מניית אנבידיה יורדת; משקיעים חוששים מהאטה בביקושים, למרות פרויקט Stargate
שוק השבבים מתמודד עם אתגרים: מניית אנבידיה נחלשת למרות הכרזת פרויקט ענק להשקעות בבינה מלאכותית; הסיבה: השותפה הדרום-קוריאנית SK Hynix בתחזיות זהירות לשנה הקרובה
מניית אנבידיה נחלשה בכ-1.8% לאחר עלייה של 4.4% ביום רביעי. ביום רביעי העלייה נבעה מהכרזת פרויקט Stargate בהובלת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. ההשקעה העצומה, שמוערכת בכ-500 מיליארד דולר לבניית תשתיות בינה מלאכותית בארבע השנים הקרובות, עוררה אופטימיות רבה בשוק, אך היום המניה יורדת כי שותפה מרכזית של אנבידיה, חברת SK Hynix מדרום קוריאה, פרסמה תחזית חלשה מהציפיות.
נתוני SK Hynix והשפעתם על השוק
SK Hynix, אחת הספקיות המרכזיות של זיכרון HBM עבור אנבידיה,
פרסמה רווח שיא של 8.08 טריליון וון (5.6 מיליארד דולר) ברבעון האחרון של 2024. עם זאת, מניותיה ירדו בכ-2.6%, לאחר שפרסמה תחזיות המעידות על האטה בביקוש לשבבים מתקדמים, בעיקר בשל חולשה בשוק הסמארטפונים ואי-ודאות בהשקעות AI לשנת 2025. נתונים אלו עוררו דאגה גם בקרב
משקיעי אנבידיה, שחוששים שהביקוש לשבבים המתקדמים ביותר שלה לא יגיע לקצב הצפוי.
אנבידיה מסתמכת מאוד על מכירת השבבים המתקדמים שלה, במיוחד מדור Blackwell החדש. עד כה, עיכובים באספקת השבבים הללו העלו חששות לגבי יכולתה לעמוד ביעדים העסקיים בטווח הקצר. עם זאת, פרויקט Stargate עשוי להפוך למנוע צמיחה מרכזי עבור אנבידיה בשנים הקרובות.
פרויקט Stargate: בשורה גדולה לשוק התשתיות
פרויקט Stargate, שכולל שותפים כמו אורקל, OpenAI, סופטבנק ו-MGX מאבו דאבי, מתמקד בהקמת מרכזי נתונים
מתקדמים ברחבי ארצות הברית. לפי הערכות אנליסטים, בין 25% ל-50% מההשקעות בפרויקט יופנו לשבבים מתקדמים, כך שאנבידיה עשויה לזכות בהזמנות בהיקף של מעל ל-100 מיליארד דולר.
לדברי מליוס ריסרץ', הפרויקט עשוי לספק לאנבידיה תמיכה כלכלית משמעותית, במיוחד אם Blackwell
יהפוך לסטנדרט בשוק תשתיות הבינה המלאכותית.
- אנבידיה רוכשת את Slurm ומעמיקה את האחיזה בתשתיות ה-AI
- נעילה שלילית בוול-סטריט; צים זינקה ב-8%, מובילאיי נפלה ב-5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האתגרים הנוכחיים וההזדמנויות העתידיות
החשש המרכזי של המשקיעים נובע מהעיכובים במעבר לשבבי Blackwell ומהירידה בביקושים לשבבים ישנים יותר. עם זאת, האסטרטגיה של אנבידיה להתמקד
בתשתיות בינה מלאכותית, במיוחד בארצות הברית, עשויה לספק לה יתרון יחסי בטווח הארוך. לפי הערכות, Stargate עשוי להזרים עד 200 מיליארד דולר לאנבידיה בארבע השנים הקרובות.
בינתיים, מניות מתחרות כמו AMD, ברודקום ומיקרון, רשמו אף הן ירידות קלות. עם זאת, אנליסטים מציינים שאנבידיה נותרה המובילה הבלתי מעורערת בתחום הבינה המלאכותית, והיא צפויה ליהנות מהשקעות ארוכות טווח בתחום.
- 1.מנית אנבידאה יורדת אתם נפלתם על הראש (ל"ת)קובי 24/01/2025 13:22הגב לתגובה זו
- הצפוני 25/01/2025 19:29הגב לתגובה זותדבר בדוחות. אנבידיה מתפרסת על תחומי ai רבים מנהיגה אוטונומית ועד רובוטים ומרכזי מידע עצומים כמו שצוקי מתכוון לבנות. זו ביום המהפכה התעשייתית החדשה והיא רק החלה
רובוטיקה (רשתות)למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?
חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר
מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.
AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.
לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.
מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.
כבר לא שלד בורסאי
בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.
וואימו נכנסת ללונדון. קרדיט: רשתות חברתיותהקרב על האוטונומי: וויימו מגייסת לפי שווי של מעל 100 מיליארד דולר
חברת הנהיגה האוטונומית של אלפבית מנהלת מגעים לגיוס של יותר מ־15 מיליארד דולר, מרחיבה במהירות את פעילותה בארה״ב ובעולם ומבססת יתרון ברור מול טסלה, בעוד אילון מאסק מזהיר: לא יהיה מנצח אחד בתחום הרובוטיקה עוד עשרות שנים
וויימו (Waymo), חטיבת הנהיגה האוטונומית של אלפבית Alphabet -0.54% , עומדת במרכזו של אחד המהלכים המשמעותיים ביותר שידע שוק הרכב האוטונומי מאז הקמתו. על פי דיווחים רבים, החברה מנהלת מגעים עם משקיעים פוטנציאליים לגיוס
הון בהיקף של מעל 15 מיליארד דולר, לפי שווי שעשוי לחצות את רף ה-100 מיליארד דולר ואף להגיע עד כ-110 מיליארד. סבב הגיוס צפוי להתגבש בתחילת השנה הקרובה, ולהיות מובל על ידי אלפבית, לצד השתתפות של משקיעים חיצוניים.
מדובר בקפיצת שווי דרמטית ביחס לסבב
הקודם של וויימו, שנסגר באוקטובר 2024 לפי שווי של כ-45 מיליארד דולר. אם אכן יושלם הגיוס בהיקף המדובר, הוא יהיה יותר מכפול בגודלו מהסבב הקודם, ויחזק את מעמדה של וויימו כחברה הפרטית היקרה ביותר בעולם בתחום התחבורה האוטונומית.
ממיזם ניסיוני למנוע
צמיחה
וויימו, שנולדה מתוך פרויקט הרכב האוטונומי של גוגל והופרדה כחברה עצמאית בשנת 2016, נחשבת כיום למובילה הברורה בשוק הרובוטקסי האמריקאי. היא המפעילה היחידה בארה״ב שמציעה שירותי נסיעה אוטונומיים בתשלום, ללא נהג בטיחות וללא מלווה אנושי ברכב.
צי החברה כולל למעלה מ-2,500 כלי רכב אוטונומיים, והיא ממשיכה להשקיע סכומי עתק בהרחבתו ובהטמעת טכנולוגיות חישה ובינה מלאכותית מתקדמות.
על פי נתוני החברה ודיווחים בתקשורת, וויימו חצתה לאחרונה רף של כ־450 אלף נסיעות בתשלום בשבוע, ובמהלך 2025 לבדה
ביצעה כ-14 מיליון נסיעות. בקצב הנוכחי, החברה צפויה לסיים את השנה עם למעלה מ-20 מיליון נסיעות מצטברות מאז השקת השירות המסחרי ב-2020, ובכך להוביל את הענף.
התרחבות אגרסיבית לשווקים חדשים
כיום מפעילה וויימו שירותי רובוטקסי בתשלום במספר אזורים
מרכזיים, בהם אזור מפרץ סן פרנסיסקו, פיניקס, אוסטין, אטלנטה ולוס אנג’לס. במקביל, החברה נמצאת בשלבי בדיקה, היערכות או השקה מתוכננת ב־26 שווקים שונים בארה״ב ובעולם.
