שוק הרכבים החשמליים - מה יהיה ב-2021?
קשה להתווכח עם העובדה ש-2020 הייתה כנראה השנה הלוהטת עד כה בשוק מניות הרכבים החשמליים. טסלה (TSLA), ששבתה את דמיון המשקיעים זינקה במאות %, מה שהוביל לגל הנפקות וצפי להנפקות נוספות בעתיד הקרוב, בין אם בהנפקה ראשונית קלאסית (IPO) או השלדים הבורסאיים הידועים בתור ספאקים (SPAC). יתר על כן, לא מדובר בשוק שהוא ספקולטיבי, זה שוק אמיתי. הרכבים החשמליים הם ההתפתחות של תעשיית הרכב הישנה. הכללים לא נשברו, הם רק השתנו. מאות חבות EV נסחרות כבר בוול סטריט, חלקן לא יגיע לקו הגמר, אבל יהיו שיגיעו ויצליחו לייצר תשואה גבוהה למשקיעים.
התעשייה הזו החלה לקבל נפח היקפי יותר בשנתיים האחרונות, כשהתחום התרחב גם לרכבי יוקרה, למשאיות, רכבים מסחריים קטנים, כמו גם חברות של סוללות חשמליות ומימניות בלבד, תחנות תדלוק. קרוב לוודאי שהפיתוחים המדעיים והפריצות הטכנולוגיות ימשיכו לזרום בשנים הקרובות, והן יתדלקו תעשיות נוספות כמו סקטורי הספנות והתעופה העולמית, שמחפשות את הדרכים להוזיל עלויות, אבל גם לעמוד בסטנדרטים רגולטורים של ESG והורדת עקבות פחמן.
"הדבר היחיד שהמשקיעים צריכים לצפות לו בשנה הקרובה זו תנודתיות", אמר מייקל דון, מנכ"ל של חברת הייעוץ לתעשיית הרכב זוזו, לתקשורת בארה"ב. "זה מראה על כמה בטוח שוק הסטארטאפים של הרכבים החשמליים", הוסיף.
הוא צודק. זה לא סוד שכולם, כולם, כולם רוצים להיות טסלה הבאה. ולא משנה באיזה תחום בשוק הזה. ברכבים המשפחתיים ושוק הקרוסאוברים, ניתן למצוא את מרבית היצרניות סיניות החדשות, בהן אקספנג (XPEV), לי אוטו (LI) ו-NIO (NIO) כמובן. NIO היא השם החם בקטגוריה בסין, כשהמכירות שלה אשתקד עלו ב-113% ביחס ל-2019, כשמסרה קרוב ל-44 אלף רכבים. אגב, המובילה בשוק הסיני באופן כללי היא BYD (BYDDF), שבה מושקע וורן באפט ושמכרה אשתקד כמעט 131 אלף רכבים.
- אואזיס לא הראשונים: עשרת הטורים הגדולים ברוק
- עליות באסיה, החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בארה"ב יש גם את פיסקר (FSR), שאמורה לשחרר את הדגם הראשון שלה בשנה הבאה, חתמה לאחרונה על הסכם שיתוף פעולה עם פוקסקון לפיתוח רכב חדש. לקנו (GOEV), שמתמחה ברכבים פרטיים, אבל גם ברכבי שילוח קטנים ומיניבוסים, יש הסכם למסירת 100 אלף רכבים עם אמזון (AMZN) והיא אמורה להתחיל ברבעונים הקרובים להתחיל למסור רכבים. וורקהורס (WKHS) אמנם הפסידה במכרז של הדואר לאחרונה, אבל היא גם חזק במרוץ המסחריות, כשגם לייטנינג אימוטורס (ZEV) שם.
אם מסתכלים על רכבי שוק היוקרה, ניתן למצוא את פאראדיי ואת לוסיד, שתיהן אמורות להתמזג עם ספאקים בחודשים הקרובים. ניקולה (NKLA), ריוויאן שעוד לא נסחרת ו-Xos (XOS) מתחרות עם טסלה בשוק המשאיות החשמליות והאוטונומיות. "ריוויאן היא בעלת הסיכויים הטובים ביותר לאתגר את חברות הרכב המסורתיות יותר", אמר דון. "זו חברה שמנוהלת לעילא ולעילא מלמטה עד למעלה. היא יודעת מה קהלי היעד שלה מצפים ממנה והיא פועלת בצורה שיכולה לאתגר גם את טסלה וגם את ההאמר החשמלי של GM", הוסיף.
בתחום הסוללות החשמליות, מה שצפוי להיות אחד השווקים התחרותיים בשנים הקרובות, ניתן למצוא שמות כמו קוואנטומסקיים (QS), בטריות רומיאו (RMO) והייליון (HYLN), כשגם Xos מפתחת סוללות משלה. עם זאת, לא מעט חברות משקיעות בכך, כי שליטה בתחום הסוללות, יבטיח דריסת רגל מתמשכת בשוק הזה.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- הכאוס האווירי מתרחב על רקע השבתת הממשל הפדרלי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
המצב בשוק הרכבים החשמליים הוא מאוד דומה לשוק התרופות. השוויים של החברות הצעירות, אם נאמר זאת כך, משקפות אופטימיות יתרה לגבי שווי השוק העתידי שלהן והיכולת שלהן לנווט במים החשמליים של העתיד. כלומר, בדיוק חברות הפארמה הגדולות בדרך כלל לא נכנסות לתחום שאין להן היגיון כלכלי להיכנס אליו בשל עלויות גבוהות. לדוגמה, עלות פיתוח החיסון לקורונה, כולל סבבי הניסוי, עלה לפייזר (PFE) וביונטק (BNTX) 150 מיליון דולר.
השחקניות הגדולות בדרך והן רעבות
אותו דבר גם חברות הרכב, כשעלות התכנון והייצור של רכב בודד מגיע למאות מיליוני דולרים, החברות הוותיקות כמו פולקסוואגן (VWAGY), ג'נרל מוטורס (GM) ופורד (F) לא מיהרו להיכנס לשוק החדש. עכשיו ההיגיון הכלכלי הופך להיות יותר הגיוני עם הכניסה המסיבית של ESG והקשחות רגולטוריות, כמו גם עלויות ייצור נמוכות יותר. עולם חדש מופלא.
אז אמנם לקח לספינות הענק האלה כמה שנים להתחיל ולסובב אותן, אבל אלה כבר מסתובבות ורוצות מנתח השוק הצומח הזה. לפולקסוואגן יש תוכנית חומש שבה מושקעים 86 מיליארד דולר, לייצר 70 דגמים של רכבים חשמליים עד 2030.
פורד משקיעה 29 מיליארד בתחום עד 2025, כשבשנה הבאה היא רוצה למכור כבר 16 דגמים על טהרת החשמל, כשהיא מעודדת ממכירות של המוסטאנג מאך E החדשה, שמצליחה לנגוס במכירות של טסלה.
GM הודיעה כי תשקיע 27 מיליארד דולר והיא מצפה להציג 30 דגמים חשמליים עד 2025. GM גם חזקה בתחום הסוללות לאחר שפיתחה את טכנולוגיית אולטיום, שבעתיד תוכל להניע רכב חשמלי עד 600 מייל, או קרוב ל-1,000 ק"מ וכיום מסוגלת להניע רכב לטווח של 400 ק"מ.
בשנים הקרובות נראה יותר ויותר מיזוגים ורכישות
מה זה אומר? בעיקר דבר אחד – כמו בכל שוק אחר, לא כולם ישרדו כדי לספר. אנחנו נהיה עדים לפשיטות רגל של שחקנים שונים בשנים הקרובות, מול קונסולידציה של חברות קטנות שירצו להוות מקשל נגד לחברות הגדולות והוותיקות, אבל גם מיזוגים ורכישות של ענקיות הרכב, שייקנו חברות קטנות יותר לצורך הטמעת טכנולוגיות ו/או פסי ייצור לארסנל.
ככל שילך ויבשיל, המצב הזה בשוק הרכבים החשמליים – שבו נראה עוד ועוד סטארטאפים קורמים עור וגידים ומנסים את מזלם בקרנות הון הסיכון הפרטיות ואז בשווקים הפיננסיים – לא יוכל להימשך לנצח. ראינו את זה בחברות הרכב הוותיקות יותר. ככל שגדלים העלויות גדלות, כשברמה הגלובלית צריך את היכולת להוביל שווקים, אחרת נבלעים. זוכרים את קרייזלר-פיאט-דיימלר? אז כזה.
- 1.אברהם 07/03/2021 20:11הגב לתגובה זוהכותרת : "שוק הרכבים האוטונומיים", אבל תוכן הכתבה הוא על רכבים חשמליים.... אלו שתי נישות נפרדות!!!

גל של פיטורים באוקטובר, הגבוה מזה 22 שנים
דוח צ'אלנג'ר מצביע על מעבר מהאטה בגיוסים לגל פיטורים; על רקע השבתת הממשל; אתמול מדד ה-ADP הצביע על גידול צנוע בתעסוקה במגזר הפרטי
חודש אוקטובר 2025 נרשם כחודש החלש ביותר לשוק העבודה האמריקאי מאז 2003 מבחינת הכרזות פיטורים. המעסיקים בארה"ב הודיעו על 153,074 מפוטרים, כמעט פי שלושה מספטמבר וזינוק של כ-175% מול אוקטובר 2024, לפי חברת הייעוץ צ'לנג'ר. המניעים המרכזיים הם קיצוץ עלויות, התאמות לעידן ה-AI ותיקון לגל הגיוסים של תקופת הקורונה. את הרשימה הובילו חברות טכנולוגיה ולצידן מחסנים, לוגיסטיקה וקמעונאות.
במבט מתחילת השנה, היקף ההודעות על פיטורים הגיע לכמעט 1.1 מיליון משרות, כבר כעת גבוה משמעותית מכל שנת 2024 (761 אלף). צ'אלנג'ר מציינת שמדובר בשיא רב שנתי לחודשים הראשונים של השנה, כשהאצת האימוץ של בינה מלאכותית ובלימת הביקושים הצרכניים והעסקיים דוחפות חברות להדק חגורה. על פ הדוח, הסקטור הלוגיסטי הוביל באוקטובר עם כמעט 48 אלף קיצוצים והטק אחריו בלמעלה מ-33 אלף.
הדוח מתפרסם בזמן השבתת ממשל פדרלית שדחתה את פרסום הנתונים הרשמיים של משרד העבודה, ולכן המשקיעים וקובעי המדיניות נשענים על מדדים פרטיים כמו צ'אלנג'ר ו-ADP. באותו נושא, אתמול דוח ADP (חברה לעיבוד תלושי שכר) הצביע באוקטובר על תוספת של 42 אלף משרות במגזר הפרטי ועל עליית שכר שנתית של כ-4.5%, שיפור צנוע אחרי חודשיים חלשים, אך כזה שאינו סותר גלי קיצוצים נקודתיים בסקטורים מסוימים. כלומר, השוק נע בין גיוס נמוך ופיטורים ממוקדים, שילוב שמרכך את קצב יצירת המשרות נטו.
בצ'אלנג'ר מדגישים שמדובר ב"תיקון" לחצי-עשור של התרחבות מהירה, כעת בתוספת לחץ על מרווחים (שכר, מימון, לוגיסטיקה) ואימוץ מואץ של מערכות AI שמייתרות תפקידים תפעוליים ומשרדיים. לצד הטק והלוגיסטיקה, גם קמעונאות ושירותים מדווחים על תוכניות התייעלות, עם דוגמאות בולטות מחברות כמו אמזון, טארגט ו-UPS באחרונה. מבחן ההמשך יהיה אם המגמה תישאר סקטוריאלית או תתרחב לשוק כולו.
- "האם ה-AI יחליף אותי?" - על הפיטורים שבדרך, גם בישראל
- פוטרה יומיים לפני שגילתה על היריון, ותקבל פיצויים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההשפעה על השווקים
הנתונים מאוקטובר יוצרים מצב מורכב עבור הפד: מצד אחד, הקפיצה בפיטורים מאותתת על התקררות ממשית בשוק העבודה, נתון שתומך בגישה מרחיבה יותר וברעיון של הורדת ריבית
בהמשך. ירידה בלחצי השכר והביקוש מצמצמת את הסיכון לאינפלציה, ומעניקה לבנק המרכזי "מרחב נשימה" לפעול כדי לבלום את ההאטה מבלי לחשוש מגל התייקרויות חדש.
וול סטריט שור (גרוק)אנבידיה מאבדת 1.9%, ארצ'ר נופלת 14.5%; המדדים בירידות עד 1.2%
על רקע חששות גוברים מרמות תמחור מופרזות ומתחזקת התחושה שהתיקון בשוק רק החל, המסחר בוול סטריט נפתח בירידות; ג'פרוג מזנקת לאחר דוחות טובים ואילו אקספדיה מדווחת על גדילה חדה בהזמנות; בלוק צונחת לאחר שפספסה את תחזית הרווח
אחרי כמה ימים תנודתיים, המגמה השלילית משתלטת על יום נוסף בוול סטריט. על רקע מגמת הירידות המתמשכת במניות הטכנולוגיה והבינה המלאכותית, חששות מהיחלשות בשוק העבודה, והמשך השבתת הממשל בארה״ב. שלושת המדדים המובילים צפויים לסיים את השבוע בירידות חדות. הנאסד״ק יורד ב-1.2%, ה-S&P מאבד .0.7% והדאו יורד 0.4%. בגזרת הקריפטו הירידות מתמתנות, כשהביטקוין יורד בכ-0.2% בלבד, ונסחר מעל ל-101 אלף דולר למטבע. האיתריום מאבד כ-0.5%, בשער של כ-3,300 דולר.
השבתת הממשל בארה״ב נמשכת, וכעת נכנסה ליום ה-38 שלה. מנהיג הרוב בסנאט, ג׳ון ת’ון, הציע לקיים היום הצבעה בסנאט על החלטה זמנית שתפתח מחדש את הממשל עד ינואר. במצב שבו לארה״ב היה ממשל מתפקד, היינו מקבלים היום נתוני תעסוקה.
דוח שפורסם ביום חמישי הראה כי באוקטובר דווחו על כ-153 אלף פיטורי עובדים בארה״ב, עלייה של 183% לעומת ספטמבר ושל 175% לעומת אוקטובר 2024, הרמה הגבוהה ביותר לחודש
אוקטובר מזה 22 שנה, והקצב הגרוע ביותר של פיטורים מאז 2009.
חבר מועצת הנגידים של הפדרל ריזרב, סטיבן מירן, אמר כי הוא מצפה שהבנק המרכזי של ארה״ב יוריד את הריבית כבר בדצמבר, אף על פי שחלק מהמדיניות שאינם בעלי זכות
הצבעה עשויים להתנגד למהלך. “אני מצפה שנוריד את הריבית בדצמבר, אלא אם תתרחש איזושהי הפתעה,” אמר מירן. "כשמסתכלים על פיזור הקולות סביב השולחן, הוא שונה מפיזור הדעות, ולכן, בהתבסס על הנתונים הנוכחיים, אני מעריך שנבצע את ההפחתה בדצמבר, אף שאין שום דבר מובטח בסופו
של דבר". מירן, שמונה על ידי הנשיא דונלד טראמפ למועצת הנגידים של הפד, מצטרף לשורת גורמים בבנק המרכזי הרומזים לאחרונה על שינוי מדיניות הדרגתי, מהתמקדות במאבק באינפלציה לעבר תמיכה בצמיחה כלכלית מתונה יותר לקראת 2026.
- מנכ"ל אנבידיה: "סין תנצח את ארה"ב במירוץ ה-AI"
- למונייד טסה ב-34%, סולאראדג׳ עם 29%, טבע קפצה ב-20%; הנאסד״ק עלה ב-0.6%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עולה בנקודת בסיס אחת, ואילו הזהב עולה 0.5% ונוגע שוב ברף ה-4,000 דולר.
במקביל, קיימת אופטימיות זהירה בשוק על רקע תקוות לסיום השבתת הממשל הפדרלי ולחתך ריבית אפשרי בהחלטת הפד בדצמבר, שעשוי להעניק רוח
גבית לשווקים לקראת סוף השנה. גורמים בשוק מציינים כי תיקון בעוצמה הנוכחית נחשב טבעי לאחר ראלי ממושך, כאשר מניות הענק נותרות בליבת הסנטימנט השורי.
