מניית אלקטרה צריכה צונחת ב-6% על רקע הקריסה ברווח

תבחן חלוקה בעין של מניות גולן טלקום ורישומן למסחר בבורסה; זאב קלימי: "מזג האוויר הנוח הביא לירידה של כ-25% במכירות המזגנים"
ערן סוקול | (3)

חברת אלקטרה צריכה -2.06% דיווחה הבוקר (ד') על תוצאותיה לרבעון הראשון של 2018 עם עלייה של 22% בהכנסות וירידה של 88% ברווח הנקי. במקביל לפרסום התוצאות הכספיות, קיבל דירקטוריון החברה החלטה לבחון מהלך של חלוקה בעין של מניות חברת הבת, גולן טלקום ולרשום את מניותיה למסחר בבורסה.

הכנסות החברה ברבעון הראשון שנת 2018 עלו בכ-22% לכ-685 מיליון שקל לעומת כ-561.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. העלייה בהכנסות נבעה בעיקר מאיחוד תוצאות גולן טלקום אשר לא נכללו בתקופה המקבילה אשתקד, ומגידול בהכנסות מגזר קמעונאות חשמל. לצד זאת, נרשמה ירידה בהכנסות החברה ממגזר מוצרי צריכה חשמליים.

הרווח הנקי של החברה ברבעון הראשון של שנת 2018 הסתכם בכ-11.7 מיליון שקל, ירידה של כ- 88% לעומת רווח נקי של כ-97.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי בתקופה המקבילה אשתקד כלל רווח מפעילות מופסקת בסך של כ-73 מיליון שקל בגין מכירת רשת אייס אוטו דיפו, כאשר בנטרול השפעה זו, הרווח הנקי ירד בשיעור של כ-52%. עוד מציינת הנהלת החברה כי הרווח הנקי ברבעון הראשון של 2017 כלל רווח הון מפעילות ברי המים בסך של כ-9.5 מיליון שקל. אם מנטרלים גם השפעה זו, הרווח הנקי ירד בכ-22.5%. 

שולי הרווח הגולמי ברבעון הראשון של 2018 עמדו על כ-25.7%, לעומת שולי רווחיות גולמית של כ-24.9% ברבעון המקביל אשתקד.

הוצאות המכירה ושיווק של החברה הסתכמו בכ-131.5 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2018, אשר היוו כ-19.2% מההכנסות, מדובר בעלייה של כ-23% לעומת כ-107.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, אשר היוו כ-19.1% מההכנסות.

הרווח התפעולי של החברה ברבעון הראשון של שנת 2018 עלה בכ-7.2% והסתכם בכ-33.1 מיליון שקל אשר היוו כ-4.8% מההכנסות, לעומת כ-30.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד אשר היוו כ-5.5% מההכנסות.

ה-EBITDA של החברה ברבעון הראשון של שנת 2018 עלה בכ-47.5% לכ-59 מיליון שקל אשר היוו כ-8.6% מההכנסות לעומת כ-40 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד אשר היוו כ-7.1% מההכנסות.

זאב קלימי, מנכ"ל אלקטרה צריכה: "בסיכום הרבעון הראשון אנו רואים המשך מגמה של עלייה בהכנסות וב-EBITDA, תוך הצגת עוצמה רבה במגזר קמעונאות חשמל. בעניין זה אציין כי אנחנו ממשיכים להשקיע ולפתח את הפלטפורמה האינטרנטית של מחסני חשמל שהפכה לאתר מוביל עבור הצרכן הישראלי".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"תוצאות הרבעון הראשון הושפעו מקיטון מהותי שנרשם בשוק המזגנים בישראל. בחודשים הראשונים של השנה שרר בישראל מזג אוויר נוח באופן יחסי לתקופה ובהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, דבר שהביא לירידה חריגה של כ-25% בכלל מכירות המזגנים בארץ והשפיע לרעה גם על היקף המכירות של החברה ותוצאותיה העסקיות" אמר קלימי.

עוד החברה מדווחת, כי בפברואר 2018 התגלעו מחלוקות בין החברה לבין היצרן הסיני Huawei בקשר למהות ההסכם ותנאיו, וכן בעקבות טענות היצרן בדבר אי עמידה לכאורה של החברה ביעדי רכש מינימליים בשנת 2017, שהינם תנאי להמשך ההסכם לטענת היצרן. ביום 12 במרס, 2018 הגישה הקבוצה תביעה כספית לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד כנגד היצרן בסכום של כ-80 מיליון שקל. באפריל 2018 התקיימו דיונים בבית המשפט לצווים הזמניים בסיומם קבע בית המשפט מועדים להגשת סיכומים וכתבי טענות נוספים מטעם הצדדים. למועד פרסום הדוח טרם גובשו הבנות מסחריות בין הצדדים והחברה ממשיכה בפעילות ההפצה של מוצרי הסלולר מתוצרת Huawei מתוך המלאי שברשותה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יורם 16/05/2018 13:39
    הגב לתגובה זו
    לא ייתכן שבשנים בהן כל הבורסות בעולם ובישראל טסות, המניה שלך קורסת עשרות אחוזים. בזמן שאתה מקבל שכר יפה, אנחנו מדממים עם המניה. לך הבייתה. תפנה מקום למישהו ראוי, שיידע להביא את ערך החברה למספרים גבוהים בהרבה, כפי שהיא ראוייה להיות.
  • 2.
    איתן בום באסט 16/05/2018 11:05
    הגב לתגובה זו
    ציטוט מהכתבה (זוהי הפרשנות) : "תוצאות הרבעון הראשון הושפעו מקיטון מהותי שנרשם בשוק המזגנים בישראל. בחודשים הראשונים של השנה שרר בישראל מזג אוויר נוח באופן יחסי לתקופה ובהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, דבר שהביא לירידה חריגה של כ-25% בכלל מכירות המזגנים בארץ והשפיע לרעה גם על היקף המכירות של החברה ותוצאותיה העסקיות" אמר קלימי. המציאות היא שהמשק נכנס להאטה יחד עם שוק הנדל"ן. אין כל קשר למזג האוויר. גם אם נניח שמזג האוויר היה נוח יותר השנה, האם זה מוביל לצניחה של 25 % ? מזגנים לא מתקינים לשנה, ולא בהתאם לעוצמת מזג האוויר בעונה כזו או אחרת. אבל נו טוב, צריך לנסות לשמור על אופטימיות.
  • 1.
    מירי 16/05/2018 10:49
    הגב לתגובה זו
    בשנים האחרונות לא ניתן לתת שם אחר למוצריה בתחום. עוד מפתיע שאין ירידה יותר משמעותית
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.