המשקיעים של מניות השבבים לא מתרגשים מהורדת התחזית של ASML
ASML מייצרת מכונות ליטוגרפיה שהן חלק קריטי בתהליך של ייצור שבבים. מהסיבה הזאת הפעילות שלה מספקת במובן מסוים הצצה למצבו של סקטור השבבים העולמי. דוחות החברה לרבעון השלישי, שפורסמו בטעות יום לפני המועד המתוכנן שהיה אמור להיות היום, הובילו לנפילה של מניית החברה בשיעור החד ביותר ב-25 השנים האחרונות.
החברה חתכה את התחזיות שלה לשנה כולה בחדות. היא צופה כעת הכנסות של בין 33.1-38.6 מיליארד דולר לעומת תחזית קודמת של 38.6-44.3 מיליארד דולר. זאת הורדה גדולה שגם מציבה את נקודת האמצע נמוך יותר מתחזית האנליסטים שעומדת על 39.2 מיליארד דולר.
מכונה של ASML; קרדיט: אתר החברה
על פניו הורדת התחזית משמעותה הורדה בביקושים מלקוחות החברה, שהן בעצם חברות השבבים הגדולות בעולם, ואם הן קונות פחות מכונות סימן שגם הן חוות ירידה בביקושים לשבבים. עם זאת, זו לא בהכרח המשמעות של הורדת התחזית של ASML, ובינתיים מניות השבבים בוול סטריט בירוק - אנבידיה NVIDIA CORP למשל עולה ב-3.5%, סופר מיקרו SUPER MICRO COMPUTER ב-3.7% ומיקרון MICRON TECHNOLOGY ב-4.3%.
- אינטל חוזרת לעלות, הבנקים עולים - מניות בולטות בוול סטריט
- ASML מטפסת על גל ה-AI אך מזהירה מעליית הסיכונים בסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז מה הוביל להורדת התחזית של ASML?
אחת הסיבות המרכזיות לירידת התחזיות היא היעילות המוגברת של מפעלי השבבים בשימוש במכונות היקרות של ASML. המפעלים שהצטיידו בציוד החברה במהלך המגפה מצליחים כעת להפיק יותר שבבים מבלי להזדקק לציוד נוסף ולכן הם לא רוכשים עוד מכונות. בנוסף, מלאי השבבים במפעלים עדיין גבוה, מה שמוביל לדחיית הזמנות של מכונות חדשות.
ASML מסרה כי למרות הביקוש הגבוה לשבבים הקשורים לבינה מלאכותית, חלקים אחרים בשוק השבבים נחלשים מעבר לציפיות, מה שגורם לדחיות בהזמנות מצד חברות שמייצרות שבבים פחות מורכבים כמו שבבים למכשירי חשמל או שבבי זיכרון.
כחלק מהניתוח של ASML על התעשייה, ציין דן האצ'סון, סגן יו"ר חברת TechInsights, שמפעלים נוטים לרכוש ציוד חדש כאשר שיעור הניצול במפעלים מגיע לסביבות 90%, אך כיום שיעור הניצול במפעלים עומד על כ-81%. אינטל INTEL CORPORATION , לדוגמה, האטה את התרחבות מפעליה, מה שמרמז שגם סמסונג ו-TSMC ינהגו בזהירות דומה בהזמנת ציוד חדש מ-ASML.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
למרות הביקושים הגבוהים לשבבים, בשוק השבבים עדיין קיים עודף כושר ייצור, והשחקנים הגדולים מעדיפים להמתין להזמנות נוספות של ציוד, תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות שמאפשרות להם לצמצם את מספר השלבים בהם נדרשות המכונות של ASML.
מתי ASML תראה עלייה בביקושים?
עם זאת, התחזית הכוללת של התעשייה אינה שלילית לחלוטין. מומחים בתעשייה, כמו הנדל ג'ונס מ-International Business Strategies, מאמינים שהמצב הוא זמני בלבד, וכי בטווח הארוך, הביקוש לשבבים הקשורים לבינה מלאכותית ולזיכרונות המתאימים לשבבים אלה ימשיך לגדול ויביא למצב בו לחברות אין ברירה אלה להרחיב את המפעלים שלהן ולרכוש מכונות ליטוגרפיה נוספות.
אנבידיה למשל ממשיכה לדווח על ביקוש חזק למוצרי ה-GPU שלה עבור בינה מלאכותית. החברה ציינה לאחרונה במצגת למשקיעים כי "הביקוש ממשיך לעלות על ההיצע" ואפילו המנכ"ל עצמו, ג'נסן הואנג, אמר כי "יש ביקוש מטורף לשבבי הדור הבא שלנו". הנהלת אנבידיה הוסיפה כי מוצרי ה-GPU מסדרת Blackwell "מוזמנים מראש ל-12 חודשים", מה שמעיד על ביקוש חזק ומתמשך.
מניית ASML נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 315 מיליארד דולר אחרי ירידה של 10.5% מתחילת השנה ועלייה של 13% בשנה האחרונה. המניה נסחרת במכפיל 33 על הרווחים הצפויים לה השנה ובמכפיל 21 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.
- 2.תחום השבבים תנודתי מאוד .אחרי פיסה יש שפל (ל"ת)עושה חשבון 17/10/2024 09:05הגב לתגובה זו
- 1.דש 16/10/2024 21:33הגב לתגובה זוהשמים הופכים קודרים ואירוע רודף אירוע
- העיקר לכתוב שטות 17/10/2024 06:53הגב לתגובה זוהעיקר לכתוב שטות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.

