דוחות

ספוטיפיי מאכזבת בתחזית; המניה נופלת ב-8%

אחרי שנה חזקה במיוחד, ספוטיפיי צופה האטה בצמיחת המשתמשים החדשים ברבעון השני, כשגם הרווח יהיה נמוך מהצפוי; למרות קפיצה במספר המנויים לרבעון הראשון, החברה פספסה בגדול את הצפי בשורה התחתונה

רוי שיינמן |

חברת הסטרימינג ספוטיפיי Spotify 0.12%   דיווחה על תוצאותיה לרבעון הראשון של השנה, עם תוספת מרשימה למנויים והכנסות חזקות, אבל התחזית המאכזבת לרבעון השני מובילה לצניחה של 8% במניית החברה במסחר המוקדם. התחזיות החדשות כוללות רווח תפעולי נמוך מהצפוי ומספר משתמשים חודשי נמוך מהתחזיות המוקדמות.


לרבעון השני, ספוטיפיי צופה גידול במספר המשתמשים הפעילים החודשיים ל-689 מיליון בלבד, לעומת ציפיות שעמדו על כ-694 מיליון. התחזית לרווח התפעולי עומדת על 539 מיליון אירו, מתחת לציפיות של 557.5 מיליון אירו. התחזיות הללו העיבו על המומנטום החיובי שספוטיפיי בנתה בשנה האחרונה ושלחו את את המניה לירידות במסחר המוקדם.


למרות התחזיות המאכזבות, מנכ"ל החברה דניאל אק שמר על אופטימיות ואמר: "המספרים בריאים מאוד,המעורבות גבוהה, ושיעור השימור חזק. בזכות מודל הפרימיום והמודל החינמי שלנו, משתמשים נשארים איתנו גם כשהמציאות הכלכלית מורכבת יותר".


התוצאות לרבעון הראשון - קפיצה מרשימה במספר המנויים, אבל רווח מאכזב

ברבעון הראשון של 2025, ספוטיפיי הוסיפה 5 מיליון מנויי פרימיום חדשים, הרבה מעל תחזיות האנליסטים שציפו להוספה של 2 מיליון בלבד. בסך הכול, החברה סיימה את הרבעון עם 268 מיליון מנויי פרימיום, עלייה של 12% בהשוואה לשנה שעברה. גם במספר המשתמשים הפעילים החודשיים (MAUs) נרשמה עלייה של 10% ל-678 מיליון, אך הנתון פספס במעט את התחזיות שצפו 679 מיליון.


למרות הגידול במספר המשתמשים, ההכנסות הסתכמו ב-4.19 מיליארד אירו, מעט מתחת לצפי של 4.2 מיליארד אירו. הרווח התפעולי עמד על 509 מיליון אירו, גם כן נמוך מהתחזיות, בעיקר בשל מסים גבוהים על שכר העובדים במדינות מסוימות. הרווח למניה הסתכם ב-1.13 דולר בלבד, רחוק מהתחזיות ל-2.49 דולר למניה.


לצד התחזיות הנמוכות, ספוטיפיי מתמודדת עם מספר אתגרים נוספים שמכבידים על שורת הרווח. החוזים חדשים שנחתמו לאחרונה עם חברות המוזיקה הגדולות יכבידו במעט על שולי הרווח, והתחזיות הן שהעלייה ברווחיות שהושגה ב-2024 תאט השנה. 


החברה גם מתמודדת עם האטה בקצב הצמיחה של תחום הסטרימינג בכלל, כאשר על פי הפדרציה הבינלאומית לתעשיית המוזיקה, קצב הגידול בהכנסות מתעשיית המוזיקה העולמית ירד בכ-50% בשנה האחרונה, כשלכך מצטרפת גם מגמה של עלייה בהוצאות, בעיקר על שכר ועל הטבות לעובדים.

קיראו עוד ב"גלובל"


מודל מנויים חדש והעלאת מחירים צפויה

על מנת להמשיך ולשפר את הרווחיות, ספוטיפיי צפויה להעלות מחירים כבר בקיץ הקרוב. החברה מתכננת העלאה של כ-1 אירו למחיר של מנוי חודשי במדינות אירופה, מרכז ודרום אמריקה, ייתכן שכבר ביוני הקרוב. עם זאת, בארצות הברית, שוק היעד המרכזי שלה, לא צפויה העלאת מחירים.


בנוסף, החברה מפתחת מודל חדש תחת הכותרת "סטרימינג 2.0", שיכלול מנוי "סופר פרימיום" בתוספת תשלום (כ-6 אירו נוספים), אשר יציע גישה מוקדמת לאלבומים חדשים ואפשרות לרכוש כרטיסים להופעות חיות לפני כולם, כשאפל, אמזון ויוטיוב מתכננות מהלכים דומים בפלטפורמות הסטרימינג שלהן.


לצד האתגרים, ספוטיפיי רשמה שיאים חדשים בהיקף התשלומים לאמנים. בשנת 2024, החברה שילמה 10 מיליארד דולר בתמלוגים, פי עשרה מהסכום ששילמה ב-2014. קרוב ל-1,500 אמנים הרוויחו מעל מיליון דולר בשנה מהפלטפורמה, ומספר האמנים שהכנסתם השנתית נעה בין 1,000 ל-10 מיליון דולר שילש את עצמו מאז 2017. לדברי ספוטיפיי, המודל שלה מאפשר ליותר אמנים לפרוץ ולהצליח בשלבים שונים בקריירה, יותר מאי פעם.


עם זאת, ספוטיפיי ממשיכה לספוג ביקורת מצד אמנים קטנים ואיגודים מקצועיים שטוענים כי שיעורי התמלוגים נמוכים מדי. דו"ח שפורסם לאחרונה טען כי החברה משלמת כ-3 דולרים לכל 1,000 השמעות, חצי מהתמלוגים שמציעה אפל מיוזיק, ופחות ממה שמשלמות גם אמזון מיוזיק ויוטיוב. בנוסף, כמה כותבי שירים שהיו מועמדים לפרסי הגראמי הכריזו על חרם נגד אירועים של ספוטיפיי, במחאה על הירידה בתמלוגים. גם איגוד המוזיקאים האמריקאי קרא לחקיקה שתבטיח תשלום ישיר לאמנים, ולא רק דרך חברות תקליטים.


הזינוק במניה ומה צפוי הלאה?

למרות הירידה במניה בעקבות התחזית המאכזבת, מניית ספוטיפיי עלתה ב-106% בשנה האחרונה וב-33% מתחילת השנה, והיא נסחרת לפי שווי של כ-122.3 מיליארד דולר. העלייה החדה נבעה מהמעבר לרווחיות ב-2024, לראשונה בתולדות החברה, ומהעלייה בהכנסות לצד הקפיצה במספר המנויים.


עם זאת, לאור התחזיות המאכזבות לרבעון הבא והאתגרים להמשך, המשקיעים והאנליסטים צפויים לעקוב מקרוב אחרי תוצאות הרבעונים הקרובים, במיוחד סביב הצלחת מודל הסופר פרימיום והיכולת של ספוטיפיי להמשיך להעלות מחירים מבלי לפגוע בגידול במספר המשתמשים. מחיר היעד הממוצע של האנליסטים למניה עומד על כ-670 דולר, אפסייד של כ-20% על המחיר הנוכחי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דן אייבסדן אייבס

המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?

הצטרפותו של דן אייבס ל־Eightco וההשקעה המתוכננת ב־Worldcoin הקפיצו את המניה באלפי אחוזים, אך המיזם עדיין בשלב מוקדם ושוויו רחוק מזה של ביטקוין ואתריום, מה שמותיר פוטנציאל לצד סיכונים משמעותיים

אדיר בן עמי |

עדכון - אחרי זינוק של 2,900%, אייטקו מזנקת בטרום, ומה קורה באנבידיה?


דן אייבס, מהאנליסטים המוכרים בוול סטריט, גרם הבוקר לתזוזה חריגה בשוק כשהודיע שהוא מצטרף כיו"ר דירקטוריון לחברת Eightco Holdings Eightco -10.89%  – חברה קטנה וכמעט לא מוכרת. בעקבות ההודעה מזנקת מניית החברה ב־2,900% במהלך יום המסחר.


אייבס הוא מנהל  ואנליסט מחקר מניות בכיר בתחום הטכנולוגיה בחברת Wedbush Securities מאז 2018, ובמקביל משמש כראש מחקר הטכנולוגיה הגלובלי בחברה. הוא נחשב לאחד האנליסטים המובילים בוול סטריט עם יותר משני עשורים של ניסיון בניתוח תחום התוכנה והטכנולוגיה הרחבה. את הקריירה החל כאנליסט פיננסי ב-HBO, ובהמשך, לאחר סיום תואר MBA במימון, הצטרף ל-FBR Capital Markets, שם עבד במשך 16 שנה והתמקד בתחומי תוכנה, חומרה, אבטחת סייבר, מחשוב ענן, ביג דאטה והנוף המתפתח של עולם המובייל.


הסיבה לעניין החריג היא לא רק ההצטרפות של אייבס עצמו. הוא חשף כי Eightco מתכננת לגייס 250 מיליון דולר ולהשקיע את כולו בטוקן Worldcoin – פרויקט ביומטרי שנוי במחלוקת שהקים סם אלטמן.  גיוס ההון המתוכנן צפוי להיסגר באמצע ספטמבר, במחיר של 1.46 דולר למניה. לאחר מכן תשנה Eightco את שמה ל־ORBS .


Worldcoin מנוהל על ידי אלטמן לצד פעילותו ב־ChatGPT. מטרת המיזם היא ליצור מערכת זיהוי עולמית המבוססת על סריקת עיניים: המשתמש סורק את עיניו, מקבל זהות דיגיטלית ובנוסף גם טוקנים. הרעיון עשוי להישמע עתידני, אך אייבס טוען שמדובר בכלי הכרחי לעולם שבו בינה מלאכותית נוכחת בכל תחום.


וול סטריט
צילום: Roberto Junior, Unsplash
וול סטריט

הנאסד״ק עלה ב-0.4%; וויקס ויונייטד הלת׳ זינקו ב-9%

מערכת ביזפורטל |


שוק האג"ח האמריקאי עצר את הרצף החיובי של ארבעה ימים, כאשר התשואות עלו מחדש – בהובלת אג"ח לשנתיים שטיפסו מהרמות הנמוכות מאז 2022. במקביל, מדד S&P 500 עלה ב-0.3% התקרב שוב לשיא כל הזמנים, למרות שרוב המניות במדד ירדו. הנאסד״ק והדאו טיפסו גם כן ב-0.4%. מניות הטכנולוגיה הגדולות תמכו בעליות, למעט אפל שאיבדה 1.5% לאחר אירוע ההשקה שלה. הנפט עלה לאחר התקיפה הישראלית בקטאר.


המשקיעים מפנים כעת את מבטם לנתוני האינפלציה שיתפרסמו בימים הקרובים – מדד המחירים ליצרן ומדד המחירים לצרכן. הנתונים ייקבעו את הטון לקראת ישיבת הפדרל ריזרב בשבוע הבא, וישפיעו על הצפי להמשך הפחתות הריבית עד סוף 2025. במידה והאינפלציה תפתיע כלפי מעלה, היא עלולה להגביל את יכולת הפד להקל במדיניות, דווקא בעיתוי שבו הלחץ להעניק תמיכה לכלכלה הולך וגובר.


אנליסטים מצביעים על תמונה מעורבת: מצד אחד, נתוני שוק העבודה האחרונים מראים סימני חולשה, מה שיכול להקל על הפד להצדיק הורדות ריבית. מצד שני, עלייה מתמשכת באינפלציה תצית חששות לסטגפלציה – שילוב של האטה בצמיחה עם עליות מחירים. מצב כזה עלול לפגוע במומנטום החיובי שנבנה בוול סטריט מתחילת החודש.


בכירי הפד עצמם מאותתים על דאגה גוברת לשוק העבודה. יו"ר הבנק ג’רום פאוול הודה לאחרונה כי הסיכונים גדלו, ושני חברי ועדה תמכו כבר ביולי בהורדת ריבית. אנליסטים מעריכים כי הפד ייאלץ לחדש את מהלך הפחתות הריבית כבר בהחלטה הקרובה, עם סבירות להמשך שלושה צעדים רצופים עד סוף השנה. יחד עם זאת, אי-הוודאות סביב נתוני האינפלציה מותירה את השוק דרוך במיוחד.