קלפי בחירות הצבעה
צילום: Istock

פייסבוק ופרויקט המשרוקית ישתפו פעולה נגד "פייק ניוז"

כחודש לפני הבחירות, ועל רקע הביקורת שהושמעה בעבר נגד פייסבוק, המשרוקית של 'גלובס' תפעל במסגרת פרויקט עם פייסבוק כדי לצמצם את ההתפשטות של מידע כוזב
אלכסנדר כץ |

הרשת החברתית פייסבוק משיקה תכנית לבדיקת עובדות על ידי צד שלישי (Third Party Fact checking) בישראל בשיתוף עם פרויקט המשרוקית של העיתון הכלכלי גלובס. שותפות זו שמגיעה על רקע הבחירות שיתקיימו בעוד כחודש, תהיה חלק מהמאמצים המקומיים של פייסבוק להילחם במידע שגוי.

בודקי העובדות יחלו את פעילותם עבור פייסבוק החודש, זמן קצר לפני הבחירות עצמן כשהרשתות החברתיות מלאות במידע כוזב, כשהמטרה היא לצמצם התפשטות של מידע שגוי, תוך שיפור איכות תכני החדשות שאנשים ימצאו על גבי הפלטפורמה.

 

פייסבוק נמצאת במוקד המאבק נגד פייק-ניוז, לאחר החשדות שעלו להתערבות רוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016 לטובתו של דונלד טראמפ. החברה מנסה להילחם בהפצת חדשות שקריות, ורק לאחרונה השיקה כלי להגברת השקיפות של מודעות פרסום פוליטיות, ולמניעת קמפיינים אנונימיים שעשויים ליצור "פייק ניוז".

 

בנוגע לתוכן מערכתי שקרי, 'המשרוקית' של גלובס תפעל בזירה המקומית לאיתור ומלחמה בתופעה זו. כמו עם כל השותפים של פייסבוק בתכנית בודקי העובדות ברחבי העולם, 'המשרוקית' היא חלק מרשת עולמית של ארגונים לבדיקת עובדות, המאושרים על ידי הרשת הא-פוליטית הבינ"ל לבדיקת העובדות (International Fact-Checking Network- ה-IFCN) שפועלים על פי סטנדרטים וקריטריונים מוגדרים בעת קביעת אמיתות התוכן. כאשר בודקי עובדות יכתבו מאמרים על פיסת תוכן, פייסבוק תראה את המאמרים הללו תחת "מאמרים רלוונטיים" מתחת לפיסת התוכן בניוז-פיד.

 

מנהלי עמודים ואנשים בפייסבוק יקבלו גם התראות אם ינסו לשתף פוסט או שיתפו בעבר את אותו סיפור, שנקבע כי הוא שגוי. המטרה היא להעצים את המשתמשים ולאפשר להם להחליט בעצמם מה לקרוא, במה להאמין ואת מה לשתף.

 

בפייסבוק אומרים כי מהלך זה עולה בקנה אחד עם תכנית three-part framework של פייסבוק, שמטרתה לשפר את האיכות והאותנטיות של תכנים בניוז-פיד. פייסבוק גם מסירה חשבונות ותכנים המפרים את כללי הקהילה או מדיניות המודעות של פייסבוק, מקטינה את ההפצה של חדשות כוזבות, תוכן לא אותנטי כמו click baits, ומיידעת גולשים על ידי מתן קונטקסט נוסף לפוסטים שהם רואים בפיד.

 

לפני קצת יותר מחודש קלט גלובס לתוכו את פעילות מערכת בדיקת העובדות הישראלית 'המשרוקית', במסגרתו בכל יום חברי המערכת סורקים את כלי התקשורת והמדיה החברתית בחיפוש אחר אמירות עובדתיות של אישי ציבור - וכל אמירה שכזו זוכה לתחקיר מעמיק בעזרת מקורות מידע גלויים והתייעצות עם מומחים. לאחר השלמת התחקיר מקבלת כל אמירה ציון אחד מבין שישה: נכון, נכון ברובו, מטעה, חצי נכון, לא נכון ברובו ולא נכון.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

ג'ורדנה קטלר, מנהלת מדיניות ציבורית פייסבוק ישראל מסרה כי "אנחנו מכירים בהשלכות של מידע שגוי בפייסבוק ומחויבים לעשות עבודה טובה יותר להילחם בכך, בעיקר לקראת הבחירות הקרובות. יותר מ-6 מיליון אנשים משתמשים בפייסבוק מדי חודש בישראל ולכן אנחנו לוקחים את האחריות המוטלת עלינו ברצינות רבה, ובכוונתנו להמשיך להיאבק נגד מידע שגוי על גבי הפלטפורמה שלנו".

 

בעז רקוץ, מנהל 'המשרוקית': "אנו גאים לייסד קשר מקצועי עם פייסבוק בזמן לבחירות בישראל. לא ניתן לנצח במאבק נגד מידע פוליטי שגוי, ללא שיתוף פעולה עם בודקי עובדות, אמצעי תקשורת מרכזיים ורשתות חברתיות. זהו צעד גדול לטובת האמת".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.