ניר צמח סמנכל כספים מקס סטוק
צילום: נועם אשל
ראיון

מקס סטוק: "נגדיל את שטחי החנויות ב-30%; הפעילות בחו"ל היא עדיין פיילוט"

סמנכ"ל הכספים ניר דגן של מקס סטוק וטליה ססלר סמנכ"לית פיתוח עסקי מספרים בראיון לביזפורטל על פעילות החברה והתכניות לגדול: "מנוע הצמיחה העיקרי שלנו הוא היכולת להביא את המוצרים במחיר הכי אטרקטיביים לצרכן, במיוחד בתקופה של יוקר מחיה"
דור עצמון | (1)

חברת מקס סטוק מקס סטוק 0.99% העוסקת בהפעלת רשת חנויות למוצרים לבית במחירים מוזלים, פרסמה אתמול דוחות טובים לרבעון הראשון של 2023 לפיהם הרווח הנקי שלה זינק ב-41% ל-24 מיליון שקל על הכנסות שעלו ב-11% ל-280 מיליון שקל.

לחברה מזומנים ושווי מזומנים בסך של כ-117 מיליון שקל. מנגד, לחברה חוב פיננסי בסך של כ-46 מיליון שקל. בהתאם לכך, לחברה מזומנים נטו בסך של כ-71 מיליון שקל.

כתוצאה מהדוחות הטובים עלתה אתמול מניית מקס סטוק ב-3% ומשלימה זינוק של 29% מתחילת השנה למחיר של 7.1 שקל ושווי שוק של 987 מיליון שקל.

בראיון לביזפורטל אומרים סמנכ"ל הכספים ניר דגן וטליה ססלר סמנכ"לית פיתוח עסקי כי "היה בהחלט רבעון טוב. מדובר בעצם בהמשך מאז אפריל שנה שעברה של מגמת צמיחה של הרשת גם בהכנסות, ברוו וברווח הגולמי. זה נכון שיש השפעה של העיתוי בו נפל השנה חג הפסח ברבעון הראשון. סיפקנו תחזית בסוף 2022 שדיברה על גידול של 3% בחנויות זהות לאורך השנים ובזה אנחנו עומדים. כל הדברים האלו מגיעים בסוף לגידול של 50% ברווח הנקי לבעלי המניות".

מה הם מנועי הצמיחה של החברה?

"אם מסתכלים על חברות שדומות לנו בחו"ל, דולר טרי וכו', רואים אסטרטגיה מאוד ברורה. החברות הללו צומחות בצורה מאוד פשוטה - הן מוסיפות עוד סניפים קודם כל במדינות המוצא שלהן ובמידת הצורך והיכולת הן מתפשטות לשווקים אחרים. לכן האסטרטגיה הראשונה שלנו היא להגדיל את מספר הסניפים שלנו בארץ ובעצם הצבנו לעצמנו להגדיל את שטחי החנויות שלנו שעומד כיום על 61 אלף מ"ר ל-80 אלף מ"ר עד סוף 2025.

"בנוסף יש את תחום ה'מיני-מקס', חנויות קטנות יותר במודל של זכיינות שפועל יותר בתוך הערים. במקביל עשינו 'צעדי תינוק' בחו"ל ופתחנו את החנות הראשונה שלנו בפורטוגל לאחר שזיהינו אותה כמעניינת בגלל גודל השוק והיעדר תחרות באופן יחסי משחקנים גדולים אחרים".

אם כבר הפעילות בחו"ל, מה התכניות שלכם לפעילות הזו? מה הצפי?

"אנחנו מתכוונים לפתוח מספר חנויות נוספות בחו"ל כאשר שתיים נוספות בפורטוגל תפתחנה עד סוף השנה. בשלב הראשון אנחנו מקצים 5 מיליון אירו לטובת פתיחה של מספר נוסף של חנויות. אם נעמוד באבני הדרך שהצבנו לעצמנו בתכנית ונראה שהשוק הוא אכן אטרקטיבי כפי שחשבנו אז יש לנו תכנית הרבה יותר משמעותית להתרחבות שם. כרגע זה עדיין יכול להיחשב כסוג של פיילוט ואנחנו רוצים לראות שאנחנו משיגים את המטרות שהצבנו לעצמו בשלוש החנויות בפורטוגל".

ישנן תכניות למיזוגים ורכישות?

"בשלב זה יש לנו המון יכולת לצמוח ברמה אורגנית בלי שנצטרך לרכוש אף אחד, זה לא שאנחנו מבטלים אופציה כזאת אבל ישנן הרבה הזדמנויות צמיחה שאנחנו לא צריכים לקנות אלא לפתח בעצמנו. אנחנו לא אומרים שיש אפס סיכוי אבל הסיכוי הוא יחסית נמוך".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

יכול להיות שאתם מעט נהנים מיוקר המחיה והעובדה שהמוצרים שלכם נחשבים לזולים?

"מחקרים מראים שכאשר המצב הכלכלי של רוב הציבור נהיה יותר קשה, יש יותר ריצה דווקא לחנויות שמציגות אלטרנטיבה של 'דיסקאונט'. כאמור, מנוע הצמיחה העיקרי שלנו הוא היכולת להביא את המוצרים במחיר הכי אטרקטיביים לצרכן. רוב המוצרים אצלנו הם מתחת ל-20 שקלים. בוודאי שבתקופה כזאת כאשר המחיר הוא פקטור חשוב מאוד, אנחנו רואים את ההשפעה אצלנו בסניפים. לדוגמא בפורים החלטנו למכור תחפושות ב-49.9 שקלים שזה שבר את השוק. אנחנו נהנים ממחירי שילוח נמוכים, מצומצמים במלאי כך שעלויות האחסנה שלנו נמוכות יותר ובסוף כל זה מביא לצרכן מוצר במחיר הכי אטרקטיבי שאפשר".

כיצד אתם מושפעים מהעלאות הריבית?

"בתחום ההלוואות, החברה כמעט לא ממנופת כך שאין כאן השפעה מהבחינה הזאת. בתחום השכירויות זה כמובן מוצמד למדד אז כן ישנה השפעה אבל היא לא מהותית. באופן עקיף אם מסתכלים על הצרכן שההכנסה הפנויה שלו מצטמצמת והוא צריך לשלם יותר משכנתא ועלויות מזון גבוהות יותר, יש לו יותר תמריץ לבוא אלינו לחנויות שמספקות אלטרנטיבה מצוינת במחירים אטרקטיביים".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כל הכבוד . עלו והצליחו. (ל"ת)
    רמי 28/05/2023 17:35
    הגב לתגובה זו
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

מנועי בית שמש
צילום: רווח הפקות ויקיפדיה

פימי מימשה מניות בית שמש ב-500 מיליון שקל

אדיר בן עמי |

קרן פימי, בניהולו של ישי דוידי, מבצעת מהלך נוסף למימוש רווחים. הקרן מכרה כ-8.8% ממניות מנועי בית שמש תמורת כ-500 מיליון שקל. בעקבות העסקה תרד אחזקת הקרן לכ-17% בלבד, לעומת שליטה מלאה שהחזיקה בעבר. המימוש נשעה בדיסקאונט של אחוזים בודדים על מחיר השוק. פימי מורווחת על ההשקעה בבית שמש פי 20, כשרוב העלייה הגיעה בשנתיים האחרונות. 

המימוש בבית שמש מצטרף למימושים שביצעה הקרן בתקופה האחרונה. מתחילת החודש מכרה פימי גם כ-13% ממניות עשות אשקלון בהיקף של כ-250 מיליון שקל. באפריל היא מכרה 15% ממניות אורביט תמורת כ-100 מיליון שקל. מדובר בשלוש עסקאות מהותיות שביחד מצטברות למימושים של כ-850 מיליון שקל בתוך פחות מחצי שנה כשבשנה שעברה היו גם מימושים גדולים. 

פימי רכשה את השליטה במנועי בית שמש בשנת 2016 מכלל תעשיות לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל בלבד. השווי הנוכחי של החברה הוא כ-5.7 מיליארד שקל - כלומר, מדובר במימוש לפי שווי הגבוה כמעט פי 20 מההשקעה המקורית. 

הדוחות האחרונים של בית שמש ביטאו צמיחה בהכנסות אך שחיקה מסוימת של הרווח. ההכנסות ברבעון השני עלו ב-24% לשיא של כ-77 מיליון דולר, בעיקר בזכות מגזר המנועים שנהנה מביקוש גבוה בשוק הביטחוני בארץ ובחו"ל ושמר על רווחיות גבוהה. מנגד, השורה התחתונה נשחקה, כאשר הרווח הנקי ירד ל-7.2 מיליון דולר לעומת 9 מיליון אשתקד, בעיקר בשל זינוק בהוצאות המימון ל-3.1 מיליון דולר והשפעת מס גבוהה שנבעו מתיסוף חד של השקל והגידול במינוף בעקבות רכישת Turbine Standard. כלומר, הפעילות עצמה ממשיכה להתרחב בקצב מהיר, אך חשיפת החברה לשערי מטבע ולחוב הפיננסי מטילה משקל כבד על התוצאות המדווחות. בנטרול האירועים החריגים ברבעון נראה שהחברה היתה מרוויחה מעל 10 מיליון דולר. 

גידול בהכנסות ברבעון מול אשתקד נובע בעיקר מעליה במכירות בשני מגזרי הפעילות, בדגש על גידול במכירות מגזר המנועים. ההכנסות כוללות סך של כ-1.7 מיליון דולר הנובעים מעדכון מחירים ללקוחות ואת מכירותיה של Turbine Standard בהיקף של כ-8.6 מיליון דולר. הכנסות מגזר החלקים ברבעון צמחו בכ-4.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-43.9 מיליון דולר (מתוכן כ-2.3 מיליון דולר מכירות פנימיות).