מניית AMD בשפל שנתי; בכיר בחברה רוכש מניות לראשונה מזה 12 שנים
חברת השבבים רושמת ביצועי חסר על רקע שלושה אתגרים מרכזיים: חשש מעודף מלאי, הכנסות חלשות ממרכזי נתונים, וחוסר ודאות בתחום הבינה המלאכותית
מניית יצרנית השבבים AMD Advanced Micro Devices 0.07% הגיעה לשפל של 52 שבועות, על רקע חששות מעודף מלאי וחוסר ודאות לגבי יכולתה להתחרות באנבידיה בתחום הבינה המלאכותית. במקביל, אחד מבכירי החברה ביצע את רכישת המניות הפנימית
הראשונה מזה יותר מ-12 שנים.
פיל גווידו, סמנכ"ל בכיר ומנהל המסחר הראשי של AMD, רכש מניות בשווי 500,000 דולר ב-7 בפברואר, במחיר ממוצע של 107.56 דולר למניה. זו הרכישה הפנימית הראשונה של מניות החברה מאז נובמבר 2012, אז רכשה ליסה סו,
שהייתה אז סמנכ"לית בכירה וכיום מנכ"לית החברה, מניות בשווי 98,400 דולר.
אנליסט ברנשטיין, סטייסי רגסון, מזהיר כי AMD עלולה בקרוב לסבול מרמות מלאי גבוהות של שבבים אצל קמעונאים ומפיצים. לפי ניתוח הפירמה, משלוחי מעבדים (CPU) בתעשייה
היו גבוהים ב-13% ממשלוחי המחשבים האישיים ברבעון דצמבר, מה שהיסטורית מצביע על עודף מלאי.
מניית AMD איבדה כ-34% מערכה ב-12 החודשים האחרונים, בעוד שמדד השבבים iShares Semiconductor ETF iShares PHLX
SOX Semiconductor Sector Index עלה ב-8%. בשנת 2024, המניה ירדה ב-18%, בניגוד לעלייה של 19% במדד השבבים PHLX PHLX SEMICONDUCTOR SECTOR GTR 0.28% ועלייה של 23% במדד S&P 500.
- אוקראינים תובעים את אינטל, AMD וברקשייר: "שבבים אמריקאיים הגיעו לנשק רוסי"
- כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה רשמה תוצאות חזקות לאורך השנה, אך אפילו עמידה בתחזיות האנליסטים לא הצליחה להתגבר על תחזיות מאכזבות. המניה הגיעה לשפל של 106.50 דולר ב-5 בפברואר, לאחר שהחברה דיווחה על הכנסות חלשות ממגזר מרכזי הנתונים ברבעון הרביעי.
דובר AMD הפנה לדברי המנכ"לית ליסה סו בשיחת הרווחים האחרונה, שם ציינה כי החברה מתמקדת בהכנסות הכוללות ולא במספר יחידות המעבדים שנשלחו. היא גם ציינה כי המעבדים של החברה הובילו בדירוגי המכירות בקמעונאים רבים ברחבי העולם.
האנליסט רגסון מציין כי למרות שייתכן שAMD מגדילה את נתח השוק שלה על חשבון המתחרה העיקרית אינטל, זה כנראה לא מספיק להסביר את מגמות הנתונים בתעשייה. "גם עם סיפור הגידול בנתח השוק של AMD, נראה אגרסיבי להניח שהפער האחרון נובע כולו ממנהיגות מוצרית", כתב.
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
החששות לגבי יכולתה של AMD להתחרות באנבידיה בתחום הבינה המלאכותית ממשיכים להעיב על המניה ב-2025. מתחילת השנה, המניה ירדה ב-7.5%, בהשוואה לעלייה של 2.2% במדד השבבים PHLX ועלייה של 2.9% במדד S&P 500.
- 1.אנונימי 14/02/2025 08:19הגב לתגובה זושקניית מניות על ידי מנהל... לא מוכיחה כלום.לקנות בחצי מליון דולר בחברה ששווה 180 מיליארד לא שווה כותרת.איך הייתם מתייחסים לכותרת שמנכל טבע קנה מניות טבע ב 50 אלף דולר.
- אנונימי 14/02/2025 10:13הגב לתגובה זואם זה כסף שלו. אז כל מה שכתבת לא נכון ! אם לא אז אתה צודק בעיקרון
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
שווקים מסחר (AI)השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות.
מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.
בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה.
מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?
חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.
