שלמה קרעי הליכוד
צילום: באדיבות חדשות 13

מאות אלפי שקלים הושבו לצרכנים בעקבות תלונות, כך בדוח פניות הציבור בטלקום 2024

הדוח שפרסם משרד התקשורת מראה כי הושבו לציבור כ-808 אלף שקלים, מחצית מהפניות עסקו באינטרנט; הדוח אמור לעקוף את המסרים השיווקיים ולתת תמונת מצב אמיתית לגבי שירות החברות

רן קידר | (4)

משרד התקשורת מפרסם את דוח פניות הציבור לשנת 2024 בתחום התקשורת, ממנו עולה תמונה מקיפה של רמת השירות בענף ושל פעילות המחלקה לפניות הציבור. במהלך השנה התקבלו במשרד 7,228 פניות, עלייה של כ-2% לעומת השנה שקדמה לה. המשרד סיים את הטיפול בכלל הפניות, וזמן המענה הממוצע עמד על 11 ימי עסקים, בדומה לשנים קודמות. 

אחד הנתונים הבולטים הוא הסכום הכולל שהושב לצרכנים בעקבות התערבות ישירה של המשרד: 808,214 שקלים. מדובר בזיכויים ופיצויים שנבעו בעיקר מתקלות חיוב, שירותים שסופקו בניגוד להסכם או ללא בקשה, חיובים חריגים לשיחות לחו"ל ועוד. יותר ממחצית מהפניות, 51%, עסקו בשירותי האינטרנט, בעוד 41% מהתלונות הופנו כלפי שירותי הסלולר. בין הסיבות המרכזיות לפניות ניתן למנות תיקוני תקלות (16% מהפניות), הצטרפות לשירותי סיבים (9%), בעיות קליטה סלולרית (8%), הפסקות שירות (8%) וחיובי יתר (6%).

בקרב ספקיות הסלולר, החברות פלאפון, פרטנר וטלזר בלטו לטובה במיעוט פניות יחסית לגודלן. גם שיעור התלונות שנמצאו מוצדקות אצלן היה נמוך, 10% בפלאפון, 13% בסלקום (כולל גולן טלקום) ו־16% בפרטנר. בתחום ספקיות הגישה לאינטרנט (ISP), החברות ITC, יס והוט-נט רשמו את שיעור התלונות הנמוך ביותר, בעוד שטריפל סי והוט-נט מובילות במיעוט תלונות מוצדקות. 

מנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי, אמר כי "פניות הציבור הן כלי פיקוח ואסדרה מהמעלה הראשונה, עם תוצאות ישירות ומוכחות. באמצעותן, לא רק שהשבנו השנה לצרכנים סכום מצטבר של למעלה מ־800 אלף שקלים, אלא גם זיהינו היכן נדרשת התערבות רגולטורית מצד המשרד".

שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, ציטט מהמקורות ואמר: "וִהְיִיתֶם נְקִיִּים מֵה' וּמִיִּשְׂרָאֵל, אנחנו מציבים את טובת הציבור בראש סדר העדיפויות, תוך כדי איזון בין האינטרסים של הצרכנים לבין הצרכים העסקיים של החברות". לדבריו, בעקבות תלונות הציבור בוצעו מהלכים רוחביים כגון: הפחתת עמלות, חיוב החברות בשקיפות מול הלקוחות, שיפור קליטה באזורים מרוחקים והנגשת מידע על פריסת אנטנות סלולריות.

המשרד מדווח כי 56% מהפניות המוצדקות נרשמו בשירותי אינטרנט, לעומת 35% בשירותי סלולר. בניתוח תלונות צרכנים בלטו תחומי החיוב וההטעיה, 30% מהפניות המוצדקות נגעו לחיוב בניגוד להסכם, ואילו 13% עסקו באי-ביצוע הפסקת שירות, לעיתים גם לאחר פנייה חוזרת של הצרכן. עוד עולה כי שיעור התלונות שדרשו בחינה נוספת של המשרד מול החברות היה נמוך, רק כ-3.9%, דבר שמעיד על רמת מענה גבוהה ויעילות בתהליכי הטיפול.

כלי צרכני חשוב

הדוח כולל השוואה בין חברות לפי מדדי שירות. בתחום שירותי הגישה לאינטרנט, למשל, בעוד שחברת ITC רשמה רק 3.36 פניות לכל 10,000 מנויים, בחברות אחרות המספר היה גבוה פי שניים ואף יותר. באינטרנט רימון, לדוגמה, התקבלו מעל 10 פניות ל־10,000 מנויים. לצד הנתונים הרגולטוריים, מציין המשרד כי הדוח נועד לשמש ככלי עבור הציבור בעת בחירת ספק תקשורת. הפילוח המפורט מאפשר השוואה צרכנית פשוטה, המבוססת לא על הבטחות שיווקיות, אלא על מדדים בפועל. בסיום הדוח נכתב כי משרד התקשורת ימשיך לפעול לשיפור השירות, הגברת השקיפות והגנה על זכויות הצרכנים מול ספקיות התקשורת.

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שרביט 27/07/2025 23:52
    הגב לתגובה זו
    כמו כל הממשלה
  • שמואל 28/07/2025 12:06
    הגב לתגובה זו
    הבנת נכון
  • 1.
    מנחם 27/07/2025 14:44
    הגב לתגובה זו
    כמו כל הממשלה
  • עוד אחד עם פה מפיק צחנת ביוב (ל"ת)
    אנונימי 27/07/2025 17:31
    הגב לתגובה זו
ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני (צילום מסך CNN)ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני (צילום מסך CNN)
מלחמה כלכלית

הנקמה הכלכלית של קטאר - ונקודת החולשה של ישראל

הנשק של קטאר הוא הכסף, הכוח וההשפעה העולמית והיא עלולה לכוון אותו נגדנו; היא גם יכולה במישרין או דרך פרוקסי לקנות נכסים וחברות ישראליות - לא כדאי לזלזל בפגיעה בכבודה וברצון שלה בנקמה; וגם - על הנהגת חמאס, על ארגונים נוספים בעזה שאולי יתחזקו, ועל כך שאי אפשר לחסל רעיון

משה כסיף |
נושאים בכתבה קטאר חמאס

מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני, ראש ממשלת קטאר, לצד המנהיגים הקטארים משקיעים הון גדול בעשור האחרון כדי למרק את התדמית שלהם - לא טרור, לא איסלאם קיצוני, לא רק נפט. אנחנו הקטארים יודעים לחיות את החיים - כדורגל, מונדיאל, תיירות, והשקעות ענק סביב הגלובוס בנדל"ן, קבוצות כדורגל, מותגי על, תקשורת, וטכנולוגיה, הרבה טכנולוגיה, בעיקר AI. קטאר מחלחלת את הכסף שלה, גם באופן מושחת וקונה פקידים ופוליטיקאים וגם בהשקעות, כדי להפוך למותג מוכר ומקובל. המטרה שהשם קטאר יתחבר לתיירות, עושר גדול, ספורט, רק לא טרור, עולם חשוך ופחד.

היא מצליחה. היא מנקה את השם שלה והיא התרחקה בעיני רוב הציבור המערבי מטרור. כבר מזהים אותה עם כדורגל עולמי, תיירות, עושר, השקעות. אבל קטאר היא הבית של חמאס. קטאר סייעה ובנתה את חמאס, ובקטאר יש תמיכה גדולה וקשר עמוק גם לאיסלאם הקיצוני.  

ולכן, ההתקפה של ישראל בקטאר היא מכה גדולה לקטאר. לא רק בגלל הריבונות, לא בגלל שאכפת לה מה עלה בגורל מטרות החיסול, מניגי חמאס,, אלא בגלל שהעולם קורא שישראל תקפה מטרות טרור בקטאר. למה ואיך יש מטרות טרור בקטאר? רבים אפילו לא יודעים ולא מקשרים. הרסנו להם. הבאנו את המלחמה אליהם הביתה. אחרי שנים רבות והשקעות גדולות ומאמץ להתנקות, באה ישראל ועושה את החיבור בין קטאר לטרור. קטאר לא תשתוק, ואנחנו לא צריכים לזלזל בה. היא לא צפויה לשלוח מטוסים, היא לא צפויה להגיב צבאית, אבל פגענו בדבר הכי חשוב לה - בתדמית, והיא תחפש אותנו בסיבוב. יש לה הרבה כסף כדי לפגוע בנו, יש לה זמן, ויש לה השפעה כלכלית-עסקית על גופים רבים. ישראל יכולה להיפגע מכך. לא שזה לא מצדיק התקפה, אבל זו סוגיה שצריך להבין ולהיערך לה כדי למזער אותה.  

לקטאר יש השקעות של מאות מיליוני דולרים ברחבי העולם, וזה יעלה תוך 3 שנים על טריליון דולר, זה אומר שיש לה כוח והשפעה בגופים רבים. וזה יגדל. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שגופי השקעה שנשלטים על ידי הקטארים לא ישקיעו כאן. אנחנו לא רוצים שגופים תעשייתיים לא יקנו סחורה מישראל כי קטארים מחזיקים בהם, ואנחנו לא רוצים שגופי טכנולוגיה ו-AI שמוחזקים על ידי קטארים, יסתכלו עלינו אחרת, לא ישקיעו בחברות טכנולוגיה ישראליות ועוד. 

קטאר גם יכולה לפעול בהפוך על הפוך - היא יכולה לבלוע חברות ישראליות דרך הגופים שהיא שולטת בהם. מה יקרה אם גוף ענק ירכוש את צ'ק פוינט ולקטאר יש בו החזקה מסוימת? או שגוף גדול יקנה את טבע ואותו גוף יירכש על ידי הקרן הקטארית או אנשי עסקים קטארים? לכסף יש משמעות גדולה, ובמלחמה של קטאר מול ישראל, הכסף הוא נשק משמעותי.