משקיע
צילום: Adam Nowakowski on Unsplash
מאקרו כלכלה

למה החברות בוול סטריט הפסיקו לעדכן למעלה את תחזית הרווח התפעולי?

בחודשים האחרונים החברות מתקשות לגלגל את העלייה במחירי התשומות לצרכנים. זאת מגמה או רבעון חולף? וגם - כמה תקבלו על ההשקעה הכי סולידית ל-30 שנה? 
אמיר כהנוביץ | (1)

מחזורי המסחר אתמול היו נמוכים משליש מרמתם הממוצעת ב-30 ימי המסחר שקדמו להם (לפי נתוני בלומברג) אבל המעט הזה עשה הרבה, בעיקר בשוק האג"ח. התשואה ל-30 שנה הגיעה ל-1.96% ובכך השלימה חזרה לרמתה ערב פאניקת האומיקרון. לעומתה התשואות באמצע העקום נשארו עדיין נמוכות יחסית, אף שהתשואה ל-10 שנים בלטה בעליה מעל לממוצע הנע שלה ב-50 ימים. החולשה באג"ח הממשלתי התעצמה לאחר שתי הנפקות חלשות של הממשל האמריקאי אתמול, לשנתיים ולשבע שנים. גם שוק המניות התנהג אתמול מוזר כשדווקא מניות המגה טכנולוגיה רשמו ירידות, לעומת עליות ברוב הענפים, הפוך מההתנהגות היחסית שלהן לאורך 2021, וגם בלי סיבה נראית לעין, בטח שלא בגלל ריצה לנכסים בטוחים. האיום המשותף על שניהם עשוי להיות האינפלציה שהציפיות אליה חזרו לעלות, גם בעקבות מחיר הנפט: 

ה-S&P500 בדרך לסיים את 2021 עם עליה מטורפת של 27%, אבל בחלקה הגדול נשענת על אופטימיות לגבי רווחיות החברות, כשלפי ממוצע תחזיות האנליסטים הרווח התפעולי ב-S&P500 יזנק בשנה הבאה ב-9%. אך השאלה שמתגברת היא איך החברות יצלחו תרחיש של המשך התייקרות במחירי התשומות כשמאז אמצע אוקטובר נראה שאלה כבר לא באות להן בטוב. כלכלני בלומברג העלו אפשרות שמאז אמצע אוקטובר החברות מגלות קושי גובר להעביר את התייקרות התשומות לצרכנים, מה שבא לידי ביטוי בהפסקת עדכוני תחזיות הרווח התפעולי שלהן כלפי מעלה. שוק המניות הצליח לעלות מאז כשציפיות האינפלציה התקררו (גם בזכות חששות האומיקרון), אך ככל שיחזרו לעלות הסיכון הזה עלול לעלות ולפגוע בתחזיות הרווח. 

מי שעוד ממשיך להיפגע מהאינפלציה הוא הנשיא האמריקני ג'ו ביידן, שבימים אלה מנסה למנוע פלישה של רוסיה לאוקראינה. לפי סקר חדש של גאלופ ביידן חווה ירידה בשיעורי התמיכה בו לא רק מתחת לאלה של טראמפ אלא גם מתחת לאלה של סגניתו, קמלה האריס. 

סין - מדד המניות CSI 300 עולה על רקע ציפיות לצעדים נוספים של הממשל שם לחיזוק הצמיחה הכלכלית, כשהוא הרחיב הקלות במס ההכנסה האישי והתבטאויות על הקלה במדיניות על רקע סימני הצמיחה המאטה. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ברק 30/12/2021 09:25
    הגב לתגובה זו
    שאנשים יתכוננו לשנים הקשות כשמשבר האנרגיה יפגע בייצור הדשן העולמי. זה אבסורד שבמצב הזה שבו ברור שהתנאים הכלכליים הולכים להיות קשים ושיש מחסור במשאבים הבנקים המרכזיים מתכננים להעלות ריבית ולהקשות על עסקים. באינפלציה מוניטרית שנגרמת מהדפסת כסף וצמיחה המשכורות והרווחים עולים. להפך, אנחנו לפני מיתון שבו עסקים יחנקו ממקדמי רווח נמוכים ומתנאי אשראי גרועים כשהריבית תעלה. זאת אינפלציה שמקורה בבעיות אספקה כמו משבר הנפט של שנות השבעים, ריבית גבוהה לא הולכת לפתור את הבעיות רק להחמיר אותן. אגב, שוק האג"ח חזה את זה כבר מהשנה שעברה וסין המדינה היחידה שהמדיניות המוניטרית שלה לא הזויה לחלוטין...
וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה?

"אל תקנה מניות אם אתה לא מסוגל לספוג הפסד של 50%"; וההשקעה האחרונה שהתחילה בהפסד ועברה מהר לרווח של מעל 20%; איך לתפוס הזדמנויות? 

רן קידר |

וורן באפט שוב נגד השוק. בחודשים האחרונים הוא אסף מניות של מניה מוכה, לוזרית שנפלה כמו אבן. הוא העריך שהצרות בצרורות הן עניין של זמן.  הוא התחיל לאסוף בשקט והפסיד. אסף עוד והפסיד, רכש עוד הרבה ועבר לרווח על כל ההשקעה.

זה ניצול הזדמנות, זה ניצול של סנטימנט שלילי עמוק למניה מסוימת, למרות שיש לה ערך גדול, וזה מגובה בפונדמנטלס טובים - בסיס איתן לרווחים ורווחיות טובה. וכל זה בהבנה שההשקעה יכולה להסב הפסד, אפילו כבד בטווח הקרוב, אך לטווח הארוך היא השקעה טובה.

בפועל, תוך חודשים ספורים באפט הרוויח על ההשקעה 20%.  חלקכם כבר מזהה - מדובר ביונייטד הלת', חברת הביטוח הרפואי שנכנסה לסערה מושלמת של נסיבות שליליות שהפילו את המניה "הכבדה". באפט חיכה לנפילה ואסף.  


באפט הגדיל בהדרגה את אחזקתו בחברת הביטוח הרפואי הגדולה בעולם במהלך 2024, בשיא המשבר והחקירות. מאז, המניה זינקה בכ-20% - וההשקעה עומדת כבר על רווח נאה של מאות מיליוני דולרים.

העסקה הזו היא שיעור חשוב עם מספר תובנות. באפט ממשיך להוכיח שכשהשוק "רועד" זה הזמן לקנות. הכלל הבסיסי בהשקעות והוא קצת נשכח בשנים האחרונות הוא שמניה הופכת לאטרקטיבית יותר כשהיא יורדת. היא הופכת זולה וזה הזמן לבדוק ואולי לקנות. בשנים האחרונות הכלל שעובד הוא "המגמה היא החבר" שזה בעצם לקנות בעליות. זה עובד, אבל זה עובד מסיבות פסיכולוגיות יותר מאשר כלכליות. חשוב שתקראו: למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כךאתם כנראה חלק מהעדר ודווקא בגלל זה, כדאי שתקראו על המחקר שנעשה במספר מקומות בעולם ותפנימו שהעדר בסוף "מתרסק".  

רובוטקסי
צילום: טסלה

טסלה משיקה את הדור הבא של הנהיגה האוטונומית

טסלה משיקה היום את FSD v14, הגרסא החדשה למערכת הנהיגה ללא נהג שתהיה צעד נוסף לקראת נהיגה אוטונומית מלאה, אך עדיין החברה רחוקה מצי מוניות אוטונומיות לחלוטין

תמיר חכמוף |

טסלה Tesla -1.42%   צפויה לשחרר היום את גרסת Full Self Driving v14 (FSD), עדכון תוכנה מרכזי למערכת הנהיגה האוטונומית שלה. אילון מאסק, מנכ"ל החברה, הבטיח שמדובר בקפיצת מדרגה משמעותית ביכולות התפיסה וההתנהלות של הרכב בסביבה מורכבת, ואף תיאר את הגרסה הבאה (14.2) ככזו שהרכב "ירגיש כמעט בעל תודעה". 



הציוץ של מאסק ברשת החברתית X

עם זאת ובפועל, גם השדרוג החדש ממשיך להיות מוגדר רגולטורית כרמה 2 (Level 2) מתוך 5, כלומר מערכת סיוע מתקדמת שעדיין מחייבת נהג עירני ומוכן להתערב בכל רגע.

בין החידושים שצפויים להיכלל ב-v14: רשת נוירונים גדולה בהרבה (פי 10 מפרמטרי הגרסה הקודמת), יכולות ראייה משופרות לזיהוי מצבים מורכבים כמו תנועה עירונית צפופה ומכשולים פתאומיים, תמיכה ראשונית בקלטי שמע חיצוניים, ושיפור בממשק ההתראות כך שהנהג יקבל פחות "הפרעות" במצבים בטוחים. מאסק הבהיר שהשחרור יהיה הדרגתי, תחילה למשתמשי בטא נבחרים, ובהמשך הרחבה לקהל רחב יותר, כנראה רק בחודשים הקרובים.

השקת v14 מגיעה על רקע החזון של מאסק וטסלה להפעיל רשת "רובוטקסי", צי מוניות אוטונומיות שישמשו להסעת נוסעים ללא נהג. כיום מספר רכבים פועלים באוסטין, טקסס, שירות ניסיוני מצומצם הכולל עשרות רכבים בלבד ובפיקוח מרחוק, אך מאסק הציב יעדים שאפתניים: אלף מוניות רובוטקסי בעיר בתוך חודשים ספורים, ובהמשך הרחבת הפעילות לערים נוספות ואף שילוב רכבים פרטיים ברשת השיתופית של טסלה. בטווח רחב יותר דיבר מאסק על פוטנציאל של מיליוני רכבים אוטונומיים פעילים עד סוף 2026, יעד שנתפס בשוק כהצהרה שאפתנית יותר משהיא ישימה בטווח הקצר.

מה עושות המתחרות?

בפועל, המעבר לרמה הבאה (3), שבה הרכב נוהג לבדו והנהג יכול להסיר את הידיים מההגה והעיניים מהכביש, עדיין רחוק עבור טסלה בעוד חברות אחרות כבר יכולות להתגאות בו.