גיימסטופ
צילום: Google Street View

אקמן, דרקנמילר, לואב ופורום המשקיעים שבו רואים לכם את התיק

Commonstock היא רשת חברתית שמחייבת כל פרופיל לקשר לחשבון ברוקראז' שלו, בחברות כמו רובינהוד, פידליטי ועוד. זה עתה השלימה גיוס של 25 מ' ד'. המנכ"ל שלה אומר שמספר משתמשיה מוכפל כל חודש. "כל אחד יוכל להוכיח כמה הוא מחזיק בטסלה"
איתי פת-יה | (1)

"GME to the moon" כתבת? עכשיו תוכיח שאתה גם מחזיק. סיפרת לשם קוד YellingDoggy שגרפת תשואה עצומה על ההשקעה בטסלה? קבלות חבר. רוצים לראות בדיוק מתי נכנסת ומתי יצאת, וכמה עשית בדרך. הכירו את הרשת החברתית החדשה של משקיעי הריטייל, שבה כדי לפתוח פרופיל ולחלוק תובנות והמלצות עם העולם, תהיו חייבים לקשר זאת לחשבון ברוקראז' שלכם. שמה Commonstock (אינדיקטיבי, לא?) וגם משיח ההשקעות בה יש מי שרוצה בעצמו לעשות כסף. כך, ברשימת המשקיעים האסטרטגיים שלה תמצאו שמות מוכרים כמו מיליארדרי קרנות הגידור ביל אקמן וסטנלי דרקנמילר והמשקיע האקטיביסט דן לואב, שבין היתר נכנס לאינטל כדי לנער אותה.

הסטארט אפ מסן פרנסיסקו הודיע זה עתה כי השלים גיוס סבב A בסך 25 מיליון דולר, ואולם לא חשף את השווי בגיוס, אותו הובילו Coatue , QED, Floodgate ו-Upside Ventures. "היכולת של כל אחד להוכיח שהוא בעל מניות ב- TESLA INC או בפלוטון, ממש לפי אחוזי החזקה, מנכש הרבה מהעשבים השוטים שהם אותם נוכלים שמספרים על תשואה של 1,000%", כך צוטט המייסד והמנכ"ל דייויד מקדונו בראיון ל-CNBC. "אין יותר שקרים בעניין – תוכלו לראות את ביצועי התיק של מישהו בזמן אמת".

בשונה מפורום wallstreetbets הנודע בקהילות של רדיט, פה מדובר ברשת חברתית עם מבנה של פיד, כמו בטוויטר לצורך העניין. החברה משתמשת בתשתית API כדי לאפשר קישור לחשבון הברוקאז' של המשתמשים בחברות כמו פידליטי, רובין הוד, אי-טרייד ועוד. במקום להראות כמה עוקבים יש למישהו, מוצג כמה דולרים שווים במצטבר העוקבים. לצורך הדוגמה, האם מיליון דולר מתחלקים בין עשרה משתמשים או בין שניים? את זאת לא תדעו. האמת היא, שגם המעקב אינו בהכרח אינדיקציה לכך שאותם כספים מנותבים לפי העצות של משתמש כלשהו. מותר גם לעקוב כדי לקרוא ולהתעצבן ולא להסכים, כפי שאנחנו מכירים מרשתות אחרות.

Commonstock היא תוספת יחסית טרייה, כשהושקה אך לפני כשנה באוגוסט 2020 – חמישה חודשים לערך לפני הטירוף במניות כמו GAMESTOP CORP , AMC ENTERTAINMENT HOLDINGS INC , BLACKBERRY LIMITED , NOKIA CORP ואחרת. המנכ"ל מקדונו עבד בגוגל בתפקידו הקודם, ממנו פרש ב-2017 כדי להקים את החברה. הוא לא חושף את מספר המשתמשים שלה, אך אומר כי הנתון קפץ בתחילת השנה עם שגעת מניות המים, ושהוא מוכפל מדי חודש – מבלי להשקיע בשיווק. כמובן שאין להסיק מכך על הצמיחה העתידית אם החברה לא תוציא כסף כדי למשוך אנשים פנימה.

עוד התייחס למעורבות המשתמשים – כלומר לא רק האם הם עוקבים אחרי פרופילים פופולאריים, אלא עד כמה הם מעלים פוסטים, מגיבים זה לזה וכדומה. לדבריו, המעורבות נמצאת בעלייה. הוא גם טוען שמי שנכנס לשוק בגלל גיימסטופ טרם פדה את הכסף שלו וממשיך להשקיע. "משקיעים צעירים לא עושים השקעות 'YOLO' – ההשקעות שלהם נוטות לעקוב אחר ההיגיון של מנהל פידילטי, פיטר לינץ', שאומר 'תשקיע במה שאתה יודע'".

"המשקיעים האלה יודעים שכשאילון מאסק מצייץ, זה הולך למשוך תשומת לב רבה לטסלה. או למשל הם אוהבים את האופניים שלהם של פלטון – אז הם יקנו מניה של החברה. כשיש לך 10 מיליון ויותר אנשים שעושים את זה, זה יוצר כח קניה שיכול להזיז מחיר של מניה".

מקדונו המשיך ואמר ש"זה עשוי להישמע לרגע לא הגיוני, אבל 'רורינג קיטי, AMC וגיימסטופ כנראה השפיעו יותר בחינוך דור של אנשים מאשר ספרי הכלכלה והקורסים", הוסיף המנכ"ל. "להשקיע היום זה כבר דבר מעניין, וחלק מהדיון החברתי". אנחנו נוסיף שלא בהכרח כולם נמצאים בשוק ההון כדי להשאר, ייתכן שעבור חלק מהמשתמשים זהו טרנד חולף – בטח אם יכוו בהמשך.

קיראו עוד ב"גלובל"

ומה לגבי המודל הכלכלי? הרשת החברתית טרם עושה מונטיזציה של המשתמשים, אך המנכ"ל כבר הודה שילך בדרכי פייסבוק, סנאפצ'אפ וטוויטר של הצמחת הרשת ומעורבות הגולשים, ועשיית כסף תוך כדי הדרך. הוא גם הודה שינטר את המידע של המשתמשים, יתמים אותו וימכור אותו – אבל למשקיעי ריטייל גם כן, ולא לקרנות גידור או לצדדי ג'. "NEVER", הוא אמר. לצד זאת הזכיר תרחיש לפיו בסופו של דבר החברה תשקול מנוי בתשלום עם פיצ'רים מתקדמים יותר.

פרנק רוטמן, מייסד ושותף ב-QED שהשתתפה בסבב הגיוס אמר: "ברדיט כולם מתנדבים להרים יד ולהראות לך מה לקנות, אבל אתה לא יודע מי האנשים האלה ולמה הם מביאים לך את העצות הללו. זה התפתח לכדי 'כיפים' זה לזה ואימוג'ים – וכבר הדבר לא נסוב סביב המניות או החברות עצמן".

הפתרון שמציעה Commonstock חשוב עוד יותר בצל החששות שחלק מהפעילות ברשתות החברתיות של משקיעי הריטייל נעשה על ידי משתמשים מזוייפים ("פייקים") או במקרה הגרוע יותר בוטים, שמטרתם לבצע מניפוליות על השוק. כך טענה למשל חברת הסייבר PiiQ Media ממסצ׳וסטס. השאלה היא כמובן האימוץ על ידי המשתמשים, עליהם יקום ויפול דבר. ייתכן מאד שעבור רבים שכן סוחרים בשוק ההון מדובר בחדירה גדולה מדי לפרטיות שלהם.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    alon 06/10/2021 09:24
    הגב לתגובה זו
    עוד יגיע היום שיחדלו את כלל הרשתות או שיאסרו את השימוש בהם לשם הרצת מניות - השקעה שתרד לטמיון...
וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות

שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל

נושאים בכתבה וורן באפט אפל

וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.

באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:

ראשית, אף אחד לא נביא

שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.

שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה  מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה? 

וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.   

מאסק בוחן רכב וולבו, נוצר ע"י AIמאסק בוחן רכב וולבו, נוצר ע"י AI

וולבו מזנקת 30% - למאסק יש הרבה מה ללמוד מהסינים

כשטסלה מפספסת את הציפיות, וולבו מכה אותן - הסינים הוכיחו שהם יודעים לנהל חברות קבוצת ג’ילי שרכשה את וולבו מפורד ב-2010 הפכה את השבדית המאובקת להשקעת זהב
מנדי הניג |

למאסק כבר קשה להחזיק את ההייפ סביב טסלה. אתמול טסלה פספסה בשורת הרווח והמשקיעים חיכו לשמוע מה הקטר יגיד, המשקיעים ידעו שטסלה עקפה את המסירות ברכבים אבל רצו לדעת עד כמה זה יורד ללמטה לשורה התחתונה - ושם מאסק פספס הרווח המתואם למניה הסתכם על 0.50 דולר לעומת הערכות של 0.54 דולר, בעוד ה-EBITDA עמד על 4.23 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 3.78 מיליארד דולר.

מאסק נאבק כדי לשמור על קצב הצמיחה של טסלה אבל הסינים מצאו את הנוסחה. והיא, "תופתעו" מגיעה דרך התייעלות, דרך שיפור שרשרת האספקה. כן זה עדיין קיים - חברות שעסוקות בלעשות את אותם הדברים רק טוב יותר. וולבו או כפי שמכונית וולבו קאר, היא יצרנית רכב וותיקה (במיוחד עם נשווה לטסלה) שנוסדה עוד כבר ב-1927, וולבו רשמה ברבעון השלישי רווח תפעולי של כמעט 6 מיליארד קרונות שבדיות פי ארבעה מהתחזיות. ובעקבות זה המניה זינקה ביותר מ-30% בבורסת שטוקהולם - העלייה החדה ביותר מאז ההנפקה. זה יצרנית שבמשך שנים הייתה בשוליים אבל בזכות קיצוץ אגרסיבי בהוצאות הרווחיות חזרה לליבה והיום היא כיכבה בראש הכותרות בעולם.

הקרדיט כולו של: ג’ילי

למי שמגיע הקרדיט לכל המהפך זה ג'ילי. מאחורי וולבו עומדת קבוצת ג’ילי הסינית, שרכשה את וולבו מפורד בשנת 2010 תמורת 1.8 מיליארד דולר בלבד. אז זה היה נראה ממש הימור וגם לא הבינו איך האסייתים יצליחו להבריא ולהמריא עם וולבו. אבל מסתבר שבג'ילי יודעים דבר או שניים בניהול והעסקה הזאת היא שווה זהב בשבילם - כיום וולבו נסחרת בכ-9.6 מיליארד דולר. ג’ילי נתנה לוולבו גב פיננסי רחב וחופש פעולה ניהולי, ושילבה בין טכנולוגיה ושרשרת אספקה סינית לבין עיצוב, הנדסה ותפיסת איכות סקנדינביים. השילוב הזה הוליד נוסחה אחרת: ייצור יעיל, פחות ראוותנות, ומיקוד בתוצאות. וזה אם שוב נשווה לטסלה בזמן שטסלה מתמודדת עם שחיקת ברווחיות והאטה בביקושים.

וולבו רשמה ברבעון השלישי רווח תפעולי של 5.9 מיליארד קרונות שבדיות (כ-627 מיליון דולר) לעומת תחזיות של 1.6 מיליארד בלבד. הרווח הנקי עלה ב-4% ל-4.51 מיליארד קרונות, וההכנסות הסתכמו ב-86.4 מיליארד קרונות – ירידה של 7% לעומת השנה הקודמת. אף על פי כן, הרווחיות התפעולית עלתה ל-6.9%, כמעט כפול מהתחזיות, והמרווח הגולמי השתפר ל-24.4% לעומת 17.7% ברבעון הקודם. מאחורי המספרים עומדת הנהלה חדשה בראשות האקן סמואלסון, שחזר השנה לתפקיד המנכ"ל. בשישה חודשים החברה צמצמה כ-3,000 משרות, הקפיאה השקעות והורידה את הוצאות ההנהלה בכשליש מה שתרם לשיפור המהיר ברווחיות.

במקביל, וולבו מצאה פתרון חלקי גם ללחצי הסחר. הסכם חדש בין האיחוד האירופי לארה"ב הוריד את המכס על רכבים אירופיים ל-15%, והחברה מתכננת להעביר חלק מקווי הייצור לרכבי היבריד לארה"ב עצמה. סמנכ"ל הכספים, פרדריק הנסון, הסביר כי הפגיעה ברווחיות השנתית תהיה כעת קטנה מהצפוי ירידה של כ-1% בלבד לעומת הערכה קודמת של עד 2%. עם התייעלות מתמשכת ורווחיות משופרת, שווי השוק של וולבו קאר טיפס לכ-9.6 מיליארד דולר, הגבוה ביותר מאז ההנפקה ב-2021.