פייסבוק ופרויקט המשרוקית ישתפו פעולה נגד "פייק ניוז"
הרשת החברתית פייסבוק משיקה תכנית לבדיקת עובדות על ידי צד שלישי (Third Party Fact checking) בישראל בשיתוף עם פרויקט המשרוקית של העיתון הכלכלי גלובס. שותפות זו שמגיעה על רקע הבחירות שיתקיימו בעוד כחודש, תהיה חלק מהמאמצים המקומיים של פייסבוק להילחם במידע שגוי.
בודקי העובדות יחלו את פעילותם עבור פייסבוק החודש, זמן קצר לפני הבחירות עצמן כשהרשתות החברתיות מלאות במידע כוזב, כשהמטרה היא לצמצם התפשטות של מידע שגוי, תוך שיפור איכות תכני החדשות שאנשים ימצאו על גבי הפלטפורמה.
פייסבוק נמצאת במוקד המאבק נגד פייק-ניוז, לאחר החשדות שעלו להתערבות רוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016 לטובתו של דונלד טראמפ. החברה מנסה להילחם בהפצת חדשות שקריות, ורק לאחרונה השיקה כלי להגברת השקיפות של מודעות פרסום פוליטיות, ולמניעת קמפיינים אנונימיים שעשויים ליצור "פייק ניוז".
בנוגע לתוכן מערכתי שקרי, 'המשרוקית' של גלובס תפעל בזירה המקומית לאיתור ומלחמה בתופעה זו. כמו עם כל השותפים של פייסבוק בתכנית בודקי העובדות ברחבי העולם, 'המשרוקית' היא חלק מרשת עולמית של ארגונים לבדיקת עובדות, המאושרים על ידי הרשת הא-פוליטית הבינ"ל לבדיקת העובדות (International Fact-Checking Network- ה-IFCN) שפועלים על פי סטנדרטים וקריטריונים מוגדרים בעת קביעת אמיתות התוכן. כאשר בודקי עובדות יכתבו מאמרים על פיסת תוכן, פייסבוק תראה את המאמרים הללו תחת "מאמרים רלוונטיים" מתחת לפיסת התוכן בניוז-פיד.
מנהלי עמודים ואנשים בפייסבוק יקבלו גם התראות אם ינסו לשתף פוסט או שיתפו בעבר את אותו סיפור, שנקבע כי הוא שגוי. המטרה היא להעצים את המשתמשים ולאפשר להם להחליט בעצמם מה לקרוא, במה להאמין ואת מה לשתף.
בפייסבוק אומרים כי מהלך זה עולה בקנה אחד עם תכנית three-part framework של פייסבוק, שמטרתה לשפר את האיכות והאותנטיות של תכנים בניוז-פיד. פייסבוק גם מסירה חשבונות ותכנים המפרים את כללי הקהילה או מדיניות המודעות של פייסבוק, מקטינה את ההפצה של חדשות כוזבות, תוכן לא אותנטי כמו click baits, ומיידעת גולשים על ידי מתן קונטקסט נוסף לפוסטים שהם רואים בפיד.
לפני קצת יותר מחודש קלט גלובס לתוכו את פעילות מערכת בדיקת העובדות הישראלית 'המשרוקית', במסגרתו בכל יום חברי המערכת סורקים את כלי התקשורת והמדיה החברתית בחיפוש אחר אמירות עובדתיות של אישי ציבור - וכל אמירה שכזו זוכה לתחקיר מעמיק בעזרת מקורות מידע גלויים והתייעצות עם מומחים. לאחר השלמת התחקיר מקבלת כל אמירה ציון אחד מבין שישה: נכון, נכון ברובו, מטעה, חצי נכון, לא נכון ברובו ולא נכון.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
ג'ורדנה קטלר, מנהלת מדיניות ציבורית פייסבוק ישראל מסרה כי "אנחנו מכירים בהשלכות של מידע שגוי בפייסבוק ומחויבים לעשות עבודה טובה יותר להילחם בכך, בעיקר לקראת הבחירות הקרובות. יותר מ-6 מיליון אנשים משתמשים בפייסבוק מדי חודש בישראל ולכן אנחנו לוקחים את האחריות המוטלת עלינו ברצינות רבה, ובכוונתנו להמשיך להיאבק נגד מידע שגוי על גבי הפלטפורמה שלנו".
בעז רקוץ, מנהל 'המשרוקית': "אנו גאים לייסד קשר מקצועי עם פייסבוק בזמן לבחירות בישראל. לא ניתן לנצח במאבק נגד מידע פוליטי שגוי, ללא שיתוף פעולה עם בודקי עובדות, אמצעי תקשורת מרכזיים ורשתות חברתיות. זהו צעד גדול לטובת האמת".
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
