אילון מאסק וסעודיה בשת"פ - מה המשמעות שלו?

מפעל טסלה ענק יוקם בסעודיה בהשקעה של 5 מיליארד דולר - למה דווקא סעודיה והאם זה ישפיע על מחירי הטסלות?

עמית בר | (5)

כשאילון מאסק הכריז על השקת פעילותה של טסלה בסעודיה עם אירוע מתוכנן באפריל, הוא בעצם הכריז על מהלך היסטורי שמשלב חדשנות טכנולוגית, פוליטיקה בינלאומית ואסטרטגיה כלכלית ארוכת טווח. סעודיה, אחת מיצרניות הנפט הגדולות בעולם, עומדת כעת בפני תפנית כלכלית משמעותית – והיא עושה זאת גם באמצעות שיתוף פעולה עם יצרנית הרכבים החשמליים המובילה בעולם.

המפעל המתוכנן, אם אכן יקום, צפוי להיות מהגדולים מסוגו בעולם, עם פוטנציאל להשקעה של כ-5 מיליארד דולר. טסלה, הידועה בשאפתנות שלה, עשויה לייצר במפעל עד 500 אלף רכבים חשמליים בשנה, כאשר מרבית התפוקה מיועדת ליצוא למדינות אירופה, המזרח התיכון ואפריקה.

למה דווקא סעודיה? למרות שמאסק נוטה להכריז על הקמת מפעלים חדשים באופן תכוף, הבחירה בסעודיה מפתיעה לא מעט אנשים. אבל האמת היא שלסעודיה יש הרבה מה להציע לטסלה. מדובר במדינה עם משאבים פיננסיים עצומים, שטחים גדולים ונגישים, ובעיקר – שאיפה אסטרטגית לגוון את הכלכלה שלה, שתלויה היום כמעט לחלוטין ביצוא הנפט.

הממלכה נמצאת בעיצומה של תוכנית "חזון 2030", שמטרתה להוריד את התלות הכלכלית שלה בנפט ולפתח תעשיות חדשות, ובראשן הטכנולוגיה והתעשייה הירוקה. ההשקעה של טסלה משתלבת באופן מושלם עם התוכנית הזו. עבור מאסק, סעודיה מציעה הזדמנות להרחיב את ההשפעה של טסלה באזורים חדשים, במיוחד בשווקים מתפתחים שבהם השימוש ברכבים חשמליים עדיין בראשיתו.

השפעת המכסים החדשים

הנשיא טראמפ הודיע על הטלת מכס של 25% על כל הרכבים המיובאים לארה"ב, מהלך שישפיע משמעותית על תעשיית הרכב העולמית. טסלה, שמייצרת את רוב רכיביה בארה"ב, עשויה להיות מושפעת פחות מהמתחרות שלה המתבססות על ייבוא. עם זאת, מאסק עצמו ציין כי ההשפעה על החברה עדיין תהיה משמעותית. המפעל בסעודיה הוא לכאורה בניגוד לעמדת הממשל - להחיזר את הייצור הביתה, אבל טסלה בסה"כ מייצרת הרבה בארה"ב כך שיחסית לחברות אחרות היא במקום טוב והמפעל בסעודיה לא ישפיע על כך. דווקא מפעל בסעודיה שיוכל לשווק למקומות אחרים בעולם יקל על החברה שכן יצוא מסעודיה לאירופה יהיה ככל הנראה עם מכסים נמוכים יותר. אירופה צפויה להעלות את המכסים על ארה"ב. 

הקמת מפעל ייצור פוטנציאלי בסעודיה יכולה לחזק את הקשר בין ארה"ב לסעודיה, בתקופה שבה שתי המדינות מנסות לשפר יחסים אחרי כמה שנים מתוחות. מצד שני, טסלה נכנסת לטריטוריה שמסורתית נחשבת ל"מגרש ביתי" של יצרניות רכבים מאירופה ומאסיה, ובמיוחד של המתחרה הישירה – סין.

מה המשמעות לישראל? לישראל, שכבר היום נחשבת לאחת המדינות המובילות בעולם באימוץ רכבים חשמליים, המהלך יכול להיות חדשות טובות. ככל שהתחרות באזור תגבר, מחירי הרכבים החשמליים צפויים לרדת, והזמינות של דגמי טסלה חדשים תעלה. עם זאת, ישראל צריכה להיות ערה גם לשינויים הפוליטיים שעשויים להיווצר באזור בעקבות השקעות כאלה ובראשם קרבה בין ממשל טראמפ לסעודיה.  

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


שאלות ותשובות בנושא מפעל טסלה בסעודיה:

מה המטרה העיקרית של סעודיה בהקמת המפעל? המטרה המרכזית היא לגוון את הכלכלה שלה, להקטין את התלות בנפט ולפתח תחומים חדשים כמו תעשיית הרכב החשמלי.

האם המפעל בסעודיה ישפיע על מחירי הרכבים החשמליים? כן, התחרות הגוברת באזור צפויה להוזיל מחירים ולשפר את איכות הרכבים.

איך תגיב סין למהלך של טסלה? סין כנראה תנסה להגיב באמצעות הגברת השקעות באזור והרחבת נוכחותה בשוק המזרח התיכון.

האם המפעל בסעודיה ייצר רכבים רק למזרח התיכון? לא, רוב הייצור מיועד לייצוא גם לאירופה ולאפריקה.

האם יש קשר בין ההחלטה להקים את המפעל בסעודיה למערכת היחסים בין ארה"ב וסעודיה? כן, ההחלטה עשויה לתרום לשיפור היחסים בין המדינות ולחזק את הברית הכלכלית ביניהן


תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    לא מפעל מכוניות אלא בטריות גדולות.ורובוטים (ל"ת)
    לוח כל ישראל 06/04/2025 08:58
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 09/04/2025 12:14
    הגב לתגובה זו
    אין שום היגיון עסקי במה שהכתבה מדברת עליה.אם כבר מפעל זה רק בהודו וגם שם כרגע יהיה מאוד קשה למכור רכב חשמלי ברווח בכמויות שנתיות שציין הכתב
  • 3.
    אליקו 05/04/2025 22:49
    הגב לתגובה זו
    אם זה ידחוף את הסעודים לכיוון ברית שלום עם ישראל!בלי להתנות למדינה פלסטיזית!אזי אלו חדשות טובות לישראל!
  • 2.
    מצחיק 05/04/2025 21:08
    הגב לתגובה זו
    שלום ולא להתראות
  • 1.
    זה אומר שהגיע הזמן להחליף שלטון (ל"ת)
    אנונימי 05/04/2025 19:21
    הגב לתגובה זו
מרצדס C-Class. האם בדגם הבא יהיה מנוע של ב.מ.וו? צילום יצרןמרצדס C-Class. האם בדגם הבא יהיה מנוע של ב.מ.וו? צילום יצרן

ב.מ.וו ומרצדס לקראת שת"פ אסטרטגי היסטורי

ב.מ.וו ומרצדס, שתי יצרניות הפרימיום הגרמניות מזהות את אותם האיומים העסקיים, דבר שיכול להביא לשיתוף פעולה היסטורי בין שתיהן במסגרתו מרצדס תתקין בדגמיה מנוע של ב.מ.וו. 

אתם יכולים לבדוק את התאריך, אנחנו לא ב 1 באפריל.  

יואב פולס |
נושאים בכתבה ב.מ.וו מרצדס

האם בעתיד הנראה לעין דגמי מרצדס יצוידו במנועים מתוצרת ב.מ.וו ?  

עבור רבים מדובר בשאלת כפירה המצדיקה סקילה, אבל לפי מגזין AUTOCAR הבריטי, מדובר באפשרות ממשית, ולמעשה בשיחות שמתקיימות בין שתי יצרניות הפרימיום הגרמניות ונמצאות בישורת האחרונה.

הקשיים שחוות היצרניות המסורתיות לנוכח התחרות מהמזרח ובעיקר מסין, מחייבות פתרונות יצירתיים בהתאם. אחד מהם הוא בתחום שיתופי הפעולה.

בעבר הלא רחוק צוידו דגמי מרצדס במנועי בנזין פרי פיתוח משותף למרצדס ורנו, עם מנועי ה 1.33 טורבו בנזין, כך שלא מדובר באירוע יוצא דופן, ובתעשיית הרכב מקובלים שיתופי פעולה ושימוש ברכיבים בין יצרנים שונים. מה שפחות מקובל הוא שיתוף פעולה בין שתי יצרניות המתחרות ראש בראש לאורך עשרות שנים. עתה נראה ששתי היצרניות הגיעו לרצון לשתף פעולה לנוכח התחרות הגוברת והאיומים העסקיים ששתיהן רואות בתחרות העולה מהמזרח.

במרכז שיתוף פעולה אפשרי נמצא כרגע מנוע 2.0 ליטר טורבו בנזין של ב.מ.וו, שם קוד B48, שייתכן וימצא את דרכו לתא המנוע של דגמים עתידיים של המתחרה הגדולה שלה, מרצדס בדגמי הליבה של היצרנית ה C-Class, E-Class ה GLA, GLB, GLC ועוד.

קניית רכב חשמלי משומש - האם כדאי? ואיך זה שבישראל המחירים יורדים במתינות יחסית לעולם?

איך לבחור רכב חשמלי יד שנייה - מה לבדוק, מהן העלויות השוטפות, ומהם היתרונות והחסרונות בשוק שמתעורר? ואיך זה שבעולם רכב בן שנה מאבד כ-30% מערכו ובארץ, הדגמים המובילים יורדים ב-5%-10% בלבד?
עמית בר |
נושאים בכתבה BYD טסלה

מדריך לרכישת רכב חשמלי משומש – מה כדאי לדעת?

 

המציאות החדשה של שוק הרכב החשמלי בישראל

שוק הרכב החשמלי בישראל עובר מהפך – מהרכבים הראשונים שנכנסו לתמונה ועד לעובדה שכיום יש לא מעט דגמים חשמליים על הכביש שמחפשים יד שנייה. רכבים כמו ג'ילי ג'יאומטרי C, יונדאי איוניק 5, BYD וסקודה אניאק הפכו את הרכב החשמלי לנגיש עם מחירים ידידותיים וטווחי נסיעה טובים. גם כניסת טסלה לשוק הגבירה את המודעות לרכב חשמלי, ויצרה תחרות בריאה. כעת, אחרי כמה שנים של חדירה, שוק הרכבים החשמליים המשומשים מתעורר, אבל – איך בוחרים נכון ומה צריך לבדוק?   טסלה - שומרת על ערכה בשנה הראשונה        

מצב הסוללה – איך לבדוק אם היא בסדר?

הסוללה היא באמת החלק הכי חשוב ברכב חשמלי, ולכן כדאי לשים לב היטב למצבה. סוללות, כמו כל דבר, נשחקות עם הזמן, אך רובן שומרות על טווח סביר גם לאחר כמה שנים. הבדיקה הכי טובה היא אצל מומחה סוללות שיכול לאמוד אם הסוללה במצב טוב. בנוסף, חשוב לבדוק את יכולות הטעינה – האם הרכב מתאים לטעינה מהירה, או שיהיה צורך להמתין זמן רב? טעינה איטית עשויה להגביל את המשתמשים ולהפוך כל עצירה לנקודת מחשבה.  

עלויות אחזקה – האם באמת חוסכים?

עלויות האחזקה ברכבים חשמליים בהחלט נמוכות יותר מבבנזין, אבל זה לא אומר שאין בכלל תחזוקה. נכון, טסלה למשל כמעט ולא דורשת טיפולים שוטפים, אך רכבים אחרים כן ידרשו תחזוקה בסיסית – כמו מערכות קירור, בלמים ונוזלי קירור מיוחדים לסוללה. אלה יכולים להגיע לעלויות לא קטנות. טיפולים תקופתיים כמו טיפול שלוש שנים או מעבר ל-80,000 ק"מ עשויים להיות יקרים, ולכן חשוב לבדוק אם הרכב עבר אותם או לא. מעבר לזה, אתם צריכים לקחת בחשבון שהעלויות יעלו. האוצר מתכנן מס נסועה שיוטל עלינו במוקדם או במאוחר. מדובר על סכום מאוד משמעותי שיכול להפוך את העסקה לפחות כדאית ואפילו ללא כדאית. מס נסועה - כל מה שצריך לדעת  

ירידת הערך ברכבים חשמליים - לא מה שחשבתם

כאן זה נהיה מעניין. רכבים חשמליים, במיוחד דגמים ראשוניים, מאבדים ערך בקצב די מהיר. לרוב, רכבים חשמליים מאבדים בעולם בין 25% ל-30% מערכם בשנה הראשונה, ויש כאלה שאפילו יותר. מחקר עדכני שנערך בארה"ב הראה כי ירידת הערך נובעת מכניסה של דגמים חדשים ומשוכללים שמושכים את המחירים כלפי מטה, וכן מגידול במספר החשמליות הזמינות ביד שנייה. בטווח של כשלוש שנים, חלק משמעותי מהרכבים מאבד חצי מערכם – תופעה שפחות בולטת ברכבי בנזין. ברכבי בנזין השחיקה ואיבוד הערך בשנה הראשונה הם סביב 15%, כ-35%-40% בשלוש שנים.  הנפילה במחירים חזקה במיוחד בשוק האמריקאי והאירופאי, כשבישראל הירידה היא לכאורה נמוכה יותר. זה עובד כך: בשנת 2024 היתה עלייה במחירי הרכב החשמלי בשל עליית מס הקנייה מ-20% ל-35% עלייה במחירי רכבים חדשים מעלה בהתאמה את המחירים של רכבים משומשים, וכך "ניצלו" הרכבים החשמליים המשומשים מירידה חדה. למעשה, מכיוון שהשוק המקומי נמצא יחסית בשלב בתולי והיבואנים מייקרים את הרכבים על פני זמן, העליות האלו תומכות במחירי הרכבים המשומשים בשנים האחרונות.  מס הקנייה אמור לעלות גם בתחילת 2025, הפעם ל-83% (המס על רכבים חשמליים יזנק מעל הצפוי - מחירי הרכבים יעלו בשנה הבאה ב-25-40 אלף). זה אומר שיש סיכוי טוב שזה יתמוך במחירי הרכבים המשומשים. ברגע שהדגם החדש מתייקר גם הדגם של שנה קודמת מתייקר. מדובר בעצם באירוע חיצוני שמעלה את המחירים, אבל אלמלא עליית המס והשוק הבתולי הרכבים היו מאבדים כמו בארה"ב קרוב ל-30% מערכם בשנה הראשונה. בינתיים בישראל, ירידת הערך של רכבים חשמליים משתנה בין הדגמים השונים, כאשר חלקם שומרים על ערכם טוב יותר מאחרים. להלן מספר דוגמאות: טסלה מודל 3: בשנת 2023, טסלה מודל 3 שמרה על ערכה בצורה מרשימה, עם ירידת ערך של כ-6% בלבד, נמוכה משמעותית מירידת הערך של דגמים מתחרים. השחיקה השנה היא כנראה באותו האזור.  BYD אטו 3: דגם זה, שהיה הנמכר ביותר בישראל במחצית הראשונה של 2024, שמר על ערכו בצורה טובה, עם ירידת ערך מתונה יחסית של כ-5%. גם ג'ילי גיאומטרי C שהיה השני הנמכר ביותר באותה תקופה, הציג ירידת ערך מתונה.  החקיקה עדיין לא הסתיימה, אבל סיכוי טוב שמס הקנייה יעלה ואיתו מחירי הרבים וזה ישמור על שחיקה נמוכה יחסית בערך הרכבים המשומשים. עם זאת, זה לא יימשך - מס הקנייה היה נמוך בחשמליים והגעה למס של 83% משווה את המיסוי של החשמליים לאלו של רכבי הבנזין.   ולכן, מי שקונה רכב חדש אולי ייהנה בשנה הקרובה משחיקה נמוכה בערכו (זה לא וודאי כמובן), אבל השחיקה של רכבים חשמליים ואיבוד המחיר במשומשות עולה על רכבי הבנזין.  

מה עם הביטוח?

ביטוח רכב חשמלי עלול להיות יקר יותר מרכבי בנזין. עלויות הביטוח גבוהות עקב הסיכון בתיקון מארזי סוללה יקרים או חיישנים רגישים, שמגדילים את עלות התיקון במקרה של תאונה. גם מקרי גניבת רכבים חשמליים – במיוחד דגמי טסלה – תרמו להתייקרות הביטוח. לכן, כדאי לבדוק מראש את עלות הביטוח לרכב הנבחר ולהשוות הצעות. קחו גם בחשבון שסכום הביטוח במגמת עלייה.   

שינויים באגרות רישוי – עלות נוספת שחשוב לקחת בחשבון

עד לא מזמן נהנו בעלי רכב חשמלי מאגרות רישוי מופחתות. אבל, החל משנת 2025, אגרות הרישוי צפויות להשתוות לאלו של רכבי הבנזין, ויכולות להגיע לקרוב ל-2,000 שקלים, תלוי במחיר הרכב. בנוסף, רכבים חשמליים ידרשו לבדיקה מקיפה במידה ולא עברו טסט בשלוש שנים האחרונות – בדיקה שעשויה להעלות את העלויות.  

דגמים משופרים - פוגעים בשוק המשומשות

הקצב הטכנולוגי המהיר בתחום הרכב החשמלי מביא לכך שגרסאות חדשות מציעות טווחי נסיעה משופרים וזמני טעינה מהירים יותר, כך שרכב בן שלוש עלול להרגיש מיושן. יצרנים כמו טסלה מעדכנים תדיר את הדגמים, והיצרנים הסינים מציעים דגמים זולים שמושכים לא מעט לקוחות. לכן, חשוב לשקול אם שווה לרכוש כעת רכב משומש או לחכות לדגם חדשני יותר. אפשר להגיד שזה תמיד נכון, גם ברכבים על בנזין, אבל החשמליות מתעדכנות מהר יותר טכנולוגית ועיצובים וכל טכנולוגיה חדשה הופכת את הדור הקודם למיושן. סיכון ירידת הערך הוא גדול יותר מאשר בבנזין.  אלו הגורמים העיקריים שיש להתחשב בהן ברכישת רכב חשמלי משומש. נזכיר בהקשר זה שסיכוי טוב שגם אם תהיה העלאת מס בתחילת השנה הבאה, המחירים של רכבים חדשים יתעדכנו רק אחרי כמה חודשים כי היבואנים מצטיידים במלאי ומשלמים עליו את המס קנייה הישן. זה צריך לקבל אישור-תוקף מהאוצר, אבל בשנה שעברה זה התאפשר.