ממתינים לפישר: האם הנגיד יבחר להוריד את הריבית במשק ל-1.75%?
ביום שני הקרוב (ה-24 בדצמבר) תפרסם הוועדה המוניטרית של בנק ישראל את החלטת הריבית לחודש ינואר. הריבית במשק עומדת מאז נובמבר על 2% ובשוק חלוקות הדעות ביחס לאפשרות שבנק ישראל יפחית את הריבית כבר בהחלטתו הקרובה, או שידחה את ההפחתה בשיעור של 0.25% לשלב מאוחר יותר ברבעון הראשון. מאז ינואר שעבר הופחתה הריבית בישראל ב-0.75%.
מה שעשוי להשפיע על בנק ישראל בהחלטתו הקרובה להפחית את הריבית כבר עכשיו היא רמת האינפלציה הנמוכה במשק, לאחר שב-15 לחודש דווח על ירידה מפתיעה של 0.5% במדד המחירים לצרכן. האינפלציה בפועל ב-12 החודשים האחרונים עומדת על 1.4% ונמצאת במרכז היעד - כלומר לא ניכרים לחצים אינפלציונים ולכן ניתן להפחית את הריבית על מנת לעודד את הצמיחה במשק.
מנגד, שוק הדיור שלא מתקרר, השיפור באינדיקטורים הכלכליים ברחבי העולם וגם עדכון תחזית הצמיחה של האוצר כלפי מעלה - עשויים להשפיע על בנק ישראל להותיר את הריבית על כנה. באוצר העלו בתחילת השבוע את תחזית הצמיחה למשק הישראלי ב-2013 ב-0.5% ל-3.5%. נציין כי בנק ישראל עצמו צפוי לעדכן את תחזית הצמיחה שלו שעומדת כיום על 3% ביום ב' הקרוב, במסגרת פרסום החלטת הריבית.
על פי סקר 'בלומברג', שעודכן לאחרונה רק ב-27 בנובמבר, העריכו רק 2 כלכלנים כי הריבית במשק תרד בינואר ב-0.25%, אך מרבית הכלכלים העריכו אז שפישר יותיר את הריבית ללא שינוי, אולם על פי הערכות, הירידה החדה במדד המחירים לצרכן צפויה להגדיל את מספר הכלכלנים שחושבים שהריבית במשק תרד. הסקר צפוי להתעדכן בימים הקרובים.
יניב חברון, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס נשואה אמר בשיחה עם Bizportal, "לדעתי פישר יחכה עוד חודש אחד לפני שיוריד את הריבית שוב. אבל הסיפור המעניין הוא שהשוק כבר מגלם ציפיות להורדת ריבית שלמה אחת במהלך 4 החודשים הקרובים, זאת לעומת צפי שהיה בשוק עד לא מזמן ולפיו נחלקו הציפיות בשוק חצי בחצי ביחס לאפשרות הורדת הריבית על ידי בנק ישראל".
לדבריו, "אם בחודש הקרוב יתקבלו בשוק עוד מספר אינידטורים חלשים על הפעילות במשק, כולל מדד דצמבר שצפוי לסכם שנה של אינפלציה נמוכה, יוביל הדבר את השוק לגלם עוד הורדת ריבית מעבר להורדה המגולמת בו כעת, כלומר שתי הורדות ריבית לרמה של 1.5% בתקופה של 6 החודשים הקרובים".
רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות מיטב מעריך כי הריבית צפויה להישאר ללא שינוי ברמה של 2%. לדבריו, "האינדיקטורים הכלכליים המעודדים, שהתקבלו מארה"ב ומסין, הפעילות בשוק הדיור בו המחירים ממשיכים לעלות והיקף המשכנתאות ממשיך להתרחב, ורמת הריבית הנוכחית שהיא כבר נמוכה, תומכים בהותרת הריבית על כנה".
עם זאת אייכל לא מתעלם מהירידה במדד ואומר, "על רקע התמתנות האינפלציה, הגורם המרכזי אשר יכול להשפיע על ההחלטה להפחתת הריבית הוא החשש מפני האטה קצב הצמיחה של המשק, על רקע הבעיות הנמשכות באירופה והעלייה בשיעור האבטלה".
במיטב מעריכים כי הריבית תהיה ברמה של 2% בראשית 2013 ותופחת פעם נוספת לכדי 1.75%, ברבעון בשני של השנה, במידה והפעילות הכלכלית תמשיך להתמתן והנתונים משוק הדיור יאפשרו זאת. במחצית השנייה של 2013 צופים במיטב כי הפעילות העולמית וגם המקומית ישובו להתחזק. "על כן, בשלהי 2013 אנו מעריכים כי תתאפשר העלאת ריבית בודדת".
עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים כתב בסקירת המאקרו השבועית, "המדדים הנמוכים בשילוב נתוני סחר החוץ החלשים והתחזקות השקל (2% תיסוף מול הדולר מאז החלטת הריבית הקודמת) מגדילים את ההסתברות להורדת ריבית. יחד עם זאת, על רקע המשך עליית מחירי הבתים והבחירות הקרובות נראה שבנק ישראל לא יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה".
קליין מציין כי "גם החודש מחירי הדירות בבעלות עלו בשיעור חד יחסית של 0.5% והם גבוהים כבר ב-4% מרמתן בתחילת השנה, דבר אשר מטריד את בנק ישראל נוכח פעולותיו בתחום המשכנתאות. למרות זאת נזכיר שנתונים אלו קודמים ואינם משקפים את ההשפעה של צעדי בנק ישראל האחרונים בתחום המשכנתאות. העלייה החדה יחסית במחירי הדירות תואמת את הגידול בהיקף לקיחת המשכנתאות בחודשים אוקטובר-נובמבר ואת סקר אמון הצרכנים, שהראה נטייה גדולה יותר בקרב משקי הבית לרכוש דירה בשנה הקרובה".
- 2.הריבית תעלה בחודשים הקרובים (ל"ת)כלכלן 19/12/2012 13:28הגב לתגובה זו
- 1.תתחיל ירידה מהארץ 19/12/2012 10:24הגב לתגובה זוולהתראות בגלגול הבא

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"
המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול
בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91% ומג'יק מג'יק 1.76% נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026.
על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".
השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר
את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף
הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות
ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.
סינרגיה בעיקר בתחום הענן
בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך
וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות
קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.
- לפני המיזוג: מגי'ק עם הכנסות שיא, עלייה של 17% ברווח הנקי והעלאת תחזית
- לקראת המיזוג עם מג'יק: מטריקס סוגרת רבעון שיא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה.
בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס
וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח
רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה
חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל).
נזכרנו בראיון הזה בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק.
לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):
המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.
- רמי לוי: הכנסות מעל 2 מיליארד שקל, הרווח הנקי נשחק עקב גידור הדולר
- רמי לוי רגע לפני 70 מדבר על רשת רמי לוי; הלקוחות, המשקיעים, המשפחה; וגם - האם המניה מעניינת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%. זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.
