מוחמד בן סלמאן
צילום: פייסבוק

כשהסעודים ישחררו את הפקק; האם הפעם זה יקרה- והאם אל על תרוויח?

מזה חודשים רבים נפוצו שמועות על היתר טיסה אל ומישראל בשמי סעודיה. מה הסיכויים שזה יקרה? מה זה יעשה לשוק התעופה ולמחירים? והאם יעדים חדשים בדרך?

דור עצמון | (4)

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן המבקר בישראל ימשיך מכאן לסעודיה על מנת לנסות לשקם את יחסיו עם הממלכה, לבסס את הנוכחות האמריקאית במזרח התיכון ובעיקר כדי לחזור עם עוד כמה חביות נפט לאמריקה הצמאה. כל אלו אינטרסים אמריקאיים ולראייה שהתקשורת שלהם כמעט ואינה עוסקת בביקורו של הנשיא בישראל שמבחינתם הוא לא יותר מתחנת מעבר ליעד האמיתי בסעודיה.

ישראל תשמח בעצמה לנורמליזציה עם המדינה הערבית החזקה ביותר במזרח התיכון אבל עד שזה יקרה, המרחב האווירי של הממלכה הוא נכס חשוב מאוד לתיירות הישראלית ולסחר. כפי שזה נראה, הסיכויים לכך גבוהים מאוד וזה קרוב מתמיד. על פי העסקה המתגבשת, סעודיה, שלוטשת עיניים לאיים טיראן וסנפיר בכניסה למפרץ אילת, תקבל את הריבונות עליהם מידיים מצריות (בכפוף לאישור ישראלי לפי הסכמי השלום), סעודיה תתחייב לשמור על חופש שיט של ספינות ישראליות ותפתח את המרחב האווירי שלה לטיסות אל ומישראל ללא הגבלה. מצרים תקבל בתמורה סיוע כלכלי נרחב ממצרים.

עד היום, חברת התעופה ההודית "אייר אינדיה" הייתה היחידה שקיבלה אישור מיוחד לעבור במרחב האווירי של הממלכה בטיסותיה לישראל והיא עושה זאת מאז חודש מרץ 2018. לאחר חתימת "הסכמי אברהם" החלו טיסות ישירות בין ישראל לדובאי ואבו דאבי שבאיחוד האמירויות ובין ישראל לבחריין. הטיסות מופעלות גם באמצעות חברות התעופה הזרות וגם באמצעות אלו הישראליות. כלומר, נכון להיום חברות התעופה הישראליות רשאיות לטוס בשמי סעודיה רק אם יעדן הוא איחוד האמירויות או בחריין. במקביל, טיסות של חברות אירופאיות חולפות כבר היום בדרכן למזרח דרך ישראל וסעודיה – דבר שלא היה לפני ההסכמים.

מה צפוי לקרות לתעופה עם קבלת האישור?

מרגע קבלת האישור הסעודי להשתמש במרחב האווירי של הממלכה צפויה אל על -2.62% להשתמש בו במיידי בקווים שהיא מפעילה כבר היום לתאילנד ובכך לקצר את זמן הטיסה בכשעתיים וחצי. גם קווים אחרים של אל על מזרחה צפויים לפעול בין אם מדובר בקו למומבאי שבהודו (שמושהה מאז פריצת הקורונה) וקווים נוספים שהחברה מתכננת לפתוח בהם קו ראשון לאוסטרליה. בקרוב, ובעקבות ההסכם שנחתם לאחרונה בין ההנהלה לטייסים, צפויים לחזור מטוסי הבואינג 777 של החברה לפעילות בעיקר בקווים מזרחה. ייתכן מאוד שגם ארקיע וישראייר תבקשנה להפעיל קווים להודו מפני שעד כה המטוסים שלהן (במיוחד של ישראייר) לא היו מסוגלים לבצע מעקף של סעודיה – דבר שיתייתר.

מלבד החברות הישראליות, גם חברות התעופה הזרות של סינגפור, תאילנד, הפיליפינים, וייטנאם ועוד צפויות להפעיל קווים. סינגפור והפיליפינים כבר ניסו בעבר לקבל מהסעודים אישור דומה לזה שקיבלה "אייר אינדיה" אך ללא הצלחה. יודגש כי סינגפור גם מסורבת להפעיל טיסה לישראל ע"י השלטונות במלזיה שלא מאפשרים לטיסה שכזו לעבור בשטחה. אישור סעודי עשוי לרכך גם את המלזים ויתכן מאוד שנראה כאן את חברת התעופה המקומית שבמשך שנים מדורגת בטופ 5 העולמי.

קווים קיימים כמו זה של קת'אי פסיפיק להונג קונג עשוי להתקצר משמעותית כמו גם דרום סין. טיסות לבייג'ינג ויפן אינן צפויות להשתמש במרחב האווירי הסעודי. גם מבחינת סחר נראה שיור משמעותי והוזלה של מחירים. מטוסי תובלה יקצרו את טיסותיהם מישראל למזרח ויגבירו את התדירות.

מה יקרה למחירים?

המשמעות של קיצור משך הטיסות מזרחה בכשעתיים וחצי היא שחברות התעופה תשלמנה פחות על דלק, פחות לעובדים שיעבדו פחות שעות והמטוסים יהיו פנויים ליותר שעות. כלומר, ההוצאות של החברות צפויות להיות קטנות יותר משמעותית וכך הנוסעים ישלמו פחות כסף.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בנוסף להקטנת ההוצאות, עצם העובדה שחברות חדשות תכנסנה לקווים לישראל, התחרות ביניהן תגדל – דבר נוסף שיהווה סיבה לירידת מחירים.

קיצור זמן השימוש במטוסים עשוי אפילו להוריד את המחירים בקווים לאירופה. מטוס שחוזר מהר יותר מטיסה למזרח ומקצר את הזמן בכ-5 שעות (שעתיים וחצי לכל כיוון) יכול לצאת לטיסה נוספת לאירופה ולהוסיף להורדת המחירים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    גיל 16/07/2022 05:40
    הגב לתגובה זו
    היי האם זה נותן סיכוי למחירי טיסה זולים יותר למונדיאל?
  • 3.
    אליאס 16/07/2022 02:17
    הגב לתגובה זו
    הרווחים יהיו עצומים לאל על ולתיירות
  • 2.
    אני כבר רואה את טייסי אל על מבקשים נעלאה (ל"ת)
    דודו 15/07/2022 22:08
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רוברט 14/07/2022 19:20
    הגב לתגובה זו
    מי שיטוס להודו אם ישראייר יקבל עוף בשקל !
אלי כליף (צילום: עידו לביא)אלי כליף (צילום: עידו לביא)

העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים

סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה; גיוס החוב הבא של טבע יהיה בריבית נמוכה יותר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע דירוג חוב

הנהלת טבע מקבלת גושפנקא שפעלה נכון בשנים האחרונות. סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ על רקע ביצוע חזק של אסטרטגיית Pivot to Growth וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה. כמובן שרואים את זה טוב במחיר המניה - מניית טבע ב-31 דולר - מחיר שיא של 8 שנים. שווי החברה מעל 34 מיליארד דולר. השווי כבר משמעותית מעל החוב, הסיכון שבקושי לשרת את החוב ירד דרמטית, והמכפיל רווח עלה לאור התפיסה של השוק שהסיכון ירד, טבע נסחרת במכפיל של כ-10-12 אחרי שבמשך תקופה ארוכה נסחרה במכפיל חד ספרתי , לפני כשנה וחצי היא נסחרה במכפיל 5. 

 מכל מקום, Moody’s  אישררה את דירוג B1a של טבע והעלתה את תחזית הדירוג לחיובית במקום יציבה. S&P  העלתה את דירוג טבע ל  BB+ מ-BB עם תחזית יציבה.העלאות הדירוג נשענות על מגמת הפחתת המינוף העקבית של טבע, כאשר S&P ציינה כי המינוף המתואם ירד ל-4.4x  נכון ל-30 בספטמבר 2025, וצפוי לרדת מתחת ל-4.25x  ברבעונים הקרובים – רמה העומדת בסף הנדרש לדירוג הגבוה יותר. סוכנות הדירוג הדגישה גם את המשמעת הפיננסית של טבע, את חוזקת עסקיה ואת פרופיל הנזילות שלה, לצד חזרה לצמיחה בהכנסות לאחר חמש שנות ירידה, הודות לביצועים חזקים בתחום התרופות הממותגות ולייצוב תחום הגנריקה.

 

Moody’s ציינה את המשך השיפור בביצועים התפעוליים של טבע ואת המדיניות הפיננסית הממושמעת המתמקדת בהפחתת חוב. הסוכנות הדגישה את המומנטום החזק במותגים המובילים של טבע ואת השקות המוצרים הצפויות – הן בתחום התרופות הממותגות והן בתחום הביוסימילרס - אשר צפויות לקזז את האתגרים בתחום הגנריקה. Moody’s עוד ציינה את עמדת הנזילות החזקה של טבע, התומכת ביכולתה לנהל את פירעונות החוב הקרובים. הסוכנות הוסיפה כי גורמים אלה, יחד עם הציפייה לירידה במינוף לכיוון 3.5x בתוך 12-18 חודשים, תומכים בתחזית החיובית ובפוטנציאל להעלאת דירוג נוספת.

אלי כליף, סמנכ"ל בכיר ומנהל הכספים הראשי של טבע, אמר: "עדכוני הדירוג הללו הם עדות חזקה לחזון האסטרטגי שלנו ולביצוע הממושמע שלו, במיוחד לאחר רצף של העלאות דירוג בחודשים האחרונים. באמצעות הובלת אסטרטגיית ה-Pivot to Growth, מתן עדיפות לניהול תזרים מזומנים חזק והקצאת הון קפדנית, הוכחנו מחויבות בלתי מתפשרת להפחתת מינוף ולצמיחה עסקית בת קיימא. התוצאות הללו ממחישות בבירור כיצד האסטרטגיה הממוקדת שלנו מייצרת ערך ממשי לטבע וממצבת אותנו להמשך הצלחה."


העלאת הדירוג תוביל לגיוס חוב בריבית נמוכה מהריבית הנקובה כעת באג"ח והיא גם תבטיח את היכולת של טבע לשרת את הפירעונות הגדולים של השנתיים-שלוש שנים הקרובות. 


מניית טבע חזרה השנה להוביל את הבורסה המקומית. המחצית הראשונה היתה צולעת והמניה דווקא נפלה, אבל בארבעה חודשים מניית טבע הכפילה את ערכה: 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

ת"א ביטוח נופל 3.2%; אנרג'יקס מאבדת 7%, ארית 2% - ירידות במדדים

אנרג'יקס מנמיכה תחזיות לצד בחינת גיוס הון משמעותי - ונופלת; מניות הביטוח ממשיכות במומנטום השלילי ויורדות עד 1.2% הבנקים בירידה מתונה של 0.1% בשלב זה; יום המסחר האחרון לשבוע נפתח במגמה שלילית רוחבית 

מערכת ביזפורטל |

מגזר הפיננסים תחת לחץ. ירידות חדות בחברות הביטוח, כלל כלל עסקי ביטוח -5.47%  מגדל מגדל ביטוח -4.83%   והפניקס הפניקס -3.22%   נופלות עד 4.2%, מדד ת"א ביטוח יורד בכ-3.2% ומתקרב לירידה של 4.2% מתחילת השבוע.



ארית ארית תעשיות -2.61%   יורדת היום. היא מדווחת על הרחבת מהלך ההנפקה הפרטית של החברה הבת רשף טכנולוגיות, אחרי שקיבלה הזמנות נוספות ממשקיעים מוסדיים. במסגרת הגיוס המשלים, שנחתם אתמול, יתווספו עוד כ-50 מיליון שקל, כך שהיקף ההנפקה כולה עומד כעת על 600 מיליון שקל, ועד כ-900 מיליון שקל בהנחת מימוש מלא של כתבי האופציה. ההנפקה מבוצעת לגופים מוסדיים בלבד והיא מחליפה בשלב זה את התוכניות להנפקה ראשונה לציבור, ארית גם כותבת בהודעה לבורסה "רשף התחייבה לא לבצע הנפקת מניות נוספת במשך שנתיים, למעט הנפקה ראשונה לציבור לפי שווי שיעלה על 5.5 מיליארד שקל" - אתם יודעים כבר מה אנחנו חושבים על ההנפקה הזאת כ"ש על הרחבתה  3 הערות על הנפקת ארית. אתמול דיווחנו בבלעדיות כי עם כניסת תותח ה"רועם" לשירות בצה"ל, שארית צפויה ליהנות מביקושים חדשים לאחר שרשף כבר קיבלה הזמנות למרעומים עבור התותח החדש ב-2022 וגם במהלך השנה האחרונה והיא תהיה ספק בלעדי של מרעומי הארטילריה - התותחים החדשים של צה"ל והאם ארית תספק להם את המרעומים


יוטרון יוטרון 0%   נחתכה ב-64% מאז ההנפקה וגם השנה היא בתשואה שלילית אבל חיים שני, המנכ"ל גם של יוניטרוניקס אופטימי - "השוק משתחרר בהדרגה. יזמים שעצרו פרויקטים מתחילים להניע אותם חזרה, ואנחנו כבר מרגישים שהשוק חוזר לפעילות". יוטרון הודיעה השבוע על הקמה של חניון חצי אוטונומי בסן פרנסיסקו, קליפורניה, בתמורה צפויה של כ-4 מיליון שקל. הפרויקט יוקם באמצעות החברה הבת יוטרון סיסטמס אינק, והתמורה תשולם בהתאם להתקדמות אבני דרך בביצוע. על פי הדיווח, החניון צפוי להסתיים בתוך כ-24 חודשים ממועד תחילתו. אגב, באמצע אוקטובר, העריכה יוטרון את התמורה הצפויה מאותו פרויקט בכ-9 מיליון שקל. כך שהעדכון האחרון משקף קיטון משמעותי בהיקף ההכנסות הצפויות, מבלי שהחברה פירטה בדוח המיידי את הסיבות לזה - יוטרון תקים חניון חצי-אוטנומי בסן פרנסיסקו - "אנחנו שחקן משמעותי באזור"



אנשים שנכנסים למערכת הציבורית צריכים לדעת שהם שליחי ציבור. זו אחריות גדולה וזה הרבה יותר גדול מכסף. אנשים שנמצאים בפיקוח על הבנקים אמורים להבין שבמקביל לשמירה על יציבות הבנקים הם אמורים לדאוג לציבור. זה משחק סכום אפס - אם הבנקים מרוויחים יותר מדי, הציבור נפגע. הפיקוח על הבנקים אמור לאזן בין השניים. אבל לאורך כמעט כל ההיסטוריה הוא שם פס על הציבור. מנסים להפחיד אותו, לכופף אותו, אבל בנק ישראל והפיקוח על הבנקים כגוף האחראי על הבנקים לא זז. הוא מתחבר בכסות מקצועית, אקדמית, אבל מאחורי המסכות עומד דבר אחד גדול שגורם להם להעדיף את הבנקים - כסף. 

זה בדיוק "החתול ששומר על השמנת" גירסת בנק ישראל: מאז תחילת שנות ה-60 כיהנו 12 מפקחים על הבנקים מתוכם 8 מפקחים המשיכו לאחר סיום כהונתם לתפקידים בכירים בבנקים עצמם - כיו״רים, מנכ״לים, סמנכ״לים או דירקטורים - אתם אלו שמשלמים את מחיר הפיקוח ה"מלאכותי" הזה - גליה מאור, חדוה בר ורוני חזקיהו - מה משותף להם והאם דני חחיאשווילי יצטרף לקבוצה?