ספוטיפיי
צילום: טוויטר
דוחות

ספוטיפיי מאכזבת בתחזית; המניה נופלת ב-8%

אחרי שנה חזקה במיוחד, ספוטיפיי צופה האטה בצמיחת המשתמשים החדשים ברבעון השני, כשגם הרווח יהיה נמוך מהצפוי; למרות קפיצה במספר המנויים לרבעון הראשון, החברה פספסה בגדול את הצפי בשורה התחתונה

רוי שיינמן |

חברת הסטרימינג ספוטיפיי Spotify -2.22%   דיווחה על תוצאותיה לרבעון הראשון של השנה, עם תוספת מרשימה למנויים והכנסות חזקות, אבל התחזית המאכזבת לרבעון השני מובילה לצניחה של 8% במניית החברה במסחר המוקדם. התחזיות החדשות כוללות רווח תפעולי נמוך מהצפוי ומספר משתמשים חודשי נמוך מהתחזיות המוקדמות.


לרבעון השני, ספוטיפיי צופה גידול במספר המשתמשים הפעילים החודשיים ל-689 מיליון בלבד, לעומת ציפיות שעמדו על כ-694 מיליון. התחזית לרווח התפעולי עומדת על 539 מיליון אירו, מתחת לציפיות של 557.5 מיליון אירו. התחזיות הללו העיבו על המומנטום החיובי שספוטיפיי בנתה בשנה האחרונה ושלחו את את המניה לירידות במסחר המוקדם.


למרות התחזיות המאכזבות, מנכ"ל החברה דניאל אק שמר על אופטימיות ואמר: "המספרים בריאים מאוד,המעורבות גבוהה, ושיעור השימור חזק. בזכות מודל הפרימיום והמודל החינמי שלנו, משתמשים נשארים איתנו גם כשהמציאות הכלכלית מורכבת יותר".


התוצאות לרבעון הראשון - קפיצה מרשימה במספר המנויים, אבל רווח מאכזב

ברבעון הראשון של 2025, ספוטיפיי הוסיפה 5 מיליון מנויי פרימיום חדשים, הרבה מעל תחזיות האנליסטים שציפו להוספה של 2 מיליון בלבד. בסך הכול, החברה סיימה את הרבעון עם 268 מיליון מנויי פרימיום, עלייה של 12% בהשוואה לשנה שעברה. גם במספר המשתמשים הפעילים החודשיים (MAUs) נרשמה עלייה של 10% ל-678 מיליון, אך הנתון פספס במעט את התחזיות שצפו 679 מיליון.


למרות הגידול במספר המשתמשים, ההכנסות הסתכמו ב-4.19 מיליארד אירו, מעט מתחת לצפי של 4.2 מיליארד אירו. הרווח התפעולי עמד על 509 מיליון אירו, גם כן נמוך מהתחזיות, בעיקר בשל מסים גבוהים על שכר העובדים במדינות מסוימות. הרווח למניה הסתכם ב-1.13 דולר בלבד, רחוק מהתחזיות ל-2.49 דולר למניה.


לצד התחזיות הנמוכות, ספוטיפיי מתמודדת עם מספר אתגרים נוספים שמכבידים על שורת הרווח. החוזים חדשים שנחתמו לאחרונה עם חברות המוזיקה הגדולות יכבידו במעט על שולי הרווח, והתחזיות הן שהעלייה ברווחיות שהושגה ב-2024 תאט השנה. 


החברה גם מתמודדת עם האטה בקצב הצמיחה של תחום הסטרימינג בכלל, כאשר על פי הפדרציה הבינלאומית לתעשיית המוזיקה, קצב הגידול בהכנסות מתעשיית המוזיקה העולמית ירד בכ-50% בשנה האחרונה, כשלכך מצטרפת גם מגמה של עלייה בהוצאות, בעיקר על שכר ועל הטבות לעובדים.

קיראו עוד ב"גלובל"


מודל מנויים חדש והעלאת מחירים צפויה

על מנת להמשיך ולשפר את הרווחיות, ספוטיפיי צפויה להעלות מחירים כבר בקיץ הקרוב. החברה מתכננת העלאה של כ-1 אירו למחיר של מנוי חודשי במדינות אירופה, מרכז ודרום אמריקה, ייתכן שכבר ביוני הקרוב. עם זאת, בארצות הברית, שוק היעד המרכזי שלה, לא צפויה העלאת מחירים.


בנוסף, החברה מפתחת מודל חדש תחת הכותרת "סטרימינג 2.0", שיכלול מנוי "סופר פרימיום" בתוספת תשלום (כ-6 אירו נוספים), אשר יציע גישה מוקדמת לאלבומים חדשים ואפשרות לרכוש כרטיסים להופעות חיות לפני כולם, כשאפל, אמזון ויוטיוב מתכננות מהלכים דומים בפלטפורמות הסטרימינג שלהן.


לצד האתגרים, ספוטיפיי רשמה שיאים חדשים בהיקף התשלומים לאמנים. בשנת 2024, החברה שילמה 10 מיליארד דולר בתמלוגים, פי עשרה מהסכום ששילמה ב-2014. קרוב ל-1,500 אמנים הרוויחו מעל מיליון דולר בשנה מהפלטפורמה, ומספר האמנים שהכנסתם השנתית נעה בין 1,000 ל-10 מיליון דולר שילש את עצמו מאז 2017. לדברי ספוטיפיי, המודל שלה מאפשר ליותר אמנים לפרוץ ולהצליח בשלבים שונים בקריירה, יותר מאי פעם.


עם זאת, ספוטיפיי ממשיכה לספוג ביקורת מצד אמנים קטנים ואיגודים מקצועיים שטוענים כי שיעורי התמלוגים נמוכים מדי. דו"ח שפורסם לאחרונה טען כי החברה משלמת כ-3 דולרים לכל 1,000 השמעות, חצי מהתמלוגים שמציעה אפל מיוזיק, ופחות ממה שמשלמות גם אמזון מיוזיק ויוטיוב. בנוסף, כמה כותבי שירים שהיו מועמדים לפרסי הגראמי הכריזו על חרם נגד אירועים של ספוטיפיי, במחאה על הירידה בתמלוגים. גם איגוד המוזיקאים האמריקאי קרא לחקיקה שתבטיח תשלום ישיר לאמנים, ולא רק דרך חברות תקליטים.


הזינוק במניה ומה צפוי הלאה?

למרות הירידה במניה בעקבות התחזית המאכזבת, מניית ספוטיפיי עלתה ב-106% בשנה האחרונה וב-33% מתחילת השנה, והיא נסחרת לפי שווי של כ-122.3 מיליארד דולר. העלייה החדה נבעה מהמעבר לרווחיות ב-2024, לראשונה בתולדות החברה, ומהעלייה בהכנסות לצד הקפיצה במספר המנויים.


עם זאת, לאור התחזיות המאכזבות לרבעון הבא והאתגרים להמשך, המשקיעים והאנליסטים צפויים לעקוב מקרוב אחרי תוצאות הרבעונים הקרובים, במיוחד סביב הצלחת מודל הסופר פרימיום והיכולת של ספוטיפיי להמשיך להעלות מחירים מבלי לפגוע בגידול במספר המשתמשים. מחיר היעד הממוצע של האנליסטים למניה עומד על כ-670 דולר, אפסייד של כ-20% על המחיר הנוכחי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רובוטיקה  (רשתות)רובוטיקה (רשתות)

למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?

חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה

מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.

AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.

לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.

מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.


כבר לא שלד בורסאי

בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.

וול סטריט שור וילדה (דאלי)וול סטריט שור וילדה (דאלי)
סקירה

וול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-1.8%, אנבידיה איבדה 4%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט טסלה

המסחר בוול סטריט ננעל בירידות שערים, כאשר המשקיעים ניסו לפענח את משמעות נתוני המאקרו האחרונים עבור מדיניות הריבית של הפדרל ריזרב. מדד נאסד״ק ירד בכ־1.8%, S&P 500 איבד כ־1.2%, והדאו ג׳ונס נחלש בכ־0.5%. הירידות הגיעו לאחר פתיחה חיובית מתונה, אך חזרתו של הלחץ על מניות הטכנולוגיה הובילה לשינוי מגמה במהלך היום.

לאחר תקופה דלה בנתונים כלכליים, תשומת הלב הופנתה לדו״ח התעסוקה של נובמבר, שנתפס כרועש ולא חד־משמעי, ולציפייה לנתון מדד המחירים לצרכן שיפורסם ביום חמישי. במקביל, דבריו של חבר הנהלת הפד, כריסטופר וולר, סיפקו רמזים לכיוון העתידי: וולר אמר כי לבנק המרכזי עדיין יש מרחב להפחתות ריבית של כ־50 עד 100 נקודות בסיס, אך לא סיפק לוח זמנים ברור. מניות הטכנולוגיה עמדו שוב במרכז הלחץ, על רקע חששות מחודשים סביב השקעות עתק בתשתיות בינה מלאכותית. מניית אורקל צנחה בכמעט 6% לאחר דיווח שלפיו פרויקט מרכז נתונים בהיקף של 10 מיליארד דולר איבד את תמיכת אחד המממנים הפרטיים. הדיווח חידד את החששות בשוק לגבי מימון מבוסס חוב והתחייבויות חוץ־מאזניות, בזמן שהביקוש ל־AI עדיין נתון לסימני שאלה.

המשקיעים ממתינים כעת לדו״חות של מיקרון טכנולוגיות, שיפורסמו לאחר סיום המסחר, בתקווה לקבל אינדיקציה ברורה יותר לגבי הביקוש לשבבי AI, במיוחד עבור מערכות של אנבידיה. במקביל, מניית נטפליקס עלתה לאחר שדירקטוריון וורנר ברדרס דיסקברי קרא לבעלי המניות לדחות הצעת רכש מתחרה מצד פרמאונט, מהלך שהוסיף נדבך נוסף של עניין לזירת החברות, אך לא הצליח לשנות את הטון השלילי הכללי בשוק.


ביום המסחר הראשון: אנדרסן גרופ זינקה ב-30% - חברת המס והייעוץ, שקמה אחרי קריסת ארתור אנדרסן, גייסה 176 מיליון דולר לפי שווי של כ־2.3 מיליארד דולר ומבקשת להשתמש בשוק הציבורי כמנוע להתרחבות גלובלית.


קורסרה תרכוש את יודמי בעסקת מניות של 2.5 מיליארד דולר - העסקה, הצפויה להיסגר במחצית השנייה של השנה הבאה, משקפת האצה בתהליכי מיזוג בענף הלמידה הדיגיטלית על רקע האטה בצמיחה, שחיקת שווי והימור משותף על ביקוש גובר להכשרות מבוססות בינה מלאכותית בשוק העבודה.