נייס יורדת ב-8% למרות דוחות שהיו מעל צפי האנליסטים - הנה הסיבה
חברת נייס -1.85% פרסמה את דוחותיה הכספיים אך למרות שהשורה העליונה והתחתונה היו מעל צפי האנליסטים, המניה נופלת- המשקיעים רוצים יותר. מאז השפל במרץ, החברה הדואלית זינקה בכ-140% אל שווי 17.1 מיליארד דולר, אומנם החברה מבוססת ובעיני המשקיעים נתפסת כסולידית, אך השווי ביחס לדוחות מספר סיפור אחר.
"למה המניה נופלת אם הדוחות היו טובים?" היא שאלה שנשאלת לא פעם לאחר שחברה מפרסמת דוחות טובים, והתשובה לכך היא הערכות שווי. בקצרה: בעת הערכת שווי חברות האנליסטים צופות הכנסה, רווח, תזרים מזומנים ועוד, ולכל נתון מספקות שיעור היוון ותחזית הסתברות- כלומר, "אנו צופים הכנסות של מיליארד דולר בהסתברות של 90%, סה"כ 900 מיליון הכנסות בחישוב משוקלל". כאשר החברה מפרסמת את דוחותיה הכספיים, ההסתברות לטווח הקרוב הופכת למציאות ומעדכנים את התחזיות לטווח הרחוק. בהתחשב בעובדה ששיעור הריבית להיוון היא אפסית, העתיד שווה להווה וכתוצאה מכך המניות רגישות מאד לתנודתיות בהערכות השווי - לטוב ולרע.
בחזרה לנייס, החברה דיווחה על מכירות שנתיות בסך 1.65 מיליארד דולר, והיא צופה כי במהלך שנת 2021 הכנסות (Non-GAAP) יסתכמו בכ-1.81 מיליארד דולר בטווח העליון. כלומר החברה נסחרת במכפיל מכירות של מעל 10. בשורה התחתונה, הרווח המתואם לשנת 2020 הסתכם ב-5.73 דולר למניה, והחברה צופה רווח מתואם של עד 6.32 דולר למניה בשנת 2021. כלומר, החברה נסחרת במכפיל רווח של כ-45 ביחס לרווח הנקי הצפוי בשנת 2021. נתונים של חברת צמיחה לכל דבר, וכיאה לחברות מהסוג הללו השוק מצפה לצמיחה משמעותית.
האנליסטים צופים הכנסות של 1.81 מיליארד דולר עם רווח מתואם של 6.3 דולר למניה, כלומר האנליסטים דורשים מהחברה לעמוד בקצה העליון של הערכות השורה העליונה והתחתונה. מכאן, שהקצה העליון כבר מתומחר בהערכת השווי של החברה, וכעת תחזית ההסתברות ירדה שכן הערכה המקסימלית של החברה שווה לצפי האנליסטים כיום. כדי שחברה תצדיק את שוויה ההוגן, היא צריכה לספק החזר השקעה בזמן סביר, מכפיל רווח של מעל 45 לצד צמיחה חלשה= החזר השקעה של עשרות שנים, לא רציונלי.
- המניה נפלה, העובדים מתוסכלים - עובדי נייס הפסידו בממוצע מעל 40 אלף דולר
- טאואר תיפול - נייס תזנק; המניות הבולטות מחר בבורסה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אין זה אומר חלילה שפעילותה העסקית לא טובה, ולהפך - נייס הציגה עלייה מרשימה בעסקי הענן, הליבה העסקית של החברה והמגזר שאותו נייס רוצה לפתח בעקבות שיעורי הרווחיות הגבוהים. כמו כן החברה פועלת בשוק צומח, עם צפי לגידול בביקוש במהלך השנים הקרובות. עם זאת, החברה צריכה להצדיק את שוויה בצמיחה מהירה יותר לצד התייעלות והפחת בהוצאות, מה שקשה יותר לעשות ככל שהעסק מתרחב. אנו רואים זאת בדוחותיה הכספיים, השורה העליונה צומחת אך ההוצאות גדלות ושיעורי הרווח יורדים.
השורה העליונה והתחתונה בשיא, השוק לא מתרגש - דוחות טובים כבר מגולמים במחירים
החברות בוול סטריט מנפצות צפי האנליסטים באחוזים גבוהים, ונראה שהן החלו לעשות זאת על אוטומט, אבל את המשקיעים זה כבר לא מרגש. עד ל-29 בינואר, חברות המהוות כ-25% ממדד ה-S&P 500 כבר דיווחו על תוצאותיהן הכספיות. מתוך נתוני קרדיט סוויס, כ-85% מאותן חברות עלו על אומדני האנליסטים בהפרש ממוצע של כ-20%, הרבה מעל הרמה הממוצעת.
- 1.בזמן האחרון יש התנגדות רבה בשוק לחברות רווחיות (ל"ת)אמיר 18/03/2021 21:15הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
