לקראת דוחות טסלה - למה אפשר לצפות?
שיעורי הרווחיות הגולמית של טסלה בשנים האחרונות
אז למה כדאי לשים לב בדוח הקרוב של טסלה? הנה 6 נקודות:- שולי הרווח והורדות המחירים - מוקדם יותר השנה טסלה הבהירה שהיא מתעדפת גדילה במספר המסירות על פני רווחים. הורדות המחירים אולי עזרו למספר המסירות, למרות שגם שם היא פספסה, אבל הם יצרו לחץ גדול על הרווחים, עד לרמה שהרווחיות התפעולית של טסלה ברבעון השני עמדה על 9.6%. בדוח הקרוב כדאי לשים לב לשיעורי הרווחיות של טסלה אבל אפילו יותר לכל אמירה של החברה לגבי מדיניות הורדת המחירים.
- אסטרטגית הפרסום של החברה - זה לא חדש שטסלה מכרה פחות, לפחות עד הורדות המחירים, ולמרות שמספרי המסירות בכל שלושת הרבעונים של השנה היו מאכזבים טסלה לא השקיעה כל כך בפרסום במדיות השונות. יהיה מעניין לראות אם טסלה תצהיר על שינוי גישה בהיבט הזה במיוחד בגלל שהוצאות חדשות על פרסום יפגעו ברווחיות הדועכת עוד יותר.
- צפי המסירות של החברה - טסלה השאירה את צפי המסירות שלה ל-2023 על 1.8 מיליון רכבים. ככל שאנו מתקרבים לסוף השנה, יותר ויותר עיניים יהיו נשואות לתחזית ל-2024. בנוסף, יהיה מעניין לראות כמה מסירות החברה צופה לדגם הסייברטראק החדש.
- דגמים חדשים והמפעל בהודו - בחודש שעבר פורסם שטסלה שוקלת לפתוח מפעל סוללות בהודו, וכחלק מהמשא ומתן עם ממשלת הודו עלה הרעיון שטסלה תייצר דגם חדש וזול במיוחד לשוק ההודי. כל עדכון בנוגע להקמת או אי הקמת המפעל והשקת דגם חדש כזה יכולים להשפיע מאוד על דעת המשקיעים.
- המצב בסין - היחסים של הרבה חברות אמריקניות עם סין מתקררים לאחרונה, בין היתר בגלל לחצים של ממשלת ארה"ב על הגבלת פעילות של חברות אמריקניות בסין, כמו שפורסם לגבי אנבידיה לאחרונה. במקרה של טסלה ארה"ב לא מתערבת ישירות בפעילות החברה בסין, אבל יכול להיות שלפעולות האחרונות של ארה"ב עדיין יש השפעה על הביקושים בסין - בכל זאת סין מרכיבה כמעט 15% מהשוק של טסלה והביקושים שלה בסין יורדים בשיעור שנתי ממוצע של 11%. התייחסות מצד החברה לשוק הסיני בדוח הקרוב גם כן יכולה לתת למשקיעים קצת מושג על עמדתה בנושא.
- הרכבים האוטונומיים - אילון מאסק מדבר כבר שנים על כך שהחזון שלו הוא שהכבישים יהיו מלאים במכוניות אוטונומיות, ושהוא מתכוון להפוך את טסלה לחלוצה בתחום. בינתיים אנחנו מתקרבים לסוף 2023, ולפחות לפי מה שידוע לנו, אין התקדמות משמעותית בנושא.
עוד ידיעה שפורסמה היא שמנהל הרכב האמריקני הודיע על ריקול נוסף לרכבים של טסלה, הפעם של 54,676 רכבים ממודל X שנמכרו בין השנים 2021-2023. הסיבה לריקול היא בעיה בה נורת החיווי המורה על חוסר בנוזל בלמים לא נדלקת, וטסלה צפויה לתקן את הבעיה הזו בעזרת עדכון שיוחל על הרכבים דרך האינטרנט. למרות שריקולים הם ממש לא עניין חריג (חברות הרכב הגדולות כבר עשו ריקול ל-16 מיליון רכבים עד כה השנה) ריקולים בתחום הרכבים החשמליים יותר מעניינים, בעיקר בגלל שזה תחום יחסית חדש ויכולות עדיין לצוץ בעיות שישפיעו על החלטות הצרכנים עם לקנות רכב מסוים או לא. בכל מקרה, הריקול הספציפי הזה של טסלה לא צפוי להשפיע עליה יותר מדי. בינתיים, בעוד המתחרות שלה צוברות תאוצה, נתח השוק של טסלה בארה"ב יורד - ברבעון השלישי נתח השוק של טסלה עמד על 50%, לעומת 59% ברבעון השני ו-64% ברבעון השלישי של השנה שעברה. הנתון הזה מדאיג במיוחד לאור העובדה שסך המכירות של רכבים חשמליים בארה"ב הגיע לשיא של 313,086 יחידות. בדוחות הרבעון השני טסלה דווקא עקפה את צפי האנליסטים. החברה רשמה אז רווח למניה של 91 סנט על הכנסות של 24.93 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 82 סנט על הכנסות של 24.47 מיליארד דולר. למרות הבעיות של טסלה בתקופה האחרונה הצפי הוא שהיא תמשיך להיות חזקה, בעיקר בגלל הכמויות האדירות של מזומנים שיש לה. המניה של טסלה נסחרת במחיר של 254 דולר למניה ויורדת ב-1% בטרום. מתחילת השנה עלתה המניה ב-132% אבל ב-12 החודשים האחרונים עלתה רק ב-14.5%.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
