ספוטיפיי
צילום: טוויטר
דוחות

ספוטיפיי מאכזבת בתחזית; המניה נופלת ב-8%

אחרי שנה חזקה במיוחד, ספוטיפיי צופה האטה בצמיחת המשתמשים החדשים ברבעון השני, כשגם הרווח יהיה נמוך מהצפוי; למרות קפיצה במספר המנויים לרבעון הראשון, החברה פספסה בגדול את הצפי בשורה התחתונה

רוי שיינמן |

חברת הסטרימינג ספוטיפיי Spotify -0.39%   דיווחה על תוצאותיה לרבעון הראשון של השנה, עם תוספת מרשימה למנויים והכנסות חזקות, אבל התחזית המאכזבת לרבעון השני מובילה לצניחה של 8% במניית החברה במסחר המוקדם. התחזיות החדשות כוללות רווח תפעולי נמוך מהצפוי ומספר משתמשים חודשי נמוך מהתחזיות המוקדמות.


לרבעון השני, ספוטיפיי צופה גידול במספר המשתמשים הפעילים החודשיים ל-689 מיליון בלבד, לעומת ציפיות שעמדו על כ-694 מיליון. התחזית לרווח התפעולי עומדת על 539 מיליון אירו, מתחת לציפיות של 557.5 מיליון אירו. התחזיות הללו העיבו על המומנטום החיובי שספוטיפיי בנתה בשנה האחרונה ושלחו את את המניה לירידות במסחר המוקדם.


למרות התחזיות המאכזבות, מנכ"ל החברה דניאל אק שמר על אופטימיות ואמר: "המספרים בריאים מאוד,המעורבות גבוהה, ושיעור השימור חזק. בזכות מודל הפרימיום והמודל החינמי שלנו, משתמשים נשארים איתנו גם כשהמציאות הכלכלית מורכבת יותר".


התוצאות לרבעון הראשון - קפיצה מרשימה במספר המנויים, אבל רווח מאכזב

ברבעון הראשון של 2025, ספוטיפיי הוסיפה 5 מיליון מנויי פרימיום חדשים, הרבה מעל תחזיות האנליסטים שציפו להוספה של 2 מיליון בלבד. בסך הכול, החברה סיימה את הרבעון עם 268 מיליון מנויי פרימיום, עלייה של 12% בהשוואה לשנה שעברה. גם במספר המשתמשים הפעילים החודשיים (MAUs) נרשמה עלייה של 10% ל-678 מיליון, אך הנתון פספס במעט את התחזיות שצפו 679 מיליון.


למרות הגידול במספר המשתמשים, ההכנסות הסתכמו ב-4.19 מיליארד אירו, מעט מתחת לצפי של 4.2 מיליארד אירו. הרווח התפעולי עמד על 509 מיליון אירו, גם כן נמוך מהתחזיות, בעיקר בשל מסים גבוהים על שכר העובדים במדינות מסוימות. הרווח למניה הסתכם ב-1.13 דולר בלבד, רחוק מהתחזיות ל-2.49 דולר למניה.


לצד התחזיות הנמוכות, ספוטיפיי מתמודדת עם מספר אתגרים נוספים שמכבידים על שורת הרווח. החוזים חדשים שנחתמו לאחרונה עם חברות המוזיקה הגדולות יכבידו במעט על שולי הרווח, והתחזיות הן שהעלייה ברווחיות שהושגה ב-2024 תאט השנה. 


החברה גם מתמודדת עם האטה בקצב הצמיחה של תחום הסטרימינג בכלל, כאשר על פי הפדרציה הבינלאומית לתעשיית המוזיקה, קצב הגידול בהכנסות מתעשיית המוזיקה העולמית ירד בכ-50% בשנה האחרונה, כשלכך מצטרפת גם מגמה של עלייה בהוצאות, בעיקר על שכר ועל הטבות לעובדים.

קיראו עוד ב"גלובל"


מודל מנויים חדש והעלאת מחירים צפויה

על מנת להמשיך ולשפר את הרווחיות, ספוטיפיי צפויה להעלות מחירים כבר בקיץ הקרוב. החברה מתכננת העלאה של כ-1 אירו למחיר של מנוי חודשי במדינות אירופה, מרכז ודרום אמריקה, ייתכן שכבר ביוני הקרוב. עם זאת, בארצות הברית, שוק היעד המרכזי שלה, לא צפויה העלאת מחירים.


בנוסף, החברה מפתחת מודל חדש תחת הכותרת "סטרימינג 2.0", שיכלול מנוי "סופר פרימיום" בתוספת תשלום (כ-6 אירו נוספים), אשר יציע גישה מוקדמת לאלבומים חדשים ואפשרות לרכוש כרטיסים להופעות חיות לפני כולם, כשאפל, אמזון ויוטיוב מתכננות מהלכים דומים בפלטפורמות הסטרימינג שלהן.


לצד האתגרים, ספוטיפיי רשמה שיאים חדשים בהיקף התשלומים לאמנים. בשנת 2024, החברה שילמה 10 מיליארד דולר בתמלוגים, פי עשרה מהסכום ששילמה ב-2014. קרוב ל-1,500 אמנים הרוויחו מעל מיליון דולר בשנה מהפלטפורמה, ומספר האמנים שהכנסתם השנתית נעה בין 1,000 ל-10 מיליון דולר שילש את עצמו מאז 2017. לדברי ספוטיפיי, המודל שלה מאפשר ליותר אמנים לפרוץ ולהצליח בשלבים שונים בקריירה, יותר מאי פעם.


עם זאת, ספוטיפיי ממשיכה לספוג ביקורת מצד אמנים קטנים ואיגודים מקצועיים שטוענים כי שיעורי התמלוגים נמוכים מדי. דו"ח שפורסם לאחרונה טען כי החברה משלמת כ-3 דולרים לכל 1,000 השמעות, חצי מהתמלוגים שמציעה אפל מיוזיק, ופחות ממה שמשלמות גם אמזון מיוזיק ויוטיוב. בנוסף, כמה כותבי שירים שהיו מועמדים לפרסי הגראמי הכריזו על חרם נגד אירועים של ספוטיפיי, במחאה על הירידה בתמלוגים. גם איגוד המוזיקאים האמריקאי קרא לחקיקה שתבטיח תשלום ישיר לאמנים, ולא רק דרך חברות תקליטים.


הזינוק במניה ומה צפוי הלאה?

למרות הירידה במניה בעקבות התחזית המאכזבת, מניית ספוטיפיי עלתה ב-106% בשנה האחרונה וב-33% מתחילת השנה, והיא נסחרת לפי שווי של כ-122.3 מיליארד דולר. העלייה החדה נבעה מהמעבר לרווחיות ב-2024, לראשונה בתולדות החברה, ומהעלייה בהכנסות לצד הקפיצה במספר המנויים.


עם זאת, לאור התחזיות המאכזבות לרבעון הבא והאתגרים להמשך, המשקיעים והאנליסטים צפויים לעקוב מקרוב אחרי תוצאות הרבעונים הקרובים, במיוחד סביב הצלחת מודל הסופר פרימיום והיכולת של ספוטיפיי להמשיך להעלות מחירים מבלי לפגוע בגידול במספר המשתמשים. מחיר היעד הממוצע של האנליסטים למניה עומד על כ-670 דולר, אפסייד של כ-20% על המחיר הנוכחי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ננסי פולסי
צילום: רשתות חברתיות

יותר טובה מבאפט - מ-3 מיליון דולר לשווי של 300 מיליון דולר

האם ננסי פלוסי שהיתה יו"ר בית הנבחרים ופרשה לאחרונה מהקונגרס היא משקיעת על או סוחרת במידע פנים ועל הכוונה לאסור על פוליטיקאים לסחור במניות - "אם אתה רוצה לסחור במניות - לך לוול סטריט, לא לוושינגטון"

עמית בר |

חברת הקונגרס הרפוליקאנית אנה פאולינה לונה מקדמת איסור גורף על מסחר במניות לנבחרי ציבור ובני משפחותיהם בהמשך לסיפור המדהים של ננסי פלוסי שהודיעה לאחרונה על פרישה מהקונגרס לאחר שהיתה יו"ר בית הנבחרים. 

בראיון שנערך ברשת פוקס ניוז, הציגה פאולינה לונה, את השקפתה - "חברי קונגרס שנכנסים לפוליטיקה כדי לסחור במניות - לא צריכים להיות בוושינגטון, אלא בוול סטריט". לדבריה, נבחרי ציבור אינם יכולים לשמש גם מחוקקים וגם משקיעים עם גישה למידע פנים - זוהי תשתית לניגוד עניינים מערכתי.

לונה מקדמת הצעת חוק לאיסור מוחלט על מסחר במניות מצד חברי קונגרס, בני זוגם וילדיהם. על פי ההצעה, תותר רק החזקה בתעודות סל/ קרנות סל או בקרנות מדדים רחבות, תוך חובת דיווח שוטפת, וללא גישה לעסקאות במניות. החוק נועד למנוע תופעות של שימוש במידע רגולטורי או מדיניות ממשלתית לצורך רווחים פרטיים.


ננסי פלוסי - רווח של 10,000% תוך השירות הציבורי


ננסי פלוסי. פלוסי, שכיהנה בקונגרס מאז סוף שנות ה-80', החלה את דרכה הציבורית עם שווי  מוערך של פחות מ-3 מיליון דולר. כיום, לפי הערכות עדכניות, הונה המשפחתי יחד עם בן זוגה, פול פלוסי, חוצה את רף ה־300 מיליון דולר.

בחישוב תשואה מצטברת, מדובר בזינוק של פי 100-150 לאורך כ־35 שנה, אם כי רוב ההון נצבר בעשור האחרון. מדובר על תשואה של  בין 10,000% ל-15,000%. במונחים שנתיים, מדובר בתשואה ממוצעת של כ־17-18%% לשנה. תשואה כזו חורגת בהרבה מהממוצע של שוק ההון.  למעשה בשנים האלו מדובר בתשואה טובה יותר מאשר של וורן באפט שהתשואה המשוקללת של 65 שנות השקעה מתקרבת ל-20%, אבל בעשורים האחרונים היא ירדה לכ-10%-12%. בין ההשקעות המוצלחות שלה בשנים האחרונות - אנבידיה, אפל וטסלה.  

רובין לי מנכל באידו (X)רובין לי מנכל באידו (X)

בוקר של חגיגה, ערב של דיכאון: 24 השעות שטלטלו את ביידו

מנכ"ל ביידו, רובין לי: "קמנו מוקדם לזיהוי ההזדמנות ב-AI, אך איחרנו ביישום"

עמית בר |
נושאים בכתבה באידו AI

ביידו, אחת מחברות הטכנולוגיה המובילות בסין, הציגה את Ernie 5.0, גרסה חדשה של מודל הבינה המלאכותית שלה, המתחרה בצ'אטים הקיימים. ההשקה התקיימה בכנס Baidu World 2025 והיא התחילה בקול תרועה רמה, והסתיימה בקול ענות חלושה. 

מניית החברה  ירדה ב-7%, מסגירה של 126.2 דולר הונג קונג ביום הקודם לסגירה של 117.4 דולר. זו הירידה היומית החדה ביותר בשבעה חודשים האחרונים, והיא מוחקת חלק מהעלייה של כ-40% שרשמה המניה מתחילת השנה.

הירידה משקפת ציפיות גבוהות שהיו קשורות להשקה. ביידו תיארה את Ernie 5.0 כמודל אומני-מודאלי, המסוגל לעבד טקסט, תמונות, אודיו ווידאו באמצעות ארכיטקטורה מאוחדת. המודל כולל כ-2.4 טריליון פרמטרים, ומשתמש בטכנולוגיית MoE (Mixture of Experts) להפעלת פחות מ-3% מהפרמטרים בזמן אמת, מה שמפחית עלויות חישוב. בבנצ'מרקים פנימיים, ביידו טענה כי המודל עולה על GPT-4o של OpenAI ו-Gemini 2.5 Pro של גוגל במשימות כמו הבנת מסמכים, ניתוח ויזואלי וטבלאות. עם זאת, השוק לא התרשם, שכן בדיקות עצמאיות מצאו שהמודל נתפס כשדרוג טכני ללא הבדלה משמעותית ממתחרים.

ביידו, שהוקמה ב-2000 כמנוע חיפוש דומה לגוגל, עברה בשנים האחרונות מעבר אסטרטגי לבינה מלאכותית וענן. פעילות החיפוש והפרסום, שמהווה כ-50% מההכנסות, נשארה יציבה אך מאתגרת עקב תחרות מפלטפורמות כמו WeChat ו-Douyin. מתחילת השנה החברה השקיעה כ-20 מיליארד יואן (כ-2.8 מיליארד דולר) בפיתוח AI, כולל שדרוגי שרתים וצ'יפים כמו Kunlun M100 ו-M300. דוח הרבעון השני הראה הכנסות של 34.3 מיליארד יואן, עלייה של 2% משנה קודמת, עם רווח תפעולי של 3.3 מיליארד יואן. עם זאת, שולי הרווח נשארו נמוכים יחסית, כ-9.6%, עקב עלויות גבוהות בפיתוח מודלים.

המעבר ל-AI החל ב-2013 עם השקת פלטפורמת PaddlePaddle, אך התגבר ב-2023 עם Ernie Bot, צ'אטבוט דמוי ChatGPT. עד 2025, AI מהווה כ-15% מההכנסות, בעיקר משירותי ענן. ביידו מציעה גישה חופשית ל-Ernie 5.0 דרך אפליקציית ERNIE Bot, ומשלבת אותו בשירותים כמו Apollo Go, שירות רובוטקסי אוטונומי שמגיע ל-1.7 מיליון נסיעות בשנה. בנוסף, החברה פיתחה כלים כמו GenFlow 3.0, סוכן AI לעיבוד נתונים, ו-Famou, סוכן עצמאי להתאמה אוטומטית. אלה נועדו לשפר יעילות בארגונים, אך השוק מצפה להוכחות כמותיות על השפעה על הכנסות.