מחשב העל הלאומי יוקם על ידי נביוס בעלות חצי מיליארד שקל

רשות החדשנות בחרה בקבוצת נביוס (Nebius) להקמת מחשב-על לאומי בהשקעה כוללת של מעל חצי מיליארד שקלים, מתוכם 160 מיליון שקלים מתקציב המדינה

רן קידר |
נושאים בכתבה מחשב-על

אמנם זו אינה קרן השקעות שמנהלת 940 מיליארד דולר, אבל בכל זאת גם אצלנו משקיעים בתשתיות עבור הבינה המלאכותית. בעלות של חצי מיליארד שקל, מתוכם 160 מליון שקל מתקציב המדינה, הוחלט כי קבוצת נביוס Nebius Group N.V. 4.23%   שיושבת בהולנד היא זו שתקים מעבדה לאומית לאימון מודלי בינה מלאכותית. על פי מומחי תעשייה, הפיכת משאבי המחשוב לזמינים יותר עבור סטארטאפים, חוקרים באקדמיה וגופים ציבוריים עשויה לחולל מהפכה של ממש בנגישות לטכנולוגיות AI מתקדמות, שכן עלויות העיבוד הן אחד החסמים המשמעותיים ביותר בפיתוח מוצרי AI חדשניים.

קבוצת נביוס היא גלגול של יאנדקס,  בראשה עומד שנקראה בזמנו "גוגל הרוסית". ארקדי וולוז', המייסד הישראלי-רוסי של יאנדקס, עומד בראשה ולצידו דמויות ישראליות נוספות, כמו אלנה בונינה, קירה רדינסקי ואופיר נווה. החברה התחייבה להציע כוח חישוב מוזל בהיקף כפול מהנדרש במכרז, עם תשתית בהיקף של כ-16,000 פטהפלופ (יחידת מידה לעוצמתם של מחשבים העוסקים בעיבודים עתירי חישוב). לשם השוואה, המחשב החזק בעולם, אל קפיטן של HP, הוא עם 17,420 פטהפלופ. מחשב העל שהקימה אנבידיה בישראל והחל לפעול בסוף 2023 ונכון לדירוג הרשמי האחרון, נמצא במקום ה-34 בעולם. הצפי של נביוס להשלמת שלב התשתיות הוא ולהתחיל במתן שירותים הוא כבר בתחילת 2026.

"מדובר בהשקעה חסרת תקדים בתשתית עיבוד נתונים מתקדמת שתשמש כמנוע צמיחה למשק הישראלי," אמר דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות. "ישראל נמצאת בחזית הטכנולוגית של מירוץ החימוש העולמי בתחום הבינה המלאכותית, אך כדי לשמור על יתרונה היחסי, עליה להשקיע בעקביות בתשתיות, באקדמיה ובתעשייה".

פרויקטים נוספים ואקוסיסטם מקומי

במקביל להקמת מחשב העל, הרשות משיקה פרויקטי דגל נוספים כגון הקמת מכון לאומי למחקר בבינה מלאכותית, שמטרתו לקדם מחקר בסיסי ויישומי ולמשוך חוקרים מובילים מהעולם.בנוסף, הרשות תקדם מיזמי מחקר פורצי דרך (Moonshots) באקדמיה, בתעשייה ובמערכת הביטחון, עם השקעה של כ-90 מיליון שקל בשנים הקרובות.

בנוסף, הושם דגש על הטמעה של פתרונות בינה מלאכותית שיותאמו לשירות הציבורי, השקת מסלול לימודים לתארים מתקדמים בבינה מלאכותית בצה"ל, והקמת מעבדות לנסיינות שיסייעו בהבשלת פתרונות טכנולוגיים מתקדמים.

בנייה של אקוסיסטם של בינה מלאכותית היא חשובה בכל מובן, וכפי שאנחנו רואים את ההשקעה הסעודית בתחום שנובעת מרצון לגוון את ההכנסות אבל גם לא לאבד את הצביון התרבותי והשפתי בעולם של הבינה המלאכותית, שנשלט על ידי תרבות אירופאית וסינית, כך גם אנחנו, כמדינה, חייבים לספק אקוסיסטם מקומי של בינה מלאכותית. 

ובהמשך ישיר, יחד עם ההכרזות על העתיד לבוא, פרסמה הרשות גם דוח לגבי המצב כרגע בהקשרי הבינה המלאכותית בישראל. אמנם הדוח מציג את ישראל כיצרנית בינה מלאכותית משמעותית, עם השקעה של כ-15 מיליארד דולר בחברות בינה מלאכותית בישראל, אבל בד בבד עם ההון האנושי הקיים, נדרשים צעדים  לפיתוח של תכניות הכשרה מתקדמות ומשיכת הון אנושי מחו"ל. 

קיראו עוד ב"BizTech"

בנוסף, הדו"ח מצביע על כך שיש פער בין ההשקעה וההון האנושי ובין ההיערכות הממשלתית להטמעה של ה-AI בכלל היבטי החיים, וממליץ על צעדים עתידיים נוספים בתוכנית הלאומית, ביניהם איגום והנגשה של מאגרי מידע.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סונדאר פיצאי גוגל GOOGLE
צילום: Eesan1969, Wikipedia

מנכ"ל גוגל: "האינטרנט כמו שאנחנו מכירים אותו עומד להשתנות"

סונדאר פיצ'אי על העתיד - אינטרנט, משקפיים חכמים, בינה מלאכותית והחזון

עמית בר |

סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל סבור שהבינה המלאכותית תחולל מהפכה הגדולה יותר מזו של האינטרנט. הוא מזכיר שכאשר האינטרנט החל את דרכו, גוגל כלל לא הייתה קיימת, ובאותו אופן הוא צופה שבעתיד הקרוב ייווצרו חברות, מוצרים וקטגוריות שכיום איננו יכולים אפילו לדמיין. פיצ'אי אומר את משנתו בתקשורת האמריקאית, ראיונות ופודקאסטים, אספנו את עיקרי הדברים מהזמן האחרון

משקפיים חכמים: מיליונים ינסו את המוצר בשנה הקרובה

גוגל חתמה על שיתופי פעולה אסטרטגיים עם מותגי האופנה הבינלאומיים Gentle Monster ו-Warby Parker, ומתכננת להשיק גרסאות למפתחים עוד השנה. לדברי פיצ'אי, המוצרים שיגיעו למפתחים יהיו קרובים מאוד לגרסאות הסופיות שיגיעו לשוק הרחב.

הוא צופה שמיליוני אנשים ינסו את הטכנולוגיה. עם זאת, עדיין לא מדובר במוצר שיהפוך למיינסטרים ברמה של האייפון. האתגר המרכזי, לדבריו, הוא לשכנע אנשים לענוד מכשיר על הפנים שלהם לאורך זמן - רף שגבוה משמעותית מאשר להחזיק טלפון בכיס.

פיצ'אי מתמודד עם ביקורת חריפה מצד מפרסמים ובעלי אתרים, שבעצם מאשימים את גוגל בגניבת תוכן ובשימוש בו ללא תמורה כלכלית. הוא טוען שגוגל היא החברה היחידה שעדיין מתעדפת שליחת תעבורה לאתרי אינטרנט, בעוד שמתחרים חדשים מצהירים בגלוי שאינם מתכוונים לעשות זאת. הוא מציג מידע כי דפי האינטרנט הזמינים לסריקה של גוגל גדל ב-45% בשנתיים האחרונות בלבד - נתון שלדבריו סותר את הטענות על "מות האינטרנט". כשנשאל אם הגידול נובע מתוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית, הוא מסביר שלחברה יש מגוון טכניקות לזיהוי תוכן שנוצר על ידי מכונות, וזה לא מסביר את המגמה הכללית.

הוא משוכנע שכמו בכל המעברים הטכנולוגיים של 25 השנים האחרונות, גם הפעם התוצאה הסופית תהיה חיובית עבור בעלי האתרים.

האם עידן החיפוש המסורתי מגיע לקיצו?

לראשונה מזה 22 שנה נרשמה ירידה בחיפושים בדפדפן Safari של אפל, מה שהוביל לירידה זמנית במחיר המניה של גוגל. פיצ'אי דוחה את החששות ומתעקש שהחברה רואה צמיחה כוללת בשאילתות חיפוש, כולל במכשירי אפל.