הנפט צנח 8% למחיר של 55 דולר לחבית

הצניחה במחיר הנפט נמשכת גם הערב, והלחץ בסקטור האנרגיה ממשיך לעלות ביחד עם העלייה בתשואות החוב של החברה.הנפט בדרך להשלים רצף  של 12 ימי ירידות. תעודות הסל על הסקטור איבדו 2.4%
עמית נעם טל | (6)

שוק הסחורות ממשיך לגעוש גם הערב, כאשר הזיכרון מ-2014 ממשיך ללוות את המשקיעים. מחיר הנפט איבד הערב 8% ונפל לרמה 55 דולר לחבית,. הנפט מסוג ברנט נופל 7.1% לרמה של 65 דולרים לחבית. מחיר הנפט בדרך להשלים רצף ירידות של 12 יום, הרצף הארוך ביותר אי פעם. 

כפי שהזכרנו בשבועות האחרונים (לכתבה המלאה), שוק הסחורות בעולם ממשיך להציג דמיון ל-2014: גידול ניכר בהיצע, האטה בפעילות הכלכלית, והפסקת התמיכה מצד הבנקים המרכזיים.

הערב דיווח ארגון אופ"ק כי התפוקה של החברות בארגון עלתה בחודש האחרון ב-127 אלף חביות ליום לרמה של 32.9 מיליון חביות ביום. התפוקה של סעודיה עלתה לרמה של 10.6 מיליון חביות ביום, הרמה הגבוהה ביותר מאז 1962. בתוך כך, ארה"ב ממשיכה להפיק יותר מ-11 מיליון ביום.

סעודיה, שהבינה בימים האחרונים כי העולם צפוי לסבול מהצפה של הנפט, הודיעה שלשום כי היא מתכננת להקטין את התפוקה בכ-500 אלף חביות בנפט, אך הנשיא טראמפ מיהר להגיב והזהיר אותה שלא תעשה זאת (לכתבה המלאה).

צד הביקושים לסחורה ממשיך להידרדר. ברקע להאטה המסתמנת במדינות רבות בעולם ובפרט בשוקי המזרח, אופ"ק מעדכנת הערב כלפי מטה את תחזית הביקושים שלה לשנת 2019, עדכון רביעי ברציפות כלפי מטה. הארגון צופה כעת כי הביקוש העולמי יסתכם בשנה הבאה ב-1.29 מיליון חביות לנפט, ירידה של 70 אלף חביות מהערכה הקודמת.

וכמו שכתוב בספרי הכלכלה, כאשר ההיצע גדל והביקוש יורד, המחיר יורד.

גרף הנפט ב-2 העשורים האחרונים

למרות זאת, הכותרות סביב הביקוש וההיצע אינן מספרות את כל הסיפור בשוק הסחורות. אחת ההשלכות להזרמות הכספים מצד הבנקים המרכזיים בעשור האחרון הייתה העלייה במחירי הסחורות, ובפרט של הנפט. כעת, הפד' והבנק המרכזי באירופה (ECB) שואפים לעבור תהליך של נורמליזציה בשוק. תהליך דומה שביצע הפד' ב-2014 הביא ל"שוק דובי" ממושך בסחורות.

מעניין כעת לעקוב אחר מדד הסחורות של בלומברג (סימול:BCOM). שוק הסחורות נכנס לסחרור בחודש בלבד לאחר סיום תוכנית הרכישות של הפד'. השוק מצא תחתית זמן קצר לאחר שהבנק המרכזי באירופה החל לבצע את תוכנית הרכישות שלו ב-2016. השיא האחרון במדד נרשם בתחילת 2018, בדיוק כעת הפד' החל לצמצם את מאזנו. האם נגלה כעת שוב שהמחירים של הסחורות היו מנופחים אודות לבנקים המרכזיים?

גרף מדד הסחורות של בלומברג הערב: מציג הערב תבנית  טכנית "דובית"

בדומה ל-2014, נראה כי הפוקוס כעת חוזר לחברות האנרגיה בארה"ב ובעולם. תעודת הסל העוקבת אחר הסקטור (סימול:XLE) ירדה הערב 2.4%. בימים האחרונים ביצעה התעודה "חיתוך מוות", כלומר חיתוך של ממוצע של 50 הימים האחרונים עם ממוצע נע 200. חיתוך זה מסמל במקרים רבים מעבר לשוק דובי.

גרף התעודה בשנתיים האחרונות: שימו לב לחיתוך הממוצעים הקודם

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בן 13/11/2018 22:42
    הגב לתגובה זו
    הגרפים ממש לא חוזים את העתיד. קישקוש מוחלט
  • 3.
    זה הזמן לקנות? (ל"ת)
    תלמיד 13/11/2018 22:34
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יוני 13/11/2018 20:36
    הגב לתגובה זו
    הנפט היה בתחתית ב 2014 ובסוף חזר והגיע ל -80 דולר. נפט זו סחורה מחזורית וספקולנטית.
  • 1.
    שלמה 13/11/2018 19:57
    הגב לתגובה זו
    מחיר הנפט בעולם מתרסקת כ 25 % בחודשים אחרונים למה מחיר הבנזים לא מתעדכן בארץ ? גם התקשורת שותקת ולא מעלה את התענה הזות ? [
  • מאיר 14/11/2018 07:34
    הגב לתגובה זו
    אתה כנראה תמים. מה הקשר בין מחיר הנפט למחיר הבנזין בארץ. הממשלה משתינה עלינו מהמקפצה. הנפט יורד אז המס עולה ואנחנו משלמים אותו דבר
  • כלכלן מתחיל 14/11/2018 21:37
    רק פעם בחודש. סבלנות
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: