וול סטריט
צילום: unsplash.com @bylolo

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים

סביבת האינפלציה נמצאת במרכז הניתוחים של האנליסטים לאחר שהעיבה על המדדים בשבוע החולף; האם הפד' בדרך להעלאת ריבת כבר באמצע 2022, ומה המשמעות של השיאים האינפלציונים שנרשמו בשבוע החולף
איתן גרסטנפלד | (2)

השיאים בסביבת האינפלציה שהעיבו על המדדים בשבוע החולף,עומדים במוקד סקירות האנליסטים לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט. חלקם ממשיכים להעריך, כי שוק המניות צפוי להמשיך להפגין עוצמה כל עוד הריבית נמוכה ורווחיות החברות ממשיכה לעלות.

עונת הדוחות בוול סטריט הייתה מוצלחת עד כה ובעיקר תדלקה את המשך העליות המטאוריות בשווקים. בראיון לביזפורטלTV, מנהל השקעות העמיתים באיילון, לירון רוכמן ניתח את הדוחות של ענקיות הטכנולוגיה, כולל מיקרוסופט שכיכבה השנה בזכות שירותי הענן והפכה לחברה בעלת השווי הגבוה ביותר (לראיון המלא).

המדווחות השבוע:

ביום שני ידווחו: WeWork LUCID GROUP TYSON FOODS INC טוקספייס

בשלישי:  WALMART DOLBY LABORATORIES INC ריסקיפייד

ברביעי: צים TARGET CORP NVIDIA COR CISCO SYSTEMS BAIDU.COM

חמישי: פאלו אלטו MACY'S INC JD.COM APPLIED MATERIALS

ובשישי:  FOOT LOCKER INC

הפד' ממשיך לשדר סבלנות

בסקירתם השבועית, ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי ודודי רזניק, אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון, מצביעים על כך שסביבת האינפלציה בארה"ב נמצאת בשיא של 30 שנה וצפויה להמשיך לעלות עוד בתקופה הקרובה. מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר זינק בארה"ב ב-0.9% - מעל ומעבר לתחזית הקונצנזוס לעלייה של 0.6%. העלייה מגיעה לאחר עלייה של 0.4% בספטמבר. במהלך 12 החודשים האחרונים, המדד עלה ב-6.2%.

העלייה החודשית הייתה רחבה, עם עליות במדדים לאנרגיה, דיור, מזון, מכוניות ומשאיות משומשות, וגם כלי רכב חדשים. גם תחום השירותים עלה. מדד האנרגיה עלה ב-4.8% במהלך חודש אוקטובר, כאשר מדד הבנזין עלה ב-6.1% וגם רכיבי האנרגיה האחרים עלו. מדד המזון עלה ב-0.9%.

מדד הליבה עלה ב-0.6% באוקטובר (קונצנזוס – 0.4%) לאחר עלייה של 0.2% בספטמבר. העלייה של המדד ב-12 החודשים האחרונים, בשיעור של 6.2% הינה העלייה הגדולה ביותר מאז נובמבר 1990. מדד הליבה עלה ב -4.6% ב-12 החודשים האחרונים, השיעור הגדול ביותר מאז אוגוסט 1991. מדד האנרגיה עלה ב- 30.0% ב-12 החודשים האחרונים, ומדד המזון עלה ב-5.3%. במהלך החודשים הקרובים, שיעור עליית המדד השנתי צפוי לפיהם להמשיך ולהגיע אל כ-7% ואף קצת מעבר לכך.

צפויה העלאת ריבית לפני אמצע 2021

בהמשך לכך, אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש מעריך שוק המניות צפוי להמשיך להפגין עוצמה כל עוד הריבית עדיין נמוכה ורווחיות החברות ממשיכה לעלות. לדבריו, למרות שהריבית הריאלית (ריבית ה-FED בניכוי האינפלציה בפועל) ירדה למינוס 6%, הרמה הנמוכה מאז תחילת שנות ה-50, השווקים לא נותנים סיכוי גדול לתרחיש של אובדן שליטה ע"י הפד' ובריחת האינפלציה.

"ציפיות האינפלציה אומנם עלו לרמה כמעט הגבוהה אי פעם, אך ציפיות הריבית הגלומות בחוזים הוסיפו עליית ריבית אחת בלבד עד סוף 2023 (מ-1.37% ל-1.62%). אם השווקים היו חוששים מאובדן שליטה התשואות הנומינאליות היו עולות הרבה יותר תוך עלייה בתלילות העקום. גם שוק המניות הסתפק בירידות של יום אחד בלבד.

קיראו עוד ב"גלובל"

מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז' 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    האנליסטים מנתחים 15/11/2021 07:20
    הגב לתגובה זו
    והתוצאה ידועה ועדת בכר . העברת השקעות לחו"ל ומס בורסה . מי שחכם ברח לנדלן
  • 1.
    משה 15/11/2021 00:40
    הגב לתגובה זו
    לדעתי זמן טוב להכנס לפריגו, כמובן לא ממליץ וכו'
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.