ecb
צילום: Ronald Wittek /Getty Images

גם הבנק המרכזי של אירופה מעלה את הריבית ב-0.5%

הריבית באירופה תעמוד מעכשיו על 3% - ובפגישה הבאה במרץ הבנק רומז על עלייה נוספת של 0.5%. הבנק המרכזי: "הריבית עדיין צריכה לעלות בצורה משמעותית ובקצב קבוע". ה-ECB החל להעלות את הריבית מספר חודשים אחרי הפד' והאינפלציה באירופה גבוהה יותר ועומדת על 8.5%
נתנאל אריאל |

גם הבנק המרכזי של אירופה (ה-ECB) בראשות כריסטין לגארד מעלה את הריבית - ב-0.5% - בהתאם לצפי בשוק - וזו תעמוד מעכשיו על 3%. הריבית על הפיקדונות תעמוד על 2.5%. בבנק המרכזי האירופאי אומרים כעת שהם עדיין יצטרכו "להמשיך להעלות את הריבית באופן משמעותי" - זאת לאחר שהאינפלציה בגוש האירו עדיין גבוהה ועומדת על 8.5% בחודש ינואר, ירידה אמנם מרמת השיא שנרשמה בחודש אוקטובר (10.6%) אבל עדיין מדובר באינפלציה גבוהה, גם ביחס ליעד האינפלציה של הבנק האירופי (באזור ה-2%) וגם ביחס לארה"ב, שם האינפלציה כבר יורדת ל-6.5%.

ומה הלאה? בבנק האירופי מצפים להמשיך להעלות את הריבית גם בפגישה הבאה, בחודש מרץ, כאשר בבנק רומזים להעלאה של נוספת של 0.5%, ולאחר מכן - הכל פתוח. לדברי הבנק "הבנק המרכזי האירופי ימשיך להעלות את שיעורי הריבית בהדרגה, באופן משמעותי ובקצב קבוע, על מנת להבטיח שהאינפלציה תחזור ליעד של 2%". בבנק חזרו גם על ההצהרה הקבועה, שאותה אומרים כל הבנקים המרכזיים בשלב הזה, שקצב העלאות הריבית ייקבע בהתאם לנתונים שייכנסו. שמירה על שיעורי הריבית ברמות מגבילות תגביל את האינפלציה ותאט את הביקושים לאורך זמן, היא גם תגן מפני האפשרות של עלייה מתמשכת בציפיות לאינפלציה".

ה-ECB החל להעלות את הריבית כמה חודשים אחרי הפד', כלומר הוא נמצא באיחור מסוים ביחס לפד'. הריבית כעת באיחוד האירופי עומדת על 3%, וזאת לעומת טווח של 4.5%-4.75% בארה"ב. מאחר שלריבית לוקח זמן להשפיע על האינפלציה ולהוריד אותה, בבנק האירופי יצטרכו להמשיך את התהליך. מה גם שבניגוד לארה"ב, האינפלציה באירופה מושפעת בצורה חזקה יותר מנושא האנרגיה, וכאשר המחירים גבוהים - קשה להם יותר להוריד את האינפלציה.

הצטרפו לשידור החי:

בריטניה העלתה את הריבית ב-0.5% וזו תעמוד מעתה על 4%

לפני שעה גם הבנק המרכזי בבריטניה העלה את הריבית ב-0.5%, גם כן בהתאם לצפי, וזו תעמוד על 4%. מדובר בהעלאת הריבית העשירית במספר שהבנק המרכזי הבריטי מבצע בשנה האחרונה כדי לצנן את האינפלציה שעמדה בחודש דצמבר על 10.5% (ירידה קלה מהשיא של 11.1% בחודש אוקטובר).

הפד' העלה אתמול את הריבית ב-0.25% לטווח של 4.5% עד 4.75%

כאמור, אמש פורסמה החלטת הריבית בארה"ב. יו"ר הפד' ג'רום פאוול העלה את הריבית ב-0.25% כך שזו תעמוד בטווח של 4.5%-4.75%. מדובר בפעם הראשונה שהפד' מעלה את הריבית ב-0.25%, לאחר סדרה ארוכה של העלאות חדות בשיעורים של 0.75% ו-0.5% שהחלו לפני כמעט שנה.

יו"ר הפד' ג'רום פאוול הדגיש שהפד' נשאר "מחויב מאוד" להורדת האינפלציה, חזר על לשון ההצהרה לגבי העלאות ריבית מתמשכות, כלומר שהפד' לא מתחייב לסיים את מהלך העלאת הריבית, ובוודאי לא צופה ירידת ריבית בשנה הקרובה, אך הדגיש כי - "בפעם הראשונה, אנחנו יכולים להכריז שהתחיל תהליך דפלציוני" (להרחבה - לחצו כאן).

קיראו עוד ב"גלובל"

האם אירופה תצליח לחמוק מהמיתון?

"התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) בגוש האירו עלה ב־0.1% לעומת הרבעון הקודם, לפי אומדן ראשוני של משרד הסטטיסטיקה של Eurostat. הכלכלנים אומנם ציפו לירידה של 0.1% לאחר שהכלכלה צמחה ב־0.3% ברבעון השלישי, אבל גם הנתון שפורסם מעיד על ירידה בהיקף הפעילות מה שמרמז על ירידה בביקושים וצפי לירידה באינפלציה", אמרה סטפני קנדי, כלכלנית בבנק ניהול העושר יוליוס בר לקראת פרסום החלטת הריבית, "בעוד התפוקה הגרמנית והאיטלקית הצטמקה, צרפת וספרד רשמו התרחבות בפעילות. אירלנד צמחה חזק מהצפוי - ב-3.5%  בעזרת  נוכחותם של תאגידים רב-לאומיים, ובכך תרמה 0.1 נקודת אחוז לתמ"ג של גוש האירו. כלכלת גוש האירו צמחה ב-1.9% ברבעון האחרון, ואילו ב־2022 כולה צמח גוש האירו ב־3.5%".

קנדי הוסיפה כי "נתוני התמ"ג האחרונים ואינדיקטורים מובילים כמו מדדי מנהלי הרכש מצביעים על כך שגוש האירו עשוי להתחמק ממיתון אחרי הכל. עם זאת, צמיחה חזקה יותר עשויה גם לעודד את הבנק המרכזי האירופי (ECB) ללכת בתוואי העלאת ריבית אגרסיבי יותר מהנדרש, מה שיפגע בהתאוששות בהמשך". עם זאת, היא מעריכה שה-ECB יעלה את הריבית בחודש מרץ ב-0.25% בלבד.

הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, רונן מנחם, מציין כי "בנטרול סעיפי המזון והאנרגיה – נקודה כואבת ובעייתית לארצות הגוש בצל המלחמה באוקראינה – האינפלציה השנתית לא ירדה ונשארה על 5.2%, אפילו קצת מעל הציפיות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.