הפרוטוקולים של הפד' מראים - התלבטות בנוגע להעלאות ריבית נוספות; עדיין צופים מיתון "בינוני" בהמשך השנה
בתחילת החודש העלה הבנק המרכזי בארה"ב - הפד', את הריבית ב-0.25% נוסף לטווח של בין 5% ל-5.25%, הטווח הגבוה ביותר מאז 2007. אותה ההחלטה התקבלה, כמו לפני כל העלאת ריבית, בדלתיים סגורות על ידי חברי וועדת השוק החופשי, המורכבת מ-12 מחברי הפדרל ריזרב. היום מתפרסמים הפרוטוקולים של השיחות שהקדימו לאותה ההחלטה ואלו שופכים אור על הדעות של חברי הוועדה בנוגע למצב הנוכחי במשק האמריקאי, צפי להמשך, השפעת הריבית והאם יש להמשיך להעלות אותה.
על פי הפרוטוקולים של הפגישה האחרונה, נראה כי לא כל חברי הוועדה בטוחים כי ראוי להעלות שוב את הריבית בפגישה הבאה - "המשתתפים הביעו באופן כללי חוסר וודאות בנוגע לכמה עוד יהיה ראוי להדק את המדיניות" נכתב. המחלוקת בין חברי הוועדה מגיעה לאחר שהפרוטוקולים של הפגישה הקודמת חשפו כי כל חברי הוועדה הסכימו על כך שיש להעלות את הריבית בעוד 0.25%, למרות משבר הבנקים שהיה בעיצומו לפני קבלת ההחלטה.
אל מול נציגי הפד' שהתלבטו האם יש עוד להדק היו את אלה שהעירו כי "בהתבסס על ציפיותיהם שההתקדמות בהחזרת האינפלציה ל-2% עלולה להמשיך להיות איטית בצורה בלתי מתקבלת על הדעת, סביר להניח כי הידוק המדיניות בפגישות הבאיות יהיה נחוץ". אחד מהאינדיקטורים שעוזרים לחברי הוועדה להחליט האם אכן יש להעלות עוד את הריבית או לא הוא מצב המשק, עליו אמרו חלק מהחברים כי "אם הכלכלה תתקדם בהתאם לתחזית הנוכחית שלהם, ייתכן שלא יהיה צורך בחיזוק מדיניות נוסף לאחר פגישה זו (של מאי)".
בנוגע לתחזית של חברי הוועדה למצב במשק בארה"ב נכתב: "חברי הפד' חזרו על התחזית שלהם ל'מיתון בינוני אשר יחל מאוחר יותר השנה, אשר ילווה בהמשך בהתאוששות בקצב בינוני".
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשתתפים דנו גם במצב תקרת החוב של ממשלת ארה"ב, אשר עד לרגע זה עוד לא נפתר ומאיים להוביל לחדלות פרעון של הממשלה על חלק מחובותיה. "משתתפים רבים ציינו כי חיוני להעלות את מגבלת החוב במועד כדי למנוע את הסיכון לתזוזה חמורה במערכת הפיננסית ובכלכלה הרחבה. כמה משתתפים ציינו את החשיבות של תפקוד מסודר של השוק עבור ניירות ערך של משרד האוצר של ארה"ב (אג"ח) או הדגישו את החשיבות לכך שהרשויות המתאימות ימשיכו לטפל בבעיות הקשורות לחוסן של השוק. מספר משתתפים הדגישו כי על הפדרל ריזרב לשמור על נכונות להשתמש בכלי הנזילות שלו, כמו גם בכלים הרגולטוריים והפיקוחיים המיקרו ומאקרו פרודנציאליים שלו, כדי להפחית את סיכוני היציבות הפיננסית העתידיים".
בנוגע למשבר הבנקים בארה"ב נכתב בפרוטוקולים: "רוב המערכת הבנקאית הצליחה לנהל ביעילות את החשיפה לסיכון ההעלאת הריבית. עם זאת, כישלון של שלושה בנקים, כתוצאה מניהול סיכונים כושל את מול סיכוני ריבית ונזילות, כמה בנקים נוספים נמצאו תחת לחץ. עבור המגזר החוץ בנקאי, המינוף בקרנות גידור גדולות נותר גבוה במקצת ברבעון השלישי של 2022".
בפגישה הבאה חברי הוועדה ככל הנראה יתלבטו בין אם להשאיר את הריבית על כנה או להמשיך ולהעלות אותה, בין היתר על בסיס פרסום נתוני מדד ה-PCE השבוע, אך לא סביר כי נראה הורדה של הריבית בזמן הקרוב. "בבחינת פעילות המדיניות המוניטרית ההולמת, המשתתפים ציינו שהאינפלציה עדיין גבוהה משמעותית מהיעד של 2%" - משמע היעד לשמו החלו חברי הפד' להעלות את הריבית עדיין לא קרוב, לא מה שהמשקיעים בוול סטריט רוצים לשמוע.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 1.גדליה מאזןר 25/05/2023 06:35הגב לתגובה זוהפד כשל בכל צהלכיו בשנים האחרונות צריךתלהתמקד בבינה מאלכותית ולישות כסף
- היי 25/05/2023 07:20הגב לתגובה זוטוב חמוד. תחזור לנטפליקס.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
