שלמה קרעי הליכוד
צילום: באדיבות חדשות 13

מאות אלפי שקלים הושבו לצרכנים בעקבות תלונות, כך בדוח פניות הציבור בטלקום 2024

הדוח שפרסם משרד התקשורת מראה כי הושבו לציבור כ-808 אלף שקלים, מחצית מהפניות עסקו באינטרנט; הדוח אמור לעקוף את המסרים השיווקיים ולתת תמונת מצב אמיתית לגבי שירות החברות

רן קידר | (4)

משרד התקשורת מפרסם את דוח פניות הציבור לשנת 2024 בתחום התקשורת, ממנו עולה תמונה מקיפה של רמת השירות בענף ושל פעילות המחלקה לפניות הציבור. במהלך השנה התקבלו במשרד 7,228 פניות, עלייה של כ-2% לעומת השנה שקדמה לה. המשרד סיים את הטיפול בכלל הפניות, וזמן המענה הממוצע עמד על 11 ימי עסקים, בדומה לשנים קודמות. 

אחד הנתונים הבולטים הוא הסכום הכולל שהושב לצרכנים בעקבות התערבות ישירה של המשרד: 808,214 שקלים. מדובר בזיכויים ופיצויים שנבעו בעיקר מתקלות חיוב, שירותים שסופקו בניגוד להסכם או ללא בקשה, חיובים חריגים לשיחות לחו"ל ועוד. יותר ממחצית מהפניות, 51%, עסקו בשירותי האינטרנט, בעוד 41% מהתלונות הופנו כלפי שירותי הסלולר. בין הסיבות המרכזיות לפניות ניתן למנות תיקוני תקלות (16% מהפניות), הצטרפות לשירותי סיבים (9%), בעיות קליטה סלולרית (8%), הפסקות שירות (8%) וחיובי יתר (6%).

בקרב ספקיות הסלולר, החברות פלאפון, פרטנר וטלזר בלטו לטובה במיעוט פניות יחסית לגודלן. גם שיעור התלונות שנמצאו מוצדקות אצלן היה נמוך, 10% בפלאפון, 13% בסלקום (כולל גולן טלקום) ו־16% בפרטנר. בתחום ספקיות הגישה לאינטרנט (ISP), החברות ITC, יס והוט-נט רשמו את שיעור התלונות הנמוך ביותר, בעוד שטריפל סי והוט-נט מובילות במיעוט תלונות מוצדקות. 

מנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי, אמר כי "פניות הציבור הן כלי פיקוח ואסדרה מהמעלה הראשונה, עם תוצאות ישירות ומוכחות. באמצעותן, לא רק שהשבנו השנה לצרכנים סכום מצטבר של למעלה מ־800 אלף שקלים, אלא גם זיהינו היכן נדרשת התערבות רגולטורית מצד המשרד".

שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, ציטט מהמקורות ואמר: "וִהְיִיתֶם נְקִיִּים מֵה' וּמִיִּשְׂרָאֵל, אנחנו מציבים את טובת הציבור בראש סדר העדיפויות, תוך כדי איזון בין האינטרסים של הצרכנים לבין הצרכים העסקיים של החברות". לדבריו, בעקבות תלונות הציבור בוצעו מהלכים רוחביים כגון: הפחתת עמלות, חיוב החברות בשקיפות מול הלקוחות, שיפור קליטה באזורים מרוחקים והנגשת מידע על פריסת אנטנות סלולריות.

המשרד מדווח כי 56% מהפניות המוצדקות נרשמו בשירותי אינטרנט, לעומת 35% בשירותי סלולר. בניתוח תלונות צרכנים בלטו תחומי החיוב וההטעיה, 30% מהפניות המוצדקות נגעו לחיוב בניגוד להסכם, ואילו 13% עסקו באי-ביצוע הפסקת שירות, לעיתים גם לאחר פנייה חוזרת של הצרכן. עוד עולה כי שיעור התלונות שדרשו בחינה נוספת של המשרד מול החברות היה נמוך, רק כ-3.9%, דבר שמעיד על רמת מענה גבוהה ויעילות בתהליכי הטיפול.

כלי צרכני חשוב

הדוח כולל השוואה בין חברות לפי מדדי שירות. בתחום שירותי הגישה לאינטרנט, למשל, בעוד שחברת ITC רשמה רק 3.36 פניות לכל 10,000 מנויים, בחברות אחרות המספר היה גבוה פי שניים ואף יותר. באינטרנט רימון, לדוגמה, התקבלו מעל 10 פניות ל־10,000 מנויים. לצד הנתונים הרגולטוריים, מציין המשרד כי הדוח נועד לשמש ככלי עבור הציבור בעת בחירת ספק תקשורת. הפילוח המפורט מאפשר השוואה צרכנית פשוטה, המבוססת לא על הבטחות שיווקיות, אלא על מדדים בפועל. בסיום הדוח נכתב כי משרד התקשורת ימשיך לפעול לשיפור השירות, הגברת השקיפות והגנה על זכויות הצרכנים מול ספקיות התקשורת.

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שרביט 27/07/2025 23:52
    הגב לתגובה זו
    כמו כל הממשלה
  • שמואל 28/07/2025 12:06
    הגב לתגובה זו
    הבנת נכון
  • 1.
    מנחם 27/07/2025 14:44
    הגב לתגובה זו
    כמו כל הממשלה
  • עוד אחד עם פה מפיק צחנת ביוב (ל"ת)
    אנונימי 27/07/2025 17:31
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים. קרדיט: Xמילואימניקים. קרדיט: X

הרוויח במילואים מעל 40 אלף שקל בחודש והוא פושט רגל; האם תגמולי המילואים יעברו לנושים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מילואימניקים

יש בסיפור הזה כמה תובנות מעניינות - כולנו עם המילואימניקים, מגיע להם הרבה על השמירה, הגנה ועל הניצחונות. אין לאף אחד ספק בכך. הם ראויים לכל תשלום שיקבלו. חלק מהם גם בזכות כל המענקים מסביב הגיעו למספרים מאוד גבוהים. ההכנסות שלהם היו מעל השכר באזרחות, ושוב - זה מוצדק. אבל מה קורה אם באזרחות הם חייבים הרבה כסף - האם השכר במילואים יכסה את החוב כפי שלכאורה צריך להיות? אחרי הכל, דמיינו שמילואימניק הקים עסק ונפל ובדרך אנשים שילמו ולא קיבלו את השירות, האם בזכות העובדה שהוא מילואימניק הוא יקבל הקלה בהחזרת החוב לאזרחים התמימים האלו? זו שאלה קשה. התשובה היא כן.

בית המשפט הכריע והקל על מילואימניק שהעסק שלו נפל חודשים לפני המלחמה כי הוא מילואימניק בית המשפט השלום בירושלים, בשבתו כבית משפט לענייני חדלות פירעון, קבע בימים אלה כי תגמולי ימי מילואים המשולמים לחייבים המשרתים שירות מילואים ממושך, מוגנים, ולא יועברו לקופת הנשייה. ההחלטה ניתנה בימים אלה על ידי השופט עופר יובל, בעקבות מחלוקת ממושכת בין מילואימניק לבין הנאמן שמונה לו, שבמהלכה ייחס הנאמן למילואימניק ולבא כוחו חוסר תום לב והסתרת הכנסות.

בעקבות כישלון החופשה, האיצה החשיפה השלילית ברשתות החברתיות את קריסת חברת התיירות וגררה את החייב לחובות כבדים. במסגרת הבקשה לפתיחת הליך חדלות פירעון נאמדו חובותיו לנושיו בכ-3.42 מיליון שקלים. ימים ספורים לאחר שהוגשה הבקשה, פרצה מלחמת "חרבות ברזל". כבר ב-7 באוקטובר גויס החייב בצו 8 לשירות מילואים פעיל, ומאז הוא משרת ברציפות כרס״פ פלוגה בגדוד מילואים, כבר יותר מ-630 ימים ברציפות, לרבות שבתות וחגים. 

הדמיה של קריית הסייבר דימונה, קרדיט: מנספלד קהת אדריכליםהדמיה של קריית הסייבר דימונה, קרדיט: מנספלד קהת אדריכלים

קריית סייבר תוקם בדימונה - ההייטק ינוע דרומה?

התוכנית שאושרה ע"י הועדה המחוזית-דרום כוללת הקמת קמפוס אקדמי למקצועות הסייבר, שלושה מגדלי מגורים, מעונות סטודנטים, פארק עירוני, קריית ממשלה ואצטדיון חדש ומבקשת להפוך את דימונה למוקד ידע ותעסוקה בנגב - הפרסום מגיע במקביל לתכנית אנבידיה להכפלת מרכז המו"פ בבאר שבע

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דימונה סייבר

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום אישרה להפקדה את התוכנית להקמת קריית הסייבר בדימונה - מהלך רחב היקף שמטרתו לחזק את מעמדה של העיר כמרכז חינוך, חדשנות ותעסוקה. התוכנית, המשתרעת על פני כ-180 דונם בלב העיר, תכלול קמפוס אקדמי בן שמונה קומות ללימודי סייבר, שלושה מגדלי מגורים בני 15 קומות הכוללים 150 יחידות דיור מעל חזית מסחרית, ומעונות סטודנטים בני שמונה קומות ובהם 180 חדרים. לצדם יוקמו פארק עירוני רחב ידיים בשטח של כ-12 דונם, קריית ממשלה הפונה לרחוב בן גוריון, ואצטדיון עירוני חדש לאירועי ספורט ותרבות.

אישור התוכנית מגיע במקביל להודעת אנבידיה על הרחבת מרכז המו"פ בבאר שבע פי שלושה מהלך הכולל הקמת אתר חדש בפארק ההייטק גב-ים וגיוס מאות עובדים נוספים בדרום. שני המהלכים יחד עשויים לעצב מציאות חדשה במפת ההייטק במדינה שבה הדרום מתבסס כמוקד פעילות משמעותי של תעשיות ידע, השכלה ותעסוקה, וליצור רצף גיאוגרפי-כלכלי חדש שיחזק את אזור הנגב ויתרום לפיזור התעשייה בישראל אנבידיה משלשת את מרכז הפיתוח בבאר שבע: מאות משרות חדשות בדרום.

התוכנית כוללת גם הסדרה של מוסדות חינוך וציבור קיימים בתחומה - ארבעה בתי ספר, בתי כנסת, מרכז רפואי, בית משפט שלום ותחנת מד"א. המתחם גובל ברחובות המעפיל, הרצל, בן גוריון ובר לב, וממוקם בסמוך למרכז העיר. על פי החזון העירוני, קמפוס הסייבר ישמש מוקד ידע שיקשור בין מערכת החינוך המקומית, ההשכלה הגבוהה והתעשייה, ויהווה נדבך משלים לפארק ההייטק בבאר שבע - כך שבוגרי הקמפוס יוכלו להשתלב בתעשיות הסייבר והטכנולוגיה באזור.

"צעד מחולל שינוי לעיר דימונה ולנגב כולו"

עודד פלוס, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום, אמר כי "תוכנית קמפוס הסייבר בדימונה היא תוכנית מחוללת שינוי. ברמה המקומית, זהו צעד חשוב לעיר דימונה שנמצאת בתקופת פיתוח, וברמה האזורית, התוכנית תיתן מענה משמעותי לצורך שקיים בכל המרחב, וכן תתרום ליצירת הזדמנויות חדשות להשכלה, תעסוקה, דיור, מסחר ושירותים ציבוריים, תוך חיזוק מעמדה של דימונה כעיר מתפתחת ומרכזית בנגב".

גם מתכננת מחוז דרום במינהל התכנון, מיכל מריל, התייחסה לחשיבות הפרויקט וציינה כי "מדובר בתוכנית משמעותית וחשובה לעיר דימונה ולנגב כולו. לראשונה יוקם בדימונה קמפוס אקדמי למקצועות הסייבר שיהיה חלק מבנייה של אקו-סיסטם שלם בנגב - יחד עם מוסדות חינוך וציבור נוספים ועם פארק ההייטק בבאר שבע שיהווה מוקד תעסוקה לבוגרי הקמפוס".