דעה

מורידים את כולם על הברכיים: 'כללית' עושה צחוק מתעשיית הפרסום החולה

8 משרדים מתוך 8 עלו שלב במכרז הפרסום של 'כללית'? גינגי פרידמן חושב שמדובר במשחק מבזה שמשרדי פרסום חייבים לסרב לו כדי שהענף יבריא
גינגי פרידמן | (15)

הנהלת 'שירותי בריאות כללית' החליטה שהיא צריכה משרד פרסום חדש. מבריק, נוצץ, ישר מהקופסא ובמחיר מציאה. אז מה עושים? נכון מאוד. עושים מכרז. ולא סתם מכרז אלא כזה שיוריד את המשתתפים על הברכיים ויוכיח להם עד כמה תעשיית הפרסום חולה וזקוקה, באופן מיידי ל'שירותי בריאות כללית'.

ישבו חכמי הבריאות 'הכללית' וקבעו קריטריונים (די טיפשיים, אבל למה ציפיתם?) ואז הודיעו שלאחר סינון הפונים (וכולם פנו, כמובן) יבחנו 8 משרדים שמתוכם יוזמנו למכרז 4 משרדים מאושרים. הלכו מומחי 'הכללית' (אינני יודע במה מומחיותם, כנראה שבבריאות אבל בפרסום ברור שלא) וביקרו אצל 8 המשרדים המסוננים ונפגשו עם הצוותים המיועדים לטפל בהם, לכאורה, והתרשמו כל כך שכשהיה עליהם להחליט מי ינופה ומי יעלה לשלב הבא התקשו להחליט והגו רעיון מדהים: "למה שנצמצם אפשרויות?" אמרו לעצמם "נזמין את כל ה-8 להגיש מצגות. מה אכפת לנו? זה עולה לנו כסף? מה יש, ישחקו הנערים לפנינו".

וכך היה. (איש מהם לא מכיר את מאמר חז"ל "תפסת מרובה לא תפסת") עכשיו, הודיעו מנהלי המכרז "לאחר שלב המצגות יעברו חלקם של המתמודדים לשלב ההתמחרות". למי שעדיין לא הבין אז משמעות ההחלטה היא זאת: קודם כל ישקיע כל מתמודד הון עתק ומאות אם לא אלפי שעות עבודה תמורת סיכוי של 12.5% לזכות בעלייה לשלב השני. ומי שזכה ועלה יידרש להגיש את הצעת המחיר הנמוכה ביותר או את ההנחה הגבוהה ביותר תמורת הזכות לעבוד קשה, קשה מאוד אפילו בשירות הקופה.

כלומר, בשלב השני לא יזכה המשרד שהגיש את ההצעה הטובה ביותר (לדעת מומחי הקופה) כי אם זה שיגיש את המחיר הנמוך ביותר. פעם היו קוראים לזה צחוק מהעבודה, אני קורא לזה צחוק מתעשיית הפרסום.

אז למה 'שירותי בריאות כללית' עושה זאת? כי היא יכולה. כי משרדי הפרסום משתפים פעולה. לא פלא שמקצוע הפרסום סובל מדימוי נמוך כל כך. הפרסומאים הרוויחו את דימוים ביושר. כי הם מוכנים לעשות הכל, כולל הכל, כדי לזכות בלקוח. כל לקוח. כולל זה ששמו הולך לפניו, לשמצה. (אינני מתכוון לשירותי בריאות כללית). אם כל משרד היה מכבד את עצמו ומודיע ל'שירותי בריאות כללית' שהוא מסרב ליטול חלק במשחק המבזה הזה אז ארגונים כמו 'בריאות כללית' לא היו מרשים לעצמם לנהוג כפי שהם נוהגים והענף כולו היה מבריא.

נכון, בכל העולם נהוג לקיים מכרזים על תקציבי פרסום. אבל, ברוב המדינות המתוקנות מקפידים על כבוד התהליך ועל כבוד המשרדים. בד"כ לא משתפים יותר מ-3 משרדים במכרז ותמיד מבטיחים ל"מפסידים" במכרז תשלום לכיסוי הוצאות.

זאת גם אחת הסיבות שבארצות הללו הפרסום נחשב למקצוע מכובד ונחשק. מקצוע שאנשים טובים שואפים להיכנס אליו ולבנות בו את הקריירה שלהם ולא לצאת ולברוח ממנו עוד טרם שנכנסו.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

ועוד על מכרזים. אני תמיד התנגדתי לבחירת משרד פרסום בשיטת המכרז וכשהזמינו אותי להשתתף הייתי מסרב בנימוס. וזאת מכמה טעמים. בראש ובראשונה כיוון שזאת לא הדרך לבחור משרד פרסום. ישנן דרכים מקצועיות יותר, יעילות יותר ומוצלחות יותר לבחור את המשרד המתאים לך. אני יודע, כי אלי מגיעים לקבלת ייעוץ ארגונים שנכשלו פעם אחר פעם בבחירת המשרד שלהם בשיטה המקובלת.

שנית, כיוון שזה בזבוז זמן מוחלט. וגם זמנם של הלקוחות שווה כסף, הם רק לא רואים זאת כך. כל מי שהשתתף וזכה במכרזים יודע שזה מאוד נדיר שהמצגת שזכתה גם זוכה לראות אור יום. תמיד יש שינויים, עדכונים , "שיפורים" ועוד כל מיני תירוצים לעשות משהו אחר לחלוטין ממה שהוצג וזכה במכרז.

שלישית, כי מי שמכניס למכרז את גורם המחיר מודה, בעליל, שהעבודה המקצועית חשובה לו פחות, אז בשביל מה להשקיע במצגת? אפשר ישר להציע מחיר נמוך ושלום על ישראל.

רביעית, כי אף פעם לא הבנתי את ההיגיון הכלכלי בהשקעה כבדה במכרז שסיכויי הזכייה בו נמוכים. והסיכוי לכסות את ההשקעה בזמן סביר, נמוך עוד יותר. בעיניי זה הימור מופרז ואני שונא הימורים.

וחמישית, כי השקעת משאבי המשרד לטובת המכרזים (ההזויים) באה תמיד על חשבון הלקוחות הקיימים. ויגיד לכם כל פרסומאי עם שנתיים ניסיון מאחוריו שעדיף להשקיע בפיתוח ובטיפוח לקוח קיים מאשר בסיכוי הקלוש להשיג לקוח חדש.

הכותב הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    אשר 29/04/2014 14:26
    הגב לתגובה זו
    מה שיפה בשיווק ופרסום שההבדל מהגדלת ערך שביעות הרצון ללקוח. למען להרוויח כסף. הוא דק אף דקיק והכל נשכח. אז מה הם שונים מכל אדם יצירתי באשר הוא נמצא בארצנו היפה. השלט מעל המשרד "חברת פרסום"
  • 12.
    מיטל 11/04/2014 10:08
    הגב לתגובה זו
    עוד לא הבנתי מדוע קופות חולים צריכות פרסום ? המחלות והחולים מגיעים לבד . על חשבון תקציבי בריאות מתחרות קופות החולים על הבריאים שגם ככה לכשיהיו חולים לא יקבלו יותר מאף אחת מהקופות . צריך לסגור לפחות שתי קופות לאחד משאבים ולאסור פרסום לצרכי שיווק .
  • 11.
    אין מילים בפי. כתיבה מעולה. (ל"ת)
    טל ליאור 10/04/2014 12:28
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    הגיע הזמן לסגור את קופח כללית (ל"ת)
    שולי 06/04/2014 23:09
    הגב לתגובה זו
  • רנד 07/04/2014 11:49
    הגב לתגובה זו
    יש לך את זה ביותר פשטני?
  • 9.
    פאדי 06/04/2014 17:41
    הגב לתגובה זו
    אל תוך מלכודת " הדבש " ..העיקר שהלקוח הבא יבוא, והעיקר לגדול.
  • 8.
    כללית זה ארגון ציבורי שמחוייב במכרז (ל"ת)
    מכרזים 06/04/2014 15:13
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אחד מהמתמודדים 06/04/2014 15:09
    הגב לתגובה זו
    כנראה שלא קראת את המכרז המקורי. עצלנות?
  • 6.
    לאה גרינשפן 06/04/2014 14:59
    הגב לתגובה זו
    כן, זו מחלה כרונית, בעיקר בכללית שרותי בריאות, והם אפילו נהנים, בעיקר מהתהליך! בעבר משרדי הפרסום לא הסכימו לרדת כל כך נמוך. כל מלה בסלע, גינגי!
  • 5.
    אילן 06/04/2014 12:03
    הגב לתגובה זו
    מי שמשלם את מחיר המכרזים הם אנשי הקריאטיב, הפלנינג והתקציבאות שעובדים לילות וסופי שבוע ללא תשלום נוסף, ללא שעות נוספות ולרוב גם ללא בונוס. מקסימום זר פרחים או שוקולד. וכשכוח העבודה שלך הוא חינמי, אין כמעט בעלים של משרד פרסום שלא יסכים ללכת על עוד מכרז חינמי. מקסימום נזכה, הוא אומר לעצמו...
  • 4.
    רועי 06/04/2014 12:01
    הגב לתגובה זו
    כפפה (ואת עצמם) ויגלו עמוד שדרה מול הלקוחות. לא עוד מכרזים רבויי משתתפים, לא עוד מכרז בלי סיכום על תגמול, לא עוד מכרז עם הבהרה על קו כללי לתנאים מסחריים.
  • 3.
    צודק 100% - תעשיית הפרסום - שוק עבדים (ל"ת)
    אייל 06/04/2014 11:14
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מנכ"ל חברת מדיה 06/04/2014 11:10
    הגב לתגובה זו
    מבלי להגן על מנהלי המכרז מטעם הכללית, מדובר בשוק חופשי וזו משמעותה של תחרות. מנהלי משרדי הפרסום יכולים לבחור אם להשתתף במכרז ולהגדיר את היקף ההשקעה הרצוי מבחינתם. גם אני מקיים פגישות מכירה עם המפרסמים השונים ובמסגרת הפגישות אני מכין פרזנטציה ייעודית לכל לקוח,דבר אשר מצריך ממני השקעה כספית לא מבוטלת. ולמרות זאת, הכנת פרזנטציה ללקוח היא כלי מכירה עבורי שבבחינה של שנים, מצדיק את עצמו. אני יכול להגיע לפגישות בלי פרזנטציה ו/או להשקיע פחות אך ככל שאעשה זאת, סיכויי לסגור עסקאות נמכוים יותר. אותו הדבר גם לגבי משרדי הפרסום. הם יכולים לגשת למכרז עם פרזנטציה מושקעת מאוד או שלאו. אין בתנאי המכרז של אף אחד מהמפרסמים דרישה להשקעה כספית מוגדרת מצד משרדי הפרסום. ככל שיעשו עבודה טובה יותר, כך הסיכויים שלהם לקבל את התקציב גבוהים יותר. זו בדיוק המשמעות של תחרות וזכותו של כל משרד פרסום להחליט אם לגשת למכרז או לא. אגב, בהנחה ומנהלי המכרזים הם מקצועיים ומביני עניין, לא בהכרח הפרזנטציה המושקת ( בכסף ) היא זו שבהכרח תזכה. גם בתחומים אחרים, נדרשים הספקים להשקיע בתהליכי החיזור אחר הלקוחות ואין הדבר מאפיין רק את ענף הפרסום.
  • 1.
    ערן 06/04/2014 10:04
    הגב לתגובה זו
    גינגי היקר. אתה כל כך צודק בזה שהמכרז הזה הוא ביזיון עצום למשרדי הפרסום ולעולם הפרסום. אתה כל כך צודק שמדובר בהתנהלות גועלית ובבושה גדולה. אבל אתה מתחיל לערבב את הטיעון המוצדק שלך עם עוד טיעונים הרבה פחות מוצדקים ובכך קצת הורס את הפואנטה: 1. יכול להיות שאנשי הכללית הם חצופים אבל לקרוא להם טיפשים או כאלו שלא מבינים בפרסום זו שטות מוחלטת. בכל זאת השפה הפרסומית של הכללית היא אחת הבולטות והאפקטיביות של השנים האחרונות. הכללית עשתה מהפך תדמיתי רציני ולראשונה זה שנים עברה למאזן חיובי של מצטרפים. 2. עם כל הכבוד לפסול באופן מוחלט מכרזים זו שטות שלא לומר טיפשות. מכרז הוא כלי מקובל ולגיטימי בכל תעשייה. כמובן שצריך לעשות אותו בצורה ראויה והוגנת אבל זה תקין לחלוטין שלקוח מחליט לערוך מכרז וזה בסדר גמור לגשת למכרז כזה. 3. הכנסת גורם המחיר למכרז היא הגיונית לחלוטין. עם כל הכבוד, בסופו של דבר מדובר פה בכסף גדול וזה היה חסר אחריות מצד אנשי הכללית אם זה לא היה פרמטר במכרז. 4. אף פעם לא הבנת את ההיגיון הכלכלי? אני לא מכיר משרד פרסום שזכה במכרז ובסופו של דבר לא מצא את הדרך להרוויח עליו בין אם בצורה ישירה או עקיפה. 5. עדיף להשקיע בלקוח קיים מאשר בסיכוי להביא לקוח חדש? זה אחד המשפטים ההזויים ששמעתי לאחרונה. הרי זה חייב להיות גם וגם. איך משרד יכול להתפתח אם לא על ידי גיוס לקוחות חדשים לצד טיפוח לקוחות קיימים? לסיכום, תתמקד בטיעונים קצרים ואל תעטוף אותם במלל מיותר רק כי ביקשו ממך לכתוב 500 מילה.
  • אחד שמסכים 06/04/2014 10:58
    הגב לתגובה זו
    כמו כללית. אין אופציה אחרת
אור ראשון. קרדיט: רשתות חברתיותאור ראשון. קרדיט: רשתות חברתיות

שובו של הפריים טיים

אחרי תקופה שבה מהדורות החדשות הציגו מספר צופים גבוה במיוחד, ישנה חזרה למספרים של טרום העסקה והפריים טיים שוב חוזר 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שבועיים שבהם מהדורות החדשות היו במרכז שידורי הטלוויזיה, וסך הצופים בכלל המהדורות התקרב למיליון צופים, אמש נרשמה ירידה טבעית והמספרים חזרו למימדים "רגילים", עם כ-800 אלף איש. בראש המהדורות עמדה, כרגיל, המהדורה המרכזית של חדשות 12, עם 15.9% רייטינג ו-384 אלף צופים. אחריה, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על יותר מחצי צופי קשת, עם 8% רייטינג ו-203 אלף צופים. במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.9% רייטינג ו-131 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 3.6% וחזרה להיות מתחת לגבול ה-100 אלף צופים, עם 89 אלף צופים בלבד. 


שובו של הפריים טיים

אמנם אצלנו גם הפריים טיים עוסק באקטואליה, או ליתר דיוק, בטראומה לאומית, ובכל זאת, מהדורות החדשות פינו את רצועת הפריים טיים. בראש הרצועה עמדה "אור ראשון" של קשת, סדרה שמבוססת על אירועי ה-7 באוקטובר ועמדה 15.2% רייטינג ו-350 אלף צופים. אחריה "הפטריוטים" היציבה שמראה שיש ביקוש לשיח אקטואלי שחורג ממהדורות החדשות, ועמדה על נתון מרשים של 9.3% רייטינג ו-261 אלף צופים (לצורך העניין, כמויות שעולות על צופי המהדורות של 13 ו-11 יחד). אחריהם היה השעשועון "כלוב הזהב" של רשת שעמד על 6.8% רייטינג ו-161 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר השעשועון של כאן11, "המרדף", עם 5.2% ו-127 אלף צופים. 

מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.4% ו-102 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.5% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4.1% ו-86 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 2.2% בלבד ו-44 אלף צופים ואת הרשימה סגר  "פותחים יום" של רשת, עם 2.1% רייטינג ו-45 אלף צופים.