
כל אחד פוחד על התחת שלו: דווקא בתעשיית הפרסום והשיווק הקיבעון שולט
בכל פגישה עם לקוח פוטנציאלי, ללא יוצא מן הכלל, הייתי נשאל אם יש לי ניסיון בתחום שלו. המפרסמים תמיד מחפשים פרסומאי שכבר רכש ניסיון בתחומיהם. למה? כי הם מפחדים להסתכן, כי הם חושבים שמי שכבר מכיר את התחום ידע מה צריך לעשות ויבצע פחות טעויות ועוד סיבות כיוצא באלה. התופעה מעידה, יותר מכל, על קיבעונו של המפרסם המצוי. קיבעון של כל מי שלא מבין שהמקצוע של הפרסומאי הוא להכיר את לב וראש הצרכן, לדעת כיצד הם פועלים ולהניע אותם לתגובה הרצויה. אני, לתומי, חושב שחוסר ניסיון בתחום מהווה יתרון ולא חסרון. כי הכרות חדשה מאפשרת ראייה רעננה, ללא דעות קדומות ונטולת קיבעונות. מי שבא מבחוץ עשוי לראות דברים שאלה שבפנים כבר מזמן חדלו לראות. (אורח לרגע רואה כל פגע) כשהייתי מציע ללקוחות שלי קמפיין, רעיון או מהלך פורצי דרך הייתי מאותגר מייד בשאלה "יש מישהו שכבר ניסה את זה?" למה? כי כולם רוצים ללכת בשביל המוכר והידוע. איש לא רוצה להסתכן ולנסות משהו חדש, או במלים אחרות: מקובעים. מידה דומה של קיבעון שוררת גם בקרב המעסיק המצוי. כשהוא מחפש סופרוויזר הוא מחפש מישהו שכבר היה סופרוויזר ולא מי שבשל להיות. כשהוא מחפש פלנר הוא מחפש מי שכבר היה ולא מי שיש לו פוטנציאל להיות פלנר מעולה אך טרם שימש בתפקיד. אך הקיבעון איננו מוגבל רק לניסיון - הוא פולש גם לתחום ההשכלה. מי שמחפש פלנר מחפש בוגרי מנהל עסקים עם התמחות בשיווק. מי שמחפש ארט דיירקטור מחפש בוגרי בצלאל או ויצ"ו חיפה וכ"ו. אני למשל סבור שעדיף פלנר שלמד פילוסופיה על פני בוגר מנהל עסקים (אבל, כהרגלי אני מוצא את עצמי במיעוט מזהיר). וכמה מטובי הארטדיירקטורים צמחו בבתי ספר מוכרים או נחשבים פחות. כשאני מציע למעסיקים מועמדים חסרי ניסיון בתפקיד מסוים אך בעלי פוטנציאל מבטיח אני נתקל באמירה המקוממת (אותי) "לא, אני מעדיף plug and play על פני plug and pray. לפני זמן לא רב פנה אלי מנכ"ל חברה גדולה לייצור דטרגנטים שחיפש מנהל/ת חדשנות. הבריף דרש מועמדים בוגרי מנהל עסקים עם ניסיון בשיווק. תגובתי האינסטינקטיבית היתה " זאת חדשנות? זאת הרי התגלמות השמרנות" אך המעסיק סירב לשמוע. כשניסיתי לשכנע אותו שתפקיד כזה קורא דווקא לבוגרי מדעי הרוח הוא דחה את טיעוניי, בביטול. לא פעם אני תוהה כיצד זה במדינה כשלנו ששמה יצא לה בעולם כמובילת החדשנות דווקא היא מקדשת את השמרנות. יתר על כן, כיצד זה שבתעשייה כתעשיית הפרסום והשיווק שעיקר כוחה הוא בחדשנות דווקא בה שולטת הזהירות. כל מי שעיניו בראשו חייב לדעת שהשמרנות היא מתכון בדוק להתנוונות, כמו שהזהירות היא ערובה לבינוניות. אז למה כל כך הרבה אנשים אינטליגנטים וחכמים בתחומיהם נרתעים מליטול סיכונים או מלבחור בדרך הבלתי חבוטה? התשובה היא פשוטה. כל אחד פוחד על התחת שלו. המנכ"ל פוחד לאבד את משרתו המפנקת. סמנכ"ל השיווק פוחד להיות מואשם בכישלון, הפרסומאי פוחד לאבד את הלקוח וכן הלאה. במו ידינו יצרנו חברה של פחדנים. רוב המנהלים מעדיפים לא להצליח ובלבד שלא יכשלו.וגם זה קיבעון. מצד שני, האם שאיפתי הבלתי נלאית לחדשנות גם היא סוג של קיבעון? אולי, אחרי הכל גם אני מקובע כמו כולם? או כמו ששאל אותי פעם לקוח שלי בטרוניה "למה תמיד אני צריך להיות הראשון? למה שלא נשאיר את זה פעם לאחרים? שהם ישברו את הראש" תשובתי לו היתה "כי אם לא תהיה הראשון תהיה האחרון". והוא ענה לי בנחרצות "זה אמנם נשמע יפה וזה אפילו חרוז אבל זה לא אומר שזה נכון". הכותב הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת
- 3.מסכימה עם גינגי.גיוס כ"א בענף הוא מרובע ושמרן (ל"ת)מנהלת במשרד פרסום 08/07/2014 12:50הגב לתגובה זו
- 2.מ שיווק 08/07/2014 08:47הגב לתגובה זופרסומאים תמיד יכולים להתלונן עד כמה הלקוחות לא מוכנים ״לחידושים״ליצירתיות״,״לקחת סיכונים״ ( כמובן שחדשנות ליצירתיות היא להגדרתם,אבל ניחא) אבל מה לעשות הסיכון הוא לא ממש במשקל שווה.התחת בסיכון הוא ממש לא זה של הפרסומאי, שגם במקרה והקמפיין יכשל (בגלל המוצר ,אלא מה) יקבל את עמלתו ויגזור את קופונו
- 1.אהבתי (ל"ת)אופיר 06/07/2014 12:30הגב לתגובה זו

קשת מובילה במהדורות, רשת בריאליטי
טבלת הדירוג של הרייטינג של מהדורת החדשות נשארת יציבה, כשאמש רואים ירידה קלה בשיעור הצופים והרייטינג בכל המהדורות. חדשות 12 בראש עם 12.1% רייטינג ו-303 אלף צופים, 14 במקום השני עם 6.8% רייטינג ו-191 אלף צופים, ו-13 במקום השלישי עם 6.4% ו-165 אלף צופים. חדשות 11 עם רייטינג של 2.4% בלבד וכפי שכתבנו, ממשיכה לרדת מתחת לגבול של 100 אלף צופים עם 70 אלף צופים בלבד.
רשת, שמובילה ברצועת הפריים טיים בזכות "האח הגדול", לא מורידה אותו מרצועת הפריים טיים ומשתמשת בו כדי לשפר עמדות, בייחוד לאור שאר הרצועות שמשודרות לפני השעה 21:00, שבהן היא במקומות ה-2 וה-3. אז מלך הריאליטי של רשת, "האח הגדול" הוביל הפעם ל-17.3% רייטינג בלבד ו-437 אלף צופים. הריאליטי של קשת נמצא במקום השני, עם 15.1% ו-411 אלף צופים. "הפטריוטים", כהרגלה, תופסת את המקום השלישי עם 226 אלף צופים ורייטינג של 7.3%. במקום האחרון היה "המרדף" השעשועון של כאן11 עם 4.1% רייטינג ו-101 אלף צופים בלבד.
רצועות נוספות
רצועה נוספת שרשת מצליחה להוביל בה בפער גדול אף יותר היא ברצועת הלייט נייט, עם "הצינור" הוותיקה שנמצאת עם 11.6% רייטינג ו-271 אלף צופים, אחריה נמצאת קשת עם התכנית של גיא פינס, עם 6.9% רייטינג ו-167 אלף צופים. את הרשימה סוגר ערוץ 14 עם "סטורי לילה", וייטינג של 2.4% ו-78 אלף צופים. ושוב, אנחנו רואים שגם תכנית הלייט נייט שבתחתית הדירוג עדיין מעל כמות הצופים של מהדורת החדשות המרכזית של כאן11.
בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-89 אלף צופים, ישראל הבוקר של ערוץ 14 עם עודד מנשה השיגה 2% רייטינג ו-45 אלף צופים ואילו העולם הבוקר של רשת סוגר את הרשימה עם 1.7% רייטינג בלבד ו-36 אלף צופים בסך הכל. ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים, אחריו במקום השני, עם 1.7% רייטינג ו-40 אלף צופים היה "על הבוקר" עם טל מאיר ואילו במקום השלישי, סוגרים את הרשימה לירון ואלעד עם "פותחים יום" של רשת, 1.2% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד.
- עידן עמדי מחזיק בקרב הרייטינג מול האח הגדול
- רק אחד מכל עשרה מצופי החדשות צופים בחדשות כאן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רצועה אטרקטיבית נוספת, גם היא בשליטה מסורתית של קשת, ובה "שש עם עודד בן
עמי" מובילה עם רייטינג של 6.5% ו-169 אלף צופים. אחריה נמצאת "ריקלין ושות'", של ערוץ 14 עם 3.8% רייטינג ו-87 אלף צופים, ואילו את הרשימה סוגר ערוץ 13, רשת, בתכנית "חדשות שש עם מאיה ראכלין ", שלה 2% רייטינג ו-57 אלף צופים בלבד.

קשת מובילה במהדורות, רשת בריאליטי
טבלת הדירוג של הרייטינג של מהדורת החדשות נשארת יציבה, כשאמש רואים ירידה קלה בשיעור הצופים והרייטינג בכל המהדורות. חדשות 12 בראש עם 12.1% רייטינג ו-303 אלף צופים, 14 במקום השני עם 6.8% רייטינג ו-191 אלף צופים, ו-13 במקום השלישי עם 6.4% ו-165 אלף צופים. חדשות 11 עם רייטינג של 2.4% בלבד וכפי שכתבנו, ממשיכה לרדת מתחת לגבול של 100 אלף צופים עם 70 אלף צופים בלבד.
רשת, שמובילה ברצועת הפריים טיים בזכות "האח הגדול", לא מורידה אותו מרצועת הפריים טיים ומשתמשת בו כדי לשפר עמדות, בייחוד לאור שאר הרצועות שמשודרות לפני השעה 21:00, שבהן היא במקומות ה-2 וה-3. אז מלך הריאליטי של רשת, "האח הגדול" הוביל הפעם ל-17.3% רייטינג בלבד ו-437 אלף צופים. הריאליטי של קשת נמצא במקום השני, עם 15.1% ו-411 אלף צופים. "הפטריוטים", כהרגלה, תופסת את המקום השלישי עם 226 אלף צופים ורייטינג של 7.3%. במקום האחרון היה "המרדף" השעשועון של כאן11 עם 4.1% רייטינג ו-101 אלף צופים בלבד.
רצועות נוספות
רצועה נוספת שרשת מצליחה להוביל בה בפער גדול אף יותר היא ברצועת הלייט נייט, עם "הצינור" הוותיקה שנמצאת עם 11.6% רייטינג ו-271 אלף צופים, אחריה נמצאת קשת עם התכנית של גיא פינס, עם 6.9% רייטינג ו-167 אלף צופים. את הרשימה סוגר ערוץ 14 עם "סטורי לילה", וייטינג של 2.4% ו-78 אלף צופים. ושוב, אנחנו רואים שגם תכנית הלייט נייט שבתחתית הדירוג עדיין מעל כמות הצופים של מהדורת החדשות המרכזית של כאן11.
בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-89 אלף צופים, ישראל הבוקר של ערוץ 14 עם עודד מנשה השיגה 2% רייטינג ו-45 אלף צופים ואילו העולם הבוקר של רשת סוגר את הרשימה עם 1.7% רייטינג בלבד ו-36 אלף צופים בסך הכל. ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים, אחריו במקום השני, עם 1.7% רייטינג ו-40 אלף צופים היה "על הבוקר" עם טל מאיר ואילו במקום השלישי, סוגרים את הרשימה לירון ואלעד עם "פותחים יום" של רשת, 1.2% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד.
- עידן עמדי מחזיק בקרב הרייטינג מול האח הגדול
- רק אחד מכל עשרה מצופי החדשות צופים בחדשות כאן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רצועה אטרקטיבית נוספת, גם היא בשליטה מסורתית של קשת, ובה "שש עם עודד בן
עמי" מובילה עם רייטינג של 6.5% ו-169 אלף צופים. אחריה נמצאת "ריקלין ושות'", של ערוץ 14 עם 3.8% רייטינג ו-87 אלף צופים, ואילו את הרשימה סוגר ערוץ 13, רשת, בתכנית "חדשות שש עם מאיה ראכלין ", שלה 2% רייטינג ו-57 אלף צופים בלבד.