיכולות להחזיר לך את ההפסד. לא כל המניות משתקמות מירידות. לפעמים הכסף יכול להחזיר את עצמו במקום אחר.

5. הם משקיעים כסף שהם לא יכולים לאפשר לעצמם להפסיד. השקעות זה מסוכן, לעולם אין לך בטחונות לכך שתרוויח. אולי אפילו מפסידים. אז כשאתם משקיעים כסף, תשקיעו כסף שאתם לא צריכים אותו ל3-5 שנים הקרובות.

6. משקיעים לא יודעים את טווחי הזמן שלהם. אם אתם לא צריכים את הכסף ל-10 שנים הקרובות, זה לא משנה האם השוק ירד או עלה היום. ואם אתה צריך את הכסף ב3-5 השנים הקרובות, אסור להיות 100% במניות. תבינו למתי אתם צריכים את הכסף, לאחר מכן תשקיעו על פי זה.

7. משקיעים לא יודעים את הסיבולת סיכון שלהם. הסיבולת נשענת על כמה דברים : הגיל שלכם, הכסף הנזיל שלכם, טווח הזמן שלכם והרצון שלכם לסיכון. אם הסיבולת שלכם להפסדים נמוכה, אתם צריכים לקחת פחות סיכונים. אותו דבר הפוך.

8. הולכים אחרי העדר. זה שמישהו עשה מחקר על המניה שהוא קנה, לא אומר שהמחקר היה טוב. זה שהרבה אנשים קונים/מוכרים מניה מסויימת, לא אומר שגם אתה צריך. זה מה שיוצר בועות, וזה גם מה שמפוצץ אותם, יותר מידי אנשים משקיעים ״על עיוור״

קיראו עוד ב"גלובל"

9. משקיעים רודפים אחרי תשואה - מטרה של כל השקעה היא לייצר תשואה עתידית. אך ברגע שאתה רודף אחרי התשואות, אתה רודף אחרי תשואות עבר. ברגע שאתה קונה מניה שכבר עלתה בחדות בעבר, אתה בטוח שהחמצת את העליה הזאת, ואתה בעצם ״רודף״ אחרי עוד אחת, שעלולה לא להגיע.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    גם אני מפסיד יותר ממרוויח במניות כי אני בדיוק חוזר 10/08/2022 10:01
    הגב לתגובה זו
    גם אני מפסיד יותר ממרוויח במניות כי אני בדיוק חוזר על חלק מהטעויות שמשקיעים עושים שהאיש מציין בכתבה..לדעתי להשקיע רק בתעודות סל על מדדים בארץ ובחול ולא לנגוע בזה שנים רבות
  • 4.
    זי"פ 10/08/2022 09:42
    הגב לתגובה זו
    מינוף אמר ולא אמר כלום במילה הזו טמון כול הדיון שלו..
  • 3.
    כתבה מעולה. תודה (ל"ת)
    אנונימי 10/08/2022 08:16
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    איש פשוט 10/08/2022 00:12
    הגב לתגובה זו
    מדוע צריך מנהלי השקעות ?? והאם הם לא מפסידים כסף ?? למדו את הנוער מה זה קרנות של "תעודות סל" ותראו כיצד יורד משמעותית מספרם של מנהלי השקעות, יועצים, אנליסטים וגם פרשנים עם ניסיון אדיר של 10 שנים.
  • 1.
    משה 10/08/2022 00:04
    הגב לתגובה זו
    אם אתם לא מבינים במניות ובכל זאת רוצים להשקיע אל תלכו על מניה בודדת תקנו תעודות סל או קרנות נאמנות
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

ביל אקמן (רשתות)ביל אקמן (רשתות)

ביל אקמן מחייך - הרץ מציגה רווח מפתיע, המניה מזנקת ב-33%

הרץ היא מהמניות הבולטות בתיק של ביל אקמן

רן קידר |
נושאים בכתבה ביל אקמן הרץ

חברת השכרת הרכב הרץ Hertz . 40.99%   הציגה רווח מפתיע ברבעון האחרון, וזאת הודות למהלכי התייעלות מקיפים שמובילה ההנהלה, בדגש על הפחתת עלויות צי הרכב, לצד שיפור בתהליכי תפעול. למרות ירידה של 3.8% בהכנסות, שהסתכמו ב-2.48 מיליארד דולר, הרווח והתחזיות קדימה מובילים לעלייה של 33% במניה. 


ביל אקמן - האקטיביסט השאפתן

החברה שלאחרונה נכנס להשקעה גדולה בה ביל אקמן (ביל אקמן צופה תשואה של 400% ב-4 שנים - האם תרצו להצטרף ומהם הסיכונים?) רשמה רווח מתואם של 12 סנט למניה - לעומת הפסד של 68 סנט בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בתוצאה טובה, לעומת תחזיות שעמדו על רווח של 3 סנט בלבד למניה. הרווח הגיע בעקבות ירידה חדה בהוצאות הפחת על רכבים, שהסתכמו ב-273 דולר לחודש לכלי רכב, נמוך מהיעד הפנימי של 300 דולר, ובערך מחצית מהעלות שנרשמה לפני שנה.

מאחורי המספרים עומד מהלך אסטרטגי שמוביל המנכ"ל ג׳יל ווסט, בעידודו של אקמן, הכולל החלפה הדרגתית של דגמים שמאבדים ערך במהירות, במיוחד רכבי חשמל שהתקשו להשתלב בשוק ההשכרה, ברכבים שמחזיקים ערך גבוה יותר לאורך זמן. בנוסף, החברה התאימה את היקף צי הרכב לביקושים בפועל, צמצמה הוצאות והטמיעה שיפורים תפעוליים.

מהלך חשוב נוסף הוא המעבר למכירה קמעונאית של רכבים שיצאו מהשימוש. הרץ פיתחה אתר ייעודי למכירת רכבים, ואף משתפת פעולה עם אמזון, במטרה להתחרות בשחקנים כמו קארוואנה. המכירה הקמעונאית צפויה להניב מחירים גבוהים יותר לעומת מכירה במכירות פומביות סיטונאיות.