ספוטיפיי מאכזבת בתחזית; המניה נופלת ב-8%
אחרי שנה חזקה במיוחד, ספוטיפיי צופה האטה בצמיחת המשתמשים החדשים ברבעון השני, כשגם הרווח יהיה נמוך מהצפוי; למרות קפיצה במספר המנויים לרבעון הראשון, החברה פספסה בגדול את הצפי בשורה התחתונה
חברת הסטרימינג ספוטיפיי Spotify 3.25% דיווחה על תוצאותיה לרבעון הראשון של השנה, עם תוספת מרשימה למנויים והכנסות חזקות, אבל התחזית המאכזבת לרבעון השני מובילה לצניחה של 8% במניית החברה במסחר המוקדם. התחזיות החדשות כוללות
רווח תפעולי נמוך מהצפוי ומספר משתמשים חודשי נמוך מהתחזיות המוקדמות.
לרבעון השני, ספוטיפיי צופה גידול במספר המשתמשים הפעילים החודשיים ל-689 מיליון בלבד, לעומת ציפיות שעמדו על כ-694 מיליון. התחזית לרווח התפעולי עומדת על 539 מיליון
אירו, מתחת לציפיות של 557.5 מיליון אירו. התחזיות הללו העיבו על המומנטום החיובי שספוטיפיי בנתה בשנה האחרונה ושלחו את את המניה לירידות במסחר המוקדם.
למרות התחזיות המאכזבות, מנכ"ל החברה דניאל אק שמר על אופטימיות ואמר: "המספרים בריאים
מאוד,המעורבות גבוהה, ושיעור השימור חזק. בזכות מודל הפרימיום והמודל החינמי שלנו, משתמשים נשארים איתנו גם כשהמציאות הכלכלית מורכבת יותר".
התוצאות לרבעון הראשון - קפיצה מרשימה במספר המנויים, אבל רווח מאכזב
ברבעון הראשון של
2025, ספוטיפיי הוסיפה 5 מיליון מנויי פרימיום חדשים, הרבה מעל תחזיות האנליסטים שציפו להוספה של 2 מיליון בלבד. בסך הכול, החברה סיימה את הרבעון עם 268 מיליון מנויי פרימיום, עלייה של 12% בהשוואה לשנה שעברה. גם במספר המשתמשים הפעילים החודשיים (MAUs) נרשמה עלייה
של 10% ל-678 מיליון, אך הנתון פספס במעט את התחזיות שצפו 679 מיליון.
- נטפליקס וספוטיפיי מאחדות כוחות ומשיקות פודקאסטים בווידאו
- ספוטיפיי כובשת את עולם ספרי השמע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הגידול במספר המשתמשים, ההכנסות הסתכמו ב-4.19 מיליארד אירו, מעט מתחת לצפי של 4.2 מיליארד אירו. הרווח התפעולי עמד על 509 מיליון אירו, גם כן נמוך מהתחזיות, בעיקר
בשל מסים גבוהים על שכר העובדים במדינות מסוימות. הרווח למניה הסתכם ב-1.13 דולר בלבד, רחוק מהתחזיות ל-2.49 דולר למניה.
לצד התחזיות הנמוכות, ספוטיפיי מתמודדת עם מספר אתגרים נוספים שמכבידים על שורת הרווח. החוזים חדשים שנחתמו לאחרונה
עם חברות המוזיקה הגדולות יכבידו במעט על שולי הרווח, והתחזיות הן שהעלייה ברווחיות שהושגה ב-2024 תאט השנה.
החברה גם מתמודדת עם האטה בקצב הצמיחה של תחום הסטרימינג בכלל, כאשר על פי הפדרציה הבינלאומית לתעשיית המוזיקה, קצב הגידול בהכנסות
מתעשיית המוזיקה העולמית ירד בכ-50% בשנה האחרונה, כשלכך מצטרפת גם מגמה של עלייה בהוצאות, בעיקר על שכר ועל הטבות לעובדים.
- הכטב"מים הכי טובים: ארה"ב מאבדת גובה וסין סוגרת פערים
- המתחרה של אנבידיה חושפת שבבי AI חדשים והפער בין סין לארה"ב מצטמצם
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
מודל מנויים חדש והעלאת מחירים צפויה
על מנת להמשיך ולשפר את הרווחיות, ספוטיפיי צפויה להעלות מחירים כבר
בקיץ הקרוב. החברה מתכננת העלאה של כ-1 אירו למחיר של מנוי חודשי במדינות אירופה, מרכז ודרום אמריקה, ייתכן שכבר ביוני הקרוב. עם זאת, בארצות הברית, שוק היעד המרכזי שלה, לא צפויה העלאת מחירים.
בנוסף, החברה מפתחת מודל חדש תחת הכותרת "סטרימינג
2.0", שיכלול מנוי "סופר פרימיום" בתוספת תשלום (כ-6 אירו נוספים), אשר יציע גישה מוקדמת לאלבומים חדשים ואפשרות לרכוש כרטיסים להופעות חיות לפני כולם, כשאפל, אמזון ויוטיוב מתכננות מהלכים דומים בפלטפורמות הסטרימינג שלהן.
לצד האתגרים,
ספוטיפיי רשמה שיאים חדשים בהיקף התשלומים לאמנים. בשנת 2024, החברה שילמה 10 מיליארד דולר בתמלוגים, פי עשרה מהסכום ששילמה ב-2014. קרוב ל-1,500 אמנים הרוויחו מעל מיליון דולר בשנה מהפלטפורמה, ומספר האמנים שהכנסתם השנתית נעה בין 1,000 ל-10 מיליון דולר שילש את עצמו
מאז 2017. לדברי ספוטיפיי, המודל שלה מאפשר ליותר אמנים לפרוץ ולהצליח בשלבים שונים בקריירה, יותר מאי פעם.
עם זאת, ספוטיפיי ממשיכה לספוג ביקורת מצד אמנים קטנים ואיגודים מקצועיים שטוענים כי שיעורי התמלוגים נמוכים מדי. דו"ח שפורסם לאחרונה טען כי החברה משלמת כ-3 דולרים לכל 1,000 השמעות, חצי מהתמלוגים שמציעה אפל מיוזיק, ופחות ממה שמשלמות גם אמזון מיוזיק ויוטיוב. בנוסף, כמה כותבי שירים שהיו מועמדים לפרסי הגראמי הכריזו על חרם נגד אירועים של ספוטיפיי, במחאה על הירידה בתמלוגים. גם איגוד המוזיקאים האמריקאי קרא לחקיקה שתבטיח תשלום ישיר לאמנים, ולא רק דרך חברות תקליטים.
הזינוק במניה ומה צפוי הלאה?
למרות הירידה במניה בעקבות התחזית המאכזבת, מניית ספוטיפיי עלתה ב-106% בשנה האחרונה וב-33% מתחילת השנה, והיא נסחרת לפי שווי של כ-122.3
מיליארד דולר. העלייה החדה נבעה מהמעבר לרווחיות ב-2024, לראשונה בתולדות החברה, ומהעלייה בהכנסות לצד הקפיצה במספר המנויים.
עם זאת, לאור התחזיות המאכזבות לרבעון הבא והאתגרים להמשך, המשקיעים והאנליסטים צפויים לעקוב מקרוב אחרי תוצאות
הרבעונים הקרובים, במיוחד סביב הצלחת מודל הסופר פרימיום והיכולת של ספוטיפיי להמשיך להעלות מחירים מבלי לפגוע בגידול במספר המשתמשים. מחיר היעד הממוצע של האנליסטים למניה עומד על כ-670 דולר, אפסייד של כ-20% על המחיר הנוכחי.
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה
למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים
מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93% נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.
התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.
היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.
במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.
- המתחרה של אנבידיה חושפת שבבי AI חדשים והפער בין סין לארה"ב מצטמצם
- האם החברה הוותיקה שהידרדרה מאז בועת 2000 מתעוררת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.
שבביםהאם החברה הוותיקה שהידרדרה מאז בועת 2000 מתעוררת?
חברת STMicroelectronics היתה התקווה הגדולה של תעשיית המוליכים למחצה בתחילת המאה ונשארה מאחור. השבוע היא ריכזה תשומת לב לאחר שפורסם כי סיפקה יותר מ-5 מיליארד שבבים לסטארלינק של אילון מאסק במסגרת הסכם בן עשור בין שתי החברות, וכי הכמות הזאת צפויה להכפיל את עצמה בעוד שנתיים
בחודש האחרון הפך מדד הראסל 2000 (סימול: RUT^) למדד המוביל בניו יורק, תופעה שלא אירעה מאז החל המדד הזה להיסחר. הסיבה לכך קשורה בעיקר בערכי החלל שלפיהם נסחרות המניות שמובילות את המדדים המובילים, ובמיוחד הנאסד"ק.
מדד הראסל 2000, שמכונה "המדד שמשקף את הכלכלה האמיתית", מייצג את "המניות הקטנות", שהן קטנות בהשוואה למניות ה-S&P 500. ג'וזף בראסואלס, הכלכלן הראשי של RSM International, שהיא הרשת השישית בגודלה בעולם, מבחינת ההכנסות, לשירותי החשבונאות המקצועיים, מסביר שהסיבה לכך קשורה בעובדה שכספי ההשקעה זרמו ברובם למדדים המובילים, ובמיוחד לנאסד"ק.
לדבריו, "המשקיעים פשוט התעלמו מהחברות שכלולות במדד הראסל 2000 ולא השקיעו במניותיהן. אבל קיצוצי הריבית של הפד והקלות המס של הנשיא טראמפ, שייכנסו לתוקף בינואר, לצד הירידה החדה במחירי הנפט, מזינים אופטימיות כלכלית, והתחזית לחברות קטנות יותר משתפרת. ברמות המחירים הנוכחיות יש הרבה הזדמנויות שפשוט התעלמו מהן בגלל שכולם התמקדו יתר על המידה בהזדמנויות טכנולוגיות". מה שזה בעצם אומר הוא שהחגיגה בבורסות לא הסתיימה והסיפור הטכנולוגי רק תופס מנוחה קצרה עד לסיבוב הבא.
הירידה במחירי הנפט מ-125 דולר בקיץ 2022 ל-56 דולר כיום, היא בעיקר תוצאה של עודפי היצע שחלקם "באשמת" טראמפ "ששחרר" את הנפט האמריקאי לשווקים הגלובליים, חלקם ב"אשמת" המדינות שאינן חברות באופ"ק שמגדילות ייצור (קנדה, ברזיל ואחרות), חלקם בגלל קרנות הגידור, חלקם בגלל איראן ורוסיה שמוכרות מתחת לשולחן, וחלקם בגלל הרגיעה בצמיחה הכלכלית. אין זה פלא שהסכמי אברהם תופסים עניין שהולך וגדל.
- סיסקו ו-IBM בונות את האינטרנט הקוונטי: מחשבים שמדברים ביניהם תוך 5 שנים
- IBM וגוגל מציגות התקדמות במרוץ הקוונטי: לא רק החברות הקטנות בתמונה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לבסוף, ענקית ניהול הנכסים KKR הוציאה השבוע את התחזית המאקרו גלובלית לשנת 2026 שלפיה הם מאמינים שתהיה צמיחה טובה מהצפוי בתמ"ג וברווחים ברוב האזורים העיקריים בעולם בשנת 2026, צמיחה שנתמכת על ידי מחירי נפט נמוכים, שיעורי חיסכון גבוהים יותר ותנאים פיננסיים נוחים. הם גם מציינים שהכלכלה העולמית עדיין נמצאת בעיצומו של רנסנס של פרודוקטיביות, בהובלת דיגיטציה, אוטומציה ואימוץ מואץ של בינה מלאכותית, במיוחד בארצות הברית. כדאי להקשיב להם כי החברה הזו היא מהטובות שיש.
