יפעת: ירידה של 30% בהיקפי הפרסום בזמן המלחמה

כמו כן, נמדדה ירידה של כ-6% במפרסמים הפעילים; ירידה של כ-13% בעיתונות הכתובה
אפרת אדיר |

עם שוך הקרבות מציגה יפעת בקרת פרסום את ביצועי ענף הפרסום בחודש המלחמה בין התאריכים 13/8-12/7 לשנת 2006, זאת בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2005, כאשר המחקר כולל את נתוני הפרסום בטלוויזיה ובעיתונות היומית.

מנתוני המחקר עולה, כי מספר המפרסמים הפעילים בתקופת המלחמה היה 1,178, לעומת 1,249 בתקופה המקבילה אשתקד-ירידה של כ-6%, אולם הנתון המשמעותי יותר מתאר את הירידה הדרמטית של היקפי הפרסום ב-30% בתקופת המלחמה, בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2005.

כמו כן, בבדיקת הפרסום בעיתונות היומית נמצא, כי כמות האינטשים של הפרסומות ירדה מ-386 אלף אינטשים לפני תחילת המלחמה ל-336 אלף בתקופת המלחמה- ירידה של כ-13% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. יצויין, כי נתון זה הינו בניכוי הפרסום העצמי של העיתונים הנוהג לעלות בתקופות שפל, והפעם רשם עליה של כ-50%.

בדומה לענף הפרסום, תקופת המלחמה פגעה באופן טבעי ביחסי הציבור ובנראות של חברות מסחריות בעיתונים, שהתמקדו בסיקור המלחמה. בעוד שבתקופה המקבילה לתקופת המלחמה בשנת 2005 הופיעו איזכורים של חברות מסחריות בכ-10,574 כותרות וכותרות משנה, נרשמה בתקופת המלחמה הופעה של חברות מסחריות בכ-8,061 כותרות וכותרות משנה- ירידה של כ-25%.

בטלוויזיה עולה תמונה דומה של ירידה מ-259 שעות פרסום ל- 224- סך הכל ירידה של כ-14% בזמן שידור הפרסומות. עם זה חשוב לציין, כי למרות שמדובר בירידה דומה באחוזים בהיקפי האינטשים בעיתונות ובזמן שידור פרסומות בטלוויזיה, עדיין אמצעי המדיה נפגעו יותר בהכנסותיהם, בשל מתן הנחות של 10% עד 15% למפרסמים, על מנת למשוך ביקושים.

בדירוג משרדי הפרסום המובילים בתקופת המלחמה, ניתן לראות את ההצטמצמות בהיקפים אשר מסבירה את החופשות שכפו חלק מהמשרדים על העובדים. מק'אן אריקסון מוביל את הטבלה עם תקציב פרסום של כ-4.3 מיליון דולר, אולם עם פער קטן מהאחרים וירידה משמעותית כמו רוב המשרדים האחרים בנפח הפרסום שלו.

על רקע זה מעניין דווקא לציין את משרדי הפרסום שהגדילו ווליום פרסומי בתקופת המלחמה בהשוואה לתקופה המקבילה: גיתם BBDO שהגדיל נפחים בעקבות קמפיינים "מחבקים" רבים של שופרסל, אחד מלקוחות העוגן שלו. יהושע TBWA שפירסם את פרימור, קייטנת B-KID של בזק, שהפגינו תרומה יפה לקהילה בעת המלחמה, סימילאק טופ 3, והסוכנות היהודית. דרורי שלומי, שהמשיך בעסקים כרגיל עם פרסום לסנו, כלל פיננסים והמכללה האקדמית אריאל ואילו בשיטרית מדיה גרופ לא נתנו למלחמה להפריע להשקת כרטיס האשראי של YOU בשיתוף עם הסופר סנטר.

בטבלת המפרסמים ניכרת גם כן ירידה בסך ההוצאה לפרסום של המפרסמים המובילים, אולם גם שם בולטים מספר מפרסמים שהגדילו את תקציב הפרסום בתקופת המלחמה: שופרסל שפרסמה רבות ועזרה לתושבי הצפון הכפילה את תקציב הפרסום שלה באמצעות גיתם BBDO, השתלטה על זמן המסך בטלוויזיה ועל דפי העיתון ומיקמה עצמה ראש רשימת המפרסמים, לעומת מקום 8 בלבד בתקופה המקבילה אשתקד.

גם פרטנר הכפילה את תקציב הפרסום שלה ל-1.6 מיליון דולר והתקדמה ממקום 13 בשנה שעברה למקום שני באותה תקופה השנה, עם קמפיינים לתוכנית 200 דקות במחיר מוזל ולנינט טייב LIVE, סדרת הריאלטי בסלולר.

יפאורה תבורי בלטו גם הם בפרסום בתקופת המלחמה והחליטו לפרסם את ספרינג ותפוזינה בווליום גבוה. עוד מפרסמים שהגדילו תקציבי פרסום במלחמה הם בנק לאומי ובנק הפועלים, שבחרו גם הם לתמוך בתושבי הצפון: בנק לאומי עם קמפיינים תחת הסיסמא: "אנחנו ננצח", ואילו בנק הפועלים עם סניפי בנק ניידים שמגיעים לצפון.

לדברי נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום: "מטבלת הקטגוריות המושקעות בפרסום עולה התמונה המעניינת המספרת במאקרו את סיפורה של המלחמה. לצד הירידה הבולטת בהיקפי הפרסום בשורה הכללית, ניתן לראות גם כי למרות הפרסום המאסיבי של שופרסל למען הקהילה יורדת קטגוריית רשתות השיווק כולה בהשקעה בפרסום. אותו הדבר גם לגבי הפרסום הבולט של פרטנר שלא עוזר לכלל קטגוריית הסלולר שמאבדת גובה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק פיקדון (דאלי)בנק פיקדון (דאלי)

ככה תקבלו ריבית טובה יותר בפיקדונות - מקרה מהשטח

"רציתי להפקיד בפיקדון לשנה - הציעו לי 2.7%; אמרתי שאני עוזב, קיבלתי 4.25%" - מקרה אמיתי שקרה בבנק הבינלאומי

רן קידר |

הריבית התעריפית על הפיקדונות נמוכה. אם אתם מפקידים בפיקדון בלי להתמקח תקבלו את הריבית הנמוכה הזו. אם אתם תתמקחו תקבלו יותר. אם תאיימו לעזוב את הבנק, כי הריבית לא מספקת אתכם, ייתנו לכם לרוב יותר. ההמלצה הברורה היא להתמקח על הריבית ולזכור שהריבית תלויה באיזה סוג של לקוח אתם. אם אתם מכניסים שכר גבוה, יש לכם תנועה בחשבון, אתם יכולים להשיג ריבית ברף הגבוה. אם אין לכם כמעט כלום בחשבון ואין פעילות, אל תאיימו יותר מדי - אתם לא באמת נחוצים לבנק.    

וזה עובד. הנה מקרה ספציפי שהגיע למערכת ביזפורטל, כשמדי יום יש כנראה עשרות ואפילו מאות מקרים דומים.  "רציתי להפקיד בפיקדון לשנה סכום של 40 אלף שקל. הציעו לי 2.7%", מספר לנו קורא באתר, אמרתי - "איך זה יכול להיות , אני יודע שמקבלים בבנקים אחרים מעל 4% ואפילו 4.5%. אמרתי שאני עוזב.  אני כבר 8 שנים בבנק, לקוח טוב, עם משכורת, עם תנועה בחשבון, תיק ניירות ערך, משכנתא. למה אני צריך לריב על ריבית לפיקדון?"

"ואז הפקיד בבנק אמר לי - 'אני יכול לבדוק, אני אנסה להשיג יותר'". 

"למחרת הוא חזר אליי עם ריבית של 4.25% - '"בדקנו בשבילך הטבות מיוחדות, סידרתי לך ריבית של 4.25% ואם תפקיד 100 אלף אני יכול לתת לך אפילו יותר"'.  

 המקרה הזה היה בבנק הבינלאומי, אבל בכל הבנקים זה קורה. אם לא מתמקחים מקבלים את הריבית הנמוכה ביותר שהבנק יכול לתת. בשבוע שעבר בדקנו כמה ריבית אתם מקבלים בפועל - פיקדונות - איפה תקבלו את הריבית הטובה ביותר? בדיקה. חשוב להדגיש - הבנקים מציעים ריבית תעריפית שהיא נמוכה, לצד הנתונים הידועים על ריבית תעריפית, יש את הנתונים בפועל מבנק ישראל שתקפים לחודש שעבר. הם מספקים לכם מידע על הבנקים ההוגנים-הטובים לעומת אלו שלא. אבל הם לא מספקים לכם מידע על הריבית שתקבלו עכשיו. 

ולכן, כדי לקבל תמונה מלאה, אתם צריכים עוד שני פרמטרים חשובים. אתם צריכים לדעת איפה אתם ביחס לממוצע. האם אתם לקוחות חזקים טובים שיכולים לקבל ברף הגבוה או דווקא הפוך. שנית, אתם צריכים להבין ולהכיר את הטווח - מה הריבית שאפשר לקבל. אז נכון להיום הטווח הוא דומה למה שהיה ביולי. 4.3%-4.5 זה המקסימום שתוכלו לקבל תחת תנאים סבירים. אם למשל תהיו מוכנים לעביר חשבון בנק וכו', תקבלו אפילו 5%, לא בטוח שזה שווה את המעבר, כל אחד והחשבון שלו