פישר: להקטין את החוב הממשלתי ביחס לתמ"ג
1. האתגר המרכזי הוא להמשיך ולשמר את ההישגים שאליהם הגענו בתחומים השונים, שויתור עליהם עלול להחזיר אותנו לאחור. תוך זמן מה ולאלץ אותנו להתחיל את הכל מהתחלה. זהו משחק מסוכן מדי ולא כדאי לנו לשחק בו.
לשם כך יש להמשיך במדיניות המקרו-כלכלית המתבססת מצד אחד על מדיניות תקציבית רב-שנתית שמטרתה להקטין את החוב הממשלתי ביחס לתמ"ג, שעדיין גדול מדי, ומצד שני על מדיניות ריבית שפועלת ישירות כדי להשיג את יציבות המחירים ולתמוך ביציבות הפיננסית.
2. בתחום המוניטרי, בנק ישראל, ראש הממשלה, שר האוצר ומשרדיהם, פועלים בשיתוף פעולה כדי לקדם חוק מודרני לבנק ישראל, כדי שזה ימשיך ויפעל , כמו בנקים מרכזיים מודרניים אחרים, במסגרת נכונה שתשפיע על יכולתו להשיג את המטרות של המדיניות הכלכלית.
הצעת החוק של בנק ישראל מתבססת על הגדרה ברורה של העצמאות הנדרשת לבנק המרכזי, בדומה למדינות המתקדמות, אבל עצמאות חייבת לבא עם אחריות. על כן, הצעת החוק החדש כוללת מסגרת ברורה של מנגנונים לקבלת החלטות, של בקרה פנימית וציבורית ושל דיווחים לממשלה, לכנסת ולציבור.
אלה הנקודות העיקריות שבהצעת החוק של בנק ישראל:
א. בתחום מטרות הבנק המרכזי: שמירה על יציבות מחירים, לפי היעד שקובעת הממשלה - כמטרה העיקרית, ותמיכה במטרות הכלכליות האחרות של הממשלה ? כולל צמיחה ותעסוקה - בלי לפגוע ביציבות המחירים, ובפעילות הסדירה של המערכת הפיננסית.
ב. בתחום, עצמאות בכלים: תינתן עצמאות מלאה לבנק בהפעלת הכלים הדרושים להשגת מטרותיו.
ג. בתחום קבלת החלטות: הבנק מציע להקים ועדה מוניטרית ומועצה מנהלית. הועדה המוניטרית תעסוק בהחלטות בתחום מדיניות הריבית ותדווח על כך לציבור. הנגיד יהיה היו"ר שלה אבל יהיה רוב לאנשים מחוץ לבנק ישראל שייבחרו עפ"י כישוריהם בתחום הכלכלי הרלוונטי, ולא יהיו להם ניגודי עניינים.
המועצה המנהלית תאשר נושאים מנהליים, כמו התקציב של הבנק ושכר עובדי הבנק, ותדווח על כך לציבור ולממשלה. גם במועצה הזאת יהיה רוב לאנשים מחוץ לבנק ישראל, כאשר אחד מהם יהיה היו"ר שלה והנגיד יהיה חבר מן המניין. חברי המועצה החיצוניים ייבחרו עפ"י כישוריהם בתחום העסקי והניהולי, וגם להם לא יהיו ניגודי עניינים.
ד. בתחום הדיווח והשקיפות: תקום מערכת של דיווחים תקופתיים, שנתיים, חצי-שנתיים ורבעוניים, לממשלה, לכנסת ולציבור, וכן דוח מיוחד שיגיש הנגיד במידה והבנק חורג באפן עקבי מיעד יציבות המחירים שהגדירה הממשלה.
3. בתחום המיקרו-כלכלי, אנו תומכים ברפורמה בשווקים הפיננסיים, על סמך ההמלצות של "ועדת בכר" - שתאפשר חופש וגמישות גדולים יותר בידי משקי הבית והסקטור העסקי, ע"י כך שתפעל לצמצום הריכוזיות של המערכת הפיננסית ולהגברת התחרות בשוק ההון, ולהקטנת האפשרויות לניגודי אינטרסים במערכת.
4. חשוב מאד שנשים לב גם למדיניות הרווחה. מחלקת המחקר של בנק ישראל השקיעה בשנים האחרונות מאמצים כדי לגבש המלצות בתחום הזה ואני מעוניין שהדבר יימשך כך. יש לנו שיתוף פעולה מצוין עם משרד ראש הממשלה ועם משרד האוצר. אבל לא רק איתם. לכל אחד מאיתנו ברור שיש לרכז מאמץ בתחום החברתי. חשוב שמדיניות הרווחה תהיה ממוקדת ותפעל בעיקר בשני תחומים:
א. לעודד יציאה לעבודה כדי להביא לעלייה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה, שהוא נמוך אצלנו יחסית למדינות ה-OECD - ולסייע לאוכלוסייה שעובדת, אבל מרוויחה שכר נמוך מדי, לצאת ממעגל העוני. המלצת בנק ישראל בתחום זה היא על מס הכנסה שלילי.
ב. לסייע לאוכלוסיות עניות שאינן מסוגלות לצאת לשוק העבודה: לקשישים ונכים.
5. קידום החינוך, כולל החינוך הטכנולוגי. חינוך, שהינו נגיש לכל חלקי האוכלוסייה, תורם לצמיחה משום שחלק גדול ממנה צריך להתבסס על עלייה בפריון, על שיפורים טכנולוגיים ועל גידול בהון האנושי של המשתתפים בשוק העבודה, ובנושא הזה יש לישראל פוטנציאל עצום.

ישראל נכנסת למירוץ - 120 מיליון שקל להקמת מטה לאומי לבינה מלאכותית
המטה צפוי לפעול במשרד ראש הממשלה, יפתח תשתיות מחשוב מתקדמות, יטמיע יישומי בינה מלאכותית בשירותי המדינה ויגבש תוכנית רב־שנתית להכשרת כוח אדם ולקידום רגולציה ואתיקה שיחזקו את מעמד ישראל בזירה הטכנולוגית העולמית
הממשלה אישרה השבוע הקמת מטה לאומי לבינה מלאכותית עם תקציב של 120 מיליון שקל לשנתיים הקרובות, צעד שמסמן כניסה רשמית של ישראל למירוץ הגלובלי על עליונות טכנולוגית. המטה יוקם כיחידת סמך במשרד ראש הממשלה ויתמקד בשלושה צירים מרכזיים: גיוס כוח אדם איכותי, פיתוח תשתיות מחשוב מתקדמות והטמעת AI במערכות הממשלה. בתוך 120 יום תובא לאישור הממשלה תוכנית לאומית רב שנתית שתבטיח השקעות לטווח ארוך.
המהלך, ביוזמה משותפת של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ומשרד ראש הממשלה, נועד לשמור על מעמדה של ישראל בחזית החדשנות מול התחרות הגוברת של מדינות כמו סין, ארצות הברית וגרמניה. "הקמת המטה היא צעד חיוני שמבהיר שזו אינה אופנה חולפת אלא תחום אסטרטגי לעתיד ישראל", אמר סמוטריץ'. "למהלך יהיו השפעות כלכליות וביטחוניות עמוקות. הממשלה מאותתת מחויבות ברורה עם תקציב ראשוני ותוכנית לאומית בהכנה".
התוכנית כוללת הקמת תשתית מחשוב חזקה שתאפשר לישראל לעמוד בתחרות העולמית ולמשוך חוקרים ויזמים מהשורה הראשונה. במקביל, מערך הדיגיטל במשרד ראש הממשלה ישמש זרוע ביצועית ליישום בינה מלאכותית בשירותי הממשלה, כדי שהאזרחים יקבלו שירותים מהירים, פשוטים ויעילים יותר. זה אומר אוטומציה של תהליכים ביורוקרטיים, שירות לקוחות חכם ויכולות ניתוח נתונים מתקדמות שיכולות לשפר משמעותיות את איכות השירותים הציבוריים.
המטה גם ימפה את הצרכים האנרגטיים הנגזרים מהשימוש בבינה מלאכותית. מרכזי נתונים לבינה מלאכותית צורכים כמויות אנרגיה עצומות, ובישראל שכבר מתמודדת עם מחסור באנרגיה, התכנון המוקדם חיוני. בנוסף, המטה יבחן את השפעת הטכנולוגיה על שוק התעסוקה ויקדם מדיניות עדכנית בתחומי הרגולציה והאתיקה - נושאים שהופכים יותר ויותר רלוונטיים כשמערכות AI מתחילות להשפיע על חיי היומיום.
- הממשלה אישרה תוספת של 42 מיליארד שקל לתקציב הביטחון לשנים 2025-2026
- מה יהיה גורל הותמ"ל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התקציב הראשוני של 120 מיליון שקל הוא רק תחילת הדרך. הממשלה מתכוונת להציג תוכנית רב שנתית שתכלול השקעות משמעותיות יותר, בדומה למה שעושות מדינות מובילות אחרות. המטרה היא ליצור מנגנון קבוע שלא יהיה תלוי בתחלופות פוליטיות ושיבטיח רציפות בפיתוח היכולות הלאומיות. ישראל מצטרפת בכך לרשימה של מדינות שהבינו שבינה מלאכותית היא לא עוד תחום טכנולוגי, אלא נדבך בביטחון הלאומי ובתחרותיות הכלכלית.