ישראכרט: צפי לגידול של 6%-7% בקניות ברבעון ה-1
מנכ"ל תשלובת ישראכרט, חיים קרופסקי, מס רהיום (רביעי), כי מגמת הגידול במחזורי הקניות נמשכה גם בחודש פברואר. במהלך החודש חל גידול ריאלי של 6.5% במחזורי הקניות בהשוואה לפברואר 2004 (נומינלי 7.5). גידול דומה נרשם מתחילת השנה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
עוד הוסיף קרופסקי, כי ענפי מוצרים ברי קיימא המהווים אינדיקציה לשיפור בפעילות הכלכלית ולצמיחה, עלו בחודשיים הראשונים של השנה ב-7%. בהנחה שתימשך הרגיעה במצב הביטחוני, הוא מעריך כי שיעור הגידול מנוכה עונתיות (בניכוי הקניות לחג הפסח שהחלו במארס אשתקד) ינוע ברבעון הראשון בין 6% ל-7%.
מספר ממצאים מעניינים עולים מניתוח נתוני התשלובת:
עשרת הערים הגדולות מבחינת גובה המחזור של תושביהן בכרטיס התשלובת הן: ת"א, ירושלים, ראשל"צ, חיפה, פתח תקווה, באר שבע, רמת גן, חולון, נתניה והרצלייה. עשרת הערים הגדולות מהוות כ-40% ממחזור הרכישות הארצי. כל מחזור עשרת הערים הגדולות עלה בחודשים ינואר-פברואר ב-7%, מעט יותר מהממוצע.
הערים שעלו בחודשים ינואר-פברואר 2005 מעל לממוצע הארצי הן: פתח תקווה (10%), ראשל"צ והרצליה (9%), חיפה, נתניה ותל אביב (8%). הערים שעלו בדומה לממוצע הן: חולון (6%) ובאר שבע (5%). שיעור גידול נמוך מהממוצע נרשם ברמת גן ובירושלים (3%).
בפתח תקווה, הענפים הבולטים בהשפעתם על עליה מעל לממוצע הארצי הם רהיטים (עליה של 22% מול 1% בארצי), מעדניות (עליה של 34% מול 10% בארצי), משרדי ממשלה (עליה של 26% מול 8% בארצי), מחשבים (שעלה ב-21% מול 9% בארצי), מוצרי חשמל ואלקטרוניקה (עליה של 24% מול 13% בארצי), שירותים ומכונים רפואיים (עליה של 24% מול 11% בארצי) ומכולות וסופרמרקטים (עליה של 3% מול 1% בארצי).
בראשל"צ, הענפים העיקריים בהם נרשמו שיעורי שינוי גבוהים מהממוצע הארצי הם: מחשבים (38% מול 9% בארצי), מסעדות ובתי קפה (16% מול 11% בארצי), מכולות וסופרמרקטים (4% מול 1% בארצי), משתלות (24% מול 13% בארצי), רהיטים (6% מול עליה של 1% בארצי), צעצועים (22% מול עליה של 7% בארצי).
בהרצליה, הענפים העיקריים בהם נרשמו שיעורי שינוי גבוהים מהממוצע הארצי הם: D.I.Y (שיעור של 16% מול 3% בארצי), אמנות תרבות ובידור (גידול של 3% מול ירידה של 3% בארצי), ביטוח (18% מול 2% בארצי), מוצרי חשמל ואלקטרוניקה (17% מול 13% בארצי), מכולות וסופרמרקטים (3% מול 1% בארצי), משרדי ממשלה (42% מול 8% בארצי), צעצועים (17% מול 7% בארצי).
ברמת גן, הענפים העיקריים בהם נרשמו שיעורי שינוי נמוכים מהממוצע הארצי הם: תיירות ונופש (3% מול 5% בארצי), תקשורת וטלוויזיה (ירידה של 24% מול עליה של 5% בארצי), מחשבים (5% מול 9% בארצי), משרדי ממשלה (ללא שינוי בהשוואה לעלייה של 8% בארצי), רהיטים (ירידה של 6% מול עליה של 1% בארצי).
נתוני ישראכרט מצביעים גם על גידול בענף המשתלות בחודש האהבה. בחודש פברואר 2005 נרשם גידול של 4% בענף המשתלות בהשוואה לפברואר אשתקד. גידול זה, הם מסבירים, נובע הן מעלייה של 2% במספר העסקאות והן מגידול של 2% בסכום העסקה. כצפוי, הם מציינים, באופן כללי בענף ביום שישי נעשה מספר העסקאות הגבוה ביותר מבין ימי השבוע. בחודש פברואר השנה חלו יום המשפחה והוולנטיין, בימים אלה נרשם מספר עסקאות הגבוה ממספר העסקאות שנרשם ביום שישי ממוצע (פי 3 ופי 2 בהתאמה). מספר העסקאות שנעשה ביום המשפחה היה גבוה בכ-40% ממספר העסקאות שנעשו ביום האהבה.
ומי משקיע הכי הרבה במוצרי חשמל ואלקטרוניקה? גברים בני 55-36. בחודש פברואר גדל מחזור הקניות בכרטיסי תשלובת ישראכרט בענף מוצרי חשמל ואלקטרוניקה ב-17% בהשוואה לחודש מקביל אשתקד. הגידול במחזורי הענף בחודש פברואר נובע הן מעלייה של 12% במספר העסקאות והן מעלייה של 4% בסכום העסקה. סכום עסקה ממוצעת בענף מוצרי חשמל ואלקטרוניקה כ-790 שקל.
התפלגות הקניות לפי מין בענף מוצרי חשמל ואלקטרוניקה 69% מהעסקאות בענף בחודש פברואר 2005 בוצעו על ידי גברים. לעומת זאת, סכום הקניה של גברים דומה לסכום הקניה של הנשים. אחוזי הגידול במחזור בחודש פברואר בענף לעומת פברואר אשתקד דומים גם הם בין גברים ונשים (18% ו-17% בהתאמה).
התפלגות הקניות לפי גיל בענף מוצרי חשמל ואלקטרוניקה היקף הרכישות הגבוה ביותר בענף מוצרי חשמל ואלקטרוניקה בוצע על ידי לקוחות בגילאים 36-55 (43% מהמחזור בענף), אחריהם לקוחות בגילאי 56 ומעלה (30% מהמחזור בענף) ולקוחות בגילאי 26-35 (22% מהמחזור בענף). היקף הרכישות בקרב הלקוחות הצעירים של התשלובת נמוך יותר: לקוחות בגילאי 21-25 7% מהמחזור בענף, ולקוחות עד גיל 20 1% מהענף.
סכום העסקה הגבוה ביותר נרשם בקרב לקוחות בגיל 56 ומעלה (כ-860 שקל) סכום הגבוה בכ-9% מהממוצע בענף. סכום הקניה הנמוך ביותר נרשם בקרב הלקוחות עד גיל 20 (כ-360 שקל) פחות ממחצית מהעסקה הממוצעת בענף.
עשרת הערים הגדולות מבחינת גובה המחזור של תושביהן בענף מוצרי חשמל ואלקטרוניקההן: ת"א, ירושלים, ראשל"צ, חיפה, פתח תקווה, באר שבע, רמת גן, חולון, נתניה והרצלייה. עשרת הערים הגדולות מהוות כ-40% ממחזור הרכישות הארצי בענף. מתוך עשרת הערים הגדולות בהיקף המחזורים בענף העיר המובילה באחוז הגידול היא פתח תקווה (27%), אחריה באר שבע (26%) וירושלים (25%). ירידה של 1% במחזורי הקניות בענף נרשמה בראשל"צ! לעומת זאת, סכום הקניה הגבוה ביותר נרשם בבאר שבע (כ-880 שקל) סכום עסקה הגבוה בכ-11% מהממוצע בענף. סכום הקניה הנמוך ביותר נרשם דווקא בפתח תקווה (כ-570 שקל), הנמוך בכ-28% מהממוצע בענף.