אוניית קרניבל קרוז שייט הפלגה נופש
צילום: Istock

מניות הקרוזים מתרסקות בשיעור דו ספרתי: "ייתכן שקרניבל שווה 0"

קרניבל קרוז נמצאת במצב רגיש עם ירידה בהכנסות, הפסד של מאות מיליוני דולרים בשנה ועליה בהוצאות יחד עם חוב כבד ועלולה לפשוט את הרגל עם התפתחות שלילית נוספת כשלהי, גם שאר המניות בסקטור עוברות תקופה קשה ונופלות היום במסחר
גיא טל | (14)

מניות חברות הקרוזים מתרסקות היום במסחר בוול סטריט. החברות שחוו תקופה קשה מאד בזמן הקורונה התאששו בתחילת 2021, אך חזרו למגמת ירידה מאמצע השנה שעברה, וכעת נסחרות בשפל של עשרות שנים. מניית חברת CARNIVAL CORPנסחרת כעת במחיר נמוך יותר מאשר בתקופת הקרונה, וברמות מחיר שלא נראו מאז שנת 1993. אל הירידות מצטרפות גם המתחרות NORWEGIAN CRUISEו ROYAL CARIBBEAN CRUISES.

החששות ממיתון פוגעות במיוחד במניות של חברות המספקות מוצרים שנחשבים למותרות. אין מדובר במוצר שמתאים דווקא לעשירים במיוחד, אלו שלא ממש נפגעים ממיתון ויכולים להרשות לעצמם מוצרי יוקרה בכל מצב, אלא במעמד הבינוני גבוה שיכול היה להרשות לעצמו נופש מפנק בכמה אלפי דולרים לבן אדם, ובזמן מיתון הרבה פחות. 

היום נופלת המניה ב-15% נוספים עקב סקירה שחורה במיוחד של האנליסט ג'יימי רוייו מבנק מורגן סטנלי על מניית קרניבאל קרוז בעקבותה הדוחות החלשים שפורסמו בשבוע שעבר. רוייו חתך את מחיר היעד ל-7 דולר למניה מ-13 דולר למניה. בעקבות הנפילה היום המניה די התקרבה למחיר היעד החדש והיא נסחרת כעת תמורת 8.8 דולר למניה. הוא סבור שבמהלך השנה ה-EBITDA תהיה הפסד של 900 מיליון דולר עקב מחירים נמוכים ותפוסה נמוכה מהצפוי בד בבד עם מחירי דלק גבוהים יותר. 

עוד גורם שמעיק על המניה ואף עלול להביא את החברה לפשיטת רגל זה החוב הכבד הרובץ עליה. 4 מיליארד דולר צריכים להיפרע ב-18 החודשים הקרובים, בנוסף 5 מיליארד דולר מהמזומנים שבידי החברה הם רזרבות של לקוחות. כיון שאנו הולכים לקראת המשך העלאות ריבית, במידה והביקוש יפגע שוב מגורם כלשהו או שהלקוחות ירצו למשוך את כספם הרי שהחברה תהיה שווה 0, לדבריו. 

קארניבל במצב פגיע מיוחד אך גם שאר התעשייה לא מלקקת דבש, ולכן גם המתחרות נופלות במסחר היום. שלוש השנים הקשות עם גלי קורונה חוזרים ונשנים שזרעו אי וודאות והוציאו את החשק של האנשים להיות כלואים באותו חלל עם אלפי אנשים במשך שבוע הפך את המסעות המפנקים לאחרונים בשרשרת המזון של צרכני הנופש. החשש ממיתון, עליית הריבית והאינפלציה שפגעה בכיסי הצרכנים כמו גם העלייה בהוצאות על דלק, משכורות ושאר הוצאות לא עושות חיים קלים לחברות הנופש המושט. 

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    לילי 03/08/2022 08:27
    הגב לתגובה זו
    הקונספט של לנסוע עם הבית טוב בימים שהדלק זול נגמר .עליות המחירים יכריעו את המאזן . במחירי דלק 120$ - 100לחבית , מחירי מזון , וכוח אדם יקר לא נשאר הרבה רווח .
  • 11.
    גדולה מדי כדי ליפול, לא נלקחו בחשבון הנכסים (ל"ת)
    ג. יפה 02/07/2022 09:57
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    מבין עניין 30/06/2022 19:32
    הגב לתגובה זו
    היו עוד 4 אנליסטים יומיים קודם שנתבו לקרניבל שער בין 10 ל 29 ואף אחד לא היזכיר זאת רק שבא אנליסט נוסף שנתן שער 7 ביזפורטל מזכיר אותו בכותרת...... מעהר לזה שאתם מטעים את הציבור את מי אתם משרתים בהעברת אינפורמציה סלקטיבית.....
  • 9.
    אורי 30/06/2022 18:41
    הגב לתגובה זו
    תזכרו שבעל סוכנות קרוזיט אורי שנבל סוכן של הקרוזים פשט רגל ולא החזיר לנוסעים כסף.פתח חברה חדשה סונורומה שבנו המנהל.אורי שנבל פשט מספר פעמים רגל.ראו הוזהרתם.נוכל נשאר נוכל.
  • 8.
    אור 30/06/2022 16:20
    הגב לתגובה זו
    מה כיף בזה?
  • 7.
    גם עם תפוסה מלאה היא תקרוס מהחוב העצום והריבית (ל"ת)
    לא להתקרב 30/06/2022 13:59
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    דודו 30/06/2022 09:49
    הגב לתגובה זו
    לפי המחזור העצום שהיה אתמול ניתן לראות שהקונים חיכו בנחת וקלטו את כל הסחורה הזולה בלי מאמץ..... כרגיל ובפעם המי יודע כמה פראיירים לא מתים רק מתחלפים
  • 5.
    אופיר 30/06/2022 08:35
    הגב לתגובה זו
    אוכל בכל מקום וזמן , שעמום וצפיפות בנמלים
  • רחלי 30/06/2022 14:57
    הגב לתגובה זו
    אחד הנופשים הכי טובים שיש. תלוי באיזו חברה. רויאל קריביאן היא אחת הטובות שיש. ספינות על רמה. נקי ואיכותי. זה לא מנו ספנות. עם כל הכבוד....
  • עוז 30/06/2022 11:56
    הגב לתגובה זו
    דעתי האישית דומה לשלך, אבל זה לא רלוונטי לאחוז ניכר מהאוכלוסיה. בכלל, איך יתכן שדווקא כשהביקושים לקרוזים בשמיים המניות מתרסקות - נשגב מבינתי. שוקל לקנות אבל בטח שלא נותן המלצה
  • 4.
    העתיד שייך לקרוזים. זול ומפנק. המניות עוד תגענה לשמיים (ל"ת)
    מייקל 30/06/2022 06:57
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לרון 30/06/2022 06:03
    הגב לתגובה זו
    לא מהיום והתגברה בעבר,כנ"ל NCLH,אני קניתי היום בגרמניה FRAPORT ,לא המלצה
  • 2.
    מממ 29/06/2022 23:47
    הגב לתגובה זו
    הזמן שהגדולים קונים. בקיץ של שיא התיירות אומנם הדלק יקר אבל המזומן זורם. כל עוד זה המצב...לא לרוץ לקנות. אבל לא לרוץ למכור בהפסד.
  • 1.
    לא להיות בשורות .15 שנה הפסדים (ל"ת)
    איתי 29/06/2022 22:32
    הגב לתגובה זו
סין מניותסין מניות

סין עוברת למתקפה - מדיניות כלכלית מרחיבה בשנה הבאה

סין מתכננת לאמץ מדיניות פיסקלית מרחיבה בשנת 2026, כדי להניע מחדש את הצמיחה הכלכלית

רן קידר |

סין מתכננת לאמץ מדיניות פיסקלית מרחיבה בשנת 2026, במטרה להניע מחדש את הצמיחה הכלכלית. על פי הצהרה רשמית של משרד האוצר, הממשלה מתכננת הרחבה ניכרת של ההוצאה התקציבית. המדיניות החדשה באה על רקע אתגרים כלכליים מורכבים, ובראשם משבר נדל"ן ממושך ולחצים חיצוניים הולכים וגוברים לרבות מלחמת המכסים מול ארה"ב, אם כי חשוב להדגיש כי סין מצאה תחליפים לשוק האמריקאי, ומול ירידה משמעותית במכירות לארה"ב היא מעלה מכירות בשווקים אחרים בעולם. 


השקעות אסטרטגיות במגזרי העתיד

ההשקעות הממשלתיות יתמקדו בתחומים אסטרטגיים: ייצור מתקדם, חדשנות טכנולוגית ופיתוח הון אנושי. צעדים אלו חיוניים כדי להשאיר את סין תחרותית בשווקים העולמיים וגם כדי להתגבר על משבר הנדל"ן שקיים במדינה שפוגע בתעסוקה ובביקושים הפנימיים.


משרד האוצר הסיני הדגיש כי הביקושים המקומיים יהוו את עמוד השדרה של הצמיחה ב-2026. התכנית כוללת צעדים להגדלת הכנסות משקי הבית ועידוד הצריכה, תוך הפחתת התלות ביצוא והשקעות זרות. בין היוזמות הבולטות: תכנית לאומית להחלפת מוצרי צריכה, המעניקה סובסידיות לרכישת מכשירי חשמל חסכוניים באנרגיה. התכנית כבר הניבה תוצאות מרשימות, עם עלייה ניכרת בהיקף הרכישות באזורי הפריפריה.

משרד האוצר הסיני מתכנן גם לשפר את מנגנון הנפקת אגרות החוב הממשלתיות, במטרה להבטיח יעילות מירבית והגברת גמישות בניהול התקציב. שינוי זה מגיע על רקע מגבלות המדיניות המוניטרית - עם שיעורי ריבית נמוכים שאינם מאפשרים הפחתה נוספת, הכלים הפיסקליים הופכים למרכזיים יותר. המהלך שם את סין בניגוד למדיניות מצמצמת שאימצו כלכלות רבות אחרות, תוך ניסיון לאזן בין יציבות פיננסית לבין תמריצי צמיחה.

ההחלטה להרחיב את ההוצאה הממשלתית משקפת הבנה עמוקה של המורכבות הכלכלית. כמדינה בעלת היקפי הייצור והצריכה הגדולים בעולם, סין מכירה בצורך להתאים את המדיניות באופן שוטף. בשנה שחלפה, למשל, המדינה סייעה לעסקים קטנים ובינוניים באמצעות הלוואות בערבות ממשלתית, צעד שסייע לשמר רמות תעסוקה יציבות.


מייקל ברי. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל ברי. קרדיט: רשתות חברתיות

מייקל ברי חוזר להמר נגד השוק: "בועת ה-AI מזכירה את הדוט-קום"

המשקיע שהתפרסם במשבר הסאב־פריים מהמר נגד אנבידיה ופלנטיר, מזהיר מהשקעות יתר בתשתיות בינה מלאכותית ומודה שקשה לדעת מתי התיקון יגיע; האם ברי הוא זמר של להיט אחד?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מייקל ברי

מייקל ברי, המשקיע שהתפרסם בזכות ההימור נגד שוק הדיור האמריקאי לפני משבר 2008, חוזר להמר שוב נגד השוק. הפעם הוא מפנה את הזרקור אל שוק הבינה המלאכותית, שלדבריו מתנהל במנותק מהמציאות הכלכלית. בניגוד לעבר, ברי אינו מנהל כיום קרן גידור פעילה, אך הוא ממשיך לנסות להשפיע על השיח בוול סטריט דרך פוזיציות ממוקדות וחשיפה ציבורית.

הזיכרון הקולקטיבי של ברי כרוך בעיקר בדמותו בסרט "מכונת הכסף", שם הוצג כמי שמזהה מוקדם את קריסת שוק הסאב־פריים, אך נאלץ להמתין חודשים ארוכים עד שהשוק יכיר בצדקתו. גם אז, העיכוב כמעט הביא לקריסת הקרן שניהל. החוויה הזו מלווה את האופן שבו משקיעים רבים מתייחסים לאזהרותיו כיום. לטענת ברי, שוק ה־AI מזכיר לו במידה רבה את בועת הדוט־קום של סוף שנות ה־90. לדבריו, לא הייתה זו בועה של אתרי אינטרנט כשלעצמם, אלא של תשתיות נתונים והשקעות עודפות בהעברת מידע. ברי סבור שההתלהבות מהבינה המלאכותית דוחפת חברות ומשקיעים להשקיע בקצב שאינו נתמך בביקוש בר־קיימא.

עם זאת, גם הפעם ברי אינו מצביע על מתי הבועה צפויה להתפוצץ. הוא עצמו מודה כי אחת מנקודות החולשה המרכזיות שלו לאורך השנים הייתה תזמון. בעיני מבקריו, עצם הזיהוי של בועה אינו מספיק, אם השוק מסוגל להמשיך לעלות שנים ארוכות לפני תיקון.


אנבידיה ופלנטיר במוקד

בלב התחזית הנוכחית עומדות שתי חברות מרכזיות: אנבידיה ופלנטיר. שתיהן נתפסות כסמל של מהפכת ה־AI, ושתיהן נהנו מעליות חדות בשווי השוק שלהן. יחד הן מוערכות בכחמישה טריליון דולר, ומהוות רכיב משמעותי בעליות המדדים בארה"ב. ברי חשף כי רכש אופציות פוט בהיקף כולל של כ־10 מיליון דולר נגד שתי החברות. אף שמדובר בסכום קטן יחסית לשווי החברות, הפוזיציה ממונפת, וירידה חדה במחירי המניות עשויה להניב רווחים של מאות מיליוני דולרים ואף יותר מכך.

במקרה של פלנטיר, הביקורת של ברי מתמקדת במבנה העסקי. לדבריו, החברה נשענת במידה רבה על חוזים ממשלתיים, המאופיינים במחירים נמוכים ולחץ תקציבי מתמשך. בנוסף, הוא מצביע על תחרות גוברת מצד חברות ותיקות כמו IBM, ועל חבילות תגמול נדיבות להנהלה שאינן משקפות בהכרח ערך לבעלי המניות.