שוק הרכבים החשמליים - מה יהיה ב-2021?
קשה להתווכח עם העובדה ש-2020 הייתה כנראה השנה הלוהטת עד כה בשוק מניות הרכבים החשמליים. טסלה (TSLA), ששבתה את דמיון המשקיעים זינקה במאות %, מה שהוביל לגל הנפקות וצפי להנפקות נוספות בעתיד הקרוב, בין אם בהנפקה ראשונית קלאסית (IPO) או השלדים הבורסאיים הידועים בתור ספאקים (SPAC). יתר על כן, לא מדובר בשוק שהוא ספקולטיבי, זה שוק אמיתי. הרכבים החשמליים הם ההתפתחות של תעשיית הרכב הישנה. הכללים לא נשברו, הם רק השתנו. מאות חבות EV נסחרות כבר בוול סטריט, חלקן לא יגיע לקו הגמר, אבל יהיו שיגיעו ויצליחו לייצר תשואה גבוהה למשקיעים.
התעשייה הזו החלה לקבל נפח היקפי יותר בשנתיים האחרונות, כשהתחום התרחב גם לרכבי יוקרה, למשאיות, רכבים מסחריים קטנים, כמו גם חברות של סוללות חשמליות ומימניות בלבד, תחנות תדלוק. קרוב לוודאי שהפיתוחים המדעיים והפריצות הטכנולוגיות ימשיכו לזרום בשנים הקרובות, והן יתדלקו תעשיות נוספות כמו סקטורי הספנות והתעופה העולמית, שמחפשות את הדרכים להוזיל עלויות, אבל גם לעמוד בסטנדרטים רגולטורים של ESG והורדת עקבות פחמן.
"הדבר היחיד שהמשקיעים צריכים לצפות לו בשנה הקרובה זו תנודתיות", אמר מייקל דון, מנכ"ל של חברת הייעוץ לתעשיית הרכב זוזו, לתקשורת בארה"ב. "זה מראה על כמה בטוח שוק הסטארטאפים של הרכבים החשמליים", הוסיף.
הוא צודק. זה לא סוד שכולם, כולם, כולם רוצים להיות טסלה הבאה. ולא משנה באיזה תחום בשוק הזה. ברכבים המשפחתיים ושוק הקרוסאוברים, ניתן למצוא את מרבית היצרניות סיניות החדשות, בהן אקספנג (XPEV), לי אוטו (LI) ו-NIO (NIO) כמובן. NIO היא השם החם בקטגוריה בסין, כשהמכירות שלה אשתקד עלו ב-113% ביחס ל-2019, כשמסרה קרוב ל-44 אלף רכבים. אגב, המובילה בשוק הסיני באופן כללי היא BYD (BYDDF), שבה מושקע וורן באפט ושמכרה אשתקד כמעט 131 אלף רכבים.
- אואזיס לא הראשונים: עשרת הטורים הגדולים ברוק
- עליות באסיה, החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בארה"ב יש גם את פיסקר (FSR), שאמורה לשחרר את הדגם הראשון שלה בשנה הבאה, חתמה לאחרונה על הסכם שיתוף פעולה עם פוקסקון לפיתוח רכב חדש. לקנו (GOEV), שמתמחה ברכבים פרטיים, אבל גם ברכבי שילוח קטנים ומיניבוסים, יש הסכם למסירת 100 אלף רכבים עם אמזון (AMZN) והיא אמורה להתחיל ברבעונים הקרובים להתחיל למסור רכבים. וורקהורס (WKHS) אמנם הפסידה במכרז של הדואר לאחרונה, אבל היא גם חזק במרוץ המסחריות, כשגם לייטנינג אימוטורס (ZEV) שם.
אם מסתכלים על רכבי שוק היוקרה, ניתן למצוא את פאראדיי ואת לוסיד, שתיהן אמורות להתמזג עם ספאקים בחודשים הקרובים. ניקולה (NKLA), ריוויאן שעוד לא נסחרת ו-Xos (XOS) מתחרות עם טסלה בשוק המשאיות החשמליות והאוטונומיות. "ריוויאן היא בעלת הסיכויים הטובים ביותר לאתגר את חברות הרכב המסורתיות יותר", אמר דון. "זו חברה שמנוהלת לעילא ולעילא מלמטה עד למעלה. היא יודעת מה קהלי היעד שלה מצפים ממנה והיא פועלת בצורה שיכולה לאתגר גם את טסלה וגם את ההאמר החשמלי של GM", הוסיף.
בתחום הסוללות החשמליות, מה שצפוי להיות אחד השווקים התחרותיים בשנים הקרובות, ניתן למצוא שמות כמו קוואנטומסקיים (QS), בטריות רומיאו (RMO) והייליון (HYLN), כשגם Xos מפתחת סוללות משלה. עם זאת, לא מעט חברות משקיעות בכך, כי שליטה בתחום הסוללות, יבטיח דריסת רגל מתמשכת בשוק הזה.
- אפל עקפה את הציפיות - אך נחלשה במכירות האייפון ובהכנסות מסין
- אמזון עקפה את הציפיות - המניה מזנקת ב-9%
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם
המצב בשוק הרכבים החשמליים הוא מאוד דומה לשוק התרופות. השוויים של החברות הצעירות, אם נאמר זאת כך, משקפות אופטימיות יתרה לגבי שווי השוק העתידי שלהן והיכולת שלהן לנווט במים החשמליים של העתיד. כלומר, בדיוק חברות הפארמה הגדולות בדרך כלל לא נכנסות לתחום שאין להן היגיון כלכלי להיכנס אליו בשל עלויות גבוהות. לדוגמה, עלות פיתוח החיסון לקורונה, כולל סבבי הניסוי, עלה לפייזר (PFE) וביונטק (BNTX) 150 מיליון דולר.
השחקניות הגדולות בדרך והן רעבות
אותו דבר גם חברות הרכב, כשעלות התכנון והייצור של רכב בודד מגיע למאות מיליוני דולרים, החברות הוותיקות כמו פולקסוואגן (VWAGY), ג'נרל מוטורס (GM) ופורד (F) לא מיהרו להיכנס לשוק החדש. עכשיו ההיגיון הכלכלי הופך להיות יותר הגיוני עם הכניסה המסיבית של ESG והקשחות רגולטוריות, כמו גם עלויות ייצור נמוכות יותר. עולם חדש מופלא.
אז אמנם לקח לספינות הענק האלה כמה שנים להתחיל ולסובב אותן, אבל אלה כבר מסתובבות ורוצות מנתח השוק הצומח הזה. לפולקסוואגן יש תוכנית חומש שבה מושקעים 86 מיליארד דולר, לייצר 70 דגמים של רכבים חשמליים עד 2030.
פורד משקיעה 29 מיליארד בתחום עד 2025, כשבשנה הבאה היא רוצה למכור כבר 16 דגמים על טהרת החשמל, כשהיא מעודדת ממכירות של המוסטאנג מאך E החדשה, שמצליחה לנגוס במכירות של טסלה.
GM הודיעה כי תשקיע 27 מיליארד דולר והיא מצפה להציג 30 דגמים חשמליים עד 2025. GM גם חזקה בתחום הסוללות לאחר שפיתחה את טכנולוגיית אולטיום, שבעתיד תוכל להניע רכב חשמלי עד 600 מייל, או קרוב ל-1,000 ק"מ וכיום מסוגלת להניע רכב לטווח של 400 ק"מ.
בשנים הקרובות נראה יותר ויותר מיזוגים ורכישות
מה זה אומר? בעיקר דבר אחד – כמו בכל שוק אחר, לא כולם ישרדו כדי לספר. אנחנו נהיה עדים לפשיטות רגל של שחקנים שונים בשנים הקרובות, מול קונסולידציה של חברות קטנות שירצו להוות מקשל נגד לחברות הגדולות והוותיקות, אבל גם מיזוגים ורכישות של ענקיות הרכב, שייקנו חברות קטנות יותר לצורך הטמעת טכנולוגיות ו/או פסי ייצור לארסנל.
ככל שילך ויבשיל, המצב הזה בשוק הרכבים החשמליים – שבו נראה עוד ועוד סטארטאפים קורמים עור וגידים ומנסים את מזלם בקרנות הון הסיכון הפרטיות ואז בשווקים הפיננסיים – לא יוכל להימשך לנצח. ראינו את זה בחברות הרכב הוותיקות יותר. ככל שגדלים העלויות גדלות, כשברמה הגלובלית צריך את היכולת להוביל שווקים, אחרת נבלעים. זוכרים את קרייזלר-פיאט-דיימלר? אז כזה.
- 1.אברהם 07/03/2021 20:11הגב לתגובה זוהכותרת : "שוק הרכבים האוטונומיים", אבל תוכן הכתבה הוא על רכבים חשמליים.... אלו שתי נישות נפרדות!!!

בזמן שישנתם: התוצאות של ענקיות הטק ואיך הן ישפיעו על השווקים?
גוגל, מיקרוסופט, מטא פרסמו דוחות - איך הדוח ומה המניות עשו אחרי המסחר ואיך זה השפיע על אנבידיה?
שלוש מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם:אלפאבת (החברה האם של גוגל), מיקרוסופט ומטא, דיווחו אתמול אחרי המסחר על תוצאות הרבעון השלישי של השנה. התגובות בשוק היו מגוונות, כאשר ההשקעות האגרסיביות ב-AI להיות מוקד מרכזי. מניית אלפאבת זינקה בכ-7% במסחר המאוחר, בעוד מניית מטא צנחה בכ-8% ומניית מיקרוסופט ירדה בכ-4%. ההשפעה ניכרה גם במניית אנבידיה, הספקית המובילה של שבבי AI, שמנייתה הוסיפה כ-2% במסחר שלאחר הסגירה, אך כעת באזור האפס, ועדיין מדובר על עלייה של כ-8.5%% בשלושת הימים האחרונים.
(עדכון עם השלכות על השווקים - טראמפ ושי נפגשו - "מקווה שחתימת הסכם סחר תתרחש בקרוב מאוד")
התמונה הכוללת שמתגלה מהדוחות הללו היא של צמיחה מרשימה בהכנסות, אך גם של אתגרים משמעותיים: ההשקעות האגרסיביות ב-AI ממשיכות להיות מנוע הצמיחה העיקרי, אך הן מגיעות עם עלויות גבוהות, מגבלות קיבולת וחששות מפני תשואה ארוכת טווח. בעוד אלפאבת מציגה תוצאות טובות ואיזון בין השקעות לתשואה על השקעה, מטא ומקרוסופט מחפשות עדיין את "דרך המלך" של השקעות שיניבו תשואה מספקת
אלפאבת: צמיחה מואצת בענן וב-AI, עם מודל עסקי עמיד ומתרחב
אלפאבת פתחה את גל הדוחות בעוצמה, עם תוצאות שמעבר לציפיות האנליסטים. ההכנסות ברבעון השלישי (יולי-ספטמבר) הגיעו ל-102.3 מיליארד דולר, עלייה של 16% בהשוואה לשנה קודמת, ועלייה של 15% בנטרול שינוי מטבע, ועקפו את התחזיות שעמדו על 99.85 מיליארד דולר. הרווח הנקי זינק ב-33% ל-35 מיליארד דולר, והרווח למניה (EPS) המתואם עמד על 3.10 דולר, לעומת תחזית של 2.33 דולר בלבד. התגובה בשוק הייתה מיידית: המניה טיפסה ב-7.5% במסחר שלאחר השעה, מה שמעיד על אמון מחודש במנהיגותה של אלפאבת בתחום ה-AI. זהו הרבעון הראשון שבו אלפאבת חצתה את רף ה-100 מיליארד דולר בהכנסות רבעוניות.
- הנאסד״ק עלה ב-0.5%; אנפייז נפלה ב-15%, ורוניס צנחה ב-49%
- אנבידיה מזנקת 3.5%, גוגל ומטא מטפסות; איך "יום הפד" הולך להיפתח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנוע העיקרי מאחורי הצמיחה היה יחידת Google Cloud, שהכנסותיה זינקו ב-35% ל-18.5 מיליארד דולר, הרבעון החזק ביותר בתולדותיה. הגידול הזה נובע בעיקר מביקוש גובר לשירותי ענן מבוססי AI, כולל מודלי Gemini המתקדמים, שמשמשים חברות סטארט-אפ ותאגידים גדולים לבניית יישומי AI. אלפאבת דיווחה על גידול של יותר מ-250% בהכנסות ממוצרים גנרטיביים, כאשר חוזים חדשים בתחום זה תורמים ליתרת חוזים בלתי ממומשים של 180 מיליארד דולר, סימן ברור להכנסות יציבות בשנים הקרובות. תחום החיפוש, שנותר עמוד התווך של החברה ומספק כ-60% מההכנסות, הניב 61.2 מיליארד דולר, מעל התחזיות הודות לשילוב AI בשיפור תוצאות החיפוש, מה שמגביר את זמן השהייה של משתמשים ומגדיל את ההכנסות מפרסום. גם יוטיוב תרמה חלק משמעותי, עם 11.8 מיליארד דולר בהכנסות מפרסום וידאו, עלייה של 20% שמיוחסת להתרחבות בפלטפורמות וידאו קצרות ומבוססות AI. מעבר למספרים, הדוח חשף התקדמות טכנולוגית: Gemini 2.0, שיושק בקרוב, צפוי לשפר את יכולות הרב-מודליות, מה שיאפשר שילוב טוב יותר בין טקסט, תמונה ווידאו – תחומים שכבר מניבים הכנסות נוספות מחברות בתחומי המדיה והפרסום.
אמזון עקפה את הציפיות - המניה מזנקת ב-9%
ענקית המסחר והענן רשמה ברבעון השלישי רווח של 1.95 דולר למניה והכנסות של 180.2 מיליארד דולר, מעל הציפיות. חטיבת AWS זינקה ב־20%, והרווח הנקי קפץ ל־21.2 מיליארד דולר, בין היתר בזכות השקעותיה באנתרופיק ובתחום הבינה המלאכותית
אמזון Amazon.com Inc. -3.23% פרסמה את דוחותיה לרבעון השלישי של 2025 והציגה תוצאות חזקות מהצפוי. החברה רשמה רווח למניה של 1.95 דולר, לעומת תחזיות האנליסטים שעמדו על 1.58 דולר, והכנסות של 180.2 מיליארד דולר, מעל הציפיות שעמדו על 177.8 מיליארד דולר. מדובר בצמיחה של 13% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
הצמיחה נרשמה בכל מגזרי הפעילות של החברה: המכירות בצפון אמריקה עלו ב־11% ל־106.3 מיליארד דולר, במגזר הבינלאומי נרשמה עלייה של 14% ל־40.9 מיליארד דולר, ואילו חטיבת הענן AWS, מנוע הצמיחה המרכזי של אמזון, זינקה ב־20% ל־33 מיליארד
דולר, הקצב המהיר ביותר מאז 2022. מנכ"ל החברה, אנדי ג’סי, אמר כי "הבינה המלאכותית ממשיכה להניע שיפורים בכל תחום בעסק שלנו, ואנו רואים ביקוש חסר תקדים הן ב־AWS והן בתשתיות הליבה שלנו".
הרווח התפעולי של אמזון עמד על 17.4 מיליארד דולר,
בדומה לשנה שעברה, אך כלל שני חיובים חריגים: 2.5 מיליארד דולר בגין הסדר משפטי עם רשות הסחר הפדרלית (FTC) ו־1.8 מיליארד דולר בהוצאות פיטורים. ללא אותם חיובים, הרווח התפעולי המתואם היה מגיע ל־21.7 מיליארד דולר. הרווח הנקי קפץ ל־21.2 מיליארד דולר, לעומת 15.3 מיליארד
דולר ברבעון המקביל, בין היתר הודות לרווחי השקעה של 9.5 מיליארד דולר מהחזקתה בחברת הבינה המלאכותית Anthropic.
בתחום הענן והבינה המלאכותית אמזון רשמה התקדמות ניכרת. החברה הודיעה על השקת Project Rainier, אשכול מחשוב אדיר שמכיל כמעט
חצי מיליון שבבי Trainium2, שבבים ייעודיים שפיתחה אמזון בעצמה לטובת הרצת מודלים מתקדמים של Anthropic. בנוסף, הושקו שרתים חדשים המבוססים על שבבי NVIDIA Grace Blackwell, לצד הרחבת שירותי Amazon Bedrock עם מודלים של OpenAI, Anthropic ו־DeepSeek. AWS גם הציגה כלים
חדשים למפתחים כמו AgentCore ו־Nova Multimodal Embeddings, שנועדו לשפר את החיפוש והאינטראקציה בין טקסט, תמונות, וידאו וקול.
- המספר היומי והאם אנחנו לקראת עלייה באבטלה?
- פיטורי ענק באמזון: 30,000 עובדים הולכים הביתה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביחידת הקמעונאות, אמזון המשיכה להשקיע בהאצת המשלוחים, והרחיבה את שירות ה־Same-Day Delivery לעשרות מדינות וקהילות
נוספות בארה"ב. שירות העוזר הקולי Rufus הגיע ל־250 מיליון משתמשים, והחברה מדווחת כי לקוחות המשתמשים בו נוטים להשלים רכישות בתדירות גבוהה יותר. במקביל, אמזון הרחיבה את יכולות ה־AI לסוחרים בפלטפורמה, כאשר יותר מ־1.3 מיליון מוכרים משתמשים כעת בכלים אוטומטיים ליצירת
תיאורי מוצרים.
