מיסוי תשלומים שישולמו ע"י הסיעות לבחירות לרשויות

רשות המסים בישראל פרסמה הנחיה לניכוי מס במקור מתשלומים שישולמו על ידי הסיעות הרשומות, משרד הפנים, הרשויות המקומיות וועדת בחירות לקראת הבחירות לרשויות המקומיות ולחברי מועצות הרשויות ביום 11.11.2008.
עו"ד לילך דניאל |

רשות המסים בישראל פרסמה הנחיה לניכוי מס במקור מתשלומים שישולמו על ידי הסיעות הרשומות, משרד הפנים, הרשויות המקומיות וועדת בחירות לקראת הבחירות לרשויות המקומיות ולחברי מועצות הרשויות ביום 11.11.2008. להלן עיקרי ההנחיות: פתיחת תיקי ניכויים כל מי שמעסיק עובדים או מבצע תשלומים עליהם חלה חובת ניכוי מס במקור על פי חוק מיסוי תשלומים בתקופת הבחירות, התשנ"ו-1996 ותקנותיו, יפתח תיק ניכויים במשרד השומה באזור מגוריו או באזור בו מתנהל מטה הבחירות. מיסוי תשלומים בתקופת בחירות עפ"י הוראות הדין המיוחד א. הגדרת "תקופת בחירות" המונח "תקופת בחירות" הוגדר כדלקמן: תקופה של 30 ימים המסתיימת 3 ימים לאחר היום שבו נערכות הבחירות. דהיינו: מ-16.10.08 עד 14.11.08 לבחירות. מ-27.10.08 עד 25.11.08 לבחירות חוזרות (אם ידרשו). ב. הגדרת התשלומים הוראות הדין המיוחד חלות אך ורק על תשלומים שנתקיימו לגביהם התנאים הבאים: 1. התשלום הוא בעד עבודה או שירות שנעשו "בתקופת הבחירות", בעד הסעת נוסעים או הובלה או החזר הוצאות שבוצעו או הוצאו, בתקופת הבחירות, אך לא בעד דמי שכירות. 2. המשלם הוא אחד מאלה: א. מפלגה, סיעת אם, סיעה או רשימה כהגדרתן בחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993. ב. רשות הממונה על פי דין על ביצוע הבחירות. ג. מועמד לראש רשות מקומית כמשמעותו בחוק הבחירה הישירה. 3. התשלום הכולל למקבל אינו עולה על 7,500 ש"ח. 4. מקבל התשלום מועסק על ידי המשלם בתקופת הבחירות בלבד, דהיינו אינו נמנה על עובדיו או ספקיו הקבועים של המשלם. תשלום הינו תמורה בכסף או בשווה כסף שהוצאו על ידי משלם בתקופת הבחירות, ובלבד שלא נעשו במהלך עסקו, משלח ידו או עבודתו של המקבל. ד. מהות המס המיוחד ושיעורו על תשלום ב"תקופת הבחירות" יחול "מס מיוחד". שיעור "המס המיוחד" הוא 25% והוא מוטל על מלוא התשלום, בלא זכות לניכוי, קיזוז, פטור או הפחתה כלשהם וזאת גם אם מקבל התשלום פטור ממס הכנסה או נמצא בשיעור מס שולי נמוך יותר. מאחר ומדובר במס שאיננו מס הכנסה יחולו ההוראות הבאות לגבי התשלום האמור: 1. התשלום אינו "הכנסה", כהגדרתה בפקודת מס הכנסה, לכן עצם קבלתו אינה מחייבת את מקבלה בהגשת דוח למס הכנסה. 2. התשלום אינו "הכנסה" או "שכר", לעניין חוק מע"מ, חוק ביטוח בריאות ממלכתי וחוק הביטוח הלאומי - למעט לעניין ביטוח נפגעי עבודה. יודגש כי הוראות הדין המיוחד אינן ניתנות להתניה, דהיינו המקבל אינו רשאי לדווח על התשלומים כהכנסה רגילה ולשלם בגינה מס הכנסה עפ"י הפקודה. ה. דיווח ותשלום המס המיוחד 1. משלם יגיש לפקיד השומה עד ה-15 לחודש דין וחשבון על תשלומים שביצע בין ה-14 לחודש הקודם עד ה-13 בחודש הדיווח. 2. הדוח יוגש על גבי טופס 102 מיוחד. 3. את התשלום אין לכלול בדוחות 0126, 856 ובטופסי 0106 ו-0857. אלא ידווחו, בטופס 0136 מיוחד שהוכן לעניין זה. הדוח יוגש באופן ידני או על גבי דיסקט, ויוגש לפקיד השומה בו מתנהל תיק הניכויים של המשלם. הדוח על הניכויים (טופס 0136) באופן ידני או על גבי דיסקט יוגש עד ליום 31/3/09. מיסוי "תשלומים אחרים" בשל פעילות ב"תקופת הבחירות" תשלומים המבוצעים ב"תקופת הבחירות" וסכומם המצטבר למקבל עולה על 7,500 ש"ח נחשבים כ"תשלומים אחרים" ויחולו לגבי כל התשלום האמור הכללים הבאים: א. הוא ייחשב כהכנסה לצורך פקודת מס הכנסה לכל דבר ועניין. ב. במידה וחלות הוראות ניכוי מס במקור ספציפיות לתשלום הנדון, יחולו הוראות הניכוי במקור כאמור לפי סוג ואופי התשלום. ג. בכל מקרה בו אין הוראות ניכוי מס במקור ספציפיות לתשלום, קיימת חובת ניכוי מס במקור בשיעור של 25% מכוח תקנות הדין המיוחד. הניכוי יועבר לפקיד השומה באמצעות טופס 102 עד ה-15 לחודש לגבי התשלומים האחרים ששולמו בחודש הקודם. ד. חשוב להדגיש כי הניכוי האמור אינו מס סופי ולכן על המקבל חלה החובה לכלול את התקבול בדוח על הכנסותיו ולהשלים את המס המגיע. מאידך, רשאי המקבל לבקש מפקיד השומה אישור על הקטנת הניכוי במקור האמור אם קיימת הצדקה לכך. מיסוי תשלומים לנערים על אף האמור לעיל, על תשלומים המשולמים לנער, יחולו ההוראות הבאות: א. "תשלום", כהגדרתו בחוק, שניתן ל"נער" ב"תקופת הבחירות", יראוהו כהכנסת עבודה כמשמעותה לפי סעיף 2(2) לפקודה, ויחולו עליה חובות הניכוי לפי סעיף 164 לפקודה; לענין זה, "נער" - ילד או צעיר שטרם מלאו להם 18 שנים. ב. על "תשלום" המשולם ל"נער" לא תחול החבות במס בשיעור של 25%, ללא זכות לניכוי, לקיזוז, לפטור או להפחתה כלשהי. ג. "תשלום" ל"לנער" ב"תקופת הבחירות" שרואים אותו כהכנסת עבודה לצורכי הפקודה, לא ייחשב כהכנסה לענין חוק ביטוח בריאות ממלכתי, חוק מס מקביל וחוק הביטוח הלאומי, למעט לעניין ביטוח נפגעי עבודה, וכן לא ייחשב כשכר לענין חוק מע"מ (לצורך מס שכר). מיסוי תשלומים עבור בחירות על פי הדין הרגיל על תשלומים בגין פעילות בחירות שאינם "תשלומים מיוחדים" ואינם "תשלומים אחרים" כאמור לעיל, יחולו לפי העניין הוראות פקודת מס הכנסה, הצווים והתקנות בהתאם לסוג ההתקשרות עם מקבל התשלום: עובד שכיר, נותן שירות, משכיר או מוכר נכס וכו'. יודגש כי כאשר התשלום אינו חייב בניכוי במקור מכוח הוראות הדין הרגילות - אין חובת ניכוי גורפת, רק בשל העובדה שמדובר בתשלומי בחירות. דיווח ותשלום מס הכנסה להבדיל מהמס המיוחד על "תשלומים אחרים" ב"תקופת בחירות" ועל תשלומים בגין פעילות בחירות שלא ב"תקופת בחירות" יחולו כל כללי הדיווח החודשי והשנתי הרגילים. המשלם ידווח עליהם בטופסי 0102, 0106, 0126, 0856, 0857 - לפי העניין, וסכומי הניכוי יועברו במועדים הנקובים בתקנות הניכוי במקור. חוזר רשות המסים בישראל מיום 25 בספטמבר 2008.

באדיבות "כל-מס" מבית חשבים ה.פ.ס. מידע עסקי בע"מ

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה