עסקת אפל-ברודקום: מהלך פטריוטי או תגובה למלחמת השבבים?
מנהלי אפל APPLE מיהרו למסגר אמש את עסקת הענק שחתמו עם יצרנית השבבים האמריקאית ברודקום BROADCOM INC, כצד פטריוטי של שיתוף פעולה בין חברות אמריקאיות, לטובת כלכלת ארצות הברית. אלא שמבט על התמונה הרחבה, מגלה כי מדובר בצעד נוסף מצד ענקיות הטק במטרה להתאים את עצמם למציאות הגיאו-פוליטית סביבם, ובמיוחד למלחמת השבבים, העמדת במרכז מאבק הסחר המתמשך בין סין לארצות הברית בשנים האחרונות.
אתמול בערב, הודיעה אפל על חתימת העסקה ששוויה המלא טרם נחשף אך מוערך במיליארדי דולרים, במסגרתה תרכוש רכיבי 5G ואמצעי תקשורת נוספים מיצרנית השבבים האמריקאית. לאחר ההודעה, מיהר מנכ"ל אפל, טים קוק, להגדיר את המהלך כצעד נוסף להעמקת ההשקעה של החברה בכלכלה ובייצור האמריקאים. לדבריו, "כל המוצרים של אפל תלויים בטכנולוגיה שהונדסה ונבנתה כאן בארה"ב. אנחנו נמשיך להעמיק את ההשקעות שלנו בכלכלת ארה"ב כי יש לנו אמונה בלתי מעורערת בעתידה של אמריקה".
לפי החברה, העסקה מהווה צעד נוסף בדרך לעמידה ביעד, עליו הכריזה לפני שנתיים, להשקעה של כ-430 מיליארד דולר בכלכלת ארה"ב תוך חמש שנים. בחברה ציינו גם את העובדה שם תומכים ביותר מ-2.7 מיליון משרות בארצות הברית באמצעות העסקה ישירה ועקיפה, ועומדים בקשר עם למעלה מ-9,000 ספקים ויצרנים בארה"ב. ואכן, חלק מהרכיבים שנכללו בעסקה, יעוצבו וייוצרו במרכזי ייצור וטכנולוגיה אמריקאיים, ובראשם במרכז בפורט קולינס, שבקולורדו. המרכז, מעסיק כבר כיום מעל אלף פועלים כחלק מעסקאות קודמות עם אפל.
נורת האזהרה שהדליקו הסנקציות על רוסיה
אלא שנדמה שאת ההצהרות הנרגשות שהגיעו מצד החברה, צריך לקחת בערבון מוגבל. המניע המרכזי מאחורי המהלך נוגע למאבק המתמשך בין ארצות הברית לסין, בעיקר בתחום הטכנולוגיה והשבבים בפרט. במסגרתה נקטה ממשלת ארה"ב בשורה של צעדים נגד תעשיית ייצור השבבים בסין, ואף השקיעה מיליארדי דולרים במטרה להגביר את פעילות הייצור של המוליכים למחצה באמריקה.
- אפל עקפה את הציפיות - אך נחלשה במכירות האייפון ובהכנסות מסין
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סין מצדה פועלת להגביר את יכולת הייצור שלה, כשעדות למאמצים הסינים ניתן למצוא בגידול האדיר בכמות החברות הפועלות בתחום. תעשיית המוליכים למחצה בסין צמחה מ-1,300 חברות רשומות במהלך שנת 2011 לכ-22,800 חברות במהלך שנית 2020. בתחילת השבוע האחרון אסרה סין על מפעילי "תשתיות מידע קריטיות" במדינה לקנות מוצרים מענקית השבבים האמריקאית מיקרון. זאת כחלק מהמאבק המתמשך שמנהל הממשל הסיני עם ארצות הברית באמצעות הרשויות הרגולטוריות במדינה.
בחודשים האחרונים, ענקיות הטכנולוגיה בארה"ב עמדו בפני ביקורת קשה מצד מחוקקים דמוקרטיים ורפובליקאים, בשל הסתמכותם על יצרנים ורכיבים סיניים. אשר מצטרפת לחשש בקרב מנהלי החברות מפני סנקציות עתידיות הנוגעות לקשרים הכלכליים עם סין. ברקע, החשש מפני עימות בין סין לטיוואן, אשר עשוי להביא להטלת סנקציות מערביות על הסינים, בדומה לאלו שהוטלו על רוסיה לאחר הפלישה לאוקראינה בשנה שעברה. אך לא פחות חשוב מכך לשיבוש מהותי בשרשרת האספקה של השבבים, מיוצרים ברובם המוחלט בטיוואן, ומשם הם מועברים למפעלים הטכנולוגים הממוקמים ברובם בסין.
לאור זאת, בשנים האחרונות פועלת אפל בכדי לגוון בהדרגה את שרשרת האספקה שלה, תוך הסתמכות גוברת על מפעלים במדינות כמו הודו וויאטנם. בכל הקשור לשבבים, הודיעה החברה בשנה שעברה, כי תרכוש מוליכים למחצה ממפעל שנבנה באריזונה על ידי ענקית ייצור השבבים הטיוואנית TSMC. כמו כן היא הודיעה על כוונתה לרכז את הייצור של האייפון 14 בהודו, אבן דרך משמעותית באסטרטגיה של החברה לגיוון הייצור מחוץ לסין.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בדומה לאפל יתר חברות הטכנולוגיה האמריקאיות, הנשענות כמעט כולן על הייצור הסיני צפויות להמשיך ולהגיב בצורה הדרגתית ליחסים המתוחים שבין שתי המדינות. מנגד, בממשל האמריקאי מקווים להמשיך ולהצליח במהלך לדחוק את רגליהם של החברות מסין. זאת באמצעות תמריצים והשקעות עתק מצד אחד, ואיומים בהטלת סנקציות וברגולציה מצד שני.
בהקשר זה שווה לציין את דבריו של ג'נסן הואנג, מנכ"ל ענקית השבבים אנבידיה (Nvidia), שהזהיר מוקדם יותר היום כי תעשיית הטכנולוגיה האמריקאית עלולה לעמוד בפני "נזק אדיר" ממלחמת השבבים העצימה בין וושינגטון לבייג'ינג. בראיון לפייננשל טיימס, אמר הואנג שהגבלות הייצוא שהוטלו על ידי ממשל ביידן, כדי להאט את ייצור המוליכים למחצה הסיניים, "קושרות את ידיהם" של ענקיות עמק הסיליקון. הא הוסיף, והדגיש שהמשמעות היא שחברות סיניות יפתחו בשנים הקרובות שבבי מתחרים לאלו שמיוצרים כיום מחוץ לגבולותיה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אסיה בורסות (גרוק)השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
השווקים באסיה פתחו את השבוע בעליות, בהובלת דרום קוריאה ויפן, על רקע התאוששות במניות הטכנולוגיה ונתוני אינפלציה מעודדים מסין; במקביל, החוזים בוול סטריט מטפסים לאחר דיווח על פריצת דרך במגעים בסנאט לסיום ההשבתה הממשלתית, ובשוק הקריפטו נרשמות עליות כשהביטקוין
חוזר מעל 105 אלף דולר
המסחר באסיה נפתח הבוקר במגמה חיובית, עם התאוששות רחבה במניות הטכנולוגיה לאחר שבוע תנודתי במיוחד שבו נרשמו ירידות חדות סביב חששות מהערכת יתר במניות הבינה המלאכותית. המשקיעים מגיבים גם לנתוני האינפלציה שפורסמו בסין בסוף השבוע, שהפתיעו כלפי מעלה והעידו
על התחלה של יציבות מחודשת בביקושים המקומיים, אם כי ההאטה בענפי הייצור והנדל״ן ממשיכה להעיב. ברקע, בשווקים גוברת האופטימיות לסיום השבתת הממשל האמריקאי, לאחר דיווחים על התקדמות משמעותית במגעים בין המפלגות בוושינגטון.
המסחר באסיה
בדרום קוריאה, מדד קוספי מזנק בכ-3.4% ומוביל את העליות באסיה, לאחר מימושים חדים בשבוע שעבר. מניות הבנקים וחברות הביטוח מושכות את השוק מעלה, לצד התאוששות חדה במניות הטכנולוגיה: סמסונג אלקטרוניקס עולה בכ-2.6% ו-SK הייניקס מזנקת ביותר מ-5%. גם החברות
SK Inc ו-GS Holdings בולטות בעליות של כ-10% ו-11% בהתאמה, על רקע שיפור בתיאבון הסיכון של המשקיעים.
ביפן, מדד ניקיי 225 מוסיף 1.3% והמדד הרחב טופיקס עולה בכ-0.6%, בהובלת מניות השבבים ואחרי פרסום
פרוטוקולי הבנק המרכזי (BOJ), שמהם עלה כי "התנאים להעלאת ריבית נוספת כמעט והבשילו". עם זאת, חברי הבנק הדגישו כי יש לבחון עד כמה האינפלציה הבסיסית אכן מבוססת כדי למנוע הידוק מוקדם מדי. תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה לשיא של החודש האחרון, כ-1.7%.
בסין, מדד שנחאי כמעט ללא שינוי ומדד CSI 300 יורד קלות ובהונג קונג,
מדד האנג סנג מתחזק בכ-0.9%, בהובלת מניות טכנולוגיה מקומיות שהתאוששו לאחר הירידות האחרונות.
- הירידות באסיה ממשיכות גם היום; עליות בחוזים בוול סטריט
- נפילות באסיה: הניקיי יורד 3% אחרי הירידות בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוסטרליה, מדד ASX 200 עולה ב-0.7% בהובלת מניות הפיננסים, ובראשן בנק ANZ שמטפס כמעט 2% לאחר שהודיע על צעדי התייעלות
נוספים.
