צהל עזה חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

אחרי ועדת נגל - האוצר מקצה 4 מיליארד שקל לביטחון

הוועדה לתקציב הביטחון בראשות פרופ' יעקב נגל, המליצה להוסיף 6 מיליארד שקל לתקציב הביטחון, אבל האוצר הסכים להקצאה של 4 מיליארד שקל

רוי שיינמן | (4)

ועדת נגל לתקציב הביטחון המליצה בחודש שעבר להוסיף כ-6 מיליארד שקל לתקציב הביטחון שעומד על כ-108 מילארד שקל ל-2025. האוצר מצדו הסכים להוסיף רק 4 מיליארד שקל וכך הוא מודיע היום, כאשר בנוסף הוא מודיע על הקצאה של כ-1.8 מיליארד עבור צרכי הכליאה במשרד לביטחון פנים. 


תמר לוי בונה, סגנית הממונה על התקציבים ציינה כי מתוך 10 מיליארד שקל שהוקצו כתקציב חירום במסגרת התקציב, שיועד במקור לצרכי מלחמה ומימון פינוי אזרחים, יוקצו 4 מיליארד שקל לסעיפי מערכת הביטחון עבור מסקנות ועדת נגל, ו-1.8 מיליארד שקל למשרד לביטחון פנים, עבור רכיבים משמעותיים לצרכי הכליאה.


כזכור כמיליארד שקל מתוך 10 מיליארד השקלים כבר הוקצבו עבור הארכת פינוי תושבים. בהתאמה לשינוי, הגרעון לתקציב השוטף יעמוד במסגרת התקציב לשנת 2025 על 4.7%, ועוד כ-0.2% גרעון יהוו את רכיב החירום הנותר.


לצד התוספת שהציעה ועדת נגל היא גם דרשה ממערכת הביטחון להתייעל ולהביא לחיסכון של כ-3 מיליארד שקל. במערכת הביטחון התנגדו ובסופו של דבר לא נדרש ממנה להתחייב להתייעלות בסדר גודל כזה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אנונימי 10/03/2025 15:53
    הגב לתגובה זו
    שקלטה הרבה שכבות של אנשי צבא עם משכורות גבוהות שרוכבים על העובדים המקצועיים. גם לכאורה מנוהלת עי משאבי אנוש רשימה של עובדים רובם וותיקים ומנוסים שמסומנים לפיטורים מול הוועד. בניגוד לחוקי השיוויון בתעסוקה והגנת הפרט. וכנראה שיש לזה גם השפעה על ביצועי וטיב המוצרים.
  • 3.
    שי 10/03/2025 15:46
    הגב לתגובה זו
    מה זה התקציב העצום הזה 100 מליארד שקל. עושק חרדי קלאסי
  • 2.
    להפחית את העלאה בתקציב הביטחון המשרד הזה חייב להתייעל אין להם דין ולא דיין המלחמה לא קרתה ממחסור. (ל"ת)
    זורזיניו 10/03/2025 13:25
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אשר 10/03/2025 12:20
    הגב לתגובה זו
    אפילו ועדת נגל גרסה שהסיבה ל7 באוקטובר לא נטועה בסיבות תקציביות. מוסיפים 40 מיליארד שח למערכת היחידה בישראל שלא סובלת משום בעיות תקציביות . כיתות מפוצצות בתי חולים בעומסים אדירים דור שלם שחולם על דירה אבל לא יכול לממש את החולם הכבישים שלנו מדממים תשתיות קורסות אבל העיקר שלמערכת הביטחון יש תקציב שמן .
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.