ישראכרט: צפי לגידול של 6%-7% בקניות ברבעון ה-1

לאחר שבפגידול ריאלי של 6.5% בחודש פברואר. בין הממצאים המסקרנים: יום המשפחה "ניצח" את חג האהבה עם 40% יותר עסקאות בענף המשתלות. וגם: גידול של 20% בהוצאות על מכוני יופי וקוסמטיקה בינואר-פברואר
שרון שפורר |

מנכ"ל תשלובת ישראכרט, חיים קרופסקי, מס רהיום (רביעי), כי מגמת הגידול במחזורי הקניות נמשכה גם בחודש פברואר. במהלך החודש חל גידול ריאלי של 6.5% במחזורי הקניות בהשוואה לפברואר 2004 (נומינלי 7.5). גידול דומה נרשם מתחילת השנה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

עוד הוסיף קרופסקי, כי ענפי מוצרים ברי קיימא המהווים אינדיקציה לשיפור בפעילות הכלכלית ולצמיחה, עלו בחודשיים הראשונים של השנה ב-7%. בהנחה שתימשך הרגיעה במצב הביטחוני, הוא מעריך כי שיעור הגידול מנוכה עונתיות (בניכוי הקניות לחג הפסח שהחלו במארס אשתקד) ינוע ברבעון הראשון בין 6% ל-7%.

מספר ממצאים מעניינים עולים מניתוח נתוני התשלובת:

עשרת הערים הגדולות מבחינת גובה המחזור של תושביהן בכרטיס התשלובת הן: ת"א, ירושלים, ראשל"צ, חיפה, פתח תקווה, באר שבע, רמת גן, חולון, נתניה והרצלייה. עשרת הערים הגדולות מהוות כ-40% ממחזור הרכישות הארצי.

כל מחזור עשרת הערים הגדולות עלה בחודשים ינואר-פברואר ב-7%, מעט יותר מהממוצע.

הערים שעלו בחודשים ינואר-פברואר 2005 מעל לממוצע הארצי הן: פתח תקווה (10%), ראשל"צ והרצליה (9%), חיפה, נתניה ותל אביב (8%). הערים שעלו בדומה לממוצע הן: חולון (6%) ובאר שבע (5%). שיעור גידול נמוך מהממוצע נרשם ברמת גן ובירושלים (3%).

בפתח תקווה, הענפים הבולטים בהשפעתם על עליה מעל לממוצע הארצי הם רהיטים (עליה של 22% מול 1% בארצי), מעדניות (עליה של 34% מול 10% בארצי), משרדי ממשלה (עליה של 26% מול 8% בארצי), מחשבים (שעלה ב-21% מול 9% בארצי), מוצרי חשמל ואלקטרוניקה (עליה של 24% מול 13% בארצי), שירותים ומכונים רפואיים (עליה של 24% מול 11% בארצי) ומכולות וסופרמרקטים (עליה של 3% מול 1% בארצי).

בראשל"צ, הענפים העיקריים בהם נרשמו שיעורי שינוי גבוהים מהממוצע הארצי הם: מחשבים (38% מול 9% בארצי), מסעדות ובתי קפה (16% מול 11% בארצי), מכולות וסופרמרקטים (4% מול 1% בארצי), משתלות (24% מול 13% בארצי), רהיטים (6% מול עליה של 1% בארצי), צעצועים (22% מול עליה של 7% בארצי).

בהרצליה, הענפים העיקריים בהם נרשמו שיעורי שינוי גבוהים מהממוצע הארצי הם: D.I.Y (שיעור של 16% מול 3% בארצי), אמנות תרבות ובידור (גידול של 3% מול ירידה של 3% בארצי), ביטוח (18% מול 2% בארצי), מוצרי חשמל ואלקטרוניקה (17% מול 13% בארצי), מכולות וסופרמרקטים (3% מול 1% בארצי), משרדי ממשלה (42% מול 8% בארצי), צעצועים (17% מול 7% בארצי).

ברמת גן, הענפים העיקריים בהם נרשמו שיעורי שינוי נמוכים מהממוצע הארצי הם: תיירות ונופש (3% מול 5% בארצי), תקשורת וטלוויזיה (ירידה של 24% מול עליה של 5% בארצי), מחשבים (5% מול 9% בארצי), משרדי ממשלה (ללא שינוי בהשוואה לעלייה של 8% בארצי), רהיטים (ירידה של 6% מול עליה של 1% בארצי).

נתוני ישראכרט מצביעים גם על גידול בענף המשתלות בחודש האהבה. בחודש פברואר 2005 נרשם גידול של 4% בענף המשתלות בהשוואה לפברואר אשתקד. גידול זה, הם מסבירים, נובע הן מעלייה של 2% במספר העסקאות והן מגידול של 2% בסכום העסקה. כצפוי, הם מציינים, באופן כללי בענף ביום שישי נעשה מספר העסקאות הגבוה ביותר מבין ימי השבוע. בחודש פברואר השנה חלו יום המשפחה והוולנטיין, בימים אלה נרשם מספר עסקאות הגבוה ממספר העסקאות שנרשם ביום שישי ממוצע (פי 3 ופי 2 בהתאמה). מספר העסקאות שנעשה ביום המשפחה היה גבוה בכ-40% ממספר העסקאות שנעשו ביום האהבה.

ומי משקיע הכי הרבה במוצרי חשמל ואלקטרוניקה? גברים בני 55-36. בחודש פברואר גדל מחזור הקניות בכרטיסי תשלובת ישראכרט בענף מוצרי חשמל ואלקטרוניקה ב-17% בהשוואה לחודש מקביל אשתקד. הגידול במחזורי הענף בחודש פברואר נובע הן מעלייה של 12% במספר העסקאות והן מעלייה של 4% בסכום העסקה. סכום עסקה ממוצעת בענף מוצרי חשמל ואלקטרוניקה כ-790 שקל.

התפלגות הקניות לפי מין בענף מוצרי חשמל ואלקטרוניקה

69% מהעסקאות בענף בחודש פברואר 2005 בוצעו על ידי גברים. לעומת זאת, סכום הקניה של גברים דומה לסכום הקניה של הנשים. אחוזי הגידול במחזור בחודש פברואר בענף לעומת פברואר אשתקד דומים גם הם בין גברים ונשים (18% ו-17% בהתאמה).

התפלגות הקניות לפי גיל בענף מוצרי חשמל ואלקטרוניקה

היקף הרכישות הגבוה ביותר בענף מוצרי חשמל ואלקטרוניקה בוצע על ידי לקוחות בגילאים 36-55 (43% מהמחזור בענף), אחריהם לקוחות בגילאי 56 ומעלה (30% מהמחזור בענף) ולקוחות בגילאי 26-35 (22% מהמחזור בענף). היקף הרכישות בקרב הלקוחות הצעירים של התשלובת נמוך יותר: לקוחות בגילאי 21-25 7% מהמחזור בענף, ולקוחות עד גיל 20 1% מהענף.

סכום העסקה הגבוה ביותר נרשם בקרב לקוחות בגיל 56 ומעלה (כ-860 שקל) סכום הגבוה בכ-9% מהממוצע בענף. סכום הקניה הנמוך ביותר נרשם בקרב הלקוחות עד גיל 20 (כ-360 שקל) פחות ממחצית מהעסקה הממוצעת בענף.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק פיקדון (דאלי)בנק פיקדון (דאלי)

ככה תקבלו ריבית טובה יותר בפיקדונות - מקרה מהשטח

"רציתי להפקיד בפיקדון לשנה - הציעו לי 2.7%; אמרתי שאני עוזב, קיבלתי 4.25%" - מקרה אמיתי שקרה בבנק הבינלאומי

רן קידר |

הריבית התעריפית על הפיקדונות נמוכה. אם אתם מפקידים בפיקדון בלי להתמקח תקבלו את הריבית הנמוכה הזו. אם אתם תתמקחו תקבלו יותר. אם תאיימו לעזוב את הבנק, כי הריבית לא מספקת אתכם, ייתנו לכם לרוב יותר. ההמלצה הברורה היא להתמקח על הריבית ולזכור שהריבית תלויה באיזה סוג של לקוח אתם. אם אתם מכניסים שכר גבוה, יש לכם תנועה בחשבון, אתם יכולים להשיג ריבית ברף הגבוה. אם אין לכם כמעט כלום בחשבון ואין פעילות, אל תאיימו יותר מדי - אתם לא באמת נחוצים לבנק.    

וזה עובד. הנה מקרה ספציפי שהגיע למערכת ביזפורטל, כשמדי יום יש כנראה עשרות ואפילו מאות מקרים דומים.  "רציתי להפקיד בפיקדון לשנה סכום של 40 אלף שקל. הציעו לי 2.7%", מספר לנו קורא באתר, אמרתי - "איך זה יכול להיות , אני יודע שמקבלים בבנקים אחרים מעל 4% ואפילו 4.5%. אמרתי שאני עוזב.  אני כבר 8 שנים בבנק, לקוח טוב, עם משכורת, עם תנועה בחשבון, תיק ניירות ערך, משכנתא. למה אני צריך לריב על ריבית לפיקדון?"

"ואז הפקיד בבנק אמר לי - 'אני יכול לבדוק, אני אנסה להשיג יותר'". 

"למחרת הוא חזר אליי עם ריבית של 4.25% - '"בדקנו בשבילך הטבות מיוחדות, סידרתי לך ריבית של 4.25% ואם תפקיד 100 אלף אני יכול לתת לך אפילו יותר"'.  

 המקרה הזה היה בבנק הבינלאומי, אבל בכל הבנקים זה קורה. אם לא מתמקחים מקבלים את הריבית הנמוכה ביותר שהבנק יכול לתת. בשבוע שעבר בדקנו כמה ריבית אתם מקבלים בפועל - פיקדונות - איפה תקבלו את הריבית הטובה ביותר? בדיקה. חשוב להדגיש - הבנקים מציעים ריבית תעריפית שהיא נמוכה, לצד הנתונים הידועים על ריבית תעריפית, יש את הנתונים בפועל מבנק ישראל שתקפים לחודש שעבר. הם מספקים לכם מידע על הבנקים ההוגנים-הטובים לעומת אלו שלא. אבל הם לא מספקים לכם מידע על הריבית שתקבלו עכשיו. 

ולכן, כדי לקבל תמונה מלאה, אתם צריכים עוד שני פרמטרים חשובים. אתם צריכים לדעת איפה אתם ביחס לממוצע. האם אתם לקוחות חזקים טובים שיכולים לקבל ברף הגבוה או דווקא הפוך. שנית, אתם צריכים להבין ולהכיר את הטווח - מה הריבית שאפשר לקבל. אז נכון להיום הטווח הוא דומה למה שהיה ביולי. 4.3%-4.5 זה המקסימום שתוכלו לקבל תחת תנאים סבירים. אם למשל תהיו מוכנים לעביר חשבון בנק וכו', תקבלו אפילו 5%, לא בטוח שזה שווה את המעבר, כל אחד והחשבון שלו