הודיעו לכם על צמצומים בעבודה? עובד תבע וזכה ב-60,000 שקל
בית הדין האזורי לעבודה במעמד כב' השופט ד"ר יצחק לוכוצקי דן בתביעתו של אדם כנגד "פיטורי צמצומים" במסגרתם הוא נדרש לסיים את תפקידו בחברת הדואר.
בית הדין לעבודה דן בעיקר בסוגיית "שאלת חובתו של מעביד ליתן לעובד המפוטר על ידו, בהליך "צמצומים", את הסיבות לכך שדווקא הוא - העובד - נבחר לפיטורים".
בפתח דבריו קבע השופט, כי "חובת תום הלב מחייבת התייחסותו של המעביד לנימוקי הפיטורים, גם כאשר עובד פוטר על רקע של "צמצומים" במפעל. שכן, המעביד, צריך להסביר לעובד המסתייג מפיטוריו, מדוע דווקא הוא ולא עובד אחר פוטר, ומדוע לא ניתן לנייד אותו לתפקיד אחר באותו מקום העבודה". מקרה זה תקף גם בפיטורים גורפים לעובדים רבים.
התובע הועסק בסניף הדואר, כבר משנת 1977. תחילה הועסק כאשנבאי, בהמשך כמנהל סניף דואר נע מודיעין, ומשנת 1986 כמנהל סניף הדואר בלוד. רוצה לומר, 31 שנים ארוכות ומייגעות עבד התובע בדואר במסירות, עד שפוטר ביום 8.1.07.
העובד: הסניף אמור לקלוט עובדים חדשים ולי אומרים שיש צמצומים
התובע ביקש מבית המשפט שההחלטה על פיטוריו מהעבודה תבוטל. לחלופין "וככל שבית הדין לא ייעתר לבקשתו - עותר התובע לתשלום פיצוי בגין פיטורים שלא כדין לפחות בגובה של 30 חודשי שכר".
על-פי תביעת העובד, "פיטוריו נעשים בשל הרצון לשבץ עובדת אחרת בתפקידו, והעובדה כי סיבת פיטוריו אינה נהירה לו לאור ניסיונו ולאור הידיעה כי הסניף שבו הוא מועסק צפוי להתרחב וצפויה להיות תוספת של כוח אדם ואין מקום לפטר אותו, שעה שיש צורך להביא עובד חדש במקומו".
"כלומר, חרף העובדה שנימוק הפיטורים הוא לכאורה "צמצומים", טוען התובע, כי הדואר מנצל את הנימוק הכללי הזה להפטר ממנו ולהעדיף על פניו עובדת צעירה אשר תירש את משרתו המכובדת כמנהל הסניף".
הדואר: זהו הליך התייעלות במעבר לדואר ישראל
הדואר מצידו מודה כי לא נפל פגם בתפקודו של התובע בעבודתו, וכי פיטוריו של התובע נעשו במסגרת קולקטיבית של הליך התייעלות וביטול משרות, במהלך המעבר מ"רשות הדואר" ל"חברת דואר ישראל". המעביד מוסיף כי הפיטורים תואמים הסכמות קיבוציות, וקיים גם אישור של ועד העובדים בדואר, שהיה שותף מלא להליך הפיטורים.
בית המשפט קבע, כי פיטורי העובד לא היו על רקע גילו המבוגר אלא מתוך התחרות במשק, ההתייעלות, תהליכי ההפרטה והמעבר לדואר ישראל ומתוקף הסכם קיבוצי שכלל טווח גילאים רחב.
עם זאת, קבע בית המשפט כי "עדיין אין הדבר מוכיח כי גם הליך הפיטורים נעשה כדין". השופט קבע כי, "פיטורי צמצום ו/או פיטורים כלכליים אינם מילת קסם" ועל המעביד נטל ההוכחה לסיבת הפיטורים, במידה ואין ליקוי בתפקוד העובד.
עוד קבע השופט, כי בעניינו של העובד לא פעלה חברת הדואר על-פי הנוהל ולא זימנה אותו לשימוע שוויוני בו הייתה ניתנת לו הזכות להסביר את גרסתו, ולשכנע בזכותו להשאר בתפקיד. אלא, ההחלטה על פיטוריו נקבעה מראש ללא אפשרות שינוי.

סטיב ויטקוף מכר מניות ב-120 מיליון דולר; הונו: מעל 350 מיליון דולר
השליח של טראמפ במזרח התיכון והאיש שאחראי בצד האמריקאי על השיחות לשחרור החטופים, נכנס לממשל כאיש עסקים אמיד; מחזיק במניות אובר, סיסקו, קריפטו, נדל"ן ועוד
סטיב ויטקוף, איש העסקים ואיש אמונו של טראמפ במזרח התיכון מכר חלק ממניותיו בחברת הנדל"ן שבשליטתו. בדיווח שלו נחשף היקף אחזקות מרשים שכולל השקעות במקרקעין, סטארט-אפים, מטבעות דיגיטליים, כלי טיס וחשבון מזומן בסך 50 מיליון דולר
ויטקוף, מכר אחזקות בשווי 120 מיליון דולר בחברת הנדל"ן הפרטית שלו Witkoff Group, במסגרת מהלך שנועד להפחית סיכונים של ניגוד עניינים. לפי הדיווח, המכירה בוצעה כחלק מתוכנית כוללת להקטנת חשיפות והכנסות פוטנציאליות שעלולות להתנגש עם תפקידו הדיפלומטי. ויטקוף משמש כשליח מיוחד מטעם טראמפ למזרח התיכון ומשימות שלום נוספות, כולל מעורבות פעילה במגעים בין ישראל לחמאס ואף הרחבת סמכויות לאזור אוקראינה.
הצצה לנכסים של ויטקוף
לפי המסמכים, לויטקוף שווי מינימלי של 350 מיליון דולר - אך מדובר בגילוי חלקי. ככל הנראה שוויו האמיתי גבוה בהרבה. בין הנכסים: נדל"ן יוקרתי במיאמי, ניו יורק ודרום פלורידה, מניות ברדיט, אובר, סיסקו ו-SpaceX והשקעות בקרנות גידור, מטבעות קריפטוגרפיים ואפילו כלי טיס.
המסמך כולל גם את פירוט ההכנסות מהשנה החולפת: 35 מיליון דולר שהתקבלו כדיבידנדים מאחת מחברות ההחזקות שבשליטתו - המחזיקה בין היתר בנדל"ן, חברת ניהול גולף, מלונות וחברת הקריפטו World Liberty Financial.
World Liberty Financial - שיתוף פעולה כלכלי עם משפחת טראמפ
ויטקוף ובניו הקימו בשנה שעברה את חברת הקריפטו World Liberty Financial יחד עם שלושת בניו של טראמפ: דונלד טראמפ ג'וניור, אריק טראמפ וברון טראמפ. החברה אחראית על השקת מטבע הקריפטו USD1, ששימש את קרן MGX מאבו דאבי להשקעת ענק של 2 מיליארד דולר בבורסת Binance. מדובר בקרן השקעות ממשלתית של איחוד האמירויות.
לפי גילוי קודם, טראמפ עצמו גרף רווחים של 58 מיליון דולר מהמיזם. ויטקוף, לעומת זאת, לא פירט את חלקו בהכנסות.

מעל 2 מיליון נוסעים יעברו בנתב"ג בחגים
רשות שדות התעופה השלימה את ההיערכות לקראת חגי תשרי, שבמהלכם צפויים לעבור במתקני רש"ת כ-2.3 מיליון נוסעים; מתוכם, כ-2.1 מיליון יעברו בנתב"ג, כ-54 אלף בנמל רמון, כ-23 אלף בנמל חיפה וכ-90 אלף במעברי הגבול היבשתיים לירדן ולסיני.
העומס הגדול ביותר צפוי ביום חמישי, 18 בספטמבר, אז צפויים לעבור בנתב"ג כ-100 אלף נוסעים בכ-570 טיסות בינלאומיות, נתון חסר תקדים לתקופה זו. גם ערב ראש השנה, 21 בספטמבר, צפוי להיות עמוס במיוחד, עם תנועה של כ-88 אלף נוסעים. ימי שיא נוספים צפויים גם ב-25 בספטמבר וב-28 בספטמבר, שבהם צפויים לעבור בכל יום כ-92 אלף נוסעים.
בנוסף, הטיסות הייעודיות לאומן, המושכות אלפי מתפללים מדי שנה, יחלו ב-17 בספטמבר ויימשכו עד 21 בחודש.
היעדים המועדפים על הישראלים
הישראלים ממשיכים לבחור ביעדים קרובים וזולים יחסית לצד חופשות ארוכות יותר. בראש רשימת היעדים הפופולריים ניצבים יוון וקפריסין, אחריהם ארצות הברית ואיטליה, והיעד שממשיך לצבור תאוצה הוא איחוד האמירויות, שמציע מגוון טיסות ישירות ועסקאות נופש אטרקטיביות.
חידושים והקלות לנוסעים
כדי להתמודד עם המספרים הגבוהים, רש"ת הפעילה לאחרונה מספר שדרוגים: בטרמינל 3 נפתח מתחם G החדש, הכולל 26 עמדות צ’ק-אין מתקדמות, שמאפשרות לייעל את קליטת הנוסעים. בנוסף, נפתח מתחם נעזרים ייעודי לנוסעים בעלי מוגבלויות, שבו ניתן לבצע את כל הליך הצ’ק-אין ומסירת המזוודות במקום אחד.
בנמל התעופה חיפה הוכנסה לשימוש מכונת CT מתקדמת, שתסייע להאיץ את תהליך הבידוק הביטחוני.
גם במעברי הגבול נערכה רש"ת לעומסים, עם תגבור כוחות והרחבת שעות הפעילות, בעיקר במעבר טאבה לסיני, שם צפויים לעבור כ-65 אלף איש.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הדגישה כי "חזרתן של חברות התעופה הבינלאומיות וגידול בתנועת הנוסעים הם עדות לחוסנה של ישראל ולחזרת השגרה. ההיערכות המקיפה בחגי תשרי נועדה להבטיח לכלל הנוסעים חוויה בטוחה, נוחה ונעימה".
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- ניסה להבריח סם מסוכן בשווי 5 מיליון שקל ונתפס בנתב״ג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, הוסיף: "אנו עובדים סביב השעון כדי לתת מענה לעומסים. תגברנו את כוח האדם, שיפרנו תהליכים והרחבנו את השירותים בנמלי התעופה ובמעברי הגבול".